Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (2 timer siden):

Rart hvis de ikke stopper produksjon av S og X innen ett år. Designet er jo over 10 år gammelt.

For en nitrist måte å velge bil. Rød Y synes jeg er fint, men å velge farge med tanke på salg før du en gang har kjøpt? Da er du ikke særlig glad i biler imo

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Parkerte på en ubrøyta plass idag på vei til skitur med 15cm nysnø på. Samtidig kjørte en MG Marvel R inn og skulle slippe av noen. Kjørte seg fast med en gang...Vi gikk for å hjelpe. Den har jo awd,  så burde være grei skuring. Sjåfør hadde satt den i vintermodus, men hadde kjørt inn mot kanten, og fikk ikke rygget ut. Viste seg at awd ser ikke ut til å virke i revers! Verken i sport eller vinter. Jeg tok over og fikk gynget den ut, og så fort man skulle fremover, gikk det som ild i varmt hvetebrød... Er det flere produsenter med så tåpelige løsninger?? Er jo nettopp i revers man ofte trenger awd når noe skjer..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Switters said:

Parkerte på en ubrøyta plass idag på vei til skitur med 15cm nysnø på. Samtidig kjørte en MG Marvel R inn og skulle slippe av noen. Kjørte seg fast med en gang...Vi gikk for å hjelpe. Den har jo awd,  så burde være grei skuring. Sjåfør hadde satt den i vintermodus, men hadde kjørt inn mot kanten, og fikk ikke rygget ut. Viste seg at awd ser ikke ut til å virke i revers! Verken i sport eller vinter. Jeg tok over og fikk gynget den ut, og så fort man skulle fremover, gikk det som ild i varmt hvetebrød... Er det flere produsenter med så tåpelige løsninger?? Er jo nettopp i revers man ofte trenger awd når noe skjer..

MG Marvel R Performance kommer med firehjulstrekk. Det avanserte drivverket på Performance modellen gir presis firehjulsdrift med tre elektriske motorer– én på forakselen og to på bakakselen. Modellen er rustet med en-veis kobling i forbindelse med elmotoren foran, dette innebærer at modellen er firehjulsdreven når man kjører forover. Ved rygging kjører modellen på 2WD og bakhjulsdrift. Fordelen med en-veis kobling er at bilen får mindre rullemotstand noe som resulterer i lengere rekkevidde.

Er MG sin forklaring, men det er temmelig tåpelig ja.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Switters said:

Tok ikke jobben med å Google det selv, tenkte bare flere måtte få vite om det😄Lurer på om dette er vanlig praksis?

Ikke hørt om det på noen andre biler. Inverteren trenger jo bare å snu fasene så vil motoren gå andre veien. Denne 1-veis koblingen de snakker om fungerer kansje som girene på en trøsykkel. At motoren fremme slipper å snurre når den ikke er i bruk, og at motoren da heller ikke kan rotere andre veien.

Men bilen har ganske høyt forbruk så er nå skeptisk til hvor mye det hjelper. Ser heller ikke grunnen til at den har 3 motorer når det er så lav ytelse. Bare 288 hestekrefter totalt, som jo er mindre enn andre produsenter har i en motor.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Ikke hørt om det på noen andre biler. Inverteren trenger jo bare å snu fasene så vil motoren gå andre veien. Denne 1-veis koblingen de snakker om fungerer kansje som girene på en trøsykkel. At motoren fremme slipper å snurre når den ikke er i bruk, og at motoren da heller ikke kan rotere andre veien.

Men bilen har ganske høyt forbruk så er nå skeptisk til hvor mye det hjelper. Ser heller ikke grunnen til at den har 3 mototer når det er så lav ytelse. Bare 288 hestekrefter totalt, som jo er mindre enn andre produsenter har i en motor.

Wow for en rar bil.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Ikke hørt om det på noen andre biler. Inverteren trenger jo bare å snu fasene så vil motoren gå andre veien. Denne 1-veis koblingen de snakker om fungerer kansje som girene på en trøsykkel. At motoren fremme slipper å snurre når den ikke er i bruk, og at motoren da heller ikke kan rotere andre veien.

Men bilen har ganske høyt forbruk så er nå skeptisk til hvor mye det hjelper. Ser heller ikke grunnen til at den har 3 mototer når det er så lav ytelse. Bare 288 hestekrefter totalt, som jo er mindre enn andre produsenter har i en motor.

Den så ikke ut til å ha all verdens rekkevidde nei, sto vel på 93% og rundt 28mil rekkevidde på skjermen...

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Ser heller ikke grunnen til at den har 3 motorer når det er så lav ytelse. Bare 288 hestekrefter totalt, som jo er mindre enn andre produsenter har i en motor.

Den er helt klart overengineered, det er liten tvil om. Jeg vil nok ikke si den er direkte treg. I teslabjørns test var den omtrent 2 sekunder raskere enn Y rwd som egentlig skal ha ca 300 hk. Men det er sikkert noe med vekt og slikt også samt grep på 4 hjul vs 2. Ved bruk av obd dongle med MG viser det seg at ytelsen er vesentlig høyere enn oppgitt i korte perioder. ZS ev kan yte opptil 40-50 hk mer enn oppgitt i noen sekunder. Men med de prisene som er nå på MG ser jeg liten grunn til å kjøpe noe sånt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Om en ser på vintertester burde det ikke være slik, er vell typisk 90%ish. 

Vintertestane er langturar der dei tømer batteria. Dei fleste turane på vinteren er langt frå så lange. 5-60 minutt kanskje til og frå jobb. Til og frå barnehage. Og mellom kvar tur blir bilen kald, så energi går med til å varme opp kvar tur. Då får du fort langt under 90%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, kremt said:

Den er helt klart overengineered, det er liten tvil om. Jeg vil nok ikke si den er direkte treg. I teslabjørns test var den omtrent 2 sekunder raskere enn Y rwd som egentlig skal ha ca 300 hk. Men det er sikkert noe med vekt og slikt også samt grep på 4 hjul vs 2. Ved bruk av obd dongle med MG viser det seg at ytelsen er vesentlig høyere enn oppgitt i korte perioder. ZS ev kan yte opptil 40-50 hk mer enn oppgitt i noen sekunder. Men med de prisene som er nå på MG ser jeg liten grunn til å kjøpe noe sånt.

Y RWD er jo utrolig treg da så kansje ikke den beste bilen å sammenligne MG sin Performance utgave mot.. 

Men Yen lå vel på en 129wt/km i forbruk når Bjørn testa den (i Thailand riktignok) så den er ganske effektiv. 

Toyota skal vistnok levere en oppdatering til BZ4X nå som låser opp litt mere av tilgjengelig kapasitet. De er litt usikre på om den kan leveres via OTA eller om bilene må inn til forhandler. Kansje den leverer tall litt nærmere WLTP etter denne.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Wltp på marvel r performance er 370 km

Då høyrest i alle fall ikkje 280 km på GOM så feil ut. Som sagt, å lese av GOM utan meir data gjev nesten ingen nyttig informasjon. Eg har hatt frå 300 km med mykje korta turar  på vinteren til 450 km etter langtur. Det er mange variablar som spelar inn.

WLTP er den beste måten å samanlikne på. Det var vel snakk om at dei skulle innføre ein vintertest òg, som det absolutt burde vore. Testane til NAF er for dårlege til å fungere som oppslagsverk.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...