Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kaplan skrev (17 timer siden):

Test av Ioniq 6 i DN.

 

Litt av et utseende på den. Fronten minner meg om en eller annen 90-tallsbil jeg ikke greier å sette fingeren på😀

image.png.459bbd5213f981e4dc0c499b203e5b60.png

Får litt "Golf-vibber" av den fronten faktisk...

Men sikkert en knallgod bil. Har den automatisk forvarming av batteriet? Aktiv temperaturstyring av batteriet? Er vel et must på nye elbiler nå.

image.png.88cda5a1f38351c877772e92bf8f4af9.png

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Får litt "Golf-vibber" av den fronten faktisk...

Men sikkert en knallgod bil. Har den automatisk forvarming av batteriet? Aktiv temperaturstyring av batteriet? Er vel et must på nye elbiler nå.

Har forvarming ved navigasjon til ladestasjon, men som nevnt tidligere i tråden, noe knotete oppsett på Hyundai og KIA-biler som har fått dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro en del Toyota eiere kommer til å oppholde ladestasjoner fremover ved å skulle lade til 100%..

Ved 80% dropper effekten til 12kW.

Ved 84% er den 7kW...

Bjørn orket ikke teste så mye lenger for det kom til å ta hele dagen..

Lader ganske greit frem til 80% da.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (35 minutter siden):

Vil tro en del Toyota eiere kommer til å oppholde ladestasjoner fremover ved å skulle lade til 100%..

Ved 80% dropper effekten til 12kW.

Ved 84% er den 7kW...

Bjørn orket ikke teste så mye lenger for det kom til å ta hele dagen..

Lader ganske greit frem til 80% da.

 

Hva var det, 14 timer til 1000km? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Salvesen. said:

Hva var det, 14 timer til 1000km? 

14:25t :) treigere enn Leaf og BMW i3…

De skal jo ut med programvare i mai, som øker antall hurtigladninger fra 2 til 3.8, det vil vel hjelpe litt, men det er og blir en bybil tror jeg.

Man ser at temperaturstyringen er helt på jordet i 1000km Challenget til Bjørn. Bilen kjøler batteriet mens den står på hurtiglading….. fra 19 - 16 grader.

Som en prikk over i’en så viser ikke bilen antatt rekkevidde når man står og lader, så man aner ikke når man har fyllt nok til å komme seg dit man skal.

Hvis man har varmeapparatet i gang når man lader så stjeler det fra ladehastighet…

At denne slapp igjennom kvalitetskontrollen hos Toyota og ut på veien er helt utrolig.

Virker seriøst som de har laget bilen for å overbevise Toyota fanbasen at elbil er dritt.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/9/2023 at 2:16 PM, Kaplan said:

Test av Ioniq 6 i DN.

 

Litt av et utseende på den. Fronten minner meg om en eller annen 90-tallsbil jeg ikke greier å sette fingeren på😀

image.png.459bbd5213f981e4dc0c499b203e5b60.png

Her har de vel hentet inn sitt eget design fra sent 90 tall. Ser på kidsa at 90 tallet er inn igjen på klesfronten… jeg klarer ikke helt å hente frem bøttehatten og flippskjegget mitt enda…

 

Synes ikke Hyundai Coupe var fin første runde, og ikke denne gangen heller.

7458C40D-D8D8-43EF-BCF7-B668972BC146.jpeg.bd0f933835e3d8abf90e007c7ee71e0f.jpeg

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Her har de vel hentet inn sitt eget design fra sent 90 tall. Ser på kidsa at 90 tallet er inn igjen på klesfronten… jeg klarer ikke helt å hente frem bøttehatten og flippskjegget mitt enda…

Synes ikke Hyundai Coupe var fin første runde, og ikke denne gangen heller.

Dette var vel det nærmeste man kom en sportsbil som unge folk fikk kjøpt/hadde råd til å kjøpe. Vel kjørte den ikke i nærheten av en sportsbil, men helt døll var den heller ikke.

Dette var friske takter i motsetning til mye av de andre, mer folkelig prisede bilene man kunne få tak i. Negativt var jo at dette da var en bil fra et nytt og ukjent merke for folk flest. Men designet trakk helt klart endel kjøpere. 

Nevøen min kjøpte en slik for en svært billig penge, velbrukt selvsagt. Varmeapparatet hadde tross merkingen bare en fungerende instilling, og det var "varme" også når han satte den på kulde, noe som da ikke passet med at det var sommer ute.

Han solgte den etter kort tid, antageligvis pga at han mista lappen pga fart tor jeg, og rakk vel aldri å fikse problemet med varmeapparatet. Men jeg fikk ihvertfall testa den, og synes den både kjørte bra og var helt ok innvendig.

Noe kjedelig å komme seg inn og ut av baksetet pga at det var coupé, samtidig som det og var lavt under taket og litt trangt. Men på en bil som dette, var baksetet i beste fall for unger.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Snowleopard said:

Dette var vel det nærmeste man kom en sportsbil som unge folk fikk kjøpt/hadde råd til å kjøpe. Vel kjørte den ikke i nærheten av en sportsbil, men helt døll var den heller ikke.

Dette var friske takter i motsetning til mye av de andre, mer folkelig prisede bilene man kunne få tak i. Negativt var jo at dette da var en bil fra et nytt og ukjent merke for folk flest. Men designet trakk helt klart endel kjøpere. 

Nevøen min kjøpte en slik for en svært billig penge, velbrukt selvsagt. Varmeapparatet hadde tross merkingen bare en fungerende instilling, og det var "varme" også når han satte den på kulde, noe som da ikke passet med at det var sommer ute.

Han solgte den etter kort tid, antageligvis pga at han mista lappen pga fart tor jeg, og rakk vel aldri å fikse problemet med varmeapparatet. Men jeg fikk ihvertfall testa den, og synes den både kjørte bra og var helt ok innvendig.

Noe kjedelig å komme seg inn og ut av baksetet pga at det var coupé, samtidig som det og var lavt under taket og litt trangt. Men på en bil som dette, var baksetet i beste fall for unger.

Jeg husker at jeg synes mk2 av den ikke var så verst utseende, og fikk et innfall av lyst på den. Helt til jeg fant ut at det var framhjulstrekk. Var også innom og sjekke ut konkurrentene, Toyota Celica, Fiat Coupe og Toyota MR2 mk2. Når jeg var ung og lovende og tusenårsskiftet akkurat var i bakspeilet.

Jeg landet til slutt på en BMW Z3. Var fristende å kunne ta av taket. 

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg husker at jeg synes mk2 av den ikke var så verst utseende, og fikk et innfall av lyst på den. Helt til jeg fant ut at det var framhjulstrekk. Var også innom og sjekke ut konkurrentene, Toyota Celica, Fiat Coupe og Toyota MR2 mk2. Når jeg var ung og lovende og tusenårsskiftet akkurat var i bakspeilet.

Jeg landet til slutt på en BMW Z3. Var fristende å kunne ta av taket. 

 

Flotte biler du nevner der, og valget ditt støtter jeg. Har man råd, så er det bare å slå til. Men minnes at alle disse var ikke bare litt dyrere enn Hyundai Coupé, men faktisk måtte du vel endel opp bare for den billigste av disse alternativene.

Sammenligning av priser i 1999:
Priser hentet her - https://www.skatteetaten.no/globalassets/tabeller-og-satser/listepris-bil/bil_1999--1.pdf

Hyundai Coupé - 195 950,- - 249 950,-
https://www.bilnorge.no/coupe-hyundai-provekjort/hyundai-coupe-16-fx/286981

Toyota Celica - 254 800,- - 299 900,-
https://www.bilnorge.no/celica-provekjort-provekjort/toyota-celica/288345

Fiat Coupé - 275 000,-
https://www.bilnorge.no/bilreportasjer-coupe-fiat/fiat-coup-20v-turbo/315122

Toyota MR2 mk2 - ikke listet her, kom vel bare som bruktimportert. Anslag tyder på en nypris mellom 400 K og 500 K.
https://no.wikipedia.org/wiki/Toyota_MR2
Liten funfact i wiki-artikkelen: I Frankrike ble bilen solgt som "Coupe MR". Dette fordi navnet MR2 uttales "merdeux", som betyr dritt, på fransk. 😎

BMW Z3 - 330 000,- - 795 000,-
https://www.bilnorge.no/bilreportasjer-bmw-provekjort/bmw-z3-coup/295818

Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (Akkurat nå):

En som ikke har fulgt med siste 18mnd med høye strømpriser

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/nettleie-sjokk-for-tesla-eier-bedre-a-ta-dieselbil/s/5-95-965024

 

Har nesten ikke lyst å klikke på så forutsigbar clickbait-overskrift. TESLA-EIER RASER: DIESEL ER BEDRE!!!!!!

Han har til og med kjøpt en bil som enkelt kan stille ned ladehastigheten. Han kunne ladet sakte gjennom hele helga. På hytta står man jo som oftest bilen parkert utenfor 24/7. Han fremstår jo egentlig bare som kunnskapsløs...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (15 minutter siden):

Hmm hvilken effekt har han ladet på da tro? Han har altså en lader på hytta, og fikk sjokk av strømregninga etter en helg med lading? Da må han ha ladet så og si hele helga på en ganske så høy effekt vil jeg tro... 

Nei, han må ikke ha ladet hele helga. Kun 1 klokketime med høy effekt. Tesla kan vel ta 22kW, så hvis han ellers ligger under 5kW-leddet så blir den ene timen veldig dyr. Rart å ha en så kraftig lader på hytta da. Og han kan jo takke seg selv. Han kunne vel faktisk satt den til 1kW og ladet gjennom hele helga. Bare effektleddet hadde kostet meg 500 kroner ekstra hvis jeg hadde ladet på 22kW, så kommer strømprisen i tillegg. 7-800 kroner høres ikke feil ut det med strømpris uten strømstøtte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Har nesten ikke lyst å klikke på så forutsigbar clickbait-overskrift. TESLA-EIER RASER: DIESEL ER BEDRE!!!!!!

Han har til og med kjøpt en bil som enkelt kan stille ned ladehastigheten. Han kunne ladet sakte gjennom hele helga. På hytta står man jo som oftest bilen parkert utenfor 24/7. Han fremstår jo egentlig bare som kunnskapsløs...

Det har ikke noe å si, det mater et umettelig marked. Det som slår meg i kommentarfeltet er hvor jævlig staselige alle elbilfolk er. Ikke bare er bilene ganske rimelige i innkjøp, de er billigere å eie og enkle å kjøre. Minner veldig lite om fiff. Allikevel er det hovedproblemet til mange av de som kommenterer.

Det er ikke måte på hvordan folk koser seg om dagen - skulle tro det var en Entourage episode disse folka hadde sett. Her har en fyr kjøpt en Y og en 3 som er meget økonomisk gode bilkjøp, kanskje noe av det bedre økonomiske du kan gjøre om faktum er at du skal ha to biler.

image.png.1f953e6850da3f85e874e727a168b828.png

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Det har ikke noe å si, det mater et umettelig marked. Det som slår meg i kommentarfeltet er hvor jævlig staselige alle elbilfolk er. Ikke bare er bilene ganske rimelige i innkjøp, de er billigere å eie og enkle å kjøre. Minner veldig lite om fiff. Allikevel er det hovedproblemet til mange av de som kommenterer.

Tesla lever fortsatt på mange sitt førsteinntrykk med relativt dyre biler (S/X). Selv dama omtalte Model Y som "en så dyr bil", selv om 3/Y er i den billige enden av skalaen på sammenlignbare størrelser. Holder meg langt unna kommentarfeltet til Nettavisen. Spesielt på Facebook. De som kommenterer slike steder er en elendig representasjon av hvermannsen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...