Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Er en balanse mellom hva man har lyst på, og hva som funker i hverdagen. Er mye detaljer som er "kjekt å ha", og som teller inn når jeg tenker bil. Vanskelig å si hvor mye vekt jeg legger på hver av dem, for det er jo alltid mulig å finne argumenter for å kjøpe bilen man har mest lyst på.

Noen eksempler:

  • Kroker til å henge poser i bagasjerom
  • God adskillelse mellom bagasjerom og kupé, gjerne med nett
  • Skiluke i baksetene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørt Norge rundt, og generelt er det helt uproblematisk. De få stedene der det var vanskelig pga manglende ladeinfrastruktur, er det nå tilnærmet tettet igjen, ihvertfall om man har en bil med god rekkevidde.

Så må det legges til at for endel steder litt utenfor "allfarvei", er det fremdeles store huller, og man er avhengig av velvilje fra lokalt næringsliv og/eller lokalbefolkningen for å få nødladet. Spesielt om man ønsker å kjøre mye sightseeing i disse områdene. Dette vil bedre seg når flere ser det som lurt å investere i lademulighet for turister og næringsliv som ønsker å kjøre grønt.

Jeg tenker da f.eks. på Senja og Ofoten/Lofoten hvor man finner ladere noen få steder, som man må regne med å måtte dra innom noen knutepunkt for å få ladet på om man ikke får tilgang til nødlading, og har tid og lyst til å måtte stoppe lenge. Hele Nord-Norge så er det greit å kjøre gjennom, men kanskje ikke veldig greit å bli værende lenge på et sted der det er langt til lademulighet.

Jeg har ellers bare kjørt litt i Danmark, og lite i Sverige utenom for harryhandel, så der skal jeg ikke si så mye, men Danmark er jo ikke spesielt billig, selv for oss nordmenn.

Min bil, en Hyundai Kona, er nok neppe noe som man kan kalle familiebil, men så er det stortsett meg og datteren min. Og den hadde nok vært lite egnet om jeg hadde hatt hund, og spesielt en rase som er stor. En liten "veskehund" hadde nok vært relativt uproblematisk, selv om jeg savner mer bagasjeplass og tilhengerkrok OG mulighet til å slepe noe av betydning.

Og den lader sakte, så man blir fort stående en time når man først lader, selv om den da gir god rekkevidde siden den ikke er spesielt tørst. Men som regel er det helt passende pause for å ta mat når man lader, så på langtur er det egentlig greit for min del, selv om andre nok hadde sett at jeg ble raskere ferdig. Har nok lyst på en bil med 800 V-arkitektur og V2L-mulighet neste gang. Med ladeluke i front, er det sjeldent eller aldri problemer med å få koblet til.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Dere som velger noe annet enn Tesla som familiebil. 

Har dere hatt elbil som familiebil før?

Og kjører dere på bilferie, langturer med familien?

Hvordan er ladeopplevelsen nå, I Norge og resten av Skandinavia, fungerer det greit?

Jeg liker E-tron godt og kunne tenke meg å bytte til det, men klarer ikke helt å overse ladekøene jeg har sett de siste årene. Men det kan jo være en kø av folk som ikke er flinke til å velge riktig ladere

Sto mellom Model Y og Skoda Enyaq da vi fikk elbil for halvannet år siden. For vår bruk, i 99,9% av tilfellene hadde det hatt null å si sånn egentlig. Med utenom én langtur til nord-Tyskland, så har vi hurtigladet 2 ganger, da alle andre tilfeller har enten lading på destinasjon, eller vi kommer t/r uten problemer. Men på den éne turen til Tyskland (som gjentas i påsken) var det veldig deilig med Tesla. Har ikke prøvd noe annet så er jo litt partisk, men det er utrolig deilig å bare taste inn destinasjon, så sier bilen når og hvor du skal lade, og så går ladingen bare plug and pay uten å måtte styre med noe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Jeg tenker da f.eks. på Senja og Ofoten/Lofoten hvor man finner ladere noen få steder, som man må regne med å måtte dra innom noen knutepunkt for å få ladet på om man ikke får tilgang til nødlading, og har tid og lyst til å måtte stoppe lenge. Hele Nord-Norge så er det greit å kjøre gjennom, men kanskje ikke veldig greit å bli værende lenge på et sted der det er langt til lademulighet.

 

Tenkte bare å nevne at Senja har planer om å få bygget en del ladere nå. De merker på turismen at folk kjører elbil og ikke drar dit.

Er også kommet 2stk 150kW ladere på Finnsnes så man får toppet opp før senjaturen om man kommer fra den siden. En start iallefall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (49 minutter siden):

Tenkte bare å nevne at Senja har planer om å få bygget en del ladere nå. De merker på turismen at folk kjører elbil og ikke drar dit.

Er også kommet 2stk 150kW ladere på Finnsnes så man får toppet opp før senjaturen om man kommer fra den siden. En start iallefall.

Er også en ladestasjon på "senja-siden" når man kommer med ferge fra Andenes, samt at det er kommet hurtigladestasjon på Andenes, og ikke bare den "Teslaladeren" som nå er en vanlig type 2-lader, og ikke en Tesla Wall Connector. Og så er det lader på Tromsøsiden.

Men fint om det kommer til mere. Her er ihvertfall hva jeg finner nå via Chargefinder:

image.thumb.png.27e1e6bdf965624dacdd7fe80b88a454.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (32 minutter siden):

På bremsing fra 80 km/t vant bz med to billengder, foran XC40. Id4 og model y stoppet helt likt på sisteplass.

I akselerasjon vant bz overlegent, selv om den har minst motor. XC40 var dårligst her.

Jepp. Ganske imponerende. Men er ikke overrasket. En kollega som har hatt bilen i 2 mnd nå mener det er den beste vinterbilen han har hatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

E-Tron Q4 (VW id.4 med Audi logo) eller "ekte" e-tron du tenker på da?

Om det er sistnevnte så vil du bli plaget med lading da de har ladeporten plassert veldig dumt for ladestasjonenes korte kabler. Spesielt på Tesla sine ladere vil du slite.

Ellers er jo e-tron (den orginale) vistnok en helt fantastisk komfortabel bil som du sikkert blir frelst av å prøvekjøre. Skal du ha en ny så får den vel kurrant rekkevidde også, men går du for en eldre vil du måtte lade en del oftere siden den er meget så tørst med sine induksjonsmotorer. De lader raskt da - dog mye diskusjon over hvor godt batteriet takler det over tid da folk har opplevdt en del degradering.

Ja det er en brukt «fat e-tron» 55 som er i min prisrange. Jeg har logget noen km i de, men aldri vært på langtur hvor jeg har trengt å lade. Liker bilen veldig godt, den har riktig størrelse og med rett utstyr veldig mye komfort.

Tusen takk for alle tilbakemeldingene.

Da blir det Tesla igjen ved dette bilbytte. Inntil lading er løst bedre

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

vi planlegger ferie til UK i sommer med Tesla.

Ja elbilferie er jo tipp topp. Iallefall nå med de sinnsyke rekkeviddene man har samt ladere. Min går 600+ på en fin dag og lader opp mot 260kW. Er jo problemfritt. 

Kjørte en 70/75d(husker ikke hvilken) til regensburg tidlig i tesla tiden. Var så som så med ladere, men gikk helt fint. Bilen hadde vell <400km på en fin dag også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 timer siden):

vi planlegger ferie til UK i sommer med Tesla.

Ditto, leid en Model X for en uke roadtripping i Skottland. Kjører med en 2-åring så hadde nok gått helt fint med andre elbil-merker også, da han ikke har tålmodigheten for timesvis sammenhengende i bil 🙃

Lenke til kommentar

Jeg kjører noen langturer i ny og ne, både sommer som vinter, mest med Skoda Enyaq og litt med Kia EV6. Skodaen er bedre på komfort for oss og barna og har litt mer lasteplass. Kia-en er kvikkere, ser kanskje litt bedre ut, har bedre benplass bak og har bedre SW/UI. Lading er stort sett uproblematisk, vi lader på >100kW-ladere, gjerne fra Tesla, og jeg synes nesten alltid at jeg finner ladere som er ledige og virker. Irritasjonsmomentet ligger mest i mengden apper og systemer for avregning, skulle gjerne hatt ett system som tok seg av all lader-søk, start/stopp og avregning.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Kaplan said:

Jeg kjører noen langturer i ny og ne, både sommer som vinter, mest med Skoda Enyaq og litt med Kia EV6. Skodaen er bedre på komfort for oss og barna og har litt mer lasteplass. Kia-en er kvikkere, ser kanskje litt bedre ut, har bedre benplass bak og har bedre SW/UI. Lading er stort sett uproblematisk, vi lader på >100kW-ladere, gjerne fra Tesla, og jeg synes nesten alltid at jeg finner ladere som er ledige og virker. Irritasjonsmomentet ligger mest i mengden apper og systemer for avregning, skulle gjerne hatt ett system som tok seg av all lader-søk, start/stopp og avregning.

I fremtiden blir det forhåpentligvis slik Tesla alltid har hatt det. At bilen forteller deg hvor laderne er og om de er ledige, og tar seg av betalingen.
Men vi får se om det tar 5 eller 15 år før vi er der..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

I fremtiden blir det forhåpentligvis slik Tesla alltid har hatt det. At bilen forteller deg hvor laderne er og om de er ledige, og tar seg av betalingen.
Men vi får se om det tar 5 ellet 10 år før vi er der..

Bilen forteller hvor ladere er, om de er ledige og hvor raske de er. Jeg kan be bilen ta meg dit, men betaling må jo skje via den ordningen jeg har - i mitt tilfelle en app jeg starter lading med. Føler betalingen er det som mangler for å få skikkelig sømløst ladeopplegg - som Tesla, som jeg også ofte må kjøre.

Lenke til kommentar

Råder vell liten tvil om at tesla har den beste løsningen hvor en bare plugger inn. Kan ikke være så vanskelig å få dette til andre plasser? Nå kjenner jeg ikke protokollen til hurtigladingen men jeg antar at man kan lese ut VIN eller en annen form for identifisering av bil. Legg så til VIN i app med betalingskort også bør det være tut å kjør. Kjenner den ikke igjen VIN så feiler den. Påtide at disse selskapene oppfører seg mer som teknologiselskap og ikke "strømselskap". 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Råder vell liten tvil om at tesla har den beste løsningen hvor en bare plugger inn. Kan ikke være så vanskelig å få dette til andre plasser? Nå kjenner jeg ikke protokollen til hurtigladingen men jeg antar at man kan lese ut VIN eller en annen form for identifisering av bil. Legg så til VIN i app med betalingskort også bør det være tut å kjør. Kjenner den ikke igjen VIN så feiler den. Påtide at disse selskapene oppfører seg mer som teknologiselskap og ikke "strømselskap". 

Jeg tror de er preget av hver og en på sin "tue", og uten koblingen til bilmerke blir det ikke påslag for å utbedre for å selge flere biler. Løsningen du nevner bør være veldig nær, ihvertfall håper jeg det for alle de som hurtiglader ikke-teslaene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...