Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (4 timer siden):

Oppriktig spørsmål: Hva er det som gjør at alle "må" ha 4WD nå for tiden? 99 % av dere skal ikke ut i skauen, dere skal kjøre på brøytede veier, som regel i byer og tettsteder. Folk klarte seg fint med bakhjulstrekk på vinteren på 70- og 80-tallet, med langt dårligere kjøreforhold enn i dag.

Bor i by, har AWD rett og slett for i det hele tatt komme opp bakken til garasjen. Bortsett fra det er det flere ting som kan gjøre AWD minst like nyttig i byen vinterstid som behovet for å dra ut i skauen:

- Gateparkering der du brøytes inne, og/eller må forsere høye issvuller for å komme ut/inn av plassen.

- Et underlag av brun saltsnø som knapt gir grep (piggdekk gjør null forskjell da dritten pakker seg i tjukke lag rundt dekket), gjerne med blåholke under. Typisk veier som ikke saltes, men det blir dratt inn salt fra hovedveiene. "Skikkelig vinterføre" gir mye bedre feste.

- Travlere trafikkbilde der man i større grad enn på bygda må komme kjapt i gang for å smette inn i en luke for ikke å bli stående resten av dagen (kombinert med blankpolert vei eller tidligere nevnte saltsnø foran krysset).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har krysset strynefjellet et par ganger på skikkelig holkeføre, den gang var jeg veldig gla for 4WD oppigjennom alle 180 graders svingene på stryn siden. Nå er snart 5 år siden jeg hadde bil med 4WD, mest for økonomiske grunner så en klarer jo seg fint med 2WD i det daglige, men har ved mange aledninger komt i situasjoner hvor jeg virkelig ønskte at bilen dro på alle 4. Neste bilen jeg nå skaffer meg skal hvertfall ha 4WD

Lenke til kommentar
Casey skrev (1 time siden):

Du bor kanskje på sentrale østlandet eller paddeflate Jæren, siden du mener man ikke trenger 4WD. Her i Nord-Norge ligger det store begrensninger hvis du velger 2WD.

Hehehe! Jeg er fra Nord-Norge og vet at det går veldig fint med 2WD og litt kjøreferdigheter. Men det kommer selvsagt an på hvor man selv bor, og hvilke veier man reiser langs. 

Gode dekk og få vasket vekk det laget av salt og asfaltstøv som legger seg på dekkene når man kjører mye på bar og saltet vei, gjør veldig mye for hvor godt grep man får.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Kaplan said:

Brannfakkel: de aller aller aller fleste som kjøper 4WD trenger det ikke. Noen tror de trenger det, men har ikke kompetanse til å skjønne at de ikke egentlig gjør det, mens det for mange er en forfengelighetsgreie - de vil ha en så "tøff" bil som overhodet mulig, fordi tøffe gutter kjører tøffe biler.

Jeg er av dem som i utgangspunktet ikke er særlig bilinteressert og bruker derfor ikke bilen som penisforlenger. Jeg er av den oppfatningen at det aldri er feil med 4WD i Norge, medmindre du bor et flatt sted eller et sted med lite snø, eller hvor det snør sjeldent. Jeg bodde før i en bakkete by med mye snø, og der hadde jeg en bil med 4WD. På vinteren var det ufattelig deilig å kunne ta bakkestart uten å frykte for å bli stående fast, pluss at jeg kunne komme meg fram etter et tungt snøfall før veiene ble brøytet. Jeg stod aldri fast med den bilen, og kom fram der det ble for mye snø for 2WD-bilene eller der de stod og spant. Neste bil var forhjulsdrift, i en annen og ikke riktig så bakkete by med mindre snø. Helt kurant, og stort sett gikk det bra, men rett etter tunge snøfall, når det var dårlig brøytet eller glatt ute savnet jeg 4WD. Nå har jeg 4WD igjen, og merker stor forskjell på framkommeligheten når det er glatt eller dårlig brøytet, selv på flatmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har etter mye prøvekjøring bestemt meg for IONIQ 5, fantastisk bil å kjøre, og en deilig luftig coupe. EV6en var og god og fremsto som en del sportsligere hvor du satt mye mer innepakket i coupeen, men klarer ikke helt å overbevise meg selv om det er verdt å betale nesten 100 000 mer for en bil som er såpass lik. Har IONIQ 5 på lån til i morgen, så har litt til tid å teste å tenke meg om på, men tror jeg har bestemt meg.

Nissan Ariya ble kjedlig og daff sammenlignet med de to førstnevnte , jeg fikk dog bare prøve fremhjulstrekk utgaven da det ikke er noen 4WD utgaver tilgjengelig for prøvekjøring i Norge enda.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Evil-Duck said:

Har etter mye prøvekjøring bestemt meg for IONIQ 5, fantastisk bil å kjøre, og en deilig luftig coupe. EV6en var og god og fremsto som en del sportsligere hvor du satt mye mer innepakket i coupeen, men klarer ikke helt å overbevise meg selv om det er verdt å betale nesten 100 000 mer for en bil som er såpass lik. Har IONIQ 5 på lån til i morgen, så har litt til tid å teste å tenke meg om på, men tror jeg har bestemt meg.

Nissan Ariya ble kjedlig og daff sammenlignet med de to førstnevnte , jeg fikk dog bare prøve fremhjulstrekk utgaven da det ikke er noen 4WD utgaver tilgjengelig for prøvekjøring i Norge enda.

Ioniq 5 blir du nok veldig fornøyd med. Såfremst du ikke trenger mye bagasjeplass så er det en knall bil. Er meget kvikk fra sånn 0-50km/t også. En av de mest brutale der ifølge Bjørn Nyland sine tester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Evil-Duck said:

Har etter mye prøvekjøring bestemt meg for IONIQ 5, fantastisk bil å kjøre, og en deilig luftig coupe. EV6en var og god og fremsto som en del sportsligere hvor du satt mye mer innepakket i coupeen, men klarer ikke helt å overbevise meg selv om det er verdt å betale nesten 100 000 mer for en bil som er såpass lik. Har IONIQ 5 på lån til i morgen, så har litt til tid å teste å tenke meg om på, men tror jeg har bestemt meg.

Nissan Ariya ble kjedlig og daff sammenlignet med de to førstnevnte , jeg fikk dog bare prøve fremhjulstrekk utgaven da det ikke er noen 4WD utgaver tilgjengelig for prøvekjøring i Norge enda.

Vel går du for Exclusive på kia så koster de ganske likt

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (12 minutter siden):

Vel går du for Exclusive på kia så koster de ganske likt

Omtrent ja, men da får du ikke ting som 360 kamera, soltak, blind spot view monitor, 20" felger, 230 volt uttak inne i bilen, remote parking assist og en rekke andre småting som en får i Hyundaien. Syns og at fronten på ikke GT Line bilene er litt døll.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Har etter mye prøvekjøring bestemt meg for IONIQ 5, fantastisk bil å kjøre, og en deilig luftig coupe. EV6en var og god og fremsto som en del sportsligere hvor du satt mye mer innepakket i coupeen, men klarer ikke helt å overbevise meg selv om det er verdt å betale nesten 100 000 mer for en bil som er såpass lik. Har IONIQ 5 på lån til i morgen, så har litt til tid å teste å tenke meg om på, men tror jeg har bestemt meg.

Nissan Ariya ble kjedlig og daff sammenlignet med de to førstnevnte , jeg fikk dog bare prøve fremhjulstrekk utgaven da det ikke er noen 4WD utgaver tilgjengelig for prøvekjøring i Norge enda.

Kul bil, gratulerer! 

Jeg synes de elektriske speilene så bedre ut i bruk enn de jeg har testet fra andre med tanke på plassering. 

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Kom tilfeldigvis over denne taycanen til salgs og ble overrasket over setene, skinnet 'bretter' seg allerede etter under 14k km. Er det ett problem med disse bilene?

 

Det tror jeg, for det er skinn og mest sannsynlig en litt fin type. Hos BMW som jeg kjenner best har man alt fra Dakota/Vernasca som er veldig tykk og slitesterk og føles litt hard å ta på, til Nappa/merino. På de dyrere og deiligere typene kreves det mer vedlikehold. Jeg behandler interiøret i min bil to ganger årlig for å unngå dette - men noe må påregnes uansett. 

Det er mulig å forbedre det du ser der, samt det å begrense det - men krever at man gidder rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Har etter mye prøvekjøring bestemt meg for IONIQ 5, fantastisk bil å kjøre, og en deilig luftig coupe. EV6en var og god og fremsto som en del sportsligere hvor du satt mye mer innepakket i coupeen, men klarer ikke helt å overbevise meg selv om det er verdt å betale nesten 100 000 mer for en bil som er såpass lik. Har IONIQ 5 på lån til i morgen, så har litt til tid å teste å tenke meg om på, men tror jeg har bestemt meg.

Nissan Ariya ble kjedlig og daff sammenlignet med de to førstnevnte , jeg fikk dog bare prøve fremhjulstrekk utgaven da det ikke er noen 4WD utgaver tilgjengelig for prøvekjøring i Norge enda.

Hvor lenge fikk du låne IONIQ? Ang. Ariya, sjekket du om den har samme dørkonstruksjon som Leaf med den kjente feilen? Samt om vann får gå rett ned på utildekket støtdempertårn foran?

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 Da ble det skrevet kontrakt på en Long Range AWD IONIQ 5 i Gravity Gold farge med vanlig Vision pack. Var så lang ventetid på å få en bil med kamera speil så valgte da å droppe den gimmicken . Ca 6 måneders ventetid på bilen jeg bestilte, de blir lange men har jo en god bil i mellomtiden uansett. Gøy å handle bil  🤑

Theo343 skrev (21 timer siden):

Hvor lenge fikk du låne IONIQ? Ang. Ariya, sjekket du om den har samme dørkonstruksjon som Leaf med den kjente feilen? Samt om vann får gå rett ned på utildekket støtdempertårn foran?

 

Hadde IONIQ 5 i ett døgn før jeg egentlig bestemte meg for å skrive kontrakt på den i dag, men kunne fått låne den over helga om jeg ville. Var uansett mer praktisk å få levert den i dag å ordnet kontrakt og greiene der.

Aryia hadde jeg bare på en times prøvekjøring å bestemte meg egentlig for at det ikke kom til å bli en bil jeg ville kjøpe så gikk ikke så grundig å sjekke opp slike detaljer dessverre.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig i at 1 times prøvekjøring er altfor lite for å bestemme seg for et kjøp på rundt en halv million kroner. Dette vil de nok tape kunder på. 

Uansett, gratulerer med kjøp :) 

Du hadde ikke innbyttebil?

Nå var det slik at jeg egentlig bare dro litt mellom forhandlerene og testet biler å hadde ikke noen avtale på forhånd om lån av bilen, kunne sikkert fått låne Aryia'en lenger om det hadde vært mer planlagt.

Takk! :)

Bytter inn 2020 modell E-Soulen jeg har nå, fikk et greit tilbud for den med forhandler og syns i utgangspunktet at det er verdt å tape de ekstra kronene jeg kanskje kunne tjent på å selge privat bare for å slippe å tenke på å prøve å time et salg med overlevering av ny bil, forholde seg til potensielle vanskelige kjøpere og alt styret rundt privat salg.

 

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (28 minutter siden):

 Da ble det skrevet kontrakt på en Long Range AWD IONIQ 5 i Gravity Gold farge med vanlig Vision pack. Var så lang ventetid på å få en bil med kamera speil så valgte da å droppe den gimmicken . Ca 6 måneders ventetid på bilen jeg bestilte, de blir lange men har jo en god bil i mellomtiden uansett. Gøy å handle bil  🤑

Hadde IONIQ 5 i ett døgn før jeg egentlig bestemte meg for å skrive kontrakt på den i dag, men kunne fått låne den over helga om jeg ville. Var uansett mer praktisk å få levert den i dag å ordnet kontrakt og greiene der.

Aryia hadde jeg bare på en times prøvekjøring å bestemte meg egentlig for at det ikke kom til å bli en bil jeg ville kjøpe så gikk ikke så grundig å sjekke opp slike detaljer dessverre.

Fin bil og fin farge. Grattis!! Da er det bare å vente…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...