Karltorbj Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Salvesen. skrev (5 minutter siden): De dømte elbilen ned etter avgiftene, men ser ut som det bare vill gjelde for ett par måneder. Den har jeg ikke faatt med meg? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Karltorbj skrev (11 minutter siden): Den har jeg ikke faatt med meg? Ganske mange som mente elbilen ville "stoppe" å selge etter avgiftene kom på plass. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Men så kuttet tesla prisen drastisk. Vil nok bli bra salg også i år. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 kremt skrev (1 minutt siden): Men så kuttet tesla prisen drastisk. Vil nok bli bra salg også i år. Men model Y utgjorde bare 18.5% av salget sist måned, og det var nesten like bra som året før. Så det er ikke bare tesla som selger, selv om de såklart selger bra! 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Salvesen. skrev (5 timer siden): Helt enig, og kjekt å se at februar i år var tilnærmet likt som februar sist år på salg. Så vi vill nok igjen se økning i salget om ett par måneder, selv om vi har lagt på "ekstremt" med avgifter i år. Ikke mange på "den andre" siden så trodde det. De dømte elbilen ned etter avgiftene, men ser ut som det bare vill gjelde for ett par måneder. Det er vel først og fremst elbilforeningen og NAF som har skreket høyest om at dette var så ille for elbilovergangen? Uansett ikke overraskende at salget fortsetter. Nordmenn generelt har mer enn nok penger, og elbil er i vinden om dagen! 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 1 minute ago, Elgen-Hansi said: Uansett ikke overraskende at salget fortsetter. Nordmenn generelt har mer enn nok penger, og elbil er i vinden om dagen! Fortsatt lave renter og rentekampanjer tenker jeg vi sier. De fleste finansierer nok mer enn 80% av kjøpet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Elgen-Hansi skrev (3 minutter siden): Det er vel først og fremst elbilforeningen og NAF som har skreket høyest om at dette var så ille for elbilovergangen? Uansett ikke overraskende at salget fortsetter. Nordmenn generelt har mer enn nok penger, og elbil er i vinden om dagen! Tja det har vært mange i kommentarfelter å diskusjoner hvor det ble dømt som døden for elbil. Som det ble når halv takst i bomringen kom osv. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 (endret) Salvesen. skrev (6 timer siden): Men model Y utgjorde bare 18.5% av salget sist måned, og det var nesten like bra som året før. Så det er ikke bare tesla som selger, selv om de såklart selger bra! Hvor finner du salgstallene til Tesla hen? Jeg finner utleveringstall som ligger rundt 17% for Tesla Y i februar, men dette har nada med salget i februar å gjøre. Endret 3. mars 2023 av Retroman Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Retroman skrev (5 minutter siden): Hvor finner du salgstallene til Tesla hen? Jeg finner utleveringstall som ligger rundt 18% for Tesla i februar, men dette har jo nada med salget i februar å gjøre...? Gikk vell i fella igjen, 18% av registrerte biler. Beklager feilen, er ikke første gang. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Gikk vell i fella igjen, 18% av registrerte biler. Beklager feilen, er ikke første gang. No worries. Hadde håpet å få litt innsikt her. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Avgiftene er jo ikke tilbake, men det er innført moms på de over kr. 500.000 Dersom elbiler ville hatt samme avgiftstrykk som fossilbiler ville trolig situasjonen vært en annen. Det neste problemet er prisen på hurtigladere og de som ikke har tilgang til lading privat. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Trulss skrev (6 minutter siden): Avgiftene er jo ikke tilbake, men det er innført moms på de over kr. 500.000 Dersom elbiler ville hatt samme avgiftstrykk som fossilbiler ville trolig situasjonen vært en annen. Det neste problemet er prisen på hurtigladere og de som ikke har tilgang til lading privat. tilbake? Er aldri snakk om noe tilbake for det har aldri vært avgifter på elbil. Ja det er en sakte innføring, likt som i Danmark. Og resultatet blir nok det samme som der, de selger som aldri før. Prisen på hurtiglading er jo på vei ned igjen, var inne i en usikker periode. Litt sånn som når bensin kostet >30 kroner. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Trulss skrev (23 minutter siden): Avgiftene er jo ikke tilbake, men det er innført moms på de over kr. 500.000 Dersom elbiler ville hatt samme avgiftstrykk som fossilbiler ville trolig situasjonen vært en annen. Det neste problemet er prisen på hurtigladere og de som ikke har tilgang til lading privat. Pluss noe vektavgift vel? Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 (endret) Salvesen. skrev (34 minutter siden): Ja det er en sakte innføring, likt som i Danmark. Og resultatet blir nok det samme som der, de selger som aldri før. Klart de gjoer det. Naar det gjelder drivstoffutgifter og vedlikehold, er jo de, mest oekonomiske, uansett, best aa kjoere, lite stoey, skamspreke. Hadde aldri gaatt tilbake til en bensinbil igjen Ogsaa er det jo noen av oss, som bryr seg om den dritten, de legger i fra seg da. Endret 3. mars 2023 av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 kremt skrev (2 timer siden): Fortsatt lave renter og rentekampanjer tenker jeg vi sier. De fleste finansierer nok mer enn 80% av kjøpet. Joda, blir det en kraftig resesjon så er det jo noe annet. Men nordmenn har råd til at elbilene er avgiftsbelagte. Salvesen. skrev (2 timer siden): Tja det har vært mange i kommentarfelter å diskusjoner hvor det ble dømt som døden for elbil. Som det ble når halv takst i bomringen kom osv. Ja det kan nok hende. Tenkte mer i den "offentlige" debatten. Uansett, vi er jo tydeligvis enige. Elbilene har blitt for bra til at lave avgifter er eneste grunnen til at folk kjøper dem Karltorbj skrev (27 minutter siden): Klart de gjoer det. Naar det gjelder drivstoffutgifter og vedlikehold, er jo de, mest oekonomiske, uansett, best aa kjoere, lite stoey, skamspreke. Hadde aldri gaatt tilbake til en bensinbil igjen Ogsaa er det jo noen av oss, som bryr seg om den dritten, de legger i fra seg da. Skal man gå tilbake av en eller annen grunn, så er det plugin hybrid som gjelder. Da får man mange av de gode egenskapene til elbilen, men uten de største dårlige. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Elgen-Hansi skrev (2 minutter siden): Ja det kan nok hende. Tenkte mer i den "offentlige" debatten. Uansett, vi er jo tydeligvis enige. Elbilene har blitt for bra til at lave avgifter er eneste grunnen til at folk kjøper dem Absolutt, lavere kostnader over fjøla. En mer responsiv bil, uten skrangling fra klakkede diesel motorer osv. Men så er det såklart noen ytterkanter som har spessielle behov som fortsatt har lite å velge imellom også er det fans av ICE såklart. Jeg er nå på min 6 elbil og kommer aldri til å se meg tilbake. Har aboslutt ingen god grunn til å gjøre det og hater å sitte i en ICE om dagen. Det er tregt, bråkete og til tider illeluktende. 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Elgen-Hansi skrev (3 minutter siden): Skal man gå tilbake av en eller annen grunn, så er det plugin hybrid som gjelder. Da får man mange av de gode egenskapene til elbilen, men uten de største dårlige. Med de batteripakkene som kommer naa, blir det ikke et problem. Lucid air, 90 mil rekkevidde. Mange kjekke smaa/billigbiler, med god rekkevidde, ogsaa. Du trenger ikke forville deg inn i den hybridblindgata. De er snart ute av bildet 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Karltorbj skrev (16 minutter siden): Med de batteripakkene som kommer naa, blir det ikke et problem. Lucid air, 90 mil rekkevidde. Mange kjekke smaa/billigbiler, med god rekkevidde, ogsaa. Du trenger ikke forville deg inn i den hybridblindgata. De er snart ute av bildet Det beistet der koster dog over 2 millioner så det er nok en stund til vi ser de rekkeviddene på familiebilene. Men vi er allerede på 500+ og det er mer enn nok. Folk kjører trossalt veldig lite i snitt pr dag. hybrid/hydrogen blir etterhvert for spessielt interesserte samt de med spessielle bruksområder. En elbil passer ikke inn overalt, men til mye 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Det beistet der koster dog over 2 millioner så det er nok en stund til vi ser de rekkeviddene på familiebilene. Men vi er allerede på 500+ og det er mer enn nok. Folk kjører trossalt veldig lite i snitt pr dag. hybrid/hydrogen blir etterhvert for spessielt interesserte samt de med spessielle bruksområder. En elbil passer ikke inn overalt, men til mye Ja, huff og huff, for en pris, men det gaar fremover. Om ti aar, har de den rekkevidden paa ID1'en Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mars 2023 Del Skrevet 3. mars 2023 Sett et par video med gjennomgang av både lucid og rivian. Jeg kan si så mye som at det er ekstremt lenge til jeg skal ha noen av disse merkene. Byggekvaliteten er til dels horribel og noen av bilene ser regelrett ut som de er kastet sammen. At disse merkene vil overleve i lang fremtid ser jeg så som lite sannsynlig, dessverre. Samtidig begynner jo prisene å bli uspiselige for vanlige folk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå