Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):

Har noen av de mulighet for Adaptiv Cruise? Finner ikke E-Up med dette, men det kan være at det beskrives som Cruise Control bare? Den long-Range utgaven så ut som kjekke småbiler.

Jeg stoler ikke på det som er oppgitt i FINN-annonser, litt derfor jeg hører rundt.

DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Ikke glem MX-30

onkel_jon skrev (8 minutter siden):

ville heller vurdert honda e

Jeg har veldig strenge krav til lengde da jeg har et treningsapparat innerst i garasjen og derfor ikke plass til større bil enn maks en e-Up. Ellers hadde jeg lett vurdert disse, eller en eldre leaf.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Jeg stoler ikke på det som er oppgitt i FINN-annonser, litt derfor jeg hører rundt.

Jeg har veldig strenge krav til lengde da jeg har et treningsapparat innerst i garasjen og derfor ikke plass til større bil enn maks en e-Up. Ellers hadde jeg lett vurdert disse, eller en eldre leaf.

Skjønner, guns trumfer :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (9 timer siden):

Det er ingen automatikk i at svenske tolkninger av IEC-standarden vil smitte over på norsk tolkning av den samme. Det er to ting den svenske tilsynsmyndigheten kritiserer:

- Manglende jordfeilvern av en type som tar likestrømsfeil. Det stemmer ikke. Easee inneholder et jordfeilvern som tar likestrømsfeil, men det ser annerledes ut enn de vanlige mekaniske jordfeilvernene av samme type. Easee inneholder et elektronisk jordfeilvern (som tar likestrømsfeil), som tilsynsmyndigheten kanskje ikke kjente igjen ved første øyekast fordi det ser annerledes ut enn det mekaniske. Elektronisk jordfeilvern er et dyrere og ofte ansett som bedre vern mot likestrøms jordfeil enn de mekaniske. Dette med jordfeilvern type B var nytt i forrige gjeldende utgave av IEC-standarden (2018) og ordlyden er lik i nyeste og siste utgave (2022). I ordlyden kreves mekanisk variant av vernet. Mest sannsynlig på grunn av uvitenhet / nytt terreng for standardutviklerne. Det er sannsynlig at elektroniske vern likestilles med mekaniske i neste utgave av standarden.

- Manglende knapp for test av jordfeilvernet. Knappen, som kreves i standarden, er knyttet til mekaniske vern og det er ikke det samme behovet for en sånn knapp på elektroniske jordfeilvern. Easee jobber med å implementere knappen som en softwareløsning i appen sin. Det betyr at man må ha appen for å kunne teste jordfeilvernet i laderen. Det er usikkert hvorvidt det vil godtas i neste standard fordi det finnes en teoretisk mulighet for at ikke alle eiere av laderen har appen eller at appen vil fungere like lenge som laderen, f.eks om Easee går konk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Easee jobber med å implementere knappen som en softwareløsning i appen sin.

Det går da an å ha en knapp som gjør dette uansett om det er softwarebasert eller ikke, men det har jo ikke tilbakevirkende kraft på allerede leverte ladere.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Det er ingen automatikk i at svenske tolkninger av IEC-standarden vil smitte over på norsk tolkning av den samme. Det er to ting den svenske tilsynsmyndigheten kritiserer:

- Manglende jordfeilvern av en type som tar likestrømsfeil. Det stemmer ikke. Easee inneholder et jordfeilvern som tar likestrømsfeil, men det ser annerledes ut enn de vanlige mekaniske jordfeilvernene av samme type. Easee inneholder et elektronisk jordfeilvern (som tar likestrømsfeil), som tilsynsmyndigheten kanskje ikke kjente igjen ved første øyekast fordi det ser annerledes ut enn det mekaniske. Elektronisk jordfeilvern er et dyrere og ofte ansett som bedre vern mot likestrøms jordfeil enn de mekaniske. Dette med jordfeilvern type B var nytt i forrige gjeldende utgave av IEC-standarden (2018) og ordlyden er lik i nyeste og siste utgave (2022). I ordlyden kreves mekanisk variant av vernet. Mest sannsynlig på grunn av uvitenhet / nytt terreng for standardutviklerne. Det er sannsynlig at elektroniske vern likestilles med mekaniske i neste utgave av standarden.

Dette er vel ikke helt korrekt? 

Det svenskene virker som har mest problemer med er vel at vernet ikke klarer å bryte strømmen i enkelte scenario. Enten pga. at det ikke er sammenkoblet brudd (så ikke alle faser blir brutt) og/eller faktiske evnen til å bryte strømmen. 

Kommentar av en her er interessant: 


 

Quote
The issue here is that it's anti-competitive; they're obviously non-compliant with pretty much any major requirements in IEC61851 and IEC6008 (I've torn a unit down in detail). Having the relays trip is obviously not enough when the contact requirements aren't actually met (breaking current, arc quenching plates, etc). So, why would a random company get a free pass but nobody else does? Imo either Easee should get a sales ban and a recall, or the standard should change, you can't have your cake and eat it too.


4000578
1 day ago
 @JoR  Because they don't. They claim that they implement a type A RCCB per IEC 61008 standard and therefore that the installation need not include it. Because of this plenty of installations are missing the RCCB in panel, since Easee said "we have that already", when in fact they do not.

 


Altså, problemet er ikke den elektriske "sensoren" deres (deteksjon), men faktiske til/fra-koblingen av fasene, at Easee ikke følger krav/sikkerhetsnivå som andre må følge.

---> Dette medfører at man ikke kan si at produktet har en jordfeilbryter innebygd.

--> Hjelper ingen ting at den faktisk detekterer og gir varsel i app, om den ikke klarer å bryte strømmen som kan ta liv.

--> Så da har man eventuelt en gammeldags "jordfeilvarsler" og ikke et "jordfeilbryter" og man kan da naturligvis ikke si at man har en "jordfeilbryter"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

id2 konseptet

4,05 meter lang, det var ganske lite når golf er 4,26. Jeg trodde ID.1 skulle være Polo-størrelse, men mulig de går for e-Up-størrelse på ID.1? Hadde det vært en ID.1 til 200k på 3,5m hadde jeg kjøpt på dagen som pendlebil.

Men hvorfor skal de på død og liv fortsette med forhjulstrekk egentlig?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

4,05 meter lang, det var ganske lite når golf er 4,26. Jeg trodde ID.1 skulle være Polo-størrelse, men mulig de går for e-Up-størrelse på ID.1? Hadde det vært en ID.1 til 200k på 3,5m hadde jeg kjøpt på dagen som pendlebil.

Men hvorfor skal de på død og liv fortsette med forhjulstrekk egentlig?

Er ikke ID3 golf erstatningen da? Så blir vell 1 e-up ja? 

 

Nei forhjul, who knows. Heller det en bak etter min erfaring iallefall. Har aldri hatt en god erfaring med bak, både hos BMW og Tesla. Tenker da vinterstid altså

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Er ikke ID3 golf erstatningen da? Så blir vell 1 e-up ja? 

Jeg googla litt, og jeg hadde rett. Merkelig om det skal være to så like biler? https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volkswagen-confirms-£17000-id-1-entry-level-ev

Sitat

The new 'ID 1' will be broadly similar in size to the combustion-engined Polo and could potentially take that nameplate, in the same way that Volkswagen is planning to use the Golf and Tiguan monikers for future EVs. Schäfer said: "The Polo is very successful and one of our icons, and we're going to use that vehicle concept in the future as well. Whether we use the same name of the vehicle we don't know yet. We're currently working on those iconic names into the future to make sense of the product line-up."

 

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Nei forhjul, who knows. Heller det en bak etter min erfaring iallefall. Har aldri hatt en god erfaring med bak, både hos BMW og Tesla. Tenker da vinterstid altså

Jeg har motsatt erfaring, men svært begrenset. Jeg er nok i stor grad farget av Bjørn Nyland som også sverger til bakhjulsdrift på elbiler. Det gir mer mening på fossilbiler med tung motor foran.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Jeg googla litt, og jeg hadde rett. Merkelig om det skal være to så like biler? https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volkswagen-confirms-£17000-id-1-entry-level-ev

 

Jeg har motsatt erfaring, men svært begrenset. Jeg er nok i stor grad farget av Bjørn Nyland som også sverger til bakhjulsdrift på elbiler. Det gir mer mening på fossilbiler med tung motor foran.

Jeg hadde store problemer på vinteren når jeg hadde en F11? 5 serie med tung front. Dårlig feste når det var snø/is ute, føltes skikkelig utrygt å kjøre. Samme med model S med bakhjul, hatt ett par lånebiler på vinteren. 

Hadde en 1-serie også, dette var ikke så galt men det var en liten bil så føltes ikke så utrygt kanskje? Usikker. Men 5 og S likte jeg ikke å kjøre på vinteren, foruten S med 4x4 da. Det er bare deilig :)

Lenke til kommentar
On 3/14/2023 at 8:42 AM, Nimrad said:

Finnes det en god oversikt over utstyrsnivå på E-up/Citi-go/Mii? Tenker å handle en bil nr.2 (utgavene med 250-260 WLTP) og lurer litt på hvilken jeg skal gå for. Sånn jeg har forstått det har alle app-tilkobling med forvarmingsfunksjon, men at denne blir abonnementsløsning etter noen år? Gjelder det også om jeg bruker wifi? Det er eventuelt kun forvarming og adaptiv cruise jeg tenker på, men Apple Carplay er også et pluss.

Jeg har en Citigo 2020. Det er ikke wifi på bilen, så du er avhengig av å kjøpe connect greiene fra VAG. Det er inkludert første 3 år, men hva som skjer etter det klarte ikke forhandleren min å finne ut av.... Så de har vel ikke bestemt seg enda.

Seatene var rimeligst, men mange av de ble levert med oppvarmet frontrute som kanskje er digg som du parkerer ute et sted det er mye kaldt.

Parkeringsvarmeren er ikke mye å skryte av. Hvis du skal gjøre bilen isfri må den kjøres et par ganger

Obs Seatene har ikke delt baksete rygg, som kan være irriterende om man skal ha med seg lange ting og har barnesete

Er ikke cruise på min så vet ikke hvordan den fungerer.

Rekkevidden på motorvei i 110 km/t på sommeren er ca. 15 mil. 100-0%

Alt I alt er dette mye pendler bil for pengene. Og den har ingen konkurrenter som gir samme rekkevidde til størrelsen. Jeg er litt skeptisk til batterilevetiden på de. For begrensning av lading til 80% er klønete. Den virker også å regenerere like hardt uansett hvor kaldt det er ute.

Den har en dårlig blend av bremsing og regenerering så noen ganger hogger bremsene ved overgangen fra regen til fysisk brems. Automatiske filholderen er av typen ping-pong, og utrolig irriterende.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Jeg hadde store problemer på vinteren når jeg hadde en F11? 5 serie med tung front. Dårlig feste når det var snø/is ute, føltes skikkelig utrygt å kjøre. Samme med model S med bakhjul, hatt ett par lånebiler på vinteren. 

Hadde en 1-serie også, dette var ikke så galt men det var en liten bil så føltes ikke så utrygt kanskje? Usikker. Men 5 og S likte jeg ikke å kjøre på vinteren, foruten S med 4x4 da. Det er bare deilig :)

4x4 er selvfølgelig alltid best i alle slike situasjoner, men mellom RWD og FWD på vanlig norsk gufsete føre med saltede hovedveier og sideveier som regel fulle i slaps og is har jeg alltid sverget til FWD, da får du gravd deg frem gjennom det glatte gufset og får grep inn på hovedveien mye tidligere og kan komme deg ut på veien mye fortere og tryggere.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Nimrad said:

Går det an i det hele tatt?

Gå inn i appen. Klimaanlegg-> Avreiseplanlegger-> Planer-> Trykk på en av planleggerne og sett opp dager du vil lade på og maksprosent. Husk å lagre og aktivere de.
 

så går kun på planlagte ladinger. Og alle trykk i appen tar 1 minutt….

Lenke til kommentar
On 3/14/2023 at 8:42 AM, Nimrad said:

Finnes det en god oversikt over utstyrsnivå på E-up/Citi-go/Mii? Tenker å handle en bil nr.2 (utgavene med 250-260 WLTP) og lurer litt på hvilken jeg skal gå for. Sånn jeg har forstått det har alle app-tilkobling med forvarmingsfunksjon, men at denne blir abonnementsløsning etter noen år? Gjelder det også om jeg bruker wifi? Det er eventuelt kun forvarming og adaptiv cruise jeg tenker på, men Apple Carplay er også et pluss.

Kjøpte en citigo til kona. Tror det er en 2021 modell som vi har hatt i godt og vel et par år nå. Super bybil etc. Som han før meg sa så er appen noe ustabil og ikke akkurat full av funksjoner. Jeg kjøpte bilen brukt så litt usikker på om det blir abbonnement eller ikke. Er helt enkel cruise control på denne bilen. Blåtann og dab radio er det du får av multimedia 😉

Generelt sett så er vi veldig fornøyd med bilen og det er en billig og fin bil som nummer 2.

Lenke til kommentar

Finnes kanskje noe 3eparts software for å forenkle/forbedre appen?

Appen til den gamle Leafen min er latterlig treg da den kommuniserer via SMS/2G, men folk har laget 3eparts app til den med Widgets. Så er bare å trykke på widgeten så fikser den biffen i bakgrunnen og man slipper å vente på at appen skal respondere.

Meget begrenset funksjonalitet da men man berges greit med å kunne starte varmen i bilen og lading.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Ganske drøyt dette. Kan se ut som de rigger seg for tilbakekalling eller ettermontering.

Dette er krise!

Jeg har I min karriere stått i tilsvarende kriser der det har vært deler som må byttes på store deler av det som er solgt av produkter. Men heldigvis uten permitteringer eller tilsvarende. 

Det er en enormt krevende prosess å følge opp alt som skal byttes, ta i mot returer osv. 

Så her må nok easee ansette noen også for å få dette minst mulig smertefult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...