Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Selv om du bommer med første setning, så ser det ut til at du endelig ser det jeg påpekte. Jeg har ikke sagt at enkelthendelser ikke eksisterer, for det gjør det. Og det er selvsagt ikke bra i det hele tatt. 

Men påstanden var at dette var en systematisk ting som Tesla gjorde, noe jeg ba om beviser for.

Hva slags bevis er du etter? At Elon Musk selv skriver at det er sånn? Du har ikke lagt noen ting på bordet i denne diskusjonen. Du bare kverulerer og krever en umulig bevisbyrde av motdebattantene som legger fram konkrete saker. 

Det at Tesla trekker ut saker i rettsystemet i stedet for å følge dommen i Forbrukerklageutvalget er for alle andre enn deg et bevis på at dette er en praksis hos Tesla. 

Her er forresten ENDA en sak. 

Teslaen falt ned: – Dette er en svakhet

 

"Motor har spurt Tesla, men ikke fått svar på om de tar konflikten til tingretten. Tesla har imidlertid meddelt Dannemark at de gjør det.

Når han sender epost til Tesla, og opplyser om sitt kontonummer for utbetaling av pengene som Tesla er dømt til å betale til ham, svarer Tesla:

– Til orientering er Tesla uenig i vedtaket. Vi vil på bakgrunn av dette be om overprøving av vedtaket i tingretten."

 

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (Akkurat nå):

Hva slags bevis er du etter? At Elon Musk selv skriver at det er sånn? Du har ikke lagt noen ting på bordet i denne diskusjonen. Du bare kverulerer og krever en umulig bevisbyrde av motdebattantene som legger fram konkrete saker. 

Det at Tesla trekker ut saker i rettsystemet i stedet for å følge dommen i Forbrukerklageutvalget er for alle andre enn deg et bevis på at dette er en praksis hos Tesla. 

 

Selvsagt er bevisbyrden umulig, for den er noe kokt opp i hodet på den som kom med den. Jeg hadde glatt akseptert at han hadde sagt at det var litt flåsete sagt, og ikke noe han kan bevise. Står han fremdeles på seg, så kan han trekke frem statistikk som viser hvor mange saker, og den geografiske fordelingen, så vi kan se at dette gjøres overalt og med høy nok frekvens til at det etablerer seg et signifikant antall hendelser.

Tross alt, det er stadig oppe saker i retten om tvister mellom verksted/forhandler/importør og kunde. Og det for alle/de fleste merker. Men med tallgrunnlag kunne han som sagt visst at dette var mer enn bare enkelthendelser.

Det sies at kunden alltid har rett, men som sagt, tvister opptrer fordi man ikke alltid blir enige, eller kan komme med en løsning som begge er forlikt med. At man inngår et forlig rett før saken tas opp, er jo sånn sett helt greit, selv om noen saker helst ikke burde komme så langt. Og, uten at jeg har grunnlag for å si at det gjelder noen av de enkelthendelsene som har skjedd og som er henvist til, så er det ofte at den ene part som regel er forsiktig med å si hvorfor de ikke tror på kunden, fordi det uansett gir dårlig PR å "drite ut" kunden sin.

At Tesla i ett (?) tilfelle velger å gå til sak mot en kunde som har vunnet i retten, fremfor å eventuelt anke saken, er selvsagt ikke bra i det hele tatt. Uten å forsøke å unnskylde Tesla, for det gjør jeg absolutt ikke her, men jeg tror dette mer er et utslag av at selskapet er mer vant til amerikansk lovgivning og rettspraksis. Jeg håper og tror de har lært av den saken, og at slikt derfor ikke opptrer igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

At Tesla i ett (?) tilfelle velger å gå til sak mot en kunde som har vunnet i retten, fremfor å eventuelt anke saken, er selvsagt ikke bra i det hele tatt. 

Hvordan har du klart å unngå å få med deg at det er flere enn ett tilfelle? Det er nevnt flere saker i denne tråden og som du til og med har svart på! Snakker om useriøs debattant.

Men jeg gir meg der. Vi får bare akseptere din teori om at Tesla saksøker sine kunder ved et uhell. Skikkelig uflaks for dem.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Ja, dessverre er vi ikke kommet så mye lengre i det aspektet.

Jeg vil egentlig trekke frem de første trillingene som vel så viktige. men ja, Leafen var jo den første som ikke så ekstremt rar ut sammenlignet med andre biler, og ble en "helt" for utbredelse av elbiler.

Mulig vi har diskutert dette før, men grunnen til at jeg ikke regner med trillingene er at jeg ikke klarer ta dem som et reelt forsøk på å lage en bil. Compliance-bil, kanskje, men ikke noe som produsentene tenkte på som en avløser til de "ordentlige" bilene sine. Og kanskje jeg er litt urettferdig, men jeg vil alltid se på dem som en del av mopedbil-markedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Hvordan har du klart å unngå å få med deg at det er flere enn ett tilfelle? Det er nevnt flere saker i denne tråden og som du til og med har svart på! Snakker om useriøs debattant.

Men jeg gir meg der. Vi får bare akseptere din teori om at Tesla saksøker sine kunder ved et uhell. Uflaks for de kundene.

Du måtte selvsagt avslutte med en påstand som er feil. Jeg har ikke sagt at det var et uhell som gjorde at de saksøkte, det var nok gjort helt bevisst, uten at jeg skal si hvilen tilstand vedkommende var i, som tok den beslutningen. Det var helt klart en feil beslutning.

Men, leste over de tre sakene det var henvist til. I alle tre sakene synes jeg det blir feil å si de ble saksøkt. Sakene er i utgangspunktet behandlet av forliksrådet, og da er neste steg i prosessen å løfte den opp til tingretten for en mer endelig avgjørelse om man ikke er fornøyd med avgjørelsen fra Forliksrådet. Akkurat slik rettssystemet vårt er lagt opp til. Det er noe helt annet enn å saksøke etter at tingretten er besøkt. Synes derfor NAF her overdriver og overdramatiserer.

Det gruppesøksmålet var de dog arrogant nok til ikke å møte opp i forliksrådet i, og da risikerer man fort å tape selv om man egentlig har en grei sak. Dumt av de, og dårlig PR.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 minutter siden):

Mulig vi har diskutert dette før, men grunnen til at jeg ikke regner med trillingene er at jeg ikke klarer ta dem som et reelt forsøk på å lage en bil. Compliance-bil, kanskje, men ikke noe som produsentene tenkte på som en avløser til de "ordentlige" bilene sine. Og kanskje jeg er litt urettferdig, men jeg vil alltid se på dem som en del av mopedbil-markedet. 

Fair point. De var og er litt sære, men som @Kremt sier, disse er vel key-cars. Men de var tross alt de første om hadde plass til en liten familie, og som solgte greit med biler, helt til Leaf kom med større bil med lengre rekkevidde og mer plas, samt ikke så like sær ut, og som at på til ble priset billigere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, kremt said:

Trillingene er laget slik for de er kei-cars. Egen klasse i Japan med maksimale mål man må forholde seg til. 

Det visste jeg ikke. I så fall kan det jo være en direkte sammenheng mellom disse bilene og at Nissan valgte/turte å velge å lage Leaf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Skulle hatt en egen tråd for Tesla..

Er sikkert en egen Tesla-tråd allerede, men den kommer stadig inn her i saken, uten direkte å være of topic, og det blir fort mange innlegg.

Men da kan man ihvertfall glede seg, om man ikke har for store aversjoner mot kinesiske biler, at X-Peng P7 nå får større batteri og derved lengre rekkevidde samt mye raskere lynlading. Rekkevidden øker fra 530 km til 576 pga 2,7 kWh større batteri (80-82,7 kWh brutto), og ladehastighet går fra 91-175 kW, og dermed bare 29 minutter på 10-80 %.

https://www.tv2.no/broom/forsiktig-start-i-norge-na-far-denne-viktige-oppgraderinger/15478988/

EDIT: Nå og med mulighet for forvarming av batteriet, økt taklast (50 til 75 kg) og bedre seter og ratt. Og litt kjappere i aksen.  Tipper den da blir langt mer aktuell for de som ikke trenger at den er Tesla-kjapp og i prisleiet til Tesla...

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Enkelthendelser er ikke nok til å dokumentere påstanden din. Påstanden er fremdeles ikke bevist at er en faktisk sak. Dette forstår selv du, selv om du nå prøver å fjase det vekk.

Hva er det du ikke forstår? Tesla har store problemer med kvaliteten, det er dokumenert hinsides all tvil.

https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2022/11/15/reliability-cars-consumer-reports-ranking/10703135002/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Casey skrev (Akkurat nå):

Hva er det du ikke forstår? Tesla har store problemer med kvaliteten, det er dokumenert hinsides all tvil.

https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2022/11/15/reliability-cars-consumer-reports-ranking/10703135002/

Dette var ikke spørsmålet engang, og hadde egentlig intet med om påstanden var rett eller feil. Du bommer ikke bare på skiva, du er på feil skytebane og feil skytestevne...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Dette var ikke spørsmålet engang, og hadde egentlig intet med om påstanden var rett eller feil. Du bommer ikke bare på skiva, du er på feil skytebane og feil skytestevne...

Tesla har fortsatt store kvalitetsproblemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Jeg postet det som en svar til girkasse diskusjonen. Tesla er bedre på omtrent alle drivverk parametre uten at de har «gir» eller endring av utveksling om du vil.

Ellers er jeg opptatt av bil generelt, og elbil akkurat nå på grunn av den store endringen som ser ut til å skje med personbiler.

Tesla er bedre enn alle de andre på det som teller når man skal bytte til å ha elbil som eneste bil. Derfor er jeg opptatt av Tesla.

Hva som teller når man skal ha seg bil er nok veldig forskjellig fra person til person, men jeg vil påstå at det er et par ting som endrer seg signifikant ved å skifte til elbil som eneste bil.

Infotainment som regner ut ladestoppene dine, viser om de er ledige basert på tilstanden til bilen din, og ytre faktorer, blir plutselig veldig viktig.
At bilen temperaturstyrer batteri for holdbarheten på batteriet og sikrer at du får lengst mulig rekkevidde og kortest mulig ladestopp er en annen. 

Uten at disse to tingene skjer sømløst og at du kan stole på det, så blir skiftet til elbil unødvendig kronglete. 

Taycan og by extention VAG er nok den fabrikanten som kommer nærmest til å konkurrere med Tesla, om å levere en totalpakke for å ha elbil som nr1 bil. Men de ligger langt bak.

Denne video serien setter fingeren på opplevelsen det er å kjøpe det beste VAG har å by på innen BEV. (De havner på tauebil to ganger før de er fremme)

 

Best på drivverk? På hvilen måte, da? Har ingen problemer med å legge inn en valgt ladestasjon som neste stopp, Batteriet varmes da automatisk opp til ideell ladetemperatur. Porscen min er godt sammenskrudd, med ordentlige materialer, og har både kjøreegenskaper og bremser, noe som ikke engang er ekstrautstyr på Tesla.

Lenke til kommentar
Casey skrev (1 minutt siden):

Best på drivverk? På hvilen måte, da? Har ingen problemer med å legge inn en valgt ladestasjon som neste stopp, Batteriet varmes da automatisk opp til ideell ladetemperatur. Porscen min er godt sammenskrudd, med ordentlige materialer, og har både kjøreegenskaper og bremser, noe som ikke engang er ekstrautstyr på Tesla.

Er bremser ekstrautstyr på Porsche? På Tesla og alle andre biler jeg kjenner til er det standardutstyr. Hvordan er de blitt typegodkjent uten? 😁

Ja, altså klar over at man kan oppgradere til f.eks. keramiske bremser for økt levetid og bedre "performance", men aldri at man kunne levere bil uten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Er bremser ekstrautstyr på Porsche? På Tesla og alle andre biler jeg kjenner til er det standardutstyr. Hvordan er de blitt typegodkjent uten? 😁

Ja, altså klar over at man kan oppgradere til f.eks. keramiske bremser for økt levetid og bedre "performance", men aldri at man kunne levere bil uten.

 

Lenke til kommentar
Casey skrev (4 minutter siden):

 

Plaid skal jo komme med bremser for de høye hastighetene, men som vanlig tar ting tid med Tesla. Her i Norge er det dog ingenting å tenke på, bremsene fungerer HELT fint for normal kjøring. De er faktisk veldig gode. 

 

EDIT: OIDA, var imponert over tesla interiør sett i sammenligning med taycan... Enig.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

Plaid skal jo komme med bremser for de høye hastighetene, men som vanlig tar ting tid med Tesla. Her i Norge er det dog ingenting å tenke på, bremsene fungerer HELT fint for normal kjøring. De er faktisk veldig gode. 

 

EDIT: OIDA, var imponert over tesla interiør sett i sammenligning med taycan... Enig.

Bremsene skal fungere med en gang, ikke etter 5 år og hundrevis av rettsaker. Dessuten skal bremsene fungere i henhold til kreftene i bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...