Trestein Skrevet 27. januar 2023 Del Skrevet 27. januar 2023 Complexity skrev (Akkurat nå): Som ikke gir noe fordeler mot biler uten? Derfor jeg ikke nevnte den. Som sagt så gir det fordeler. Man slipper å kapsle inn motoren for å unngå at deler kommer ut av motoren i 20 000rpm. Man får også bedre virkningsgrad. Friksjon øker med kvadrat av hastighet Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. januar 2023 Del Skrevet 27. januar 2023 (endret) Trestein skrev (12 minutter siden): Om du leser det jeg skriver så var det akkurat det jeg sa. Man skifter gir ved å velge ulike kjøremodus. Et aktivt valg som føreren kan ta. tesla bjørn testet dette også på e tron og han kunne høre lyden fra girkasse når han skiftet fra range til sport el Selfølgelig kan jeg teste regenerering. Du har en bil med forhjulstrekk. Den reagerer ulikt bilen jeg har kjøpt. Forhjulstrekk krever en annen kjøreteknikk når det er glatt. Går du for mye av gassen understyrer bilen, gir du på for mye understyrer den. Kjørte ofte et gir høyere når jeg kjørte konsa's bil med forhjulstrekk fordi den understryre når motorbremsen ble for hard. Med bakhjulstrekk som flere biler har nå blir det som å dra i håndbremsen når du slipper gassen i en sving. Heldigvis tar traction systemet og korrigerer dette ved å gi gass på mine biler men er det ikke kjapt nok blir det som å dra i hånd-bremsen. Problemet er at ved kjøring på smale svingete veier holder man alltid på bremsen i uoversiktlige svinger. Man trenger brems på alle 4 hjul. Ikke kun bakhjul. Om man trenger definitivt ikke å måtte korrigere sladd i hver sving i tillegg Du påstår at du skifter gir ved å skifte modus, men det er jo absolutt ikke det man gjør her. Man aktiverer en funksjon innen en modus, så styrer bilen eventuelle girskift. Det er stor forskjell på de to. Men nå gir jeg meg, for du fortsetter å misforstå selv når man forklarer forskjellen, ja endog presiserer det. Ja, det er forskjell på bakhjulsdrift og forhjulsdrift. Driter man seg ut på forhjulsdrift, har man fort 4-hjulsskrens, som kan være temmelig skummelt og ikke minst langt værre å komme seg ut av. Heldigvis har man langtr mere sikkerhet i assistansesystemer enn før, og bilen, om man lar den gjøre jobben sin, hjelper en fort ut av kniper. Men selv de har sine begrensninger, selv om potensialet er langt større for at en elbil klarer å rydde opp før man innnser feilen, nettopp fordi den reagerer mye mer umiddelbart enn ice-biler. En bakjuls-sladd er langt mer tilgivende, og mer egnet for å leke med. Har for det meste kjørt bakhjulsdrift, og savner det i bilen min. Neste bil er enten bakhjulsdrift eller 4wd, selv om jeg ikke ser stort behov for det siste med mesteparten av min kjøring. Endret 27. januar 2023 av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. januar 2023 Del Skrevet 27. januar 2023 8 minutes ago, Trestein said: Som sagt så gir det fordeler. Man slipper å kapsle inn motoren for å unngå at deler kommer ut av motoren i 20 000rpm. Man får også bedre virkningsgrad. Friksjon øker med kvadrat av hastighet Så det er bedre å slenge på 100kilo komplisert girkasse enn å kapsle inn motoren? Virkningsgraden forsvinner nok i spinninga siden biler uten er mere effektive. For det meste bruker jo disse bilene motoren fremme som ikke har gidkasse for å spare på strømmen så det sier kansje litt. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. januar 2023 Del Skrevet 27. januar 2023 Snowleopard skrev (5 minutter siden): Du påstår at du skifter gir ved å skifte modus, men det er jo absolutt ikke det man gjør her. Man aktiverer en funksjon innen en modus, så styrer bilen eventuelle girskift. Det er stor forskjell på de to. Men nå gir jeg meg, for du fortsetter å misforstå selv når man forklarer forskjellen, ja endog presiserer det. Ja, det er forskjell på bakhjulsdrift og forhjulsdrift. Driter man seg ut på forhjulsdrift, har man fort 4-hjulsskrens, som kan være temmelig skummelt og ikke minst langt værre å komme seg ut av. Heldigvis har man langtr mere sikkerhet i assistansesystemer enn før, og bilen, om man lar den gjøre jobben sin, hjelper en fort ut av kniper. Men selv de har sine begrensninger, selv om potensialet er langt større for at en elbil klarer å rydde opp før man innnser feilen, nettopp fordi den reagerer mye mer umiddelbart enn ice-biler. En bakjuls-sladd er langt mer tilgivende, og mer egnet for å leke med. Har for det meste kjørt bakhjulsdrift, og savner det i bilen min. Neste bil er enten bakhjulsdrift eller 4wd, selv om jeg ikke ser stort behov for det siste med mesteparten av min kjøring. Om du trodde at jeg mente føreren manuelt byttet gir så var det ikke det jeg sa. Jeg sa bare man kan velge girutveksling vha å bruke ulike modus Det er ingen manuell hendel. Det gjør det ikke på automat bilen min heller. Servoer gjør jobben. Men jeg kan velge utvekslin Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. januar 2023 Del Skrevet 27. januar 2023 Trestein skrev (1 minutt siden): Om du trodde at jeg mente føreren manuelt byttet gir så var det ikke det jeg sa. Jeg sa bare man kan velge girutveksling vha å bruke ulike modus Det er ingen manuell hendel. Det gjør det ikke på automat bilen min heller. Servoer gjør jobben. Men jeg kan velge utvekslin Det er jo nettopp det jeg har prøvd å fortelle deg gjennom flere innlegg nå, at man ikke skifter gir som på en manuell. Derfor avviker det å kjøre i første og andregir på elbiler (finnes ikke som valgmulighet), i forhold til icebiler. Så ulempene med å måtte gjøre det på icebiler med manuelt gir, finnes ikke på elbiler. Selv på e-tron GT, som en av svært få biler med 2 gir (eller mer) så skifter man ikke gir manuelt. Alt styres automatisk. Men ja, du kan aktivere funksjonen som benytter førstegiret. Men du gjør det i en funksjon, i det ene mode't som denne finnes som et alternativ for. Alt skjer i en og samme mode, og kun i denne ene moden, og kun om du aktiverer funksjonen. Det er altså aktivering av funksjonen som gir deg tilgang til førstegiret i noen få millisekund eller kanskje i opptil så mye som et helt sekund, men kun fra stillestående. Men som det og står, med mindre du aktiverer den funksjonen, er det i praksis et gir. Selv ikke en "kick down" (gassen helt i bunn) gjør at førstegiret aktiveres. Men funksjonen kan aktiveres når man står stille og vil ta en 0-60 eller 0-100 akselerasjon., og kun om du står i rett mode, vil funksjonen være tilgjengelig. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. januar 2023 Del Skrevet 27. januar 2023 Snowleopard skrev (9 minutter siden): Det er jo nettopp det jeg har prøvd å fortelle deg gjennom flere innlegg nå, at man ikke skifter gir som på en manuell. Derfor avviker det å kjøre i første og andregir på elbiler (finnes ikke som valgmulighet), i forhold til icebiler. Så ulempene med å måtte gjøre det på icebiler med manuelt gir, finnes ikke på elbiler. Selv på e-tron GT, som en av svært få biler med 2 gir (eller mer) så skifter man ikke gir manuelt. Alt styres automatisk. Men ja, du kan aktivere funksjonen som benytter førstegiret. Men du gjør det i en funksjon, i det ene mode't som denne finnes som et alternativ for. Alt skjer i en og samme mode, og kun i denne ene moden, og kun om du aktiverer funksjonen. Det er altså aktivering av funksjonen som gir deg tilgang til førstegiret i noen få millisekund eller kanskje i opptil så mye som et helt sekund, men kun fra stillestående. Men som det og står, med mindre du aktiverer den funksjonen, er det i praksis et gir. Selv ikke en "kick down" (gassen helt i bunn) gjør at førstegiret aktiveres. Men funksjonen kan aktiveres når man står stille og vil ta en 0-60 eller 0-100 akselerasjon., og kun om du står i rett mode, vil funksjonen være tilgjengelig. Les hva du har prøvd å fortelle meg. Du har tatt feil hele tiden! 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. januar 2023 Del Skrevet 27. januar 2023 Trestein skrev (1 minutt siden): Les hva du har prøvd å fortelle meg. Du har tatt feil hele tiden! Ja selvsagt er det jeg som har tatt feil, selv når dine egne kilder ikke støtter det du skriver... 😁 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. januar 2023 Del Skrevet 27. januar 2023 Snowleopard skrev (22 minutter siden): Ja selvsagt er det jeg som har tatt feil, selv når dine egne kilder ikke støtter det du skriver... 😁 Om du trekker fra stråmann argument så er det slik det er 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 27. januar 2023 Del Skrevet 27. januar 2023 1 hour ago, Trestein said: Som sagt så gir det fordeler. Man slipper å kapsle inn motoren for å unngå at deler kommer ut av motoren i 20 000rpm. Man får også bedre virkningsgrad. Friksjon øker med kvadrat av hastighet Her er en detajert beskrivelse av Taycan (og e-tron GT) girkassen, og hvordan girene brukes: https://pontoon-e.com/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engineering-designed-to-take-on-tesla/ 1.gir er altså et lavgir som gir høyere dreiemoment på hjulene opp til ca. 100 km/t. 2.gir bak har omtrent samme utveksling som girkassen fremme 8:1. Altså går begge motorer da med omtrent samme turtall. Dette 1.giret er jo da bare et poeng hvis kreftene kan overføres til veibanen. Når bilene har så kraftige motorer at de får hjulspinn på høyeste gir, så faller jo vitsen med et slikt lavere gir helt bort. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 J-Å skrev (9 timer siden): Når bilene har så kraftige motorer at de får hjulspinn på høyeste gir, så faller jo vitsen med et slikt lavere gir helt bort. Jeg trodde gir på elbiler handlet om forbruk? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Nimrad skrev (49 minutter siden): Jeg trodde gir på elbiler handlet om forbruk? Trodde det var begrensninger i rotasjons hastighet og toppfart? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Salvesen. skrev (10 minutter siden): Trodde det var begrensninger i rotasjons hastighet og toppfart? Kanskje. Jeg har null peiling, bare antatt det handlet om forbruk. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 (endret) 19 minutes ago, Salvesen. said: Trodde det var begrensninger i rotasjons hastighet og toppfart? Det ser ut til at selv om giringen legges slik at motoren jobber gunstig ved typiske hastigheter, så klarer de likevel temmelig høye topphastigheter uten å gire om. Biler som skal kjøres mye på hastigheter rundt 200 km/t kunne kanskje hatt nytte av et "overgir", men jeg har ikke sett noen eksempler på det. https://motorxp.com/wp-content/uploads/mxp_analysis_TeslaModel3.pdf#page=10 Endret 28. januar 2023 av J-Å Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 J-Å skrev (8 minutter siden): Det ser ut til at selv om giringen legges slik at motoren jobber gunstig ved typiske hastigheter, så klarer de likevel temmelig høye topphastigheter uten å gire om. Biler som skal kjøres mye på hastigheter rundt 200 km/t kunne kanskje hatt nytte av et "overgir", men jeg har ikke sett noen eksempler på det. Jeg trodde dette var bakgrunnen for giret i porsche/audi. Altså at de ikke klarte 250+ på grunn av omdreininger. Men da tok jeg feil. Min bil klarer jo 320kmt på ett gir så det er helt klart mulig uten. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Går plaid i norge 320? Plaid i tyskland går 260 så jeg på en test. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 17 minutes ago, Salvesen. said: Jeg trodde dette var bakgrunnen for giret i porsche/audi. Altså at de ikke klarte 250+ på grunn av omdreininger. Men da tok jeg feil. Min bil klarer jo 320kmt på ett gir så det er helt klart mulig uten. Det er sikkert riktig, med ett gir ville det vært et kompromiss mellom akselerasjon ved de laveste hastighetene og toppfart. Men mitt poeng var at de raskeste bilene (som din Plaid?) begynner å nærme seg det som er mulig av akselerasjon på grunn av veigrepet. Da er det ikke mer å hente på å gire ned. Effektivitet oppnås vel heller med å koble ut en eller flere motorer når de ikke trengs. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 kremt skrev (3 minutter siden): Går plaid i norge 320? Plaid i tyskland går 260 så jeg på en test. De går 320 med oppgraderte bremser. De går 270 uten, software begrenset. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 J-Å skrev (Akkurat nå): Det er sikkert riktig, med ett gir ville det vært et kompromiss mellom akselerasjon ved de laveste hastighetene og toppfart. Men mitt poeng var at de raskeste bilene (som din Plaid?) begynner å nærme seg det som er mulig av akselerasjon på grunn av veigrepet. Da er det ikke mer å hente på å gire ned. Effektivitet oppnås vel heller med å koble ut en eller flere motorer når de ikke trengs. Ja jeg tror min er begrenset av underlag og dekk, spinner og spinner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 (endret) Det er så mange grunner til å ikke kjøre i 200+, selv om man har Autobahn mellom hjem og jobb, at det virker meningsløst å tilpasse biler for så høye hastigheter. Man kunne spart seg mye vekt og kostnader ved å designe bilene for en maks hastighet på <200 km/t. Bremser, gir, dekk og sikkert mye annet. Endret 28. januar 2023 av Simen1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Plaid er ikke en økonomibil. Ytelsene konkurrerer med det ypperste av super og hypercars. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå