Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hei, tror dette blir den rette traaden.

Hvis jeg er paa langtur med en el-bil, med 40 mil innabords.

Hvor mye rekkevidde, taper jeg paa aa holde klimaanlegget i gang, paa en stopp, med 6 timer soevn, med en behagelig sovetemperatur i bilen?

En tropenatt, 20 varmegrader?

Ei vinternatt, 10 minusgrader? 

Har jeg stroem, aa kjoere paa, naar jeg vaakner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan de ikke da bare lage en enkel måte å gjøre dette på skjermen i en meny eller til og med på en knapp under rattet til og med? Jeg har jo ikke elbil, men for meg er det bare knotete at noe sånt ikke er lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (3 minutter siden):

Hei, tror dette blir den rette traaden.

Hvis jeg er paa langtur med en el-bil, med 40 mil innabords.

Hvor mye rekkevidde, taper jeg paa aa holde klimaanlegget i gang, paa en stopp, med 6 timer soevn, med en behagelig sovetemperatur i bilen?

En tropenatt, 20 varmegrader?

Ei vinternatt, 10 minusgrader? 

Har jeg stroem, aa kjoere paa, naar jeg vaakner?

Sjekk ut teslabjørn, han gjør slike tester på mange biler. 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (3 minutter siden):

Hvor mye rekkevidde, taper jeg paa aa holde klimaanlegget i gang, paa en stopp, med 6 timer soevn, med en behagelig sovetemperatur i bilen?

Det går ikke an å svare nøyaktig på. Du må si hva slags bil det er, hvilken temperatur osv. Noen har varmepumpe som er mye mer effektivt enn de som ikke har. Noen er også dårligere isolert enn andre. Noen har stort batteri, andre lite. Alt vil ha noe å si. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Det går ikke an å svare nøyaktig på. Du må si hva slags bil det er, hvilken temperatur osv. Noen har varmepumpe som er mye mer effektivt enn de som ikke har. Noen er også dårligere isolert enn andre. Noen har stort batteri, andre lite. Alt vil ha noe å si. 

Ser den, det er mye som spiller inn, men tenkte en slags gyllen middelvei da.

Det er vel saann der ogsaa, som med lydisolasjonen. Til dyrere bilen er, til bedre blir den.

Det er jo den ID-2 da, som jeg skal bestille neste sensommer. Ikke godt aa vite, hvordan den blir enda. Men etter prisen, saa blir vel isoleringen kjip der, tenker jeg.

Vaakner kanskje av "Batteriet er flatt" alarmen? 😄

Lenke til kommentar
oOF skrev (36 minutter siden):

Hvorfor kan de ikke da bare lage en enkel måte å gjøre dette på skjermen i en meny eller til og med på en knapp under rattet til og med? Jeg har jo ikke elbil, men for meg er det bare knotete at noe sånt ikke er lett tilgjengelig.

Forsovidt enig, en workaround slik systemet virker i dag er å bare velge nærmeste ladestasjon i navigasjonen under POI så starter du precondtioning med en gang, men optimalt sett så burde det bare vært en knapp eller en option i infotainmenten for å starte det manuelt om du ville det.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (14 minutter siden):

Skal jeg gjette så forsvinner 10-20% av batteriet i en ID-2 i løpet av en natt.

Bjørn Nyland lagde nylig en video om Tesla Plaid camper mode. Forbruket var i snitt 1% per time på et 95kWh batteri.

 

Kjempeflott, jeg var ikke ute etter en matematisk formel, som tar pusten av deg.

Det var derfor jeg ikke fant en matematikktraad, hvor de tar helt av.

Bedre aa ta det her, hvor erfaringen, ligger i bunn.

Det du skriver, gir meg en god peilepinn, paa at dette er fullt mulig.

Maa jo proeve meg frem, naar jeg faar den da, men dette hjelper meg aa se, hva jeg faar. 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (42 minutter siden):

Kjempeflott, jeg var ikke ute etter en matematisk formel, som tar pusten av deg.

Det var derfor jeg ikke fant en matematikktraad, hvor de tar helt av.

Bedre aa ta det her, hvor erfaringen, ligger i bunn.

Det du skriver, gir meg en god peilepinn, paa at dette er fullt mulig.

Maa jo proeve meg frem, naar jeg faar den da, men dette hjelper meg aa se, hva jeg faar. 

Synes dette passer bedre i campingtråden, men svarer likevel her.

I tillegg til det som er svart før, så kan og vind føre til raskere avkjøling, så å stå et sted som er litt i le, er også lurt. Dessuten, du taper mye energi gjennom vinduer og glasstak om du ikke benytter slike vindusblendegardiner som både isolerer og reflekterer. varme og sollys. Det hindrer og at kupéen ikke koker om morgenen når solen treffer.

Legg også merke til at ikke alle bilprodusenter gjør det like lett å bruke strøm fra hovedbatteriet uten at selve bilen er på. Tesla, Hyundai og Kia har hhv camper mode og utility mode som er glimrende nettopp til denne bruken, men de krever at man har et minimum av rest-SoC for å kunne aktiveres. Greit, så vet man at man ikke går tom, eller at man burde lade først. Jaguar i-Pace kan "lures" til å fungere tilsvarende via 3.partsprogramvare (styres i egen app som f.eks. WattCat).

Dessverre har ikke VW/Audi/Seat/Skoda kommet med en lignende funksjon, så der må bilen stå på, lys slås av manuelt, og man må lure bilen til ikke å slå seg av. Har ikke testet dette selv på noen av VW-gruppens biler, men det høres ut so mye styr. Her er noe de burde kommet med temmelig snart. Frykter dog at det blir forbeholdt en ID.Buzz i camper-utgave, og selv ikke andre ID.Buzz får dette.

Kjenner ikke til hvordan det er med Stellantis-biler, om de kan lures til å fungere slik, men selv ikke "personvarebilene" som man kan få kjøpt campingløsninger i boks so er spesialtilpasset disse bilene, har en camper mode. Og de fleste kinesiske merken ser og ut til å mangle dette, og kanskje er tungvindte å "lure" bilen til å funke for slik bruke, men forventer at XPENG som skal selge oppblåsbar madrass til, eller "sleeping kit" til G9, vil ha dette på plass.

Endret av Snowleopard
Rotet seg inn noen tegn som ikke skulle være der, så de ble fjernet (e3 sx + -)
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (34 minutter siden):

Forsovidt enig, en workaround slik systemet virker i dag er å bare velge nærmeste ladestasjon i navigasjonen under POI så starter du precondtioning med en gang, men optimalt sett så burde det bare vært en knapp eller en option i infotainmenten for å starte det manuelt om du ville det.

Greit med valget, men hvorfor skulle du ønske å starte før du må? Navigerer du til ladestasjon så starter den oppvarming akkurat når den må for å spare energi. Måtte jo evt være om ladestasjonen ikke finnes i kartet eller noe? 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Så videoen nå, han må lære seg hva ordet "bricked" betyr :p Den Eco mode buggen han snakker om er fikset nå forøvrig. Men klart hyundai har litt å gå på, det er ikke fult så tungvindt som han skulle ha det til i videoen der, men det er mer tungvindt enn det nødvendigvis trengte å være, for at det skal fungere må en legge inn laderen eller laderne som waypoints i navigasjonsruten, som vist her (har timestampet filmen)

Igjen så burde det i utgangspunkt skje automatisk slik det gjør på eksempelvis tesla når en velger en rute, men når en vet hvordan det gjøres så tar det et par minutter å sette det opp før en starter langturen, så for min del ikke noen deal breaker. Men håper og tror at hyundai vil oppdatere dette slik det blir litt mer automatisert i fremtiden.

Dette var en grei videogjennomgang for funksjonen, så takk for den! 👍

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Greit med valget, men hvorfor skulle du ønske å starte før du må? Navigerer du til ladestasjon så starter den oppvarming akkurat når den må for å spare energi. Måtte jo evt være om ladestasjonen ikke finnes i kartet eller noe? 

Valgfrihet er fint uansett, om en finner ut at en kanskje må ha en dopause, matpause eller annen pause  hvor en like gjerne kan lade før en når planlagte ladestoppen er det greit å ha muligheten å starte preconditioning med et tastetetrykk istedenfor å legge inn en ny waypoint i navigasjonen :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Greit med valget, men hvorfor skulle du ønske å starte før du må? Navigerer du til ladestasjon så starter den oppvarming akkurat når den må for å spare energi. Måtte jo evt være om ladestasjonen ikke finnes i kartet eller noe? 

Dette er en god grunn, men jeg nevnte en annen god grunn over.

Nemlig at man ikke ser behovet for å starte navigering fordi man er kjent i området og vet hvor ladestasjonen er, og vil ikke ha instruksjoner over anlegget. Men man vil gjerne ha forvarmingen.

Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Valgfrihet er fint uansett, om en finner ut at en kanskje må ha en dopause, matpause eller annen pause  hvor en like gjerne kan lade før en når planlagte ladestoppen er det greit å ha muligheten å starte preconditioning med et tastetetrykk istedenfor å legge inn en ny waypoint i navigasjonen :)

Og der kom en annen god grunn. 🙂

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Valgfrihet er fint uansett, om en finner ut at en kanskje må ha en dopause, matpause eller annen pause  hvor en like gjerne kan lade før en når planlagte ladestoppen er det greit å ha muligheten å starte preconditioning med et tastetetrykk istedenfor å legge inn en ny waypoint i navigasjonen :)

Ja, jeg er enig i det. Men jeg personlig hadde nok heller tatt meg bryet å legge til waypoint for å sikre mest effektiv oppvarming.

  

Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Nemlig at man ikke ser behovet for å starte navigering fordi man er kjent i området og vet hvor ladestasjonen er, og vil ikke ha instruksjoner over anlegget. Men man vil gjerne ha forvarmingen.

Jada, det er fair enough. Men det bruker en del strøm å varme opp til 45-50 grader, så jeg vil helst ikke starte for tidlig. Mulig man lærer seg hvor lang tid det tar etterhvert, men det er ikke noe poeng å holde batteriet varmt et stykke.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Ser den, det er mye som spiller inn, men tenkte en slags gyllen middelvei da.

Det er vel saann der ogsaa, som med lydisolasjonen. Til dyrere bilen er, til bedre blir den.

Det er jo den ID-2 da, som jeg skal bestille neste sensommer. Ikke godt aa vite, hvordan den blir enda. Men etter prisen, saa blir vel isoleringen kjip der, tenker jeg.

Vaakner kanskje av "Batteriet er flatt" alarmen? 😄

Sove i en ID2? 🤨 Det er en bil som er på størrelse med en Polo. Har du prøvd å lagt deg i en slik bil? Det er umulig. 
Til og med en ID3 må du nok ligge som et foster for å få plass. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Synes dette passer bedre i campingtråden, men svarer likevel her.

I tillegg til det som er svart før, så kan og vind føre til raskere avkjøling, så å stå et sted som er litt i le, er også lurt. Dessuten, du taper mye energi gjennom vinduer og glasstak om du ikke benytter slike vindusblendegardiner som både isolerer og reflekterer. varme og sollys. Det hindrer og at kupéen ikke koker om morgenen når solen treffer.

Legg også merke til at ikke alle bilprodusenter gjør det like lett å bruke strøm fra hovedbatteriet uten at selve bilen er på. Tesla, Hyundai og Kia har hhv camper mode og utility mode som er glimrende nettopp til denne bruken, men de krever at man har et minimum av rest-SoC for å kunne aktiveres. Greit, så vet man at man ikke går tom, eller at man burde lade første3 sx +

-. Jaguar i-Pace kan "lures" til å fungere tilsvarende via 3.partsprogramvare (styres i egen app som f.eks. WattCat).

Dessverre har ikke VW/Audi/Seat/Skoda kommet med en lignende funksjon, så der må bilen stå på, lys slås av manuelt, og man må lure bilen til ikke å slå seg av. Har ikke testet dette selv på noen av VW-gruppens biler, men det høres ut so mye styr. Her er noe de burde kommet med temmelig snart. Frykter dog at det blir forbeholdt en ID.Buzz i camper-utgave, og selv ikke andre ID.Buzz får dette.

Kjenner ikke til hvordan det er med Stellantis-biler, om de kan lures til å fungere slik, men selv ikke "personvarebilene" som man kan få kjøpt campingløsninger i boks so er spesialtilpasset disse bilene, har en camper mode. Og de fleste kinesiske merken ser og ut til å mangle dette, og kanskje er tungvindte å "lure" bilen til å funke for slik bruke, men forventer at XPENG som skal selge oppblåsbar madrass til, eller "sleeping kit" til G9, vil ha dette på plass.

Takk for gode raad.

Var i tvil paa om jeg hoerte til campingtraaden, men her snakker vi ikke om camping, men en god lur, i flyseteposisjon, foer du kjoerer vidre. Dere bruker vel ikke bilen, bare frem og tilbake til jobben, dere heller.

Finner jo mest kompetanse her, tror jeg, uten at jeg trenger foele at jeg plager dere, haaper jeg.

Jeg tror at naar WW selger ID-2'en, med to sengeplasser i, saa funker klimaanlegget ogsaa. saann som det skal.

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (9 minutter siden):

Sove i en ID2? 🤨 Det er en bil som er på størrelse med en Polo. Har du prøvd å lagt deg i en slik bil? Det er umulig. 
Til og med en ID3 må du nok ligge som et foster for å få plass. 

Riktig det ja, Polostoerrelse.

Alle setene, forsetene ogsaa, er lagt opp til aa flates ut, til en god sovemadrass, kinoseter ogsaa for den saks skyld.

Den har filmsal. Du trykker paa en knapp, saa kommer det et fimlerret opp i frontvinduet og du kjoerer setene i stresslesstilling. 😀

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Riktig det ja, Polostoerrelse.

Alle setene, forsetene ogsaa, er lagt opp til aa flates ut, til en god sovemadrass, kinoseter ogsaa for den saks skyld.

Den har filmsal. Du trykker paa en knapp, saa kommer det et fimlerret opp i frontvinduet og du kjoerer setene i stresslesstilling. 😀

Ehm, skal ikke ID 2 være en masseprodusert billigbil? 😛

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (10 minutter siden):

Takk for gode raad.

Var i tvil paa om jeg hoerte til campingtraaden, men her snakker vi ikke om camping, men en god lur, i flyseteposisjon, foer du kjoerer vidre. Dere bruker vel ikke bilen, bare frem og tilbake til jobben, dere heller.

Finner jo mest kompetanse her, tror jeg, uten at jeg trenger foele at jeg plager dere, haaper jeg.

Jeg tror at naar WW selger ID-2'en, med to sengeplasser i, saa funker klimaanlegget ogsaa. saann som det skal.

Sove i elbil er vel så mye camping som å dra med seg telt eller campingvogn. Er jo glimrende måte å utvide funksjonaliteten i en elbil.En god madrass, behagelig temperatur natta gjennom, er jo moderne glamping. 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...