Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (12 minutter siden):

Vintertestane er langturar der dei tømer batteria. Dei fleste turane på vinteren er langt frå så lange. 5-60 minutt kanskje til og frå jobb. Til og frå barnehage. Og mellom kvar tur blir bilen kald, så energi går med til å varme opp kvar tur. Då får du fort langt under 90%.

Ja det er absolutt sant!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Switters skrev (3 timer siden):

Parkerte på en ubrøyta plass idag på vei til skitur med 15cm nysnø på. Samtidig kjørte en MG Marvel R inn og skulle slippe av noen. Kjørte seg fast med en gang...Vi gikk for å hjelpe. Den har jo awd,  så burde være grei skuring. Sjåfør hadde satt den i vintermodus, men hadde kjørt inn mot kanten, og fikk ikke rygget ut. Viste seg at awd ser ikke ut til å virke i revers! Verken i sport eller vinter. Jeg tok over og fikk gynget den ut, og så fort man skulle fremover, gikk det som ild i varmt hvetebrød... Er det flere produsenter med så tåpelige løsninger?? Er jo nettopp i revers man ofte trenger awd når noe skjer..

MG produseres av Saic motor, de samme som lager Maxus og har tatt et strategisk valg ved at revers ikke er noe man har mye bruk for og da skal det kjøres sakte så i hvertfall Maxus har svært redusert effekt i revers, så mye at om man skal rygge opp bratte bakker kommer man ikke i gang om bilen allerede står i bakken.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Complexity said:

Men Yen lå vel på en 129wt/km i forbruk når Bjørn testa den (i Thailand riktignok) så den er ganske effektiv.

Kun ca 10-11 wh/km mer enn sr+3 er imponerende. Han var dog ikke fornøyd med hankook dekka og trolig vil man kunne få litt bedre tider med andre dekk. Men dette har jo mye med posisjonering å gjøre. Tesla kunne fint levert 5 sek 0-100 på denne, null problem. Men da blir det vanskeligere å selge Lr og P. S-P85 og P85+ var jo under 5 sek når de kom. Det sies at hvis man ga jernet i disse ved lyskrysskjøring fikk man dekkrøyk fra hjulbuene. Det ble dog nerfet etter et års tid, ble vel litt mye havarier etterhvert. 

Lenke til kommentar

Virker som (noen) leiebil-firmaer begynner å se fordeler ved elbiler også. Booket bil for én uke i Skottland i sommer, og den billigeste jeg fant som var "stor nok" (to voksne + ett lite barn + baggasje og reisevogn), og uavhengig av drivstoff og drivlinje, var en Model X. De to billigere alternativene var Renault Zoe og Nissan Leaf. Model X var billigere enn typ Toyota Aygo andre knøttsmå biler hos mange andre selskap.

Ble rundt 6500 kroner for en uke i juli, fra Enterprise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, kremt said:

Kun ca 10-11 wh/km mer enn sr+3 er imponerende. Han var dog ikke fornøyd med hankook dekka og trolig vil man kunne få litt bedre tider med andre dekk. Men dette har jo mye med posisjonering å gjøre. Tesla kunne fint levert 5 sek 0-100 på denne, null problem. Men da blir det vanskeligere å selge Lr og P. S-P85 og P85+ var jo under 5 sek når de kom. Det sies at hvis man ga jernet i disse ved lyskrysskjøring fikk man dekkrøyk fra hjulbuene. Det ble dog nerfet etter et års tid, ble vel litt mye havarier etterhvert. 

Var vel 422 hester eller så i bakmotoren til P85 så den flytter seg ja. Den er jo meget populær å putte i hjemmebygga biler og med egen motorkontroller får man ut en 600 hester fra den. Funker best til å ødelegge dekk da men morro det og.

Lenke til kommentar
koots skrev (29 minutter siden):

Virker som (noen) leiebil-firmaer begynner å se fordeler ved elbiler også. Booket bil for én uke i Skottland i sommer, og den billigeste jeg fant som var "stor nok" (to voksne + ett lite barn + baggasje og reisevogn), og uavhengig av drivstoff og drivlinje, var en Model X. De to billigere alternativene var Renault Zoe og Nissan Leaf. Model X var billigere enn typ Toyota Aygo andre knøttsmå biler hos mange andre selskap.

Ble rundt 6500 kroner for en uke i juli, fra Enterprise. 

Hertz har vell gått all inn på tesla Y. Jeg skal garanter låne en slik når jeg skal til USA neste uke.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Hertz har vell gått all inn på tesla Y. Jeg skal garanter låne en slik når jeg skal til USA neste uke.

Jupp men den skulle de ha rundt 14k for for én uke, i overkant mye.

6k for Model X føles ut som feilprising nesten

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 15.1.2023 den 13.56):

Rart hvis de ikke stopper produksjon av S og X innen ett år. Designet er jo over 10 år gammelt.

Fronten på Model S ble totalt endret i 2016 (7 år siden). Interiøret ble helt nytt i 2021 (2 år siden). Det har også vært gjort noen endringer bak på bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 minutter siden):

Fronten på Model S ble totalt endret i 2016 (7 år siden). Interiøret ble helt nytt i 2021 (2 år siden). Det har også vært gjort noen endringer bak på bilen.

Fronten har også endringer fra 2022. Nye grøftelys og nye lyker. I tillegg er det mye mer bredding på skjermer nå. Og nye baklykter i 2022. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Företaget Britishvolt, som beskrivs som en engelsk version av batteritillverkaren Northvolt, har länge haft ekonomiska problem. Nu är de så allvarliga att företaget förväntas ansöka om konkurs, skriver bland andra BBC och Financial Times.

https://www.vibilagare.se/nyheter/britishvolt-forvantas-ansoka-om-konkurs-valdigt-synd?fbclid=IwAR3GoFIWTCABvCrk5443w-__T3gWUG8yWH5eECNDViwlxE0Y-Z-PqGKE9tI

Lenke til kommentar

Ser 2019 modellene av Model 3 begynner å komme ned i pris på Finn.

Det ligger et 20 talls som denne ute i samme prisleie og km stand.

642114346_Screenshot2023-01-18at14_59_03.png.32c15f6003b3269dbd04eaeff8f13073.png

 

Dette må da presse konkurrentene nedover? Eller er det slik at dere ville valgt en 

BMW i3, Kia e-niro, Kona eller Leaf til samme pris som Model 3?

2136071928_Screenshot2023-01-18at14_51_08.thumb.png.48661f9a79ac8c03a20619e043b5fc37.png

785235898_Screenshot2023-01-18at14_51_44.thumb.png.fc5f8e6fa89105998d706a50fff53677.png

380092876_Screenshot2023-01-18at14_52_59.thumb.png.ad0bd7e6ad2cdf787393d7e0df880abe.png

Screenshot 2023-01-18 at 14.49.23.png

Endret av bzzlink
Linka til bakhjlstrekker Tesla endra til 4x4
Lenke til kommentar

I slike traumatiske tider for bilselgere, må de gjennom 4 faser. 

  1. Sjokkfasen. Kan vare noen sekunder til dager. (fight/flight/freeze)
  2. Reaksjonsfasen. 1-8 uker. (Voldsomme følelser)
  3. Bearbeidingsfasen. 6 mnd. (Snakke om)
  4. Nyorienteringsfasen (videre på nye premisser). 

Kilde: Lovisenberg Diakonale Sykehus v/M. Erlandsen. 

Når jeg leser på ulike elbilfora så er mange fremdeles i reaksjonsfasen. Vi får håpe det tar litt kortere tid enn 6 mnd å bearbeide de nye prisene, for jeg tror ikke det blir noe bedre for dem å vente. Særlig de som sitter på en sedan de planlegger å selge, bør selge fort som svint. Det er unaturlig mange sedaner i Norge for tiden. Biltypen har aldri vært populær i Norge før elbilmarkedet nærmest tvang oss over på biltypen i mangel på andre alternativer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (7 timer siden):

Tesla løy om FSD. Ironisk nok ga den den kartdata slik at den skulle fungere. Selvparkering som fungerer perfekt på biler jeg har eid i 2012 har aldri virket på Teslabilene vi har hatt - og også dette var filmtriks. Bilen kolliderte da de prøvde å parkere den :) 

 

https://tv.vg.no/video/255658/tesla-direktoeren-innroemmer-videojuks

2016...

FSD gjør alt det nå, foruten å parkere seg selv. Har vært mange spekulasjoner rundt denne videoen siden den kom, så det var vell bare spørsmål om tid før det kom en innrømmelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...