Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (8 timer siden):

men det går en vei. Knappeløst.

Det håper jeg virkelig ikke. Spør du meg har Tesla gått for alt for langt. Hvertfall på nye S/X. Kapasitive knapper er noe av det dummeste jeg vet om. Touch-sensitiv knapp liksom? Hvem syntes det var en god ide? Hele poenget med touchskjerm er at det går kjapt og "knappene" kan endre funksjon. Noen knapper vil man ha, det er bare bedre og mer tilgjengelig for de mest brukte funksjonene. Det sagt, heller Tesla-software uten knapper enn BMW-sirup og knapper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Det håper jeg virkelig ikke. Spør du meg har Tesla gått for alt for langt. Hvertfall på nye S/X. Kapasitive knapper er noe av det dummeste jeg vet om. Touch-sensitiv knapp liksom? Hvem syntes det var en god ide? Hele poenget med touchskjerm er at det går kjapt og "knappene" kan endre funksjon. Noen knapper vil man ha, det er bare bedre og mer tilgjengelig for de mest brukte funksjonene. Det sagt, heller Tesla-software uten knapper enn BMW-sirup og knapper.

Jeg trives stort sett med det. I c klassen jeg kjørte sist uke var det heller ikke mye knapper å finne. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Jeg trives stort sett med det. I c klassen jeg kjørte sist uke var det heller ikke mye knapper å finne. 

Hvordan blinker du mens du svinger? Hvis du kunne valgt, ville du hatt spake til blinklys? Synes du det er bra å måtte dra opp/ned for å skifte "gir"? Synes du det er kjekt å måtte klikke flere ganger på en touch-skjerm for å åpne hanskerommet? 

Det setter seg kanskje i fingrene etterhvert, men det burde ikke være nødvendig å måtte se ned på "knappene" for å se at man treffer riktig. Man skal kunne kjenne knapper. Man trenger ikke være UX-designer for å skjønne at i en del tilfeller er fysiske knapper bedre. Tesla vet også det, men design vinner over funksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 minutter siden):

Hvordan blinker du mens du svinger? Hvis du kunne valgt, ville du hatt spake til blinklys? Synes du det er bra å måtte dra opp/ned for å skifte "gir"? Synes du det er kjekt å måtte klikke flere ganger på en touch-skjerm for å åpne hanskerommet? 

Det setter seg kanskje i fingrene etterhvert, men det burde ikke være nødvendig å måtte se ned på "knappene" for å se at man treffer riktig. Man skal kunne kjenne knapper. Man trenger ikke være UX-designer for å skjønne at i en del tilfeller er fysiske knapper bedre. Tesla vet også det, men design vinner over funksjon.

Jeg begynner å få teken på det der, er mer en vanesak. En kommer lett til. Det er nok litt mer klur enn spake enda, men jeg tror jeg får dette ikk ganske snart slik at det ikke betyr noe enda. Hornet er nok det som er vanskeligst å tilvenne seg.

Gir skifter bilen stort sett selv, kun om jeg skal rygge inn noen plass må jeg dra ned. Og det lever jeg veldig fint med. 

Hanskerom kan jeg åpne med stemmen, men dette bruker jeg aldri. Hva skal jeg inn der for.

Kanskje jeg skal ta UX leaden vår med på en tur og få skikkelig tilbakemelding 😅

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Og er systemet laget godt, så gjør man det enklere med store "knapper" på skjermen, enn å fikle med noen knapper ved rattet eller i midtkonsollen. Det fordrer selvsagt at du har søkt opp kanalene på forhånd, og laget deg favorittliste som sorterer kanalene i akkurat den rekkefølgen man selv vil ha de. Da vet man lett hvor de finnes. Så ikke helt enig med deg der.

Min Mitsubishi Outlander har en passelig liten skjerm (touch), hvor jeg har på radioen satt opp mine favoritter, men å trykke på de touch knappene under kjøring er vanskelig. Noen ganger treffer jeg ikke riktig fordi bilen er i bevegelse. Da må jeg se over på radioen før jeg trykker, og dermed ta blikket vekk fra veien. Det er ikke bra. På min forrige bil med tradisjonell radio så trengte jeg ikke å ta blikket av veien for å bytte kanal blant favoritter.

Berøringsskjerm: Ekspert advarer - disse skjermene er livsfarlige (tv2.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Salvesen. said:

Javel? Hvilke modeller har økt knappe antall de siste årene? Og hvor mange har minsket? Jeg tipper en snakker promille av førstnevnte. 

Du sa det gikk bare en vei. Jeg beviste at det ikke gikk bare en vei. Ferdig snakka. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Hva snakker du om gir for? Elbiler har ikke gir i ordets rette forstand. Og som vi har diskutert før, med regenerativ bremsing, så begynner du å bremse bare ved å løfte opp på gasspedalen. Du begynner nedbremsing umiddelbart, og langt raskere enn det du gjør med  null regenerering og må bruke fysisk bremse.

Jeg har lest at man burde slå av regenerartiv bremsing på vinteren. Det kan medføre at man sklir på glatt føre, og spesielt i svinger hvor man vanligvis løfter litt på (gass)pedalen.

NAF advarte mot dette i fjor:

Derfor bremser elbilen uventet på glatt føre | NAF
Regenerering på vinterføre - Naf med advarsel: - Skru ned til et minimum eller helt av (elbil24.no)
Elbil på glatta: Ikke la bilen bremse selv | NAF (ntb.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (2 minutter siden):

Min Mitsubishi Outlander har en passelig liten skjerm (touch), hvor jeg har på radioen satt opp mine favoritter, men å trykke på de touch knappene under kjøring er vanskelig. Noen ganger treffer jeg ikke riktig fordi bilen er i bevegelse. Da må jeg se over på radioen før jeg trykker, og dermed ta blikket vekk fra veien. Det er ikke bra. På min forrige bil med tradisjonell radio så trengte jeg ikke å ta blikket av veien for å bytte kanal blant favoritter.

Berøringsskjerm: Ekspert advarer - disse skjermene er livsfarlige (tv2.no)

De testene er jo laget for at man skal feile, da de ber en å gjøre masse ting man ikke skal gjøre mens man kjører, uansett om man har tradisjonelle knapper og vridebrytere eller touchskjerm og med talestyring på.

Det verste er dog at de ber en gjøre ting på en spesifikk måte, og da den aller verste måten tenkelig, fremfor å spille på styrken til moderne systemer.

Det blir så klart at de ønsker et verst mulig resultat, nettopp for å ha noe å skrike opp om. Hadde folk fått litt instruksjoner om hvordan de kunne gjort ting på den måten bilprodusenten mener er den beste, så hadde resultatet vært motsatt av det de ønsker, og så er det intet å skrive om. Det blir så "bios" at jeg blir irritert og mentalt kvalm av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Selv med FM, så måtte man stille inn radioen for å kunne høre på radio. At man på de tidligste ikke hadde mulighet til å lagre posisjon, betydde jo bare at man måtte bruke mer tid på å søke. Bare overgangen fra å manuelt skru på signalvrideren, til å kunne trykke og holde litt for at den skulle autosøke oppover eller nedover, var jo en en enorm forbedring. Men klart, har du nå bil med bare FM-radio, så er det ikke lengre behov for å søke, ihvertfall innenlands, for man får jo knapt inn noe lengre.

Når bilen er på nærlys, så blir ikke andre biler blendet om du har riktig justerte lys. Men står du stille på veien, kan jo bil (med rett programvare) skru ned til parklys, spesielt om du setter bilen i park. Men da er det heller ikke problematisk å gjøre det fra skjerm. Men som jeg nevnte, lys kan være greit å ha på hendel.

Hva snakker du om gir for? Elbiler har ikke gir i ordets rette forstand. Og som vi har diskutert før, med regenerativ bremsing, så begynner du å bremse bare ved å løfte opp på gasspedalen. Du begynner nedbremsing umiddelbart, og langt raskere enn det du gjør med  null regenerering og må bruke fysisk bremse.

Forøvrig er det null problem å bruke venstrefoten til bremseberedskap, og er noe jeg til stadighet gjør. Da får man enda raskere bremsing. Altså har du langt bedre stoppkontroll på den måten.

Aldri lukket soltak i tunnel, så ser ikke behovet. Nå har jeg riktignok manuelt beskyttelsesdeksel, så igjen, null behov for manuell bryter. Og man ser uansett at man nærmer seg tunnel, så om soltaket er åpent og man vil lukke det, har man allverdens tid å gjøre fra skjerm. Men fordel da å ha det som en fast knapp på fast plassering, så den alltid er tilgjengelig. 

Vindusviskerproblemet er oppkonstruert. Selv Tesla har det på spak eller nå knapp på rattet på nye TMS/TMX, så visker kan man slå på uten opphold. Jeg har dessuten allerede sagt at det er greit å ha på hendel, spesielt i situasjoner der man plutselig får "ei bøtte" med vann fra biler eller lastebiler/busser i motsatt felt som kjører ut i en stor vannpytt i veibanen. Men jeg hadde ikke vært bekymret for å ha det som knapp på rattet heller.

Defroster har jeg heller ikke problemer med at kommer som touchbryter på skjermen. Men så må jeg og si at jeg justerer varme og luftstrøm på AC før jeg kjører i tunnel der jeg mistenker at jeg kan få duggproblemer, så aldri blitt overrasket på de siste 15-20 årene.

Men ærlig talt, å bremse fordi vinduet blir fylt med dugg, er vel bortimot det dummeste du gjør i den situasjonen. Du har en svært stor sjanse for at bilen bak ikke rekker å se at du stopper, før hen er i ræva på bilen din. Spesielt om vedkommende og får dugg på vinduet. Trill videre, og få tørket vinduene og luft på, og få vekk duggen fort som f..n. Åpne gjerne sidevinduene for å få bort temperaturforskjellen som skaper duggen. Om du ikke får det til, så demp farta og prøv å legge deg mot høyre, medd nødbliken på.

Som sagt så ligger alltid radiokanaler inne på min bil. Godt mulig at bilen gjør det når jeg kjører men har aldri måtte søke manuelt. Bilen har dab orginalt 11år gammel.

Å bremse med venstre fot er ikke bra. Søk det opp

Poenget er at man ikke bør bruke tuch skjerm når man er i fart. Det er upraktisk å stoppe for å åpne/lukke soltak når man kjører Bergen Voss. Minst 30 tuneller

Dugg i tuneller er ikke noe man kan forutsi. Det er en kombinasjon av luftmassene i tunellens fuktinnhold vs frontrutas temperatur i det man kjører inn i tunellen. I går dugget det i to av de 12 tunellene jeg kjører gjennom hver dag

Har du ikke tenkt på at bilen foran deg kan ha bremset opp? Det skjer alltid. Da er det like bra å bremse eller få bort duggen raskt

Du blender ikke bilen som kommer i mot om begge bilene står i vater. Men står du på en bakketopp vil du fort blende bilen som kommer oppover mot deg. Må han rygge er det ubehagelig å få lysene dine rett i fleisen

Det fleste elbiler har ett gear. Noen har to. Et skip har ofte ett noen to. Min bil har 8

Min 11år gamle bil har regenerering av energi. Ved å velge gear kan jeg velge hvor mye bilen bremser når jeg slipper gassen. På smal svingete vei velger jeg som regel kraftig motorbrems. På glatta noe annet

Et gear er ofte to tannhjul som har ulikt antal tenner. Reduserer ofte turtall 10 ganger og øker moment tilsvarende. Min nye el bil har 1:11 utveksling. Noen biler har planetgear. De har flere tannhjul. Vet bare om en elbil som trolig ikke har gear.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
DJViking skrev (Akkurat nå):

Jeg har lest at man burde slå av regenerartiv bremsing på vinteren. Det kan medføre at man sklir på glatt føre, og spesielt i svinger hvor man vanligvis løfter litt på (gass)pedalen.

NAF advarte mot dette i fjor:

Derfor bremser elbilen uventet på glatt føre | NAF
Regenerering på vinterføre - Naf med advarsel: - Skru ned til et minimum eller helt av (elbil24.no)
Elbil på glatta: Ikke la bilen bremse selv | NAF (ntb.no)

Akkurat her er jeg helt uenig med NAF. Det er førerfeil deluxe å slippe gassen raskt, man skal løfte foten forsiktig, og få en forsiktig brems fremfor å slippe gassen helt. Det blir tilnærmet som å dra i håndbrekket eller presse inn bremsen. Det skjønner de fleste at bare gjør vondt værre.

Må man rulle fritt, så skifter man til N-giret. Men aller helst så må man rett og slett lære seg å kjøre en-pedal, og legge fra seg gamle "uvaner" som blir feil på en bil med en-pedal...

Lenke til kommentar
tommyb skrev (10 minutter siden):

Du sa det gikk bare en vei. Jeg beviste at det ikke gikk bare en vei. Ferdig snakka. 

Tja, slik jeg forsto det refererte du til en sak der de fjerner kapasitive knapper til trykk knapper. 

Generelt sett går det en vei, knapper fjernes og skjermer innføres. Ferdig snakka.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (5 minutter siden):

Jeg har lest at man burde slå av regenerartiv bremsing på vinteren. Det kan medføre at man sklir på glatt føre, og spesielt i svinger hvor man vanligvis løfter litt på (gass)pedalen.

NAF advarte mot dette i fjor:

Derfor bremser elbilen uventet på glatt føre | NAF
Regenerering på vinterføre - Naf med advarsel: - Skru ned til et minimum eller helt av (elbil24.no)
Elbil på glatta: Ikke la bilen bremse selv | NAF (ntb.no)

Tesla har logikk for å håndtere dette.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Som sagt så ligger alltid radiokanaler inne på min bil. Godt mulig at bilen gjør det når jeg kjører men har aldri måtte søke manuelt. Bilen har dab orginalt 11år gammel.

Å bremse med venstre fot er ikke bra. Søk det opp

Poenget er at man ikke bør bruke tuch skjerm når man er i fart. Det er upraktisk å stoppe for å åpne/lukke soltak når man kjører Bergen Voss. Minst 30 tuneller

Dugg i tuneller er ikke noe man kan forutsi. Det er en kombinasjon av luftmassene i tunellens fuktinnhold vs frontrutas temperatur i det man kjører inn i tunellen. I går dugget det i to av de 12 tunellene jeg kjører gjennom hver dag

Har du ikke tenkt på at bilen foran deg kan ha bremset opp? Det skjer alltid. Da er det like bra å bremse eller få bort duggen raskt

Du blender ikke bilen som kommer i mot om begge bilene står i vater. Men står du på en bakketopp vil du fort blende bilen som kommer oppover mot deg. Må han rygge er det ubehagelig å få lysene dine rett i fleisen

Det fleste elbiler har ett gear. Noen har to. Et skip har ofte ett noen to. Min bil har 8

Min 11år gamle bil har regenerering av energi. Ved å velge gear kan jeg velge hvor mye bilen bremser når jeg slipper gassen. På smal svingete vei velger jeg som regel kraftig motorbrems. På glatta noe annet

Et gear er ofte to tannhjul som har ulikt antal tenner. Reduserer ofte turtall 10 ganger og øker moment tilsvarende. Min nye el bil har 1:11 utveksling. Noen biler har planetgear. De har flere tannhjul. Vet bare om en elbil som trolig ikke har gear.

Orker ikke repetere alt jeg har skrevet før, så du får fortsette å gnage på de samme punktene. Du vet hvor jeg er uenig med deg, og trenger du oppfrisking, så les mine forrige 2 svar til deg. Det gjelder forøvrig andre lesere og.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (37 minutter siden):

Jeg begynner å få teken på det der, er mer en vanesak

Poenget mitt er at det er en dårligere løsning, jeg tviler ikke på at man etterhvert får teken på en dårligere måte, men det er fortsatt dårligere. 

Jeg synes også det er horribelt at man ikke får med nøkkel til Tesla. Man må da enten opp med mobilen eller sette seg inn og trykke på skjermen for å åpne frunken. Slutt på rant. Prismessig mye for pengene selv etter 4-5k ekstra på nøkler.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Akkurat her er jeg helt uenig med NAF. Det er førerfeil deluxe å slippe gassen raskt, man skal løfte foten forsiktig, og få en forsiktig brems fremfor å slippe gassen helt. Det blir tilnærmet som å dra i håndbrekket eller presse inn bremsen. Det skjønner de fleste at bare gjør vondt værre.

Må man rulle fritt, så skifter man til N-giret. Men aller helst så må man rett og slett lære seg å kjøre en-pedal, og legge fra seg gamle "uvaner" som blir feil på en bil med en-pedal...

Som sagt de aller fleste kan kjøre med en pedal. Problemet er at man kjører ikke rundt på glatta i 1gear på en bensin eller dieselbil når det er klink is eller nullføre. Man setter bilen i et gear som ikke gir like mye motorbrems. Det må man kunne gjøre på en el bil også. Ofte går man fra gass til brems på refleks. Skal man da bruke to sek for å redusere bremsevirkningen fra motoren før man trykker bremsen?

Tåpelig

Lenke til kommentar

Touch er fantastisk billig siden man allerede har en skjerm og slipper å produsere knapper. Man kan ha ubegrenset antall knapper og menyvalg på en skjerm uten at det øker kostnaden. Knapper koster x kroner per stykk i produksjon. Vil man kutte kostnader brutalt så kvitter man seg med knappene. TM3 og TMY har kuttet kostnader på denne måten. Men det har som dere nevner en pris - øynene oftere langt unna veibanen = økt risiko for "overraskelser" når blikket vandrer tilbake.

Touch er praktisk og trygt når bilen står i ro, men under kjøring bør det kun være unntaksvis man trenger å se ned på skjermen og trykke på den.

De fleste biler har touch-skjermen plassert sånn at man må løfte underarmen opp og la den henge i friluft når man trykker på skjermen. Når bilen er i bevegelse blir det lett å bomme. Hadde armen hatt fast understøtting så hadde det blitt enklere å treffe riktig. Alternativt at skjermen er så lavt plassert at man slipper å løfte armen fra armlenet for å betjene skjermen. Men da blir skjermen veldig langt unna synsfeltet, så hver flytting av blikket tar lengre tid og man får mindre med seg i sidesynet når man ser på skjermen.

HUD er en genial oppfinnelse for å holde blikket nærmest mulig veibanen når man leser informasjon. Ideelt bør info presenteres der i stedet for i midtkonsollen, eller ennå verre, en lavtsittende midtstilt skjerm. HUD bør egentlig vise så mye informasjon at man slipper å flytte blikket til den midtstilte skjermen under kjøring. Altså ikke bare hastighet men alt fra det til musikkinformasjon, kontaktliste på telefonen, ryggekamera osv osv.

De mest brukte betjeningene som vindusviskere, blinklys osv bør være på velkjente fysiske vippe- og vri-brytere bak rattet.

Hånda kan godt hvile på en touch-plate for betjening i stedet for en touch-skjerm. Det eliminerer behovet for å se langt bort fra veibanen for å betjene touchen. Fingrene kan for eksempel filmes og presenteres som omriss, på HUD slik at man kan betjene knapper på HUD, uten å løfte armen fra armlenet. Dette passer bra for ting man må se visuelt når man betjener det, f.eks innstilling av temperatur, kjøremodus og valg av radiokanal.

Musk har et nærmest religiøst forhold mot HUD og det synes jeg er synd for det kunne vært gjort så mye bra med HUD, som jeg mener ingen per dags dato har klart å gjøre supert. Musk kutter kostnader for brutalt og ender opp med unødvendig trafikkfarlige løsninger når f.eks vindusvisker-bryterne har blitt redusert til en touch-funksjon på en midtstilt skjerm. For å spøke litt så er det hakket før ratt og pedaler også havner der. :p Både touch og HUD er relativt nye saker i bilbransjen generelt så det tar nok fortsatt noen modeller med utvikling før de gode løsningene stabiliserer seg som de facto standard. Men jeg skulle gjerne sett at utviklingen gikk litt raskere og gjerne uten HUD-fobien til Musk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Poenget mitt er at det er en dårligere løsning, jeg tviler ikke på at man etterhvert får teken på en dårligere måte, men det er fortsatt dårligere. 

Jeg synes også det er horribelt at man ikke får med nøkkel til Tesla. Man må da enten opp med mobilen eller sette seg inn og trykke på skjermen for å åpne frunken. Slutt på rant. Prismessig mye for pengene selv etter 4-5k ekstra på nøkler.

Tja, om en får det inn i rytmen. Hvorfor er det da dårligere? Jeg leide en Y denne uken, og følte absolutt ikke på at det var noe bedre. Faktisk uvant.

Man kan jo kjøpe en fob. Personlig kastet jeg alt som har med nøkler å gjøre for lenge siden og drar heller frem mobilen. Men skulle gjerne hatt en knapp/fot kick til frunk. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tja, om en får det inn i rytmen. Hvorfor er det da dårligere?

Hvorfor skal man måtte få det inn i rytmen? Du får ta diskusjonen med UX leaden din;) Man kunne gjerne designet en numpad hvor tallene ikke står i rekkefølge og også fått det inn i rytmen. Men hvorfor i huleste skulle man gjøre det?

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Man kan jo kjøpe en fob.

Ja, det er jo det jeg sier, men den skal de jo ha over 2000 for.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

De mest brukte betjeningene som vindusviskere, blinklys osv bør være på velkjente fysiske vippe- og vri-brytere bak rattet.

Synes også kontrollering av Volum (+/-, mute) og Hastighet burde kunne betjenes fra rattet.
Jeg har i dag dette på min Mitsubishi Outlander og det er absolutt behangelig å bare kunne trykke på knapper og bevege spaker på rattet. Når jeg har Cruise Control på så tilpasser jeg hastigheten med spaker på rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har ID 4/5 GTX? Hvis ja, hvor fornøyde er dere? Hva er positivt/negativt med bilen? Er generelt fornøyd med min Model 3 men synes interiøret er litt "trist", savner litt mer lys rundt omkring i bilen, her har Tesla definitivt noe å lære av Mercedes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...