Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Men om det må installeres vern i sikringsskapet, så må selvsagt elektriker gjøre det, men det er da nesten ikke ekstrakostnad i at elektriker bytter berryen. Om man beregner 1,5 timer på å kjøre til en kunde, montere og bytte, før man er klar for neste kunde, så burde de klare minst 4 per dag, eventuelt minst 5-6 om de kan spare kjøretid (flere bokser samme sted) med bittelitt overtid kanskje.

Om det er åpent for at Easee og elektrikere samarbeider litt, spesielt på mindre steder, så kan kanskje et selskap få jobben for ei bygd og konkurrenten for ei anna bygd, dersom det er både tid og kostnad å spare på det, fremfor at kanskje 4-5 elektrikere kjører til samme bygd og bytter kun en eller to bokser den dagen for kun sine kunder.

Det settes nok ut på anbud og de som klarer å minimere tidsbruken ligger god an til å vinne anbudet for sin bygd, kommune eller bydel. Da må det tenkes godt angående tidsbruk. F.eks at elektriker setter opp rekkefølgen på kundene slik at de får svært kort kjøring, f.eks gate for gate. Hvis elektriker legger opp til å "krysse byen" for hver kunde, fordi kunden bestemmer tidspunkt helt fritt så taper de anbudet så det suser. Det er dårlig ressursutnyttelse og økonomi om elektriker bare bruker en liten brøkdel av arbeidsdagen på faktisk elektrikerarbeid og resten som sjåfør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Det settes nok ut på anbud og de som klarer å minimere tidsbruken ligger god an til å vinne anbudet for sin bygd, kommune eller bydel. Da må det tenkes godt angående tidsbruk. F.eks at elektriker setter opp rekkefølgen på kundene slik at de får svært kort kjøring, f.eks gate for gate. Hvis elektriker legger opp til å "krysse byen" for hver kunde, fordi kunden bestemmer tidspunkt helt fritt så taper de anbudet så det suser. Det er dårlig ressursutnyttelse og økonomi om elektriker bare bruker en liten brøkdel av arbeidsdagen på faktisk elektrikerarbeid og resten som sjåfør.

Om de kommer der blir det nok fastpris ordning. Men, med bare berry skifting trenger de ikke dette. De trenger bare en god dokumentasjon på en enkel jobb. Det er enklere enn å skru av stikkontakt dekselet og sette på nytt. Tilsvarende trygt også. 

 

men, jeg tror ikke easee har råd til elektrikker ruten. 700 000 ladere * iallefall 3000 per enhet er mer penger enn de noen gang har hatt.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 17.3.2023 den 10.58):

Takker for svar!

Hva da dette? Forvarming? 80%-grense? Jeg er nok mest opptatt av 80%-grensen sånn til daglig. Den står i oppvarmet garasje, så forvarming er kun nødvendig på vei hjem fra jobb. 

Tror du kan sette opp både forvarming/forventet avreise - at den skal lade opp til 100%(eller den % du bestemmer) til da - med fortrinnsvis lading i periode med lavtariff(som du bestemmer selv når er). Maks ladehastighet og maks ladeprosent.

Det er ihvertfall sånn det funker i appen - har faktisk aldri forsøkt å gjøre det fra selve bilen. Hvis jeg husker kan jeg prøve å sjekke det ila helgen hvordan det fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
daruu skrev (10 minutter siden):

Tror du kan sette opp både forvarming/forventet avreise - at den skal lade opp til 100%(eller den % du bestemmer) til da - med fortrinnsvis lading i periode med lavtariff(som du bestemmer selv når er). Maks ladehastighet og maks ladeprosent.

Det er ihvertfall sånn det funker i appen - har faktisk aldri forsøkt å gjøre det fra selve bilen. Hvis jeg husker kan jeg prøve å sjekke det ila helgen hvordan det fungerer i praksis.

Hadde vært topp! Hvis jeg kjøper 2020-modell så sier ryktene at det straks blir abonnement med betaling. Men bare at det går an å setet %-grense er jo topp :)

 

Lenke til kommentar

Jobben har gitt meg en elbil, en Toyota Proace City Electric, og jeg sitter nå med et par spørsmål til dere som kan dette.

Etter hva jeg har forstått kan bilen ta imot 100 kW, men jeg har aldri opplevd å få raskere lading enn rett under 50 kW. Stort sett ligger hurtigladningen på mellom 35 og 40 kW. Og ja, jeg bruker ladere som kan levere mer enn 100 kW. Hvorfor?

En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan bilen viser gjenstående km i forhold til batteriprosent. Fullladet = 100 % = ca 260 km. 50 % = ca 90 km. Hvorfor?

Jobben har også montert takbøyler på bilen. Noen som vet sånn omtrent hvor mye dette påvirker rekkevidden?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dr. Brodsky said:

Jobben har gitt meg en elbil, en Toyota Proace City Electric, og jeg sitter nå med et par spørsmål til dere som kan dette.

Etter hva jeg har forstått kan bilen ta imot 100 kW, men jeg har aldri opplevd å få raskere lading enn rett under 50 kW. Stort sett ligger hurtigladningen på mellom 35 og 40 kW. Og ja, jeg bruker ladere som kan levere mer enn 100 kW. Hvorfor?

En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan bilen viser gjenstående km i forhold til batteriprosent. Fullladet = 100 % = ca 260 km. 50 % = ca 90 km. Hvorfor?

Jobben har også montert takbøyler på bilen. Noen som vet sånn omtrent hvor mye dette påvirker rekkevidden?

Den bilen har 50kWh batteripakke, så å nå 100kW vil bare kunne skje ved veldig lav ladetilstand og bare en kort stund. Du trenger gjerne også at batteriet er varmt nok, så det er mye som skal klaffe for at du skal få 100kW.

Hva rekkevidde angår så vil de fleste oppgi dette ut i fra kjørehistorikk, så det du ser er anslag fra hvordan du har kjørt.

Takbøylene vil nok ha lite å si på en slik bil.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (55 minutter siden):

Takk for svar.

Jeg sliter fremdeles litt med å forstå rekkevidden bilen oppgir, men jeg får vel bare forholde meg til batteriprosent og se vekk ifra gjenstående km.

Veldig få produsenter får til å gi noe OK estimat på rekkevidde. Grunnen er egentlig at det er så utrolig mye som spiller inn. Vindretning, temperatur, nedbør, våt asfalt, stigning, fart osv. Særdeles få har giddet å ta de tingene der med når de estimerer rekkevidde, så de gjetter bare ofte basert på de siste xx km f.eks. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I morgen, skjer det.

Wolkswagen ID2, Life, debuterer paa ettermiddagen. ( ID1'en ogsaa, for den saks skyld. )

Da faar vi vel, den endelige utgaven?

Ser ut for at, designet blir forandret og kinosalen, faller bort, men det viktigste, har de, hvist beholdt.

40 mils rekkevidde og dobbelsengen.

Det ser ut til, at den kommer til aa ligne, ID3'en.

Har tro paa den kjerra.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Dagen for nyheter i dag. Tesla har sluppet "erstatningen" for manglende sensorer. For noen få biler med full Self Driving og kun i Nord Amerika.

Det sies bl.a. på Twitter at dette ikke er en erstatning, mer en omtrentlig beregning da kameraene ikke plukker opp blindsoner godt nok og mangler dybdesyn så systemet er mer eller mindre ubrukelig dersom du skal parkere nøyaktig inntil en vegg eller skal være 100% sikker på at ikke et barn eller et dyr kravler bak bilen i kameraets blindsone. Dårlig vær og skittent kamera eliminerer denne funksjonen helt, og det hender jo at man er utsatt for det.

Fordel kameraer er at kan plukke opp tynne objekter som sensorer ikke detekterer.

Jeg er der at hvorfor erstatte det ene med det andre? Annet enn at Tesla vil ha høyest mulig margin på bilene sine på tross av at det går utover sikkerheten. To slike systemer hadde jo vært gull (og er jo standard hos flere produsenter).

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 minutter siden):

Dagen for nyheter i dag. Tesla har sluppet "erstatningen" for manglende sensorer. For noen få biler med full Self Driving og kun i Nord Amerika.

Det sies bl.a. på Twitter at dette ikke er en erstatning, mer en omtrentlig beregning da kameraene ikke plukker opp blindsoner godt nok og mangler dybdesyn så systemet er mer eller mindre ubrukelig dersom du skal parkere nøyaktig inntil en vegg eller skal være 100% sikker på at ikke et barn eller et dyr kravler bak bilen i kameraets blindsone. Fordel kameraer er at kan plukke opp tynne objekter som sensorer ikke detekterer.

Jeg er der at hvorfor erstatte det ene med det andre? Annet enn at Tesla vil ha høyest mulig margin på bilene sine på tross av at det går utover sikkerheten. To slike systemer hadde jo vært gull (og er jo standard hos flere produsenter).

hvor har du det i fra? Enda ikke sett en eneste test.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

hvor har du det i fra? Enda ikke sett en eneste test.

Ikke sett noen test sjæl. De som har testet dette er under tilsynelatende embargo. Han ene som kommenterte dette jobber hos Tesla.

https://www.notateslaapp.com/news/1280/tesla-vision-parkassist-bringing-back-distance-measurements-for-cars-without-ultrasonic-sensors

https://www.teslarati.com/tesla-park-assistance-measurement-system-vision-only-cars/

https://driveteslacanada.ca/news/tesla-reinstates-park-assist-distance-measurements-for-cars-without-ultrasonic-sensors-uss-with-2022-45-11/

https://teslamag.de/news/tesla-distanz-messung-ohne-ultraschall-fsd-betatester-57398

og Reddit og Twitter og egentlig all over the place.

 

 

Nimrad skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om noen som bruker kombi. De fleste har kamera + sensorer, men tror knapt nok noen bruker kamera til å måle distansen til objekter.

Uttrykte meg litt klønete: Kamera for å visualisere, sensorer for å føle.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (8 minutter siden):

Tror det er greit å avvente til dette er ute av test og blant public før en dømmer det ned. Men blir spennede å se tester komme ut. 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (3 timer siden):

I morgen, skjer det.

Wolkswagen ID2, Life, debuterer paa ettermiddagen. ( ID1'en ogsaa, for den saks skyld. )

Da faar vi vel, den endelige utgaven?

Ser ut for at, designet blir forandret og kinosalen, faller bort, men det viktigste, har de, hvist beholdt.

40 mils rekkevidde og dobbelsengen.

Det ser ut til, at den kommer til aa ligne, ID3'en.

Har tro paa den kjerra.

Som forventet med kinoen ja 😛

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tror det er greit å avvente til dette er ute av test og blant public før en dømmer det ned. Men blir spennede å se tester komme ut. 

Enig. Jeg er skeptisk fordi slik jeg ser det så er ikke kamera og programvare samt integrasjon med bilens kjøre- og sporingsdata alene den beste måten til å detektere avstand til ting. Selv om bilen lagrer ting som er i veien får den ikke med seg endringer som skjer i blindsonene rett foran/bak bilen. Så et bilde der kamerabildet er zoomet langt ut ift biler med ultrasoniske sensorer.
Den beste måten hadde nok vært å ha begge deler. Men noen som allikevel mener at det trenger man ikke, og andre mener det motsatte. På Twitter og Reddit er det en og annen som har prøvd dette og det er såvidt jeg kan se mixed feelings - har dog ikke tråla alle trådene og innleggene. Men foreløpig ingen skikkelige tester såvidt jeg kan se da det er altfor få som har fått 45.11 SW.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Som forventet med kinoen ja 😛

Ja, du hadde rett der.

Haapet du hadde feil, men det ser ut for at de beholder det viktigste, rekkevidden og senga.

Forferdelig med hester, til den lille bilen, blir det visst ogsaa.

Vil allikevel, bli en raa og revolusjonerende bil, til den prisen.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 minutt siden):

Enig. Jeg er skeptisk fordi slik jeg ser det så er ikke kamera og programvare samt integrasjon med bilens kjøre- og sporingsdata alene den beste måten til å detektere avstand til ting. Selv om bilen lagrer ting som er i veien får den ikke med seg endringer som skjer i blindsonene rett foran/bak bilen. Så et bilde der kamerabildet er zoomet langt ut ift biler med ultrasoniske sensorer.
Den beste måten hadde nok vært å ha begge deler. Men noen som allikevel mener at det trenger man ikke, og andre mener det motsatte. På Twitter og Reddit er det en og annen som har prøvd dette og det er såvidt jeg kan se mixed feelings - har dog ikke tråla alle trådene og innleggene. Men foreløpig ingen skikkelige tester såvidt jeg kan se da det er altfor få som har fått 45.11 SW.

Det å basere seg på en sensor som har så mange potensielle feilkilder som et kamera alene er for å spare penger og kun det - det er fortjeneste PR bil som er viktig. 
 

Helsigvis går det andre veien sånn generelt, med flere og bedre sensorer som takler flere vær og situasjonsforhold. Oppvarmet radar er vanlig, nye spennende laser-sensorer på vei og bedre bruk av kartdata for å avgjøre fare. Generelt ser bransjen fremover.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (17 timer siden):

Og idag skal ford presentere sin nye elbil, kan vel kalles en id4 med ford merke, kan ikke se for meg det blir store forskjeller untatt på interiøet.

https://www.motor1.com/news/658080/ford-meb-electric-suv-final-teaser/

Da er den presentert, hva syns folk? er ikke helt fan av fronten 

ford_explorer_front_static.jpg

Utseendemessig synes jeg den er helt fin. Minner en god del om ICE-storebroren, men samtidig litt Range Rover'isk over den.

Men ut fra TV2/Broom sin gjennomgang, ser det ikke ut til å ha støtte for taklast, ei heller har de funnet plass til en frunk, som er veldig synd. Og støtte for V2L er ikke nevnt, eller noe som fremkommer, som er synd.

Og så blir jeg veldig i tvil om hva de mener med motor/drivlinje-alternativene. 80 kWh på RWD'en som skal klarer 500+ km, men bare 55 kWh på 4WD-versjonen og da under 400 km rekkevidde? Jeg håper det er meldt noe feil her.

Ellers virker de og å arve treg akselerasjon (7-10 sek på 0-62 miles per time), og det sies intet om tilhengerkapasitet. Har VW lagt inn noen klausuler om at på ting de overgår VW-bilene på, så må de legge seg bakpå på andre elementer som er viktige for potensielle eiere?

Potensialet for en storselger er der definitivt, om de ikke slår seg selv i bakhodet på nevnte viktige kriterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...