Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
23 hours ago, kremt said:

Enhver racerfører vil nok være uenig i dette. Over 2 sekunder kan faktisk være svært mye.

Jeg har endel runder på ringen, om det gjør meg til racerfører vet jeg ikke. På en vanlig bane som er rundt 2-3 km lang, ja da er det mye

Men, hvis du sjekker qualifying tider på VLN løp på ringen, så vil du se at det som regel skiller 10 - 15sekunder fra 1.-10. beste rundetid, (av 100 startende)

2,2 sekunder på ringen er ikke uhorvelig mye.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Magnus Rydningen said:

Er ikke utregning og ladeplanlegging ekstrautstyr på Porsche som koster sånn 10 000kr? 

Jo, og det er akkurat det ekstrautstyret de tester i den videoen jeg lenket til et par sider tilbake hvor de kjører til Spania. Det går ikke så bra.

Porsche likte ikke helt å bli avkledt, så de saksøker de, og forsøker å få YouTube til å sensurere videoene, så de har hatt et svare strev med å laste opp videoene med mer og mer sensur, slik at advokat teamet til Porsche ikke får tatt de av nett.

Her er link til playlist av turen.

https://youtube.com/playlist?list=PLFyX75WRjKUOoxbAqJ5Y6kVTz7Y8teOdc&feature=shares

Ladeplanleggeren faller helt fra hverandre allerede på dag 2 av turen i Danmark.

 

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Karltorbj said:

Hvis du har en elbil med krok og en rekkevidde paa 41 mil.

Hvor mangen mil taper du, paa aa dra, en campingvogn paa 750kg 

Finnes campingvogner i alle fasonger. Noen er aerodynamiske og noen er ikke det..

Men ca halv rekkevidde er det jeg erfarer når jeg drar tung henger med min elbil. En del mindre med lette.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Finnes campingvogner i alle fasonger. Noen er aerodynamiske og noen er ikke det..

Men ca halv rekkevidde er det jeg erfarer når jeg drar tung henger med min elbil. En del mindre med lette.

Takk for respons.

Hvor tung, er den tunge hengeren, tror du, saann circa?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Karltorbj said:

Takk fpr respons.

Hvor tung, er den tunge hengeren, tror du, saann circa?

Litt under ett tonn er det jeg har kjørt med. Det er max hva bilen min kan dra.

Mens små lette varehengere merkes knapt på forbruket.

Selfølgelig forskjell på sommer og vinter også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

Takk fpr respons.

Hvor tung, er den tunge hengeren, tror du, saann circa?

Tester viser at det er ikke først og fremst tyngden som er problemet, men luftmotstand. Så en tom skaphenger gir som regel et større rekkeviddetap enn en lav lokkhenger, rett og slett fordi den gir mer areal med luft som skal fortrenges. Selv det å sette sykler på taket på bilen eller taket på hengeren vil gi økt luftmotstand og større rekkeviddetap.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Tester viser at det er ikke først og fremst tyngden som er problemet, men luftmotstand. Så en tom skaphenger gir som regel et større rekkeviddetap enn en lav lokkhenger, rett og slett fordi den gir mer areal med luft som skal fortrenges. Selv det å sette sykler på taket på bilen eller taket på hengeren vil gi økt luftmotstand og større rekkeviddetap.

Tenker paa den, som du finner paa minkcampers.no.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Tenker paa den, som du finner paa minkcampers.no.

Den er lav, avrundet, enakslet og i tillegg så er den relativt lett (490 kg grunnvekt). Jeg ville trodd tapet er et sted mellom 35-40 % med en slik, litt avhengig av bilen. SUV gir noe lavere tap enn en lav sedan, rett og slett fordi fordi hengeren kommer mer i skyggen av SUVen pga bilens høyde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aerodynamikken har alt å si er min erfaring.

Jeg trekker hengertypene som på bildene under etter Model 3, med en eller to motorsykler vinterstid. Merker egentlig ikke noe forskjell på vekten jeg drar.

Dette blir tipping, men den åpne legger på 20% forbruk, den aerodynamiske skaphengeren 35%, og 4-kant kassa opptil 50%.
Så det er relativt små forskjeller i aerodynamikk som slår ut mye. Skal du kjøre langt med campingvogn bak en lav bil hadde jeg rett og slett vurdert en spoiler på takstativ på bilen.

 

2784B580-F8E7-42C4-9FB9-260B5B470280.jpeg

14AAF015-0B0A-400C-909F-234549C16A3B.jpeg

1A7979AB-E57C-41FE-B73E-E39636C1F0F9.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Aerodynamikken har alt å si er min erfaring.

Jeg trekker hengertypene som på bildene under etter Model 3, med en eller to motorsykler vinterstid. Merker egentlig ikke noe forskjell på vekten jeg drar.

Dette blir tipping, men den åpne legger på 20% forbruk, den aerodynamiske skaphengeren 35%, og 4-kant kassa opptil 50%.
Så det er relativt små forskjeller i aerodynamikk som slår ut mye. Skal du kjøre langt med campingvogn bak en lav bil hadde jeg rett og slett vurdert en spoiler på takstativ på bilen.

 

2784B580-F8E7-42C4-9FB9-260B5B470280.jpeg

14AAF015-0B0A-400C-909F-234549C16A3B.jpeg

1A7979AB-E57C-41FE-B73E-E39636C1F0F9.jpeg

En takboks, istedenfor spoileren,er det huff og huff?

Tenker paa en ID-2 da, den vil gaa i ett, med vogna, tror jeg. haaper du kan faa et 50mils batteri, i 2025, da jeg vil realisere dette.

Sugler faelt paa Id-bus'en, som kommer som camp i 25,  men tror prisen blir for raa. Vil jo ha 4 hjulsdrift og topp batteri ogsaa da, men ......... 

Denne pakken, blir jo til halve prisen da, men blir ikke det samme.

Tror ikke jeg satser paa noe til den E-up'en, jeg har naa, ihvertfall.

Skal vi se, 10 mil minus 40%, det blir 6 mil det. :o))

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Karltorbj said:

En takboks, istedenfor spoileren,er det huff og huff?

Tenker paa en ID-2 da, den vil gaa i ett, med vogna, tror jeg. haaper du kan faa et 50mils batteri, i 2025, da jeg vil realisere dette.

Sugler faelt paa Id-bus'en, som kommer som camp i 25,  men tror prisen blir for raa. Vil jo ha 4 hjulsdrift og topp batteri ogsaa da, men ......... 

Denne pakken, blir jo til halve prisen da, men blir ikke det samme.

Tror ikke jeg satser paa noe til den E-up'en, jeg har naa, ihvertfall.

Skal vi se, 10 mil minus 40%, det blir 6 mil det. :o))

En eller annen kontrapsjon som følger taklinja på bilen og som sender luftstrømmen over campingvogna, sånn at det blir minst mulig «vegg» men det blir jo seende relativt skrotnisse ut da :)
 

44367A03-2B6B-462A-A7C4-B1908FEBD146.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (12 minutter siden):

En takboks, istedenfor spoileren,er det huff og huff?

Tenker paa en ID-2 da, den vil gaa i ett, med vogna, tror jeg. haaper du kan faa et 50mils batteri, i 2025, da jeg vil realisere dette.

Sugler faelt paa Id-bus'en, som kommer som camp i 25,  men tror prisen blir for raa. Vil jo ha 4 hjulsdrift og topp batteri ogsaa da, men ......... 

Denne pakken, blir jo til halve prisen da, men blir ikke det samme.

Tror ikke jeg satser paa noe til den E-up'en, jeg har naa, ihvertfall.

Skal vi se, 10 mil minus 40%, det blir 6 mil det. :o))

Takboks øker arealet vind skal passere, og legger fort til et 10-15 % tap. Litt avhengig av form og størrelse selvsagt. En takspoiler er langt mindre, så vil tro den ikke påvirker like mye.

En annen sak er at den er ment for å forlenge luftstrømmen så den ikke dukker ned bak bilen, men får luftstrømmen til å gå opp og over kanten til der tilhenger kommer. Dermed blir luftstrømmen som sagt forlenget heller enn å treffe på en ny, bred vegg.

Totalen bør da altså bli at takspoileren totalt reduserer eller nuller ut endel av tapet ved å dra henger, mens en takboks ikke nødvendigvis gjør den jobben bedre. Men anbefaler deg å foreta egen test om du har mulighet.

Til gjengjeld får du mer bagasjevolum, så her er det å veie behov mot effekt. Men jeg sliter litt med å se en takboks gir noen praktisk forskjell når man har en henger å fylle opp.

😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

En eller annen kontrapsjon som følger taklinja på bilen og som sender luftstrømmen over campingvogna, sånn at det blir minst mulig «vegg» men det blir jo seende relativt skrotnisse ut da :)
 

44367A03-2B6B-462A-A7C4-B1908FEBD146.jpeg

Forstaar hva du mener, men haapet jeg kunne jukse med en takboks.

Har noen katter, som ogsaa vil vaere med.

Ikke i takboksen da, men for aa oeke lagringskapasiteten da.:o))

Det drar nok litt det ogsaa da.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

En eller annen kontrapsjon som følger taklinja på bilen og som sender luftstrømmen over campingvogna, sånn at det blir minst mulig «vegg» men det blir jo seende relativt skrotnisse ut da :)

Synes nå det ser langt bedre ut med en slik boks, enn uten. Men det er min smak.

Men klart, om dette samtidig hadde fungert som ekstra lagringsplass så den får dobbeltfunksjon, spesielt på en camperenhet, så hadde det kanskje vært bedre. For ting som ikke er for tung, som du ikke vil stue inn i lagerboksen bak og som du kan ha behov for, og det da er flott å ha relativt lett tilgjengelig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Casey said:

Nettopp! Aksellereasjon rett fre, det er det Tesla vinner. hvor mange bryr seg om aksellerasjon rett frem, tror du? eller er det fit and finish, pålitelighet, gode materialer, og ikke minst komfort og kjøreegenskaper som teller? For der er Taycan milevidt foran enhver Tesla. Den er rett og slett i en helt annen klasse. Ingen ville funnet på å sammenligne en Kia med en Rolls Royce, bortsett fra Teslafolket, da.

Hvis Taycanen skal slå Plaid’en på komfort og kjøreegenskaper, så koster den nesten 2,2 mill. 1 million kroner mer enn Teslaen. Før du er ferdig med å fylle ut ekstrautstyrslista. Så ja enig at det ikke er en fair sammenligning. 

Når du sier akselerasjon rett frem, så vet du at det skiller veldig lite rundt Nurburgring sant? Det er ikke rett frem.

Ingen tvil om at Porsche har bedre syersker og at de har lagt mer penger i materialer og fit and finish. chassiet til Porsche med PDCC (aktiv krengingsstabilisering, dynamisk demping og bakhjulsstyring er kanskje det beste i verden)

Men så er det også en bil som koster  veldig mye mer enn Teslaen, så det blir ikke en fair sammenligning nei. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...