Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

8 hours ago, PgUp said:

Sett bort fra utgiften på selve bilen er vel bilholdet betydelig billigere enn du har? Sjeldent man trenger service på El.

Så hvis man ser bort i fra de største utgiftspostene, så ser regnestykket bedre ut? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (8 timer siden):

Sjeldent man trenger service på El.

Et kjapt søk på google så virker det som om de fleste anbefaler en service/sjekk hvert år/30k km.

Men hvordan fungerer dette hos tesla fant jeg ikke ut i farta, men regner med noen her inne kan svare på det

 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (12 minutter siden):

Et kjapt søk på google så virker det som om de fleste anbefaler en service/sjekk hvert år/30k km.

Men hvordan fungerer dette hos tesla fant jeg ikke ut i farta, men regner med noen her inne kan svare på det

 

Anbefales vinterservice eller hva de kaller det hvert år for oss her hjemme. 

 

Forstår det slik at mange gjør dette selv ved hjulbytte. Personlig lar jeg Tesla gjøre dette, er så billig.

 

1134,- ut i fra de siste prisene jeg har. Dette er kun for å ta bremsene. Viskere og kabin filter tar jeg selv.

 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Hansien said:

Men hvordan fungerer dette hos tesla fant jeg ikke ut i farta, men regner med noen her inne kan svare på det

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-E95DAAD9-646E-4249-9930-B109ED7B1D91.html

  • Bremsevæskens tilstand sjekkes annethvert år (skift ut etter behov), eller hvis kjøretøyet brukes til tauing, skal bremsevæsken skiftes ut annethvert år.
  • Tørkemiddelposen for klimaanlegg skiftes ut hvert 6 år.
  • Kupéluftfilteret skiftes ut annethvert år.
  • Rengjør og smør bremsekaliperne årlig eller etter 20 000 km (12 500 miles) i områder der veiene saltes om vinteren.
  • Roter dekkene etter 10 000 km eller hvis forskjellen på slitebanedybden er 1,5 mm eller større (det som kommer først).
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Så hvis man ser bort i fra de største utgiftspostene, så ser regnestykket bedre ut? 

Så folk må slutte helt å kjøpe nye biler, mener du? Nyere brukt også, kanskje? Bare kjøpe hauggamle vrak?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Casey said:

Så folk må slutte helt å kjøpe nye biler, mener du? Nyere brukt også, kanskje? Bare kjøpe hauggamle vrak?

Hvis de skal bruke minst mulig penger på bil, så ja? 

Eller hva mener du, er ikke verditap en kostnad? 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (6 minutter siden):

Hvis de skal bruke minst mulig penger på bil, så ja? 

Eller hva mener du, er ikke verditap en kostnad? 

Ja, kvalitet koster penger. 

Kjøper man en normalt priset elbil blir det nok fort billigere enn 3 eldre fossil kjøretøy som skal ha forsikring osv.

Endret av PgUp
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, PgUp said:

Ja, kvalitet koster penger. 

Kjøper man en normalt priset elbil blir det nok fort billigere enn 3 eldre fossil kjøretøy som skal ha forsikring osv.

De fleste vil nok være enige i at en bil koster mindre enn 3 biler. Var det relevant? 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Et kraftig skudd i baugen for kinesiske elbiler? Lurer på om f.eks. BYD ikke bruker sine egne blade-batterier på hjemmemarkedet, eller de ikke er så sikre som man har gitt inntrykk av? Eller er dette FUD?
 

 

Hele videoen er BS. Fyren er ikke noen biljournalist eller fagmann, han er ikke engang en bilblogger.Han driver en reiseblogg....

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (16 minutter siden):

Hvis de skal bruke minst mulig penger på bil, så ja? 

Eller hva mener du, er ikke verditap en kostnad? 

Det har ikke falt deg inn at det vil bli tomt med biler tilslutt, hvis ingen kjøper nye biler lengre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Casey said:

Jeg kan ikke hjelpe, hvis du ikke kan lese.

Jeg tror ikke du kan hjelpe uavhengig av hvem som leser. 

Verditapet er ofte den største utgiften med å eie en bil. Jo nyere å dyrere, jo høyere. 
Om vedlikeholdet er null eller lavt, blir ofte en mager trøst... 

Folk som skal selge brukte Model 3 på finn om dagen, kjenner dette på kroppen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (37 minutter siden):

Verditapet er ofte den største utgiften med å eie en bil. Jo nyere å dyrere, jo høyere. 

Om det ikke er forskjell på elektrisk og annet drivstoff når det kommer til verditap, kan man regner med 20 prosent pr år de 5-6 første årene i verditap også 10 prosent etter dette. 

 

Så det skal være grei skuring å teoretisk regne på hvem som bruker mest kronasjer på bil. 

 

Men jeg antar at en som kjøper en bil til 1 mill uansett har helt annet fokus på bil enn en som handler til 50k. For mange er driftsikkerheten man kan forvente på ny bil vesentlig viktigere enn at den totale pakka er billigst mulig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, PgUp said:

Ja, kvalitet koster penger

Ikke nødvendigvis. Mange kan nok være enig at en audi ikke nødvendigvis har høyere kvalitet enn en nissan. Men langt mer kompliserte løsninger som er dømt til, og laget for, å gå i stykker. "premium" som man kaller det, betal dobbelt så mye og få bil med halvparten så god kvalitet og levetid, bare fordi skinnet på døren føles mykt ut og lyden når du lukker døren er mer behagelig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

Hele videoen er BS. Fyren er ikke noen biljournalist eller fagmann, han er ikke engang en bilblogger.Han driver en reiseblogg....

 

Klar over at fyren ikke er fagmann på området. Reiseblogg er vel å minimere personen. Han skriver om alt mulig fra Kina, siden han både snakker språket flytende og har bodd der i mange år, og rapporterer ting som bl.a. kinesiske myndigheter ellers har hysj-hysj på.

Bl.a. fordi har har kontakt med folk som rapporterer ting som andre, journalister bl.a. kanskje ikke får med seg, da mange kinesere ellers ikke tør å ta opp visse ting offentlig eller med vestlige. Det gjør selvsagt at man må ta alt han sier med stor skepsis, men det betyr jo ikke at han bare farer med tull.

Og jeg er fullstendig klar over at han heler ikke her har noe statistikk å vise til eller backe opp påstandene med, sannsynlig vis av de nevnte grunner, så derfor spørsmålene over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...