Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (Akkurat nå):

Som ikke gir noe fordeler mot biler uten? Derfor jeg ikke nevnte den.

Som sagt så gir det fordeler. Man slipper å kapsle inn motoren for å unngå at deler kommer ut av motoren i 20 000rpm. Man får også bedre virkningsgrad. Friksjon øker med kvadrat av hastighet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (12 minutter siden):

Om du leser det jeg skriver så var det akkurat det jeg sa. Man skifter gir ved å velge ulike kjøremodus. Et aktivt valg som føreren kan ta. tesla bjørn testet dette også på e tron og han kunne høre lyden fra girkasse når han skiftet fra range til sport el

Selfølgelig kan jeg teste regenerering. Du har en bil med forhjulstrekk. Den reagerer ulikt bilen jeg har kjøpt. 

Forhjulstrekk krever en annen kjøreteknikk når det er glatt. Går du for mye av gassen understyrer bilen, gir du på for mye understyrer den. Kjørte ofte et gir høyere når jeg kjørte konsa's bil med forhjulstrekk fordi den understryre når motorbremsen ble for hard. Med bakhjulstrekk som flere biler har nå blir det som å dra i håndbremsen når du slipper gassen i en sving. Heldigvis tar traction systemet og korrigerer dette ved å gi gass på mine biler men er det ikke kjapt nok blir det som å dra i hånd-bremsen. Problemet er at ved kjøring på smale svingete veier holder man alltid på bremsen i uoversiktlige svinger. Man trenger brems på alle 4 hjul. Ikke kun bakhjul. Om man trenger definitivt ikke å måtte korrigere sladd i hver sving i tillegg

Du påstår at du skifter gir ved å skifte modus, men det er jo absolutt ikke det man gjør her. Man aktiverer en funksjon innen en modus, så styrer bilen eventuelle girskift. Det er stor forskjell på de to. Men nå gir jeg meg, for du fortsetter å misforstå selv når man forklarer forskjellen, ja endog presiserer det.

Ja, det er forskjell på bakhjulsdrift og forhjulsdrift. Driter man seg ut på forhjulsdrift, har man fort 4-hjulsskrens, som kan være temmelig skummelt og ikke minst langt værre å komme seg ut av. Heldigvis har man langtr mere sikkerhet i assistansesystemer enn før, og bilen, om man lar den gjøre jobben sin, hjelper en fort ut av kniper.

Men selv de har sine begrensninger, selv om potensialet er langt større for at en elbil klarer å rydde opp før man innnser feilen, nettopp fordi den reagerer mye mer umiddelbart enn ice-biler.

En bakjuls-sladd er langt mer tilgivende, og mer egnet for å leke med. Har for det meste kjørt bakhjulsdrift, og savner det i bilen min. Neste bil er enten bakhjulsdrift eller 4wd, selv om jeg ikke ser stort behov for det siste med mesteparten av min kjøring.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Trestein said:

Som sagt så gir det fordeler. Man slipper å kapsle inn motoren for å unngå at deler kommer ut av motoren i 20 000rpm. Man får også bedre virkningsgrad. Friksjon øker med kvadrat av hastighet

Så det er bedre å slenge på 100kilo komplisert girkasse enn å kapsle inn motoren? Virkningsgraden forsvinner nok i spinninga siden biler uten er mere effektive. For det meste bruker jo disse bilene motoren fremme som ikke har gidkasse for å spare på strømmen så det sier kansje litt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Du påstår at du skifter gir ved å skifte modus, men det er jo absolutt ikke det man gjør her. Man aktiverer en funksjon innen en modus, så styrer bilen eventuelle girskift. Det er stor forskjell på de to. Men nå gir jeg meg, for du fortsetter å misforstå selv når man forklarer forskjellen, ja endog presiserer det.

Ja, det er forskjell på bakhjulsdrift og forhjulsdrift. Driter man seg ut på forhjulsdrift, har man fort 4-hjulsskrens, som kan være temmelig skummelt og ikke minst langt værre å komme seg ut av. Heldigvis har man langtr mere sikkerhet i assistansesystemer enn før, og bilen, om man lar den gjøre jobben sin, hjelper en fort ut av kniper.

Men selv de har sine begrensninger, selv om potensialet er langt større for at en elbil klarer å rydde opp før man innnser feilen, nettopp fordi den reagerer mye mer umiddelbart enn ice-biler.

En bakjuls-sladd er langt mer tilgivende, og mer egnet for å leke med. Har for det meste kjørt bakhjulsdrift, og savner det i bilen min. Neste bil er enten bakhjulsdrift eller 4wd, selv om jeg ikke ser stort behov for det siste med mesteparten av min kjøring.

Om du trodde at jeg mente føreren manuelt byttet gir så var det ikke det jeg sa. Jeg sa bare man kan velge girutveksling vha å bruke ulike modus

Det er ingen manuell hendel. Det gjør det ikke på automat bilen min heller. Servoer gjør jobben. Men jeg kan velge utvekslin

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Om du trodde at jeg mente føreren manuelt byttet gir så var det ikke det jeg sa. Jeg sa bare man kan velge girutveksling vha å bruke ulike modus

Det er ingen manuell hendel. Det gjør det ikke på automat bilen min heller. Servoer gjør jobben. Men jeg kan velge utvekslin

Det er jo nettopp det jeg har prøvd å fortelle deg gjennom flere innlegg nå, at man ikke skifter gir som på en manuell. Derfor avviker det å kjøre i første og andregir på elbiler (finnes ikke som valgmulighet), i forhold til icebiler. Så ulempene med å måtte gjøre det på icebiler med manuelt gir, finnes ikke på elbiler.

Selv på e-tron GT, som en av svært få biler med 2 gir (eller mer) så skifter man ikke gir manuelt. Alt styres automatisk. Men ja, du kan aktivere funksjonen som benytter førstegiret.

Men du gjør det i en funksjon, i det ene mode't som denne finnes som et alternativ for. Alt skjer i en og samme mode, og kun i denne ene moden, og kun om du aktiverer funksjonen. Det er altså aktivering av funksjonen som gir deg tilgang til førstegiret i noen få millisekund eller kanskje i opptil så mye som et helt sekund, men kun fra stillestående.

Men som det og står, med mindre du aktiverer den funksjonen, er det i praksis et gir. Selv ikke en "kick down" (gassen helt i bunn) gjør at førstegiret aktiveres. Men funksjonen kan aktiveres når man står stille og vil ta en 0-60 eller 0-100 akselerasjon., og kun om du står i rett mode, vil funksjonen være tilgjengelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Det er jo nettopp det jeg har prøvd å fortelle deg gjennom flere innlegg nå, at man ikke skifter gir som på en manuell. Derfor avviker det å kjøre i første og andregir på elbiler (finnes ikke som valgmulighet), i forhold til icebiler. Så ulempene med å måtte gjøre det på icebiler med manuelt gir, finnes ikke på elbiler.

Selv på e-tron GT, som en av svært få biler med 2 gir (eller mer) så skifter man ikke gir manuelt. Alt styres automatisk. Men ja, du kan aktivere funksjonen som benytter førstegiret.

Men du gjør det i en funksjon, i det ene mode't som denne finnes som et alternativ for. Alt skjer i en og samme mode, og kun i denne ene moden, og kun om du aktiverer funksjonen. Det er altså aktivering av funksjonen som gir deg tilgang til førstegiret i noen få millisekund eller kanskje i opptil så mye som et helt sekund, men kun fra stillestående.

Men som det og står, med mindre du aktiverer den funksjonen, er det i praksis et gir. Selv ikke en "kick down" (gassen helt i bunn) gjør at førstegiret aktiveres. Men funksjonen kan aktiveres når man står stille og vil ta en 0-60 eller 0-100 akselerasjon., og kun om du står i rett mode, vil funksjonen være tilgjengelig.

Les hva du har prøvd å fortelle meg. Du har tatt feil hele tiden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Som sagt så gir det fordeler. Man slipper å kapsle inn motoren for å unngå at deler kommer ut av motoren i 20 000rpm. Man får også bedre virkningsgrad. Friksjon øker med kvadrat av hastighet

Her er en detajert beskrivelse av Taycan (og e-tron GT) girkassen, og hvordan girene brukes:

https://pontoon-e.com/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engineering-designed-to-take-on-tesla/

1.gir er altså et lavgir som gir høyere dreiemoment på hjulene opp til ca. 100 km/t. 2.gir bak har omtrent samme utveksling som girkassen fremme 8:1. Altså går begge motorer da med omtrent samme turtall. 

 Dette 1.giret er jo da bare et poeng hvis kreftene kan overføres til veibanen.   Når bilene har så kraftige motorer at de får hjulspinn på høyeste gir, så faller jo vitsen med et slikt lavere gir helt bort.  

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Salvesen. said:

Trodde det var begrensninger i rotasjons hastighet og toppfart?

Det ser ut til at selv om giringen legges slik at motoren jobber gunstig ved typiske hastigheter, så klarer de likevel temmelig høye topphastigheter uten å gire om. Biler som skal kjøres mye på hastigheter rundt 200 km/t kunne kanskje hatt nytte av et "overgir", men jeg har ikke sett noen eksempler på det.

https://motorxp.com/wp-content/uploads/mxp_analysis_TeslaModel3.pdf#page=10

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
J-Å skrev (8 minutter siden):

Det ser ut til at selv om giringen legges slik at motoren jobber gunstig ved typiske hastigheter, så klarer de likevel temmelig høye topphastigheter uten å gire om. Biler som skal kjøres mye på hastigheter rundt 200 km/t kunne kanskje hatt nytte av et "overgir", men jeg har ikke sett noen eksempler på det.

Jeg trodde dette var bakgrunnen for giret i porsche/audi. Altså at de ikke klarte 250+ på grunn av omdreininger. Men da tok jeg feil. Min bil klarer jo 320kmt på ett gir så det er helt klart mulig uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg trodde dette var bakgrunnen for giret i porsche/audi. Altså at de ikke klarte 250+ på grunn av omdreininger. Men da tok jeg feil. Min bil klarer jo 320kmt på ett gir så det er helt klart mulig uten.

Det er sikkert riktig, med ett gir ville det vært et kompromiss mellom akselerasjon ved de laveste hastighetene og toppfart. Men mitt poeng var at de raskeste bilene (som din Plaid?) begynner å nærme seg det som er mulig av akselerasjon på grunn av veigrepet. Da er det ikke mer å hente på å gire ned.  Effektivitet oppnås vel heller med å koble ut en eller flere motorer når de ikke trengs.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (Akkurat nå):

Det er sikkert riktig, med ett gir ville det vært et kompromiss mellom akselerasjon ved de laveste hastighetene og toppfart. Men mitt poeng var at de raskeste bilene (som din Plaid?) begynner å nærme seg det som er mulig av akselerasjon på grunn av veigrepet. Da er det ikke mer å hente på å gire ned.  Effektivitet oppnås vel heller med å koble ut en eller flere motorer når de ikke trengs.

Ja jeg tror min er begrenset av underlag og dekk, spinner og spinner.

Lenke til kommentar

Det er mange grunner til å ikke kjøre i 200+, selv om man har Autobahn mellom hjem og jobb, at det virker meningsløst å tilpasse biler for så høye hastigheter. Man kunne spart seg mye vekt og kostnader ved å designe bilene for en maks hastighet på <200 km/t. Bremser, gir, dekk og sikkert mye annet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...