Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (7 minutter siden):

Dødsulykker = "pirk"

Nei; "pirket" består hovedsakelig i at alle de andre bilene nok også hadde kjørt på den traileren!
Så det blir irrelevant med én freak-accident som involverer den bilen som beviselig gjør det best på slike ting.
Vi vet jo ikke hva som skjedde der... kanskje føreren hadde foten på gassen i søvne? Hvem vet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, ozone said:

Blir helt greit å finne seg i litt "fantombremsing" av og til, nå man ser hva man får av ordentlig nødbremsing og styring...

Det er da håndplukkete "fails" fra mange ulike biler og produsenter. Om en ser på en enkelt sammenlignbar bil, f.eks ioniq5 (ja, jeg har eierinteresse), så kræsjer ikke den i noe syklist ifølge ncap's egen video:

Det sagt, TMY har betydelig høyere rating på det meste, så jeg antar at the point still stands...

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (25 minutter siden):

Hahaha, jau, du er jommen flink å pirke uansett hva som fremstilles. Sorry, men kan ikke annet enn å le 😛

 

Det eneste man bør le av her, eller aller helst grine av, er de som bruker TikTok som dokumentasjon. Er det bare meg som ser ironien i at de som kaller seg den "påkoplede generasjonen" ikke ser ut til å ha noen formening om hvordan internett eller sosiale medier fungerer?

 

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Det eneste man bør le av her, eller aller helst grine av, er de som bruker TikTok som dokumentasjon. Er det bare meg som ser ironien i at de som kaller seg den "påkoplede generasjonen" ikke ser ut til å ha noen formening om hvordan internett eller sosiale medier fungerer?

 

Vel, den type kritikk kommer sjeldent når rollene er snudd om, og en viss person som fikk svar, er vel et stjerne-eksempel på å dra disse opp når det er Tesla som skal kritiseres.

Men, det sagt, det gjelder jo i aller høyeste grad begge sider. Så en Tiktok-video der sannhetsgehalt ikke er så viktig, er nok lite å feste noen tillit til (selv om denne finnes i youtube-format og). Og dette også med youtube-videoer, selv om man vil anta at de som forsøker å selge seg inn på å være ærlige, ihvertfall prøver å være litt mer tvilende til alle ryktene og sensajonsnyhetene.

Har sagt det før, at når man hører om slike incidents, så blir det helt feil å hoppe til og konkludere, når mye er ukjent og man har bare den ene vinklingen. Men i sensasjonsjaget, glemmes dette fort. Og resultatene fra de mer grundige undersøkelsene, får aldri så mye "buzz" som en sensasjonsvideo med store ord og "skråsikre" konklusjoner dratt ut av lufta.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Vel, den type kritikk kommer sjeldent når rollene er snudd om, og en viss person som fikk svar, er vel et stjerne-eksempel på å dra disse opp når det er Tesla som skal kritiseres.

 

Nå er det jo bare et halvt døgn siden jeg og vedkommende du trolig sikter til helt ut av luften ble beskyldt for å være en og samme person, så da kan det vil ikke forventes at jeg skal kritisere der 🙂 . 

Mer seriøst, så hopper jeg over de aller fleste innlegg uten å kommentere. Enten fordi jeg ikke er interessert i temaet, ikke har nok kunnskap om det, eller at vedkommende som poster har en modenhet som gjør vedkommende irelevant i debatten. De dummeste innleggene kommenterer jeg kun når de blir et ekkokammer der flere hiver seg på med "tommel opp" kommentarer.  

Endret av AL123
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (45 minutter siden):

Det er da håndplukkete "fails" fra mange ulike biler og produsenter. Om en ser på en enkelt sammenlignbar bil, f.eks ioniq5 (ja, jeg har eierinteresse), så kræsjer ikke den i noe syklist ifølge ncap's egen video:

Det sagt, TMY har betydelig høyere rating på det meste, så jeg antar at the point still stands..

 

Det er en video av noen forsøk fra andre biler som krasjer i testen, og et tilfelle hvor Tesla klarer det. At dette blir lagt frem som "bevis" på diverse Reddittråder osv er ikke akkurat overraskende, det er slik menigheten opererer. Istedet for å fokusere på den veldig gode Ncap testen hvor model y gjorde det sylskarpt. 

Istedet lager man en video hvor man bruker mislykkede forsøk fra en produsent og et godkjent fra en annen, til tross for at alle har mislykkede forsøk. 

Npr slikt blir lagt frem tenker jeg bare at den som la den ut enten ikke forstår hvordan testen foregår, evt at vedkommende skal "ta igjen" på Teslahatet. Så her er det ikke Teslahat, resultatene var gode i Ncap testen. Tesla er sikre biler når det smeller, det vet vi - nå er det også hevet over enhver tvil at de klarer Ncap kravene med meget god margin. De har gjort det alt fra greit til godt der tidligere.

DET SAGT! Er det lov å ha en viss negativ holdning til biler som kun bruker kamerasensor, eller er det helt på trynet å mene at et bedre sensorsett i samråd med god software vil forbedre sikkerheten på veiene - spesielt i de tilfellene hvor kamera fungerer dårlig. Det er jo kjipt å forsøke å lage en god dialog om sånt, og blir kontret med at ingenting kan være negativt da Ncap er end all be all.

I videoen du postet klarer Ionic 5 tilsynelatende å stoppe. Den har, som alle de andre - forsøk som går i kontakt med person/syklist. Hvor riktig hadde det vært å poste at Ionic 5 krasjet, så lage en video om min egen BMW som klarer det? Hadde det vært sjakk-matt eller en ganske ræva måte å diskutere på?

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, SirreStrikk said:

Bestilte en Tesla Y med forventet leveringstidi mai - juni med lånekampanjen deres. Datoen er nå endret til 30. Juni - 1 august. Under betingelsene for lånet står følgende "Rentesatsen på 1,99% gjelder kun for kjøretøy som er registrert og levert innen 30. juni 2023." Antar da at jeg ikke får kampanjetilbudet selv om lånet er godkjent? Syns det fremstår litt sånn tjuvtriks aktig ut når de endrer datoen til tidligst 30. juni, dagen da kampanjen går ut.

Jeg bestilte 25. April og har fått bekreftet levering 25. Mai, Model Y LR Svart. Valgte en av de som allerede var på vei inn så det skulle gå fortere.

Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Det eneste man bør le av her, eller aller helst grine av, er de som bruker TikTok som dokumentasjon.

Om man ikke kan si noe om innholdet fra Euro NCAP i meldingen, kan man i alle fall hakke på budbringeren.

Kanskje stavefeilargumenter blir det neste fra din side?

Forøvrig - som jeg har påpekt før: dine innlegg utmerker seg med så å si NULL dokumentasjon; kun påstander om egen fortreffelighet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 time siden):

så jeg antar at the point still stands...

Poenget er ikke nødvendigvis å ha den aller, aller beste bilen iflg encap... Det å gå for en ny bil vs en eldre bruktbil har mest sannsynlig mye mer å si uansett. Det skjer kontinuerlig forbedringer fra generasjon til generasjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Blir helt greit å finne seg i litt "fantombremsing" av og til, nå man ser hva man får av ordentlig nødbremsing og styring...

Fantombremsing er et symptom på et underliggende problem og det er at bilen ikke klarer å forstå omgivelsene sine. Noe som ikke er rart når alle andre biler har radar og kanskje lidar i tillegg til flere kameraer. Teslaer derimot støtter seg på ett enkelt 100-kroners web-kamera på skarve 1,2 megapixler som uten stereoskopi skal klare alt, FSD, cruise-control, parkeringssensor, regnsensor etc etc. Ikke rart den ikke får til noen av dem ordentlig.

Det som var mistanken på ncap-testene ar at sensitiviteten ble skrudd opp. Det ville gjort bilen ukjørbar i normal trafikk(uhorvelig med fantombremsing), men det ville hvertfall vært nok til å få bilen til å bestå en prøve hvor alle spørsmålene var utdelt på forhånd.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Om man ikke kan si noe om innholdet fra Euro NCAP i meldingen, kan man i alle fall hakke på budbringeren.

Kanskje stavefeilargumenter blir det neste fra din side?

Forøvrig - som jeg har påpekt før: dine innlegg utmerker seg med så å si NULL dokumentasjon; kun påstander om egen fortreffelighet.

Poenget er at det ikke er noe innhold fra EuroNCAP, men fra en tiktokbruker om har klipt og limt sammen noen opptak han har funnet på nett. Tror ikke dokumentasjonskravet ligger på min side her, og når man velger å poste sånt med vitende å vilje, så bør noe si ifra. Det er jo openbart, bla ut fra ditt innlegg at noen ukritisk sluker slikt.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Fantombremsing er et symnptom på et underliggende problem og det er at bilen ikke klarer å forstå omgivelsene sine. Noe som ikke er rart når alle andre biler har radar og kanskje lidar i tillegg til flere kameraer.

Hva skyldes manglende/for sen bremsing til disse andre bilene i encap-testen? Hva mener du det er et symptom på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

 

Npr slikt blir lagt frem tenker jeg bare at den som la den ut enten ikke forstår hvordan testen foregår, evt at vedkommende skal "ta igjen" på Teslahatet. Så her er det ikke Teslahat, resultatene var gode i Ncap testen. Tesla er sikre biler når det smeller, det vet vi - nå er det også hevet over enhver tvil at de klarer Ncap kravene med meget god margin. De har gjort det alt fra greit til godt der tidligere.

DET SAGT! Er det lov å ha en viss negativ holdning til biler som kun bruker kamerasensor, eller er det helt på trynet å mene at et bedre sensorsett i samråd med god software vil forbedre sikkerheten på veiene - spesielt i de tilfellene hvor kamera fungerer dårlig. Det er jo kjipt å forsøke å lage en god dialog om sånt, og blir kontret med at ingenting kan være negativt da Ncap er end all be all.

Det er bare sånt det er her på forumet. Jeg har flere ganger forsøkt å poengtere at EuroNCAP baredekker noe få av bortimot et par dusin kollisjonstester som skal til for å få europeisk typegodkjenning og en liten brøkdel av scenarioene førerstøttesystemene kan bli utsatt for. For all del, Tesla er i toppskiktet, sammen med en god del andre, men noen prosentvis forskjell her og der vil ikke utgjøre noen praktisk forskjell. Euro NCAP er en forbrukereid test som skal veilede folk i hvilke biler man bør kjøpe, og hvilke man bør ungå, hverken mer eller mindre. Når man påpeker dette, samt at Volvo nok har noe forsprang etter å ha inspisert over 40000 ulykker fra virkeligheten, har et forskningssenter med bla leger og kirurger, verdens mest avanserte crashlab som krasjer over 300 biler i året. Ja da er man Teslahater, blottetfor enhver logikk, nettroll, blir blokkert etc. Dette er omtrent som et typisk Teslaforum. En kombinasjon av confirmation bias, kunnskapsløshet og fanatisme surret sammen til et herlig ekkokammer. For all del, det en mye flinke folk her inne også, men de vet nok selv hvem de er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (15 minutter siden):

Når man påpeker dette, samt at Volvo nok har noe forsprang etter å ha inspisert over 40000 ulykker fra virkeligheten, har et forskningssenter med bla leger og kirurger, verdens mest avanserte crashlab som krasjer over 300 biler i året. Ja da er man Teslahater, blottetfor enhver logikk, nettroll, blir blokkert etc.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal sette ord på det så du forstår, men mitt inntrykk er at du misforstår helt hva du blir kritisert for. For min del har du så langt bidratt til å forsure 2 tråder med konstant negativitet mot et merke som er populært å diskutere. Det er forskjell på konstruktiv kritikk, å ha en hyggelig tone og det som ses i disse trådene her. Dette kommer fra begge "sider", men jeg har sett det samme på Apple vs Android, Tesla vs resten, Sony vs Microsoft(på spillkonsoller), det er haterne/kritikerne som i mine øyne oftest forsurer ting og er mest ekstreme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (22 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan jeg skal sette ord på det så du forstår, men mitt inntrykk er at du misforstår helt hva du blir kritisert for. 

Da tror jeg du skal gå igjennom trådene en gang til. De fleste drittkommentarene kommer etter faktabaserte innlegg eller etter at en påstand er blitt tilbakevist. Skal ikke si at jeg aldri har slengt dritt i noen tråder, men i de trådene du sikter til  var det hverken jeg som startet eller som verst, på langt nær. Ellers er det veldig typisk at de som har minst kunnskap og poster mest vås også er de som både klager mest  i trådene over "personangep" og slenger mest skitt selv. Ser jo at noen kunne tenkt seg en kosetråd der de kan lulle seg inn i en falsk virkelighet og spre masse feilinformasjon ala et typisk Teslaforum.  Men dette er nå engang et åpent forum og da må man tåle kritikk på det man poster.

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Poenget er at det ikke er noe innhold fra EuroNCAP, men fra en tiktokbruker om har klipt og limt sammen noen opptak han har funnet på nett. Tror ikke dokumentasjonskravet ligger på min side her, og når man velger å poste sånt med vitende å vilje, så bør noe si ifra. Det er jo openbart, bla ut fra ditt innlegg at noen ukritisk sluker slikt.

Det er TikTok, men videoane er henta frå NCAP sine videoar som du finn på nettsidene ved å søke opp dei respektive bilane. Det er sjølvsagt kirsbebærplukka for å få Tesla til å skine, men videoane er ekte og dei NCAP fekk som resultat. Ingen kan nekte for at TMY har levert tidenes beste NCAP-resultat, der tryggleiken til gåande, syklande og assistentsystem er det som får bilen til å skilje seg frå resten.

Her er td. ID.4:

 

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 timer siden):
  • Ford fokuserer på re-badgede id4'er for å levere biler fremover. Mach-e platformen ser dermed ut til å være bedømt til å ikke være konkurransedyktig, selv om de ikke har innrømmet det. Dumpet prisen har de gjort da.

Dette er andre gang på rad du prøver å gi inntrykk av at Ford ikke satser på Mach E(forøvrig en veldig flott bil) og andre gang på rad man må fortelle deg at det ikke stemmer.

"The company says it has completed the upgrades at its factory in Cuautitlán, Mexico, that will allow it to increase production to 270,000 vehicles a year, beginning in the second half of this year. "

Fra ekkokammeret  Teslarati til og med som jeg er er rimelig sikker på er flittig besøkt av mange her.

Ser det er en metadebatt hvor de vanlige evangelistene klager på at andre kommer og irettesetter dem. Det vil sannsynligvis avta betraktelig om man slutter med spinnvile påstander om Teslas forteffelighet og FUD om konkurrentene.

Forøvrig:

Electrek: Elon Musk thinks Ford’s EV strategy is ‘smart’

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (12 minutter siden):

Det er TikTok, men videoane er henta frå NCAP sine videoar som du finn på nettsidene ved å søke opp dei respektive bilane. Det er sjølvsagt kirsbebærplukka for å få Tesla til å skine, men videoane er ekte og dei NCAP fekk som resultat. Ingen kan nekte for at TMY har levert tidenes beste NCAP-resultat, der tryggleiken til gåande, syklande og assistentsystem er det som får bilen til å skilje seg frå resten.

Her er td. ID.4:

 

Jeg tror selvsagt ikke at en 15 år gammel gamer har brukt millioner på å spille inn sine egne videoer. Har selv vært på Thatcham og kjenner meg igjen. Poenget var at både innleggsforfatter og de neste som skrev innlegg trodde testene representerte virkeligheten. Mao har innleggsforfatter åpenbart forsøkt å jukse eller forlede. Med eller uten hensikt.Det følger et mønster der flere av Teslaentusiastene legger opp åpenbare "lurevideoer" for å forlede debatten.  Gjerne fulgt kuna av kommentarer som "morsom video", slik at dersom de blir avslørt, så var det selvsagt bare en spøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror selvsagt ikke at en 15 år gammel gamer har brukt millioner på å spille inn sine egne videoer. Har selv vært på Thatcham og kjenner meg igjen. Poenget var at både innleggsforfatter og de neste som skrev innlegg trodde testene representerte virkeligheten. Mao har innleggsforfatter åpenbart forsøkt å jukse eller forlede. Med eller uten hensikt.Det følger et mønster der flere av Teslaentusiastene legger opp åpenbare "lurevideoer" for å forlede debatten.  Gjerne fulgt kuna av kommentarer som "morsom video", slik at dersom de blir avslørt, så var det selvsagt bare en spøk.

Kva som ikkje er ekte på videoen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):

Kva som ikkje er ekte på videoen?

Er det virkelig så vannskelig? Prøv å se på de originale opptakene, og se forskjellen. Da vil du se at det er minimale forskjeller på hvordan bilene presterer i teste. I den sammenklippede TikTokvideoen ser det ut som om Tesla er den eneste bilen som får til noe som helst, og at alle de andre er helt på bærtur. Det er også klippet inn en del eldre opptak for å få det til å se enda verre ut.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...