Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, uname -i said:

Dette er andre gang på rad du prøver å gi inntrykk av at Ford ikke satser på Mach E(forøvrig en veldig flott bil) og andre gang på rad man må fortelle deg at det ikke stemmer.

"The company says it has completed the upgrades at its factory in Cuautitlán, Mexico, that will allow it to increase production to 270,000 vehicles a year, beginning in the second half of this year. "

Fra ekkokammeret  Teslarati til og med som jeg er er rimelig sikker på er flittig besøkt av mange her.

Ser det er en metadebatt hvor de vanlige evangelistene klager på at andre kommer og irettesetter dem. Det vil sannsynligvis avta betraktelig om man slutter med spinnvile påstander om Teslas forteffelighet og FUD om konkurrentene.

Forøvrig:

Electrek: Elon Musk thinks Ford’s EV strategy is ‘smart’

Vel når de sier at de skal satse på en modell og går og lager en modell i samme segment sammen med en konkurrent, så er det jo et eller annet de ikke har tro på med sin egen modell. Enten at de ikke  klarer å skalere produksjonen på den raskt nok pga deletilgang.

Eller at de ikke er konkurransedyktige på pris selv om de får opp volumet, slik at de egentlig ikke har lyst til å selge så mange fordi de har negativ margin på de, og jo fler de selger jo mer underskudd får de…

Ford rapporterer egne tall for elbil divisjonen sin og det siste her virker å være tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Vel når de sier at de skal satse på en modell og går og lager en modell i samme segment sammen med en konkurrent, så er det jo et eller annet de ikke har tro på med sin egen modell. Enten at de ikke  klarer å skalere produksjonen på den raskt nok pga deletilgang.

Eller at de ikke er konkurransedyktige på pris selv om de får opp volumet, slik at de egentlig ikke har lyst til å selge så mange fordi de har negativ margin på de, og jo fler de selger jo mer underskudd får de…

Ford rapporterer egne tall for elbil divisjonen sin og det siste her virker å være tilfelle.

Okei da. Ford øker produksjonen av Mach-e fordi de ikke har tro på Mach-e. Hadde de derimot sluttet å produsere den så ville vel konklusjonen vært motsatt da. 

Velkommen til bakvendtland der alt går an.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Okei da. Ford øker produksjonen av Mach-e fordi de ikke har tro på Mach-e. Hadde de derimot sluttet å produsere den så ville vel konklusjonen vært motsatt da. 

Velkommen til bakvendtland der alt går an.

….. og vi selger like biler, og taper penger alle mann

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 timer siden):

Er det virkelig så vannskelig? Prøv å se på de originale opptakene, og se forskjellen. Da vil du se at det er minimale forskjeller på hvordan bilene presterer i teste. I den sammenklippede TikTokvideoen ser det ut som om Tesla er den eneste bilen som får til noe som helst, og at alle de andre er helt på bærtur. Det er også klippet inn en del eldre opptak for å få det til å se enda verre ut.

Du kan lage en video med Y som går i barrieren og de andre som klarer det og lage tittelen «Model Y best result ever? #Teslascam #dieselgate4lyfe»og det blir akkurat like treffsikkert og korrekt bilde. Dette er selvfølgelig videoer de gutta her hadde akseptert som solid info, det sier seg selv.
 

Så ikke heng deg opp i det, tenk heller at akkurat disse debattantene tar slikt for god fisk. Visse er tilbøyelige til å tro nesten hva som helst om det sammenfaller med deres egne største interessen som i dette tilfelle er Tesla ☺️ det er ikke noe galt i å være hodestups i et bilmerke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/4/2023 at 8:46 PM, DrAlban3000 said:

Du kan lage en video med Y som går i barrieren og de andre som klarer det og lage tittelen «Model Y best result ever? #Teslascam #dieselgate4lyfe»og det blir akkurat like treffsikkert og korrekt bilde. Dette er selvfølgelig videoer de gutta her hadde akseptert som solid info, det sier seg selv.
 

Så ikke heng deg opp i det, tenk heller at akkurat disse debattantene tar slikt for god fisk. Visse er tilbøyelige til å tro nesten hva som helst om det sammenfaller med deres egne største interessen som i dette tilfelle er Tesla ☺️ det er ikke noe galt i å være hodestups i et bilmerke.

Fakenews, og biased informasjon, som man kan lure på om det er noen med en agenda som spytter ut er et problem. Man skal være ganske dedikert for å bedrive kildekritikk og oppsøke flere sider av en sak, for å finne ut hva man kan stole på. 

Nettopp derfor er kommentarfelt og diskusjonsfora viktigere enn noensinne. Slik at man ikke kan putte ut halvveisinformasjon, eller helt feil info uten å bli motsagt. 

Jeg havnet i diskusjon med noen veldig oppegående mennesker i jobbsituasjon som var overbevist om at nå var elbiler dødt, og Toyota hadde løst det, så var ikke noe vits å drive med den ladinga. De hadde sett videoer som dette, som bygger på Toyota CEO sine utsagn….

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ref. diskusjonen rundt Ford Mach E så er denne spennende! Disclaimer: eier en selv så er nok litt slagside her. 

Det ble sagt på Ford Mach E eget forum av en som hevdet å ha snakket med ingeniører som hadde arbeidet på Mach E, at ledelsen ikke hatt noe særlig tro på bilen og derfor lot den være et prosjekt av en mindre divisjon. Man ble så overrasket over den store responsen  og etterspørselen, at man plutselig måtte begynne å seriøst satse på denne. Så jeg har ikke noe problem med å tro at de første trodde det var en ok/flopp bil for nå å bli en hvor Ford virkelig satser på. Så er det sikkert noe arv som er problematisk (eksempelvis delte komponenter / plattform som dere peker på), men, Ford mener nå alvor med bilen. Blant annet skal de ha ny batterikjemi fra 2026 og forsøker seg veldig på OTA (med varierende hell for øvrig).

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
2 hours ago, The Very End said:

Ref. diskusjonen rundt Ford Mach E så er denne spennende! Disclaimer: eier en selv så er nok litt slagside her. 

Det ble hevdet på Ford Mach E eget forum av en som hevdet å ha snakket med ingeniører som hadde arbeidet på Mach E, at ledelsen ikke hatt noe særlig tro på bilen og derfor lot den være et prosjekt av en mindre divisjon. Man ble så overrasket over den store responsen  og etterspørselen, at man plutselig måtte begynne å seriøst satse på denne. Så jeg har ikke noe problem med å tro at de første trodde det var en ok/flopp bil for nå å bli en hvor Ford virkelig satser på. Så er det sikkert noe arv som er problematisk (eksempelvis delte komponenter / plattform som dere peker på), men, Ford mener nå alvor med bilen. Blant annet skal de ha ny batterikjemi fra 2026 og forsøker seg veldig på OTA (med varierende hell for øvrig).

2026 er jo en evighet til. Bilen ble lansert i 2019, og vil dermed være 7 år i 2026. Vil tippe de kommer med en ny modell innen det?

Mustang er jo nesten et eget bilmerke, som står for sportslighet og muskler. Så kanskje den Ford Exploreren, som er en rebadga id4, blir volum modellen. Og så satser de på Mustang som en mer eksklusiv som lages i mindre antall?

Det ville jeg gjort. 

Jeg tror det er som du sier. Når man lager noe helt nytt, som man tipper at det ikke skal selges mer en 50.000 enheter av, så tar man endel andre valg, enn når man vet at det skal selges 1.000.000 enheter.

Jeg tror det blir endel «å søren» øyeblikk. Av å skalere en bil opp med et mye høyere produksjonsantall en man så for seg. La oss håpe at VW har sitt på stell. At de problemene de hadde med å få programvaren til å fungere på id modellene er over og at de har en robust skalerbar platform. Som kan konkurrere mot Tesla og BYD

Edit
Her er et interessant synspunkt fra en som sier han har fulgt Ford. De kommer til å legge ned i Kina og Europa og fokusere på USA.

Kanskje det er greia, de går bare til markedet med samarbeidsmodeller som elektriske Explorer i europa og Asia, og så konsentrerer de seg om å lage og selge svære biler i USA som er det stedet de faktisk tjener penger.

Kuga og Focus er vel bare planlagt bygget i et par år til. Blir spennende å se hva som skjer neste 5 år!

https://youtu.be/96tk3tr77B8

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Her i Norge fikk hvertfall Ford seg en real boost etter mustangen kom på markedet. Tidligere storselgere som Focus og Mondeo solgte knapt lenger, Kuga solgte vel en del en periode men lite i forhold til konkurrentene. Nå syns det er flust med Mustanger overalt jeg ser, til stor frustrasjon for den lokale amcar klubben :p. Flotte biler spesielt i "grabber blue" fargen, falt ikke heeelt i smak når jeg prøvekjørte sammenlignet med IONIQ 5 og EV6 men kunne nok godt tenkes at jeg hadde endt opp med å bestille en slik om de hadde de rente kampanjene som de har nå når jeg prøvekjørte og skulle bestille meg bil.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Her i Norge fikk hvertfall Ford seg en real boost etter mustangen kom på markedet. Tidligere storselgere som Focus og Mondeo solgte knapt lenger, Kuga solgte vel en del en periode men lite i forhold til konkurrentene. Nå syns det er flust med Mustanger overalt jeg ser, til stor frustrasjon for den lokale amcar klubben :p. Flotte biler spesielt i "grabber blue" fargen, falt ikke heeelt i smak når jeg prøvekjørte sammenlignet med IONIQ 5 og EV6 men kunne nok godt tenkes at jeg hadde endt opp med å bestille en slik om de hadde de rente kampanjene som de har nå når jeg prøvekjørte og skulle bestille meg bil.

De har heldigvis ordnet opp i 2 særs viktige ankepunkt med de tidligste modellene, og til og med gjort de reversible, nemlig støtte for dobbelt så mye på kroken (fra 750 kg til 1500 kg på nye, 1000 kg på eksisterende) og støtte for taklast (75 kg for de med heldekkende tak, 65 kg for de med panorama glasstak). Det er god musikk for mange, og gjør de langt mer aktuelle for min del også. Spesielt siden jeg synes bilen ser flott ut.

https://www.ford.no/opplev-ford/ford-nyheter/mustang-mach-e-okt-tilhengervekt-mulighet-for-taklast

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre hvorfor? Syntes selv den tikket flere bokser enn ioniq5 og ev6

Bilvalg er jo gjerne et svært subjektivt valg hvor en må balansere valget sitt mellom objektive behov og subjektive ønsker og følelser. Grunnen til at valget falt på IONIQ 5 handler da om at bilen dekker mine behov for plass, rekkevidde, lading, hengervekt som er de mer objektive kvalitetene, samtidig som det er en bil jeg digger designet på og syns det på generell basis var en bedre bil å kjøre enn Mustangen. Av de bilene jeg prøvekjørte før valget falt på IONIQ 5 var Mustang Mach-E, Ariya, BZ4X, EV6, iX3, ID4, Model Y og XC40. Ingen av de ga meg samme godfølelsen på veien som IONIQ 5 og EV6, hadde faktisk så og si bestemt meg for EV6 før jeg bare for å ha gjort det booket en IONIQ 5 prøvekjøring over en helg og ble egentlig bare frelst, den åpne luftige coupeen uten noen midtkonsoll som bokser deg inne i førersetet føltes veldig futuristisk ut og ting i coupeen som jeg syns virket litt flimsette og billig ut på bilder viste seg å ikke være det i det heletatt i virkeligheten. Så ja, mye subjektive følelser inn i bildet og ikke så mye spec vs spec vurderinger, selv om E-GMP plattformen til hyundai ikke akkurat er en platform som henger etter med tanke på tech, som jo og hjelper på bilvalget :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Snowleopard said:

De har heldigvis ordnet opp i 2 særs viktige ankepunkt med de tidligste modellene, og til og med gjort de reversible, nemlig støtte for dobbelt så mye på kroken (fra 750 kg til 1500 kg på nye, 1000 kg på eksisterende) og støtte for taklast (75 kg for de med heldekkende tak, 65 kg for de med panorama glasstak). Det er god musikk for mange, og gjør de langt mer aktuelle for min del også. Spesielt siden jeg synes bilen ser flott ut.

https://www.ford.no/opplev-ford/ford-nyheter/mustang-mach-e-okt-tilhengervekt-mulighet-for-taklast

Mustang har fortsatt en stor mangel for oss oppi nord her, har ikke varmepumpe og er ganske tørst om vinteren.

tror Explorer blir en bedre selger men spørs og hvor mange de klarer å produsere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, onkel_jon said:

Mustang har fortsatt en stor mangel for oss oppi nord her, har ikke varmepumpe og er ganske tørst om vinteren.

tror Explorer blir en bedre selger men spørs og hvor mange de klarer å produsere.

Oi her er det en del jeg ikke har fått med meg. Jeg trodde den hadde varmepumpe og stusset på hvor tørst den var. Hadde ikke fått med meg at de hadde rettet opp i taklast og hengervekt som jo var to hemsko i det Norske markedet. 

Varmepumpe er ganske så viktig, og med kjølig vår og høst som vi har her i Norge, så er det jo ikke mer enn ca. 2 mnd i året hvor det er mer enn 10 gr. Hele døgnet, sånn at bilen ikke trenger varmepumpe….

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En annen ting med mach-e er jo at batteriet overopphetes lett. Vet ikke om det er fikset på nyere?

Får jo max power i bare sånn 5 sekunder. Skal man ta flere forbikjøringer på rappen får man ganske begrenset effekt etter den første noe som jeg vil tro kan være irriterende.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

En annen ting med mach-e er jo at batteriet overopphetes lett. Vet ikke om det er fikset på nyere?

Får jo max power i bare sånn 5 sekunder. Skal man ta flere forbikjøringer på rappen får man ganske begrenset effekt etter den første noe som jeg vil tro kan være irriterende.

Den 5 sekunders grenser gjelder vel kun GT utgaven. Unnskylder ikke begrensingen men for forbikjøringer så tenker jeg at det er et ganske minimalt problem da det vel er svært få forbikjøringer som krever at du har 500 hester ned i bakken i 5 sekunder, og når begrensingen kicker inn så har du vel fortsatt 3-400 hester tilgjengelig som er mer enn hva de fleste er vandt til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Evil-Duck said:

Den 5 sekunders grenser gjelder vel kun GT utgaven. Unnskylder ikke begrensingen men for forbikjøringer så tenker jeg at det er et ganske minimalt problem da det vel er svært få forbikjøringer som krever at du har 500 hester ned i bakken i 5 sekunder, og når begrensingen kicker inn så har du vel fortsatt 3-400 hester tilgjengelig som er mer enn hva de fleste er vandt til.

Nei det er vel vesentlig mindre enn det man får? Lenge siden jeg så videoen til bjørn hvor han testet dette men mener bilen ble temmelig sirup når de 5 sekundene var oppbrukt. Og selv om man bare brukte 2 av sekundene så telte den 5 så kraften forsvant.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Nei det er vel vesentlig mindre enn det man får? Lenge siden jeg så videoen til bjørn hvor han testet dette men mener bilen ble temmelig sirup når de 5 sekundene var oppbrukt. Og selv om man bare brukte 2 av sekundene så telte den 5 så kraften forsvant.

Jeg så videoen, men kun frem til første cutoff, ser nå han klarte å fremprovosere en drop til 250 hester ved å akselerere, regenerere, akselerere, regenerere, akselerere osv. Ikke akkurat en realistisk test i forhold til vanlig kjøring. Igjen så forsvarer jeg ikke begrensingen, men for Ola Nordmann på norske veier tror jeg virkelig ikke at dette er noe en trenger å offre en tanke til. Om en derimot ser for seg å ta bilen på bane eller han gassen klamp i bonn på autobahn så kan det vel kanskje være noe en kan vektlegge.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg så videoen, men kun frem til første cutoff, ser nå han klarte å fremprovosere en drop til 250 hester ved å akselerere, regenerere, akselerere, regenerere, akselerere osv. Ikke akkurat en realistisk test i forhold til vanlig kjøring. Igjen så forsvarer jeg ikke begrensingen, men for Ola Nordmann på norske veier tror jeg virkelig ikke at dette er noe en trenger å offre en tanke til. Om en derimot ser for seg å ta bilen på bane eller han gassen klamp i bonn på autobahn så kan det vel kanskje være noe en kan vektlegge.

Er jo litt kjedelig å ikke kunne bruke GT'en sin på bane da, men enig i at det neppe er stort problem for Ola Nordmann.

Men det er jo fjollete design å bruke plastspacere mellom cellene. Plast leder ikke varme spesielt bra så da blir det varmt.

Var vel defor de havarerte ned fjell hvor mye regenerering ble benyttet. Dette fikset de vel med en software update men den roet kansje bare ned regenereringen?

De burde vel sette seg ned å redesigne batteriet sitt iallefall, om det ikke er gjort nå da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (49 minutter siden):

Er jo litt kjedelig å ikke kunne bruke GT'en sin på bane da, men enig i at det neppe er stort problem for Ola Nordmann.

Men det er jo fjollete design å bruke plastspacere mellom cellene. Plast leder ikke varme spesielt bra så da blir det varmt.

Var vel defor de havarerte ned fjell hvor mye regenerering ble benyttet. Dette fikset de vel med en software update men den roet kansje bare ned regenereringen?

De burde vel sette seg ned å redesigne batteriet sitt iallefall, om det ikke er gjort nå da.

Det er mange plasttyper som leder varme helt utmerket. Og plast er av den grunn på full vei inn for aluminium på en rekke områder. Finnes det noen elbiler som ikke har plast mellom battericellene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...