Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Takk for alle svar. Sjekket litt nærmere angående manglende sensor og ble forskrekket av videoen under. Er det virkelig så dårlig? Det er en stor bil og jeg bor i by med mye trang parkering og trange parkeringshus, om man ikke kan stole mer på "vision" blir det fort et showstopper for min del. Og beklager om videoen har blitt delt før, det har den sikkert, men har ikke vært innom tråden før i går. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (1 time siden):

Takk for alle svar. Sjekket litt nærmere angående manglende sensor og ble forskrekket av videoen under. Er det virkelig så dårlig? Det er en stor bil og jeg bor i by med mye trang parkering og trange parkeringshus, om man ikke kan stole mer på "vision" blir det fort et showstopper for min del. Og beklager om videoen har blitt delt før, det har den sikkert, men har ikke vært innom tråden før i går. 

 

Dette er typisk Tesla, de slipper noe som fungerer halvveis. Men de oppdaterer stadig og det blir bedre og bedre. Jeg var en av de som fikk bil uten regnsensor først, og det første de leverte var helt håpløst 😛

Men det beste er nok å kjøpe en bil med sensorer og så kjøpe neste bil uten. Da er nok software mer modent. 

Det er bare slik Tesla holder på. Både på godt og vondt. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Dette er typisk Tesla, de slipper noe som fungerer halvveis. Men de oppdaterer stadig og det blir bedre og bedre.

Det fine er at tempoet på forbedringene er høyt. De har ikke glemt oss; Tesla gidder ikke holde igjen hele produksjonen for sånne bagateller når de vet at løsningen er nær.
For parkering og regnsensor og slikt er filleting som fint kan gjøres "på gamlemåten" med speil og øynene våre mens vi venter på at automatikken blir bedre enn oss selv. Jeg tipper dette er på plass før høsten er her...

Lenke til kommentar
Just now, ozone said:

Det fine er at tempoet på forbedringene er høyt. De har ikke glemt oss; Tesla gidder ikke holde igjen hele produksjonen for sånne bagateller når de vet at løsningen er nær.
For parkering og regnsensor og slikt er filleting som fint kan gjøres "på gamlemåten" med speil og øynene våre mens vi venter på at automatikken blir bedre enn oss selv. Jeg tipper dette er på plass før høsten er her...

Du tenker på samme måte som da de fjernet regnsensor?

har hatt model 3 i fire år, syns fortsatt at automatiske viskingen funker dårlig.

annet problem ang vision så jeg tviler på tesla får det til uten ekstra kameraer som det er ryktet at kommer bla kamera i frontfanger, synd for de som eldre bil uten sensorer.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (3 minutter siden):

Du tenker på samme måte som da de fjernet regnsensor?

har hatt model 3 i fire år, syns fortsatt at automatiske viskingen funker dårlig.

annet problem ang vision så jeg tviler på tesla får det til uten ekstra kameraer som det er ryktet at kommer bla kamera i frontfanger, synd for de som eldre bil uten sensorer.

Hvordan går det med LED-Matrix lysene da? De har vel også vært montert en stund. Er funksjonen på plass nå?

Lenke til kommentar
ozone skrev (22 minutter siden):

For parkering og regnsensor og slikt er filleting som fint kan gjøres "på gamlemåten" med speil og øynene våre mens vi venter på at automatikken blir bedre enn oss selv. Jeg tipper dette er på plass før høsten er her...

Ingen regnsensor eller parkeringssensor. Cruisecontrol med trafikkfarlig fantombremsing. Vi snakker bilteknologi fra forrige århundre.

Du sier ting vil være på plass til høsten, men Tesla har OTA'et fram og tilbake i snart 10 år uten å få til vindusviskere som pålitelig detekter om det er regn på frontruten. Så optimismen ser ut til å være tuftet på noe annet enn historisk erfaring med dette selskapet.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
ozone skrev (14 minutter siden):

Har aldri hatt bedre frontlys jeg!

Det er bra, men det kommer vel an på hvilke biler du har hatt før, og var vel ikke helt spørsmålet. Jeg lurte på om LED-matrixfunksjonen på frontlysene var aktivert nå. Det er jo noe selv de minste fabrikkene har fått til i 5-6 år nå, så jeg skjønner isåfall ikke hvorfor det tar så lang tid.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

...fram og tilbake i snart 10 år uten å få til vindusviskere som pålitelig detekter om det er regn på frontruten. 

Å begynne å viske frontruten akkurat når du synes det er nok regn til å gjøre det, er ingen eksakt vitenskap. De fleste biler jeg har kjørt begynner enten for tidlig eller for sent for meg, men ingen lar det være så mye regn på ruten at jeg krasjer.
Min model 3 er faktisk en av de bedre jeg har hatt. Guffer mye fortere opp i raskeste viskefart når det faktisk trengs, enn noen andre jeg har prøvd. Helt perfekt for noen blir det nok ikke før det blir en cerebral kobling til viskemotoren.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, uname -i said:

Ingen regnsensor eller parkeringssensor. Cruisecontrol med trafikkfarlig fantombremsing. Vi snakker bilteknologi fra forrige århundre.

Du sier ting vil være på plass til høsten, men Tesla har OTA'et fram og tilbake i snart 10 år uten å få til vindusviskere som pålitelig detekter om det er regn på frontruten. Så optimismen ser ut til å være tuftet på noe annet enn historisk erfaring med dette selskapet.

Alle merker har sitt

Toyota bz4x hadde trafikkfarlig misting av hjul

Hyundai startet branner når man ladet bilen

Opel det samme

Lenke til kommentar
ozone skrev (25 minutter siden):

Å begynne å viske frontruten akkurat når du synes det er nok regn til å gjøre det, er ingen eksakt vitenskap. De fleste biler jeg har kjørt begynner enten for tidlig eller for sent for meg, men ingen lar det være så mye regn på ruten at jeg krasjer.
Min model 3 er faktisk en av de bedre jeg har hatt. Guffer mye fortere opp i raskeste viskefart når det faktisk trengs, enn noen andre jeg har prøvd. Helt perfekt for noen blir det nok ikke før det blir en cerebral kobling til viskemotoren.

Hovedproblemet slik jeg ser det er plasseringen av kamera. For viskerene skulle de hatt ett kamera som så på hele ruten eller i det minste synsfeltet til sjåfør. I dag ligger kamera tett mot taket og ofte kommer det mindre regn her enn i synsfeltet. Det er en generell designfeil slik jeg ser det. Men det er jo slik "alle" gjør det. 

Forøvrig synes jeg viskerene fungerer stort sett, kanskje 90+% av tiden. Noen ganger må jeg viske manuelt, og det er veldig lett på model S da det er knapp på styret. Noe av det bedre med det nye styret synes jeg. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Der kom Norsk kundebarometer.

Middels tilfredshet, og høyest lojalitet på Tesla. Tolker det som at man er ikke dritfornøyd med produktet, men alternativene er verre...

https://www.tv2.no/broom/dette-bilmerket-har-de-mest-lojale-kundene/15710103/

 

15710162.webp.83dd969a058255289c7693c2f90aa39d.webp

Topp 5 er fortsatt veldig bra! Så mye som "haterene" klager på disse bilene så skulle en jo tro de landet nederst. Men slik er det ikke. Lojaliteten tror jeg henger mye i at folk ser ting blir bedre over tid, så de vet at de bare får ett bedre produkt om de blir værende. Spessielt på service siden har tesla forbedret seg veldig i det siste. til å levere det beste service produktet om en ser på software. Eller, det er min mening iallefall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Der kom Norsk kundebarometer.

Middels tilfredshet, og høyest lojalitet på Tesla. Tolker det som at man er ikke dritfornøyd med produktet, men alternativene er verre...

https://www.tv2.no/broom/dette-bilmerket-har-de-mest-lojale-kundene/15710103/

 

15710162.webp.83dd969a058255289c7693c2f90aa39d.webp

Tror du er inne på noe her. Tesla er ganske polariserende, da de gjør ting veldig annerledes. En del liker det godt, mens andre misliker det. Men er man blant de som liker det, så ser man på alternativene som relativt uinteressante, da det vil si å gi slipp på mye av det man er fornøyd med, ikke bare slippe det man misliker. Ergo er lojaliteten høy.

Blir på en måte litt av det samme som hvorfor Toyota alltid scorer helt på topp. De som kjøper disse bilene bryr seg typisk først og fremst om kundeopplevelse og driftssikkerhet. Dermed elsker man det bilene gir, selv om mange andre vil si de er dørgende kjedelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (37 minutter siden):

Det er bra, men det kommer vel an på hvilke biler du har hatt før, og var vel ikke helt spørsmålet. Jeg lurte på om LED-matrixfunksjonen på frontlysene var aktivert nå. Det er jo noe selv de minste fabrikkene har fått til i 5-6 år nå, så jeg skjønner isåfall ikke hvorfor det tar så lang tid.

Er vel ikke fabrikkene det står på? Det er vel kun software som skal til. De har vel brukt det til noe lysshowgreier?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Er vel ikke fabrikkene det står på? Det er vel kun software som skal til. De har vel brukt det til noe lysshowgreier?

Hvem skulle det ellers stå på? Er det virkelig ingen av Model Y eierene her inne som kan svare på om bilen har fått LED-matrixfunksjon eller ikke? Og i såfall, har Tesla kommet med en begrunnelse på hvorfor de ikke har innført dett ennå når hardwaren har vært montert i lang tid?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 minutter siden):

Hvem skulle det ellers stå på? Er det virkelig ingen av Model Y eierene her inne som kan svare på om bilen har fått LED-matrixfunksjon eller ikke? Og i såfall, har Tesla kommet med en begrunnelse på hvorfor de ikke har innført dett ennå når hardwaren har vært montert i lang tid?

Led matrix er jo en definisjon på hardware. Og ja, dette har Tesla. Alle modellene i dag. De har hatt moduler fra hella og Samsung om jeg ikke tar helt feil.

Software er det dog enda dårlig med. Løsninger som 'skyggelegger' motkommende biler osv. 

Men, i kjent Tesla stil dukker det nok opp helt plutselig. Men det begynner å bli på overtid, absolutt.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (36 minutter siden):

Hvem skulle det ellers stå på?

Hardwaren er på plass, men det er ikke software for å blokkere ut møtende trafikk. Sistnevnte mener du står på fabrikken altså?

AL123 skrev (37 minutter siden):

Og i såfall, har Tesla kommet med en begrunnelse på hvorfor de ikke har innført dett ennå når hardwaren har vært montert i lang tid?

De har aldri sagt at de har Matriselys meg bekjent, så hvorfor skulle de forklare det egentlig? Det er vel kun et fåtall hardcore fans og antifans som er klar over at lysene som sitter i har mulighet for dette, fordi de har sett det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...