Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 timer siden):

...Er så lei av denne verditap sutringen...

Ja den der har jeg heller aldri skjønnt...
Kjøper man bil, eller noe som helst annet, så kan man virkelig ikke forvente at man, A: skal tjene penger på det, eller B: ikke koste noe.
Alle velger selv hva de vil bruke pengene på. Så bruk kreftene på å nyte bilen når du først har den.
Jeg har en kompis som bruker bilen sin minst mulig for "å spare på den"... Jeg bruker min mest mulig, fordi jeg vet at om få år så har jeg en annen, og jeg vet ikke hvor lenge jeg er her heller...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (9 minutter siden):

Ja den der har jeg heller aldri skjønnt...
Kjøper man bil, eller noe som helst annet, så kan man virkelig ikke forvente at man, A: skal tjene penger på det, eller B: ikke koste noe.
Alle velger selv hva de vil bruke pengene på. Så bruk kreftene på å nyte bilen når du først har den.
Jeg har en kompis som bruker bilen sin minst mulig for "å spare på den"... Jeg bruker min mest mulig, fordi jeg vet at om få år så har jeg en annen, og jeg vet ikke hvor lenge jeg er her heller...

Den siste der er veldig meg. Generasjonen av menn bak meg har ikke kommet så langt i livet, alders messig altså. Jeg setter pris på hver dag og koser meg med det jeg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Jeg har helt andre interesse områder enn deg. Son teknologi, automasjon, elektro, elbil osv. 

Har de samme interessene selv jeg, og bygger mye elektonikk etc, og har vurdert å kjøpe en Model S av de tidligste modellene til å ha som hobbybil. Det er i såfall for å, iallefall tidvis plukke den fra hverandre, fikse litt, bygge om etc. Jeg ser ikke helt hvordan det kan gi utløp for teknologiinteresse dersom man faktisk ikke kommer i kontakt med noe av det som er under skallet.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

...har vurdert å kjøpe en Model S av de tidligste modellene til å ha som hobbybil. Det er i såfall for å, iallefall tidvis plukke den fra hverandre, fikse litt, bygge om etc. Jeg ser ikke helt hvordan det kan gi utløp for teknologiinteresse dersom man faktisk ikke kommer i kontakt med noe av det som er under skallet.

Ikke gi opp så lett da mann! I løpet av tre setninger viser du initiativ, og så en plan, for så å gi opp før du har prøvd!

Lenke til kommentar
ozone skrev (3 minutter siden):

Ikke gi opp så lett da mann! I løpet av tre setninger viser du initiativ, og så en plan, for så å gi opp før du har prøvd!

Hehe, for mange prosjekt og for liten garasje. Og så tenker jeg at en bør ha en løftbukk for å ha en gammel elbil. Tanken på å ta ut 400kg batteri ved hjelp av 4 bukker og noen garasjejekker frister ikke noe særlig, så da har det blitt med tanken. Men mye morsommere å pusle med elbil enn med nyere bensin/dieselbiler.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

Har de samme interessene selv jeg, og bygger mye elektonikk etc, og har vurdert å kjøpe en Model S av de tidligste modellene til å ha som hobbybil. Det er i såfall for å, iallefall tidvis plukke den fra hverandre, fikse litt, bygge om etc. Jeg ser ikke helt hvordan det kan gi utløp for teknologiinteresse dersom man faktisk ikke kommer i kontakt med noe av det som er under skallet.

Jeg er mer interessert i software, og jeg lager feks software som utnytter tesla sitt Api. Jeg er som en unge på julaften hver gang det er ny oppdatering og nye ting å teste osv. Igjen, forskjellige interesser. Skru, det er jeg ikke særlig glad i. Selv om jeg har jobbet med service/support innen automasjon i 10+ år. Men jeg har fokusert på software og jobber i dag i all hovedsak med integrering/api, og derav software. Vi er ikke alle like, vet du:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lavere priser i USA kombinert med svakere krone betyr at kuttene potensielt forsvinner helt for Norges del. Det sagt så ble det nyregistrert 23 stk model S og 7 stk model X hittil i år. Av 27 400 nyregistrerte totalt. Det sier meg at disse to modellene konkurrerer svært dårlig i Norge for tida. Hvis det er sånn utenfor Norge også så vil det lave volumet antagelig føre til høye produksjonskostnader per bil. I så fall er nok dreining av fokus over til volum et smart grep. Det kan også gi et svakt hint om Teslas framtidige modeller. Leser man mellom linjene så kan det spøke for Roadster 2020, og kanskje framskynde Model 2.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Lavere priser i USA kombinert med svakere krone betyr at kuttene potensielt forsvinner helt for Norges del. Det sagt så ble det nyregistrert 23 stk model S og 7 stk model X hittil i år. Av 27 400 nyregistrerte totalt. Det sier meg at disse to modellene konkurrerer svært dårlig i Norge for tida. Hvis det er sånn utenfor Norge også så vil det lave volumet antagelig føre til høye produksjonskostnader per bil. I så fall er nok dreining av fokus over til volum et smart grep. Det kan også gi et svakt hint om Teslas framtidige modeller. Leser man mellom linjene så kan det spøke for Roadster 2020, og kanskje framskynde Model 2.

Det blir nesten ikke levert S til Norge, vet ikke med X men jeg venter enda på S fra dag første dag de startet å selge refresh. Jeg er ikke alene.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (23 minutter siden):

Tesla Owners Club med flere har sagt "løp og kjøp" før det er for sent for etter Q1 så skal prisene opp igjen. Undres på hvor mange som lot seg lure av det.

Denne prisreduksjonen har ingen sammenheng med det ryktet om at prisene i Norge kan stige i Q2. Denne prisreduksjonen er kun på S/X, og som ved forrige prisreduksjon på disse har vi ikke sett snurten av det i Norge. 3/Y, og spesielt Y ligger langt under USA i pris. Med unntak av Kina ligger Norge klart lavest på disse modellene. Ser derfor ikke bort i fra en prisøkning etterhvert. Når jeg kikker på sammenligner/tester internasjonalt så sammenlignes Y med helt andre biler enn her til lands. F.eks. i en dansk test av Enyaq jeg nylig så, så fremstilles den som 5000 DKK billigere enn Model Y, men her er den vel rundt 100k dyrere?

Simen1 skrev (10 minutter siden):

Det sier meg at disse to modellene konkurrerer svært dårlig i Norge for tida.

Spør du meg skjønner jeg ikke hvordan disse kan konkurrere noe sted. Mercedes EQS fremstår som mye mer for pengene enn du får med Model S. Og hvis man vil kjøre kinesisk så er det flere hundre tusen å spare på sammenlignbare biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Familiebil ala Passat med 120hk på ett fremhjul og fjæring som en båt er ikke så brukende til annet enn å være familiebil.

Men Familiebil ala Tesla med 350++hk og gjerne track/drift mode kan fort være brukende til mere enn å kjøre i barnehagen med.

Til hva da? Morsom å kjøre på svingete veier er det iallefall ingen av de som er, hverken Passat eller Tesla.

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

 

Spør du meg skjønner jeg ikke hvordan disse kan konkurrere noe sted. Mercedes EQS fremstår som mye mer for pengene enn du får med Model S. 

Akkurat det påpekte jeg når den nyeste faceliften ble presentert. At den var for gammel og aldri kom til å bli en storselger igjen. Da var kommentarene alt fra at det faktisk var en helt ny bil, til at det var sånn Tesla gjorde det og at det var fremtiden. Når det er sagt så ville jeg hatt en Model S fremfor hvilken som helst Kineser. Det er en velprøvd bil med mange kvaliteter som ser bra ut. Og så vet man at merket faktisk kommer til å være her om 5 år.

Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Til hva da? Morsom å kjøre på svingete veier er det iallefall ingen av de som er, hverken Passat eller Tesla.

 

Lurer litt på hvor høyt du legger lista da. Model 3 LR (og sikkert P) er veldig morsom å kjøre på svingete veier.

Sammenlignet med en Porsche 911 991/992 nei.

men kjørte 997.1 4S med automat og Model 3 LR rett etter hverandre rundt i Østfold. Jeg vil påstå at Teslan var morsommere!

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Til hva da? Morsom å kjøre på svingete veier er det iallefall ingen av de som er, hverken Passat eller Tesla.

 

Du er virkelig ikke interessert i kjøring om ingen av disse to bilene gir deg et smil rundt munnen når du er på tur ned angsten på rudskogen. Eller på en parkeringsplass med kjegler. Eller på en landevei du fint kan gasse på litt. 

Den ene er selvfølgelig bedre enn den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...