Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (1 time siden):

🤣

Fy F..n! Toyota beviser igjen at de vil i beste tilfelle baklengs inn i fremtiden...

Disse skal vel helst gå på hydrogen i tillegg?

In other words, it’s a full-on pretend manual in an EV, complete with the “vroom vroom” sounds. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg kan se for meg at det der har noe mening er jo kansje for drifting. Slik at man kan gi full gass i svingene uten å få 350km/t på bakhjulene.

Dog er det vel bedre løsninger enn det der for å hindre det, samt det finnes en del elektriske driftingbiler og det virker ikke å være ett problem.

Og jeg tviler på Lexus/Toyota utvikler dette til drifting, selv om det er meget populært i japan.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om noen hadde brukt tid og energi på å lage en elektrisk sportsbil med lyd fra en bensinmotor og en H-girkasse, ville det under noen omstendighet være ok? Jeg mener, med dagens teknologi - dette bør da kunne gjenskapes om noen legger innsats i det..

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):

Om noen hadde brukt tid og energi på å lage en elektrisk sportsbil med lyd fra en bensinmotor og en H-girkasse, ville det under noen omstendighet være ok? Jeg mener, med dagens teknologi - dette bør da kunne gjenskapes om noen legger innsats i det..

Ferrari skal levere en full blods elbil i 25 eller 30. Husker ikke I farten. Men her fokuserer de på lyden fra drivverket. De har nettopp søkt om noen patenter. Tror ikke det er gir da.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ferrari skal levere en full blods elbil i 25 eller 30. Husker ikke I farten. Men her fokuserer de på lyden fra drivverket. De har nettopp søkt om noen patenter. Tror ikke det er gir da.

Jeg er biased as hell, men jeg håper og tror noen gidder. Om jeg kunne hatt en driftsikker, miljøvennlig banebil som føles ut som noe morsomt - at den faktisk er såppass lik en ekte manuell bil hadde jeg vært i målgruppen. Jeg håper jeg får mulighet å kjøpe noe slikt i fremtiden, om noen overbeviser meg er jeg all for it.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (Akkurat nå):

Jeg er biased as hell, men jeg håper og tror noen gidder. Om jeg kunne hatt en driftsikker, miljøvennlig banebil som føles ut som noe morsomt - at den faktisk er såppass lik en ekte manuell bil hadde jeg vært i målgruppen. Jeg håper jeg får mulighet å kjøpe noe slikt i fremtiden, om noen overbeviser meg er jeg all for it.

Prøv en runde med plaid i track mode, så tror jeg du skal bli fornøyd 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Prøv en runde med plaid i track mode, så tror jeg du skal bli fornøyd 😅

Jeg har aldri vært borti noe så ekstremt, men har hatt en Model 3 Performance en periode. Helt karusell, og på det tidspunktet ulikt noe annet jeg hadde kjørt på 4 hjul. Jeg er derimot, i en bane-setting glad i alle de utfordringene en bensinbil med gir gir - det blir litt som fluefiske. De står der å surrer med 100 000 og får 1 fisk i timen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri vært borti noe så ekstremt, men har hatt en Model 3 Performance en periode. Helt karusell, og på det tidspunktet ulikt noe annet jeg hadde kjørt på 4 hjul. Jeg er derimot, i en bane-setting glad i alle de utfordringene en bensinbil med gir gir - det blir litt som fluefiske. De står der å surrer med 100 000 og får 1 fisk i timen.

Joda, jeg ser poenget. Jeg har ikke den og er mer enn happy med en performance eller plaid som jeg har nå i track mode. Egentlig trenger en ikke skru dette på i plaid, for den spinner å drar ut uansett om en gir på, selv i 100. Utrolig leken!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Det som er mest tåpelig, er at du fortsatt gnager på dette med 1. gir. På en elbil har du ikke førstegir, andregir etc, det går sømløst i det ene gearet den har, fra 0 til 500, eller så raskt som bilen kan. Det er altså ikke sammenlignbart med å ligge i førstegir på en manuelt giret bil. Clutch-bruk slipper du og.

Og, siden du nekter å skjønne hvordan enpedal-kjøring virker, du trenger ikke bruke bremsen før du eventuelt må nødbremse, du bremser ved å lette på pedalen. Og du må heller ikke skifte gir.

Du taper altså ingenting, ikke et millisekund engang. Så slutt å spill dum, for dette forstår du om du gidder. Skulle tro jeg snakket med småunger, ikke med en voksen mann...

:no:

Sønnen min har e golf og kan kjøres med en pedal. Så jeg trenger ikke skjønne det for jeg har kjørt den mange ganger i B modus

Hva du kaller giret spiller liten rolle. Det er et gir og enten du kaller det første eller siste gir. Flere el biler har to og du kan velge på gir noen. (ved å endre modus)

  Poenget er at e golf lar deg velge nivå på motorbrems eller regenerering. Akkurat som man gjør med andre biler og lastebiler. Heldigvis er de aller fleste bilfabrikanter uenige med deg og lar deg velge selv om du ønsker sterk middels sterk eller ingen brems når du slipper pådrags pedalen. Som flere påpeker så anbefales det fra NAF å gjøre det på glatt føre. Det kan endre seg raskt når du kjører på vestlandet. At du ikke liker at noen biler kan endre dette har jeg ingen kommentar til. Jeg ønsker den muligheten

Lenke til kommentar
Trestein skrev (36 minutter siden):

Sønnen min har e golf og kan kjøres med en pedal. Så jeg trenger ikke skjønne det for jeg har kjørt den mange ganger i B modus

Hva du kaller giret spiller liten rolle. Det er et gir og enten du kaller det første eller siste gir. Flere el biler har to og du kan velge på gir noen. (ved å endre modus)

  Poenget er at e golf lar deg velge nivå på motorbrems eller regenerering. Akkurat som man gjør med andre biler og lastebiler. Heldigvis er de aller fleste bilfabrikanter uenige med deg og lar deg velge selv om du ønsker sterk middels sterk eller ingen brems når du slipper pådrags pedalen. Som flere påpeker så anbefales det fra NAF å gjøre det på glatt føre. Det kan endre seg raskt når du kjører på vestlandet. At du ikke liker at noen biler kan endre dette har jeg ingen kommentar til. Jeg ønsker den muligheten

Kan opplyse deg da om at e-golf har ikke nok regenerering til ekte en-pedalkjøring. Det har derimot min Kona, som og har noen av de beste mulighetene til å endre regenereringsnivå med padler bak rattet. Men jeg kjører konsekvent med høyeste nivå. Ja, jeg hørte advarslene allerede før jeg kjøpte den bilen, men etter å ha testet nå flere vintre, så kan jeg slå fast at behovet er fullstendig fraværende for å dempe regenerering.

Den viktigste grunnen til å ha valget og muligheten til å endre, er at ikke alle klarer å omstille seg, etter å ha grodd fast med ice-biler og måten/følelsen med å kjøre slik. Men realiteten er art det faktisk ikke er behov for det.

På hvilken måte endrer du gir ved å endre modus? Her kan du godt få forklare, og vise med faktiske lenker, og ikke denne synsingen din, som forøvrig er fullstendig feil. Er det noen andre måterr å endre gir på, utenom bilens egen automatikk? Nei.

Det du endrer med modus er hvor skarp bilen er til å gjøre fartsendringer og reagere på rattjusteringer, i tillegg til redusere effekt på AC. Alt for å spare strøm i ECO-Mode, eller gi mer styrefølelse og hos noen, tilgjengelig effekt i Sport-Mode. Som sagt, du endrer IKKE gir ved å endre modus.

Du kan gjerne også få presentere hvilke andre biler som har mer enn ett gir i forhold til det jeg har nevnt allerede. Kan gi deg et navn til, RIMAC, og mulig det finnes noen eksklusive millionbiler som bygges i svært begrenset opplag. Hvilke andre kommer du på med 2 eller flere gir, som er oppnåelig for oss vanlige, dødelige og normallønnede arbeidsfolk? Og har noen av disse førervalg på hvilket gir som benyttes? Ingen av de som er nevnt eller nevnes under, har dette.

Jaguar? Nei. Har MB noen? Ikke så vidt jeg vet. BMW? Nei. Tesla? Nei. Stellantis-merkene? Såvidt jeg vet, ingen. Japanerne? Nei, de har knapt elbiler i porteføljen. Kineserne? Nei. Sør-Koreanerne eller den vietnamesiske bilen? Nei. Lucid? Kanskje, men så vidt jeg har fått med meg, nei. Så hvem kan du vise til? Er ikke nok å si flere, her må du komme med faktiske biler og modeller. For ellers så antar jeg det bare er oppspinn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Kan opplyse deg da om at e-golf har ikke nok regenerering til ekte en-pedalkjøring. Det har derimot min Kona, som og har noen av de beste mulighetene til å endre regenereringsnivå med padler bak rattet. Men jeg kjører konsekvent med høyeste nivå. Ja, jeg hørte advarslene allerede før jeg kjøpte den bilen, men etter å ha testet nå flere vintre, så kan jeg slå fast at behovet er fullstendig fraværende for å dempe regenerering.

Den viktigste grunnen til å ha valget og muligheten til å endre, er at ikke alle klarer å omstille seg, etter å ha grodd fast med ice-biler og måten/følelsen med å kjøre slik. Men realiteten er art det faktisk ikke er behov for det.

På hvilken måte endrer du gir ved å endre modus? Her kan du godt få forklare, og vise med faktiske lenker, og ikke denne synsingen din, som forøvrig er fullstendig feil. Er det noen andre måterr å endre gir på, utenom bilens egen automatikk? Nei.

Det du endrer med modus er hvor skarp bilen er til å gjøre fartsendringer og reagere på rattjusteringer, i tillegg til redusere effekt på AC. Alt for å spare strøm i ECO-Mode, eller gi mer styrefølelse og hos noen, tilgjengelig effekt i Sport-Mode. Som sagt, du endrer IKKE gir ved å endre modus.

Du kan gjerne også få presentere hvilke andre biler som har mer enn ett gir i forhold til det jeg har nevnt allerede. Kan gi deg et navn til, RIMAC, og mulig det finnes noen eksklusive millionbiler som bygges i svært begrenset opplag. Hvilke andre kommer du på med 2 eller flere gir, som er oppnåelig for oss vanlige, dødelige og normallønnede arbeidsfolk? Og har noen av disse førervalg på hvilket gir som benyttes? Ingen av de som er nevnt eller nevnes under, har dette.

Jaguar? Nei. Har MB noen? Ikke så vidt jeg vet. BMW? Nei. Tesla? Nei. Stellantis-merkene? Såvidt jeg vet, ingen. Japanerne? Nei, de har knapt elbiler i porteføljen. Kineserne? Nei. Sør-Koreanerne eller den vietnamesiske bilen? Nei. Lucid? Kanskje, men så vidt jeg har fått med meg, nei. Så hvem kan du vise til? Er ikke nok å si flere, her må du komme med faktiske biler og modeller. For ellers så antar jeg det bare er oppspinn.

Vet ikke om jeg gidder å grave frem det du spør om men i e tron GT skifter du gir ved å velge modus.

Sitat

The PSM motors (permanently excited synchronous motors) in the e-tron GT work with great efficiency. The electric motor, its power electronics, and the transmission form a compact block on both axles. The rear electric motor transfers its torques to a two-speed transmission. The short-ratio first gear enables stunning acceleration when starting off with launch control and the associated boost. If the driver decides against making use of this option, the e-tron GT starts off in second gear. Generally speaking, the long-ratio second gear improves efficiency and also provides large amounts of reserve power.

Link er herhttps://audiclubna.org/full-details-audi-e-tron-gt/

Hvordan det virker i MG har jeg ikke giddet å lese meg opp på men har prøvd bilen. Den har også en pedal modus. I alle fall den jeg kjørte.

https://www.mgmotor.eu/nn-NO/model/marvel-r

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Vet ikke om jeg gidder å grave frem det du spør om men i e tron GT skifter du gir ved å velge modus.

Sitat

The PSM motors (permanently excited synchronous motors) in the e-tron GT work with great efficiency. The electric motor, its power electronics, and the transmission form a compact block on both axles. The rear electric motor transfers its torques to a two-speed transmission. The short-ratio first gear enables stunning acceleration when starting off with launch control and the associated boost. If the driver decides against making use of this option, the e-tron GT starts off in second gear. Generally speaking, the long-ratio second gear improves efficiency and also provides large amounts of reserve power.

Link er herhttps://audiclubna.org/full-details-audi-e-tron-gt/

Hvordan det virker i MG har jeg ikke giddet å lese meg opp på men har prøvd bilen. Den har også en pedal modus. I alle fall den jeg kjørte.

https://www.mgmotor.eu/nn-NO/model/marvel-r

Du misforstår. Det er ikke sjåføren som skifter gir, men bilen som velger selv å bruke første gir i starten når man aktiverer funksjonen "Launch Control". Men selve girskiftet opp til andre gir gjør bilen helt av seg selv. Benytter du ikke launch control, så benytter bilen seg kun av andregiret.

Så kan man selvsagt vurdere om launch control er en drive mode eller en funksjon man kan aktivere. Godt mulig den kun er tilgjengelig i Sport mode eller en track mode. Litt på samme måte som at man får endel ekstra valg i Tesla sine Performance-modeller når man velger Track mode. Her skal jeg faktisk åpne for at jeg kan ta feil, men blir faktisk overrasket om det gjøres på annen måte.

Så igjen, man skifter ikke gir ved å skifte drive mode. Man må aktivere fuksjonen, men bilen styrer girskiftet selv.

MG har jeg ikke uttalt meg om, men så vidt jeg vet, har den støtte for skikkelig en-pedalkjøring. Men igjen, som med flere andre biler, så kan man velge å bruke det eller ikke. Om du har mulighet, test bilen i en-pedalkjøring på en dag det er skikkelig glatt. Men gjør det et sted der du er litt for deg selv, og ikke på direkte farlige steder der feil kan gjøre store skder. Gjerne velg en åpen plass der du kan leke deg fritt.

Så ser du for deg en rundkjøring på den åpne plassen, og prøv å kjør rundkjøringen i litt forskjellig hastighet for å nærme deg slippgrensen. Da kan du teste ut forskjellen med å dempe farta kontrollert ved å løfte forsiktig på gasspedalen, og det å slippe pedalen for raskt. Du vil fort merke at det blir veldig feil å slippe pedalen brått ut, da vil du garantert få deg en "seiltur" ut i "grøfta".

Når du finner en hastighet der du er på grensa med enpedalkjøring, men kontrollert  løfte på gasspedalen, så du likevel klarer svingen. Så prøver du uten regenerering eller på lav innstilling om du ikke kan slå det helt av, i akkurat samme farta. Slipp gasen og prøv å styr deg gjennom rundkjøringen ved bare å kontrollere ved trilling og eventuelt bremsing manuelt.

Har du da bedre kontroll, eller er det ganske likt? Kunne du nå gjort samme øvelsen i høyere hastighet uten å få problem med kontrollen?

Uansett, poenget er å lære seg å kontrollere inngangshastigheten, og ikke kjøre for raskt inn i svingen/rundkjøringen. Og så må man med enpedalkjøring slippe gassen rolig og kontrollert, og ingen brå bevegelser og heller ikke bare slippe gasspedalen. Som sagt, tilpass farta og lær bilen og funksjonen å lære, så er det ikke mer farefullt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er vel kun VAG som har girkasse med flere gir nå? og den gir ingen fordeler annet enn å kunne koble ut motoren ved cruising - noe andre produsenter fint løser på enklere måter..

MG føles litt som mobiltelefoner for noen år siden. Stappe på mest mulig kamera uten at det egentlig har noe betydning. Og de som heller brukte få gode kamera istedefor mange dårlige er de som tar best bilder..

Tre motorer med ytelse til en? Og forbruk til 3? veldig merkelig strategi..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Du misforstår. Det er ikke sjåføren som skifter gir, men bilen som velger selv å bruke første gir i starten når man aktiverer funksjonen "Launch Control". Men selve girskiftet opp til andre gir gjør bilen helt av seg selv. Benytter du ikke launch control, så benytter bilen seg kun av andregiret.

Så kan man selvsagt vurdere om launch control er en drive mode eller en funksjon man kan aktivere. Godt mulig den kun er tilgjengelig i Sport mode eller en track mode. Litt på samme måte som at man får endel ekstra valg i Tesla sine Performance-modeller når man velger Track mode. Her skal jeg faktisk åpne for at jeg kan ta feil, men blir faktisk overrasket om det gjøres på annen måte.

Så igjen, man skifter ikke gir ved å skifte drive mode. Man må aktivere fuksjonen, men bilen styrer girskiftet selv.

MG har jeg ikke uttalt meg om, men så vidt jeg vet, har den støtte for skikkelig en-pedalkjøring. Men igjen, som med flere andre biler, så kan man velge å bruke det eller ikke. Om du har mulighet, test bilen i en-pedalkjøring på en dag det er skikkelig glatt. Men gjør det et sted der du er litt for deg selv, og ikke på direkte farlige steder der feil kan gjøre store skder. Gjerne velg en åpen plass der du kan leke deg fritt.

Så ser du for deg en rundkjøring på den åpne plassen, og prøv å kjør rundkjøringen i litt forskjellig hastighet for å nærme deg slippgrensen. Da kan du teste ut forskjellen med å dempe farta kontrollert ved å løfte forsiktig på gasspedalen, og det å slippe pedalen for raskt. Du vil fort merke at det blir veldig feil å slippe pedalen brått ut, da vil du garantert få deg en "seiltur" ut i "grøfta".

Når du finner en hastighet der du er på grensa med enpedalkjøring, men kontrollert  løfte på gasspedalen, så du likevel klarer svingen. Så prøver du uten regenerering eller på lav innstilling om du ikke kan slå det helt av, i akkurat samme farta. Slipp gasen og prøv å styr deg gjennom rundkjøringen ved bare å kontrollere ved trilling og eventuelt bremsing manuelt.

Har du da bedre kontroll, eller er det ganske likt? Kunne du nå gjort samme øvelsen i høyere hastighet uten å få problem med kontrollen?

Uansett, poenget er å lære seg å kontrollere inngangshastigheten, og ikke kjøre for raskt inn i svingen/rundkjøringen. Og så må man med enpedalkjøring slippe gassen rolig og kontrollert, og ingen brå bevegelser og heller ikke bare slippe gasspedalen. Som sagt, tilpass farta og lær bilen og funksjonen å lære, så er det ikke mer farefullt.

Om du leser det jeg skriver så var det akkurat det jeg sa. Man skifter gir ved å velge ulike kjøremodus. Et aktivt valg som føreren kan ta. tesla bjørn testet dette også på e tron og han kunne høre lyden fra girkasse når han skiftet fra range til sport el

Selfølgelig kan jeg teste regenerering. Du har en bil med forhjulstrekk. Den reagerer ulikt bilen jeg har kjøpt. 

Forhjulstrekk krever en annen kjøreteknikk når det er glatt. Går du for mye av gassen understyrer bilen, gir du på for mye understyrer den. Kjørte ofte et gir høyere når jeg kjørte konsa's bil med forhjulstrekk fordi den understryre når motorbremsen ble for hard. Med bakhjulstrekk som flere biler har nå blir det som å dra i håndbremsen når du slipper gassen i en sving. Heldigvis tar traction systemet og korrigerer dette ved å gi gass på mine biler men er det ikke kjapt nok blir det som å dra i hånd-bremsen. Problemet er at ved kjøring på smale svingete veier holder man alltid på bremsen i uoversiktlige svinger. Man trenger brems på alle 4 hjul. Ikke kun bakhjul. Om man trenger definitivt ikke å måtte korrigere sladd i hver sving i tillegg

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Er vel kun VAG som har girkasse med flere gir nå? og den gir ingen fordeler annet enn å kunne koble ut motoren ved cruising - noe andre produsenter fint løser på enklere måter..

MG føles litt som mobiltelefoner for noen år siden. Stappe på mest mulig kamera uten at det egentlig har noe betydning. Og de som heller brukte få gode kamera istedefor mange dårlige er de som tar best bilder..

Tre motorer med ytelse til en? Og forbruk til 3? veldig merkelig strategi..

Du glemte 2 trinns gearkasse

Fordelen med to trinn er at du ikke trenger en 150KW elmotor som raser rundt i 20 000rpm. 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...