Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (1 time siden):

Klar over at fyren ikke er fagmann på området. Reiseblogg er vel å minimere personen. Han skriver om alt mulig fra Kina, siden han både snakker språket flytende og har bodd der i mange år, og rapporterer ting som bl.a. kinesiske myndigheter ellers har hysj-hysj på.

Joda, var nok litt kjapp på avtrekkeren der. Jeg har jo ofte skrevet at jeg aldri ville kjøpt bil fra en kinesisk produsent, og det har ingenting med politikk å gjøre. At giganter som CATL og BYD som selger batterier over hele verden skulle ha noen lavere standard enn vestlige selskaper synes jeg imidlertid blir veldig søkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (2 minutter siden):

Joda, var nok litt kjapp på avtrekkeren der. Jeg har jo ofte skrevet at jeg aldri ville kjøpt bil fra en kinesisk produsent, og det har ingenting med politikk å gjøre. At giganter som CATL og BYD som selger batterier over hele verden skulle ha noen lavere standard enn vestlige selskaper synes jeg imidlertid blir veldig søkt.

Konklusjonen er vi nok temmelig enig om her, ville vært svært merkelig av de største produsentene som ønsker å bli tatt seriøst.

Men for meg så er for eller mot kina-bil helt klart blitt et politisk spørsmål. Jeg har tenkt at internasjonal handel vil gjøre stater så avhengig av hverandre, at et angrep mot et annet land virket fullstendig utelukket. Med Ukraina-krigen ser man dog at når et land føler seg for overlegent, så blir det likevel et "uneven game".

Å sitte og se på at Kina da bygger seg opp stort, gjerne med litt "urent trav", blir derfor i aller høyeste grad en politisk vurdering.

Jeg har derfor snudd litt i forhold til hva jeg tenkte opprinnelig, at Kinabiler vil utvikle seg likt japsebiler, altså at de først vil være dårligere, men så lærer produsentene og blir bedre, og naturlig tar lederskap i utviklingen. Nå blir det plutselig viktig å sørge for at Kina ikke får den dominansen, bl.a. ved at vi reagerer enda sterkere på hvordan Kina forskjellsbehandler internasjonale firmaer sammenlignet med Kinesiske firmaer.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Joda, var nok litt kjapp på avtrekkeren der. Jeg har jo ofte skrevet at jeg aldri ville kjøpt bil fra en kinesisk produsent, og det har ingenting med politikk å gjøre. At giganter som CATL og BYD som selger batterier over hele verden skulle ha noen lavere standard enn vestlige selskaper synes jeg imidlertid blir veldig søkt.

Det er offisiell statistikk på kvaliteten fra kinesiske elbilprodusenter. Tesla ligger på 22. plass og fjerde sist. BYD ligger på pallen.

https://www.carexpert.com.au/car-news/chinese-car-quality-ranked-see-where-tesla-mg-place

Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 timer siden):

Jeg tror ikke du kan hjelpe uavhengig av hvem som leser. 

Verditapet er ofte den største utgiften med å eie en bil. Jo nyere å dyrere, jo høyere. 
Om vedlikeholdet er null eller lavt, blir ofte en mager trøst... 

Folk som skal selge brukte Model 3 på finn om dagen, kjenner dette på kroppen. 

Hvis ingen kjøper ny bil, hva skal du gjøre når det er gått noen år, og det ikke lengre er brukbare bruktbiler å få tak i?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke du kan hjelpe uavhengig av hvem som leser. 

Verditapet er ofte den største utgiften med å eie en bil. Jo nyere å dyrere, jo høyere. 
Om vedlikeholdet er null eller lavt, blir ofte en mager trøst... 

Folk som skal selge brukte Model 3 på finn om dagen, kjenner dette på kroppen. 

Langt i fra alle, de fleste m3 som ligger ute ligger over forventet verdi. Men de som kjøpte før nedgangen etc sliter såklart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

Tror det er en del tidlige Tesla-eiere som har vendt seg til ekstremt lavt verditap. Det blir det slutt på når det ikke er venteliste på nybiler lengre. 

Venter fortsatt på en S i fra 2021 eller når den ble bestilt. Så det er ikke over enda. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Det er offisiell statistikk på kvaliteten fra kinesiske elbilprodusenter. Tesla ligger på 22. plass og fjerde sist. BYD ligger på pallen.

https://www.carexpert.com.au/car-news/chinese-car-quality-ranked-see-where-tesla-mg-place

 

Quote

The Chinese Automobile Quality Network has published [...]

[...] sponsored by the State Administration for Market Regulation.

Bare jeg som ikke stoler på den statistikken? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Casey said:

Hvis ingen kjøper ny bil, hva skal du gjøre når det er gått noen år, og det ikke lengre er brukbare bruktbiler å få tak i?

Hvorfor skal folk slutte å kjøpe nye biler?

Hva om alle sluttet å ta service på bilene. Da er det jo heller ingen utgifter?

Men hva er poenget? At man ikke kan ta med verditap i regnskapet for da ville ikke folk kjøpt nye biler?
Hvem skal betale mellomlegget? Og hvor henter man de pengene i fra?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Langt i fra alle, de fleste m3 som ligger ute ligger over forventet verdi. Men de som kjøpte før nedgangen etc sliter såklart. 

De gjør nettopp det, ligger ute. For å se på reel verdi må vi se på solgte biler.

Det er svært vanskelig å kvitte seg med en Model 3 om dagen, og det merkes på forespørsler om innbytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (8 minutter siden):

De gjør nettopp det, ligger ute. For å se på reel verdi må vi se på solgte biler.

Det er svært vanskelig å kvitte seg med en Model 3 om dagen, og det merkes på forespørsler om innbytte.

Du må gjerne vise til ett salg som gikk langt under forventet salgsverdi som ikke er berørt av pris nedsettelsen de siste månedene. Jeg kjenner ikke til en eneste. 

 

EDIT: Sorterer en til billigste model 3, fjerner auksjon bilene og leasing. I tillegg til de overkjørte bilene(mer en snittet) finner en denne nederst på listen:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295582282

Bilen kostet 400k ny. Ligger nå ute til 270. Forventet verdi(53% etter 4 år) er 212. Jeg tipper personen får solgt denne for mer en 212, hva tror du? 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har elbiler holdt seg høyere i bruktpris enn ICE lenge, mye pga ventetid på elbiler og høyere nybil priser for elbil.

Muligens dette kommer til å jevne seg ut mer nå, mer brukte elbiler tilgjengelig, og mindre goder med elbil kan gi mindre etterspørsel.

Edit: Har også fulgt med på finn.no og har enda ikke funnet en brukt elbil hvor jeg har tenkt "dette virker å være ett bra kjøp sammenlignet med å kjøpe ny". Prisbesparelsen har ikke vært "nok" vs nybil for min del.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Hvorfor skal folk slutte å kjøpe nye biler?

Hva om alle sluttet å ta service på bilene. Da er det jo heller ingen utgifter?

Men hva er poenget? At man ikke kan ta med verditap i regnskapet for da ville ikke folk kjøpt nye biler?
Hvem skal betale mellomlegget? Og hvor henter man de pengene i fra?

Det er da vitterlig det du argumenterer for. Leser du ikke dine egne innlegg?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Du må gjerne vise til ett salg som gikk langt under forventet salgsverdi som ikke er berørt av pris nedsettelsen de siste månedene. Jeg kjenner ikke til en eneste. 

 

EDIT: Sorterer en til billigste model 3, fjerner auksjon bilene og leasing. I tillegg til de overkjørte bilene(mer en snittet) finner en denne nederst på listen:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295582282

Bilen kostet 400k ny. Ligger nå ute til 270. Forventet verdi(53% etter 4 år) er 212. Jeg tipper personen får solgt denne for mer en 212, hva tror du? 

Bilen du viser til kostet 400 i 2019. I 2023 penger blir det 458 tusen. 53% verditap tilsvarer 242 og jeg er ikke så overbevist som deg om at bilen blir solgt for så mye. Men han har bare satt ned prisen 5 ganger så langt.

Men selgeren kjøpte bilen for 369 tusen i 2021. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=188352441
408 tusen i dagens verdi. Selges den for 270 så har han hatt et verditap på 33% på 2 år. Eller 70 tusen i året.
Hvis den selges for det...

Skal jeg komme med et eksempel som du ber om, uten at jeg har kontroll på forventet salgsverdi eller kan la være å forholde meg til realiteter som prisjusteringen i januar, så kan man ta denne annonsen:  
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=273648865

Ettersom han har eid bilen fra ny kan vi ta utgangspunkt i heftelsene er kjøpesummen, 578 tusen justert for inflasjon.
Han annonserte bilen tilbake i september for 427 tusen. Så han forventet gjerne noe over 400 for bilen.

Siden har han satt ned prisen 5 ganger før prisjusteringen i januar. Og har ikke endret prisen siden februar.
Man kan derfor anta at prisjusteringen i hovedsak ikke skyldes prisjustering, men lav etterspørsel allerede i høst.

Merk også at km stand er lik, som kan tyde på at selger har fått ny bil som også er nevnt i teksten.
Tar man en telefon til selger så vil jeg tro man kan få denne for 300 uten mye forhandlinger.
Selger er neppe intressert i å betale flere avdrag på en bil han ikke bruker.

51% verditap, på under 60 tusen km. 47,- pr mil, eller 70 tusen i året alt etter hvordan man ser på det.
 

For å komme tilbake til diskusjonen så vil jeg tro de færreste av oss bruker 70 tusen i året på service...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Casey said:

Det er da vitterlig det du argumenterer for. Leser du ikke dine egne innlegg?

Jeg tror du må lese innleggene på nytt og jekke ned cockynessen din litt.

Hvis du leser tilbake så bemerkes det at selv med to biler og en motorsykkel i garasjen så koster de totalt mindre enn verditapet på en ny elbil til 7 sifret. Han har sannsynligvis et par biler til å gå på før han når samme nivå.

Da hjelper det lite på bilutgiftene at service intervallene er få eller billige når verditapet er den største posten.

Hva folk velger å gjøre legger jeg meg ikke opp i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (25 minutter siden):

Bilen du viser til kostet 400 i 2019. I 2023 penger blir det 458 tusen. 53% verditap tilsvarer 242 og jeg er ikke så overbevist som deg om at bilen blir solgt for så mye. Men han har bare satt ned prisen 5 ganger så langt.

Men selgeren kjøpte bilen for 369 tusen i 2021. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=188352441
408 tusen i dagens verdi. Selges den for 270 så har han hatt et verditap på 33% på 2 år. Eller 70 tusen i året.
Hvis den selges for det...

Skal jeg komme med et eksempel som du ber om, uten at jeg har kontroll på forventet salgsverdi eller kan la være å forholde meg til realiteter som prisjusteringen i januar, så kan man ta denne annonsen:  
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=273648865

Ettersom han har eid bilen fra ny kan vi ta utgangspunkt i heftelsene er kjøpesummen, 578 tusen justert for inflasjon.
Han annonserte bilen tilbake i september for 427 tusen. Så han forventet gjerne noe over 400 for bilen.

Siden har han satt ned prisen 5 ganger før prisjusteringen i januar. Og har ikke endret prisen siden februar.
Man kan derfor anta at prisjusteringen i hovedsak ikke skyldes prisjustering, men lav etterspørsel allerede i høst.

Merk også at km stand er lik, som kan tyde på at selger har fått ny bil som også er nevnt i teksten.
Tar man en telefon til selger så vil jeg tro man kan få denne for 300 uten mye forhandlinger.
Selger er neppe intressert i å betale flere avdrag på en bil han ikke bruker.

51% verditap, på under 60 tusen km. 47,- pr mil, eller 70 tusen i året alt etter hvordan man ser på det.
 

For å komme tilbake til diskusjonen så vil jeg tro de færreste av oss bruker 70 tusen i året på service...

Man skal ikke prisjustere det her, det er forventet tap fra nypris. Så nå driver du bare gjøk. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Man skal ikke prisjustere det her, det er forventet tap fra nypris. Så nå driver du bare gjøk. 

Så klart må man forholde seg til indeks? Hvor har du det fra at man ikke skal det?

Så i Polen har ikke bilene hatt verditap ettersom inflasjonen er rekord høy? Hvilken verden lever vi i?

Tror du ikke nybil prisene justeres for inflasjon? Nybilprisen har direkte påvirkning på bruktbil prisene.
 

Jeg vet det er 3 april, men nå tuller du med meg.

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Så klart må man forholde seg til indeks? Hvor har du det fra at man ikke skal det?

Så i Polen har ikke bilene hatt verditap ettersom inflasjonen er rekord høy? Hvilken verden lever vi i?

Du må gjerne vise til en plass det står at en skal justere når en ser på forventet tap på bil over X antall år. Ellers er det bare for å nitpicke/treffe ett standpunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...