Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (1 minutt siden):

Neidå, og videoen på NRK hoppar litt fram i tid, men om du er inne på bensinstasjon, butikk eller liknande så går det fort nokre sekund. Når flammane først kjem ser det ut til å gå ganske fort.

Skriver jo forsåvidt det med effekten når det først brenner, i siste avsnitt, når det antennes er det mye effekt og voldsom brann.

Jeg levner aldri noen barn alene i bilen om jeg måtte forlate, selv for korte bensinstasjonbesøk, med mindre det var andre voksne eller våkne ungdommer til stede. Så om det hadde skjedd, ville ingen som ikke selv er i stand til å åpne dørene og komme seg ut, være aleine i bilen.

Jeg tror det er en ganske så grei holdning å ha, selv når man kjører bensin eller dieselbil, og selv om man noen ganger risikerer å vekke sovende barn. Men jeg skjønner at det er lett å tenke at "jeg er straks tilbake", spesielt på vinteren når det ikke er fare for overopphetning i bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der var veldig skremmende å se!

Håper Jaguar tar dette på alvor og kommer til bunns i det. Med mindre det har vært gjort feil ved en reparasjon, eller ytre påvirkning på akkurat den bilen, så hadde jeg vært skeptisk til bilen min nå, om jeg hadde hatt en i-pace

Lenke til kommentar

Joda, men brann pga et hull i batteriet bør være selvslukkende ved hjelp av den integrerte væskekjølingen som også dobler opp som integrert sprinkleranlegg når det tar fyr i en celle. Samt at batteriet er inndelt i moduler med branntette skott. Klistrer man alle cellene tett i tett med bare en folie i mellom så er jo en brann dømt til å utvikle seg fra én celle til total nedbrenning av hele bilen. Man trenger ikke noe voldsomt til pansring under dersom cellebranner stopper med den ene cella eller modulen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 timer siden):

Joda, men brann pga et hull i batteriet bør være selvslukkende ved hjelp av den integrerte væskekjølingen som også dobler opp som integrert sprinkleranlegg når det tar fyr i en celle. Samt at batteriet er inndelt i moduler med branntette skott. Klistrer man alle cellene tett i tett med bare en folie i mellom så er jo en brann dømt til å utvikle seg fra én celle til total nedbrenning av hele bilen. Man trenger ikke noe voldsomt til pansring under dersom cellebranner stopper med den ene cella eller modulen.

Er ikke hele poenget med problemene rundt brennende litium ion batterier at det kjemisk produserer oksygen som et biprodukt, og at dermed er slokking med konvensjonelle metoder (kvelning) svært vanskelig? Skulle jo dermed ikke tro veskekjøling i batteriet gjør noen forskjell?

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (9 timer siden):

Er ikke hele poenget med problemene rundt brennende litium ion batterier at det kjemisk produserer oksygen som et biprodukt, og at dermed er slokking med konvensjonelle metoder (kvelning) svært vanskelig? Skulle jo dermed ikke tro veskekjøling i batteriet gjør noen forskjell?

Løper det løpsk i én celle så er det irreversibelt og cella brenner helt opp. Men det smitter ikke automatisk over til neste celle. Det er her det er mulig med forebyggende tiltak. Branntette skott og væskekjøling kan forhindre brannsmitte innad i batteripakken og dermed begrense brannen. I beste fall overlever selve bilen og det bare trengs bytte av batterimoduler.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Løper det løpsk i én celle så er det irreversibelt og cella brenner helt opp. Men det smitter ikke automatisk over til neste celle. Det er her det er mulig med forebyggende tiltak. Branntette skott og væskekjøling kan forhindre brannsmitte innad i batteripakken og dermed begrense brannen. I beste fall overlever selve bilen og det bare trengs bytte av batterimoduler.

Skulle gjerne visst hvor du har den infoen fra. Det er nemlig forskjell på å få en defekt celle eller flere, som f.eks. at en posecelle blåser seg opp (den takler at inntil 3 celler blåser seg opp, men ikke flere), og det å få brann i en celle.

For blade-batterier har man egen innkapsling, men batteriene ligger som regel tett i tett med bare kjølende materialer i mellom, noen ganger er dette væskekjølt men ikke nødvendigvis. Det er altså verken plass til eller ønsker om å  øke vekten så dramatisk ved å pakke celler i pakker som vil være brannisolerte seg i mellom.

Begynner det først å brenne, så vil varmeenergien fort føre til at nabocellene og tar fyr, og pga at cellene mater flammen med egen oksygen, og man får thermal runaway. Det er ikke noen branntette skiller mellom cellene og bakkene, det er struktur for å holde på vekta og å tillate litt bevegelse ved kollisjon eller annen form for støt på pakken, som helst ikke bør skje.

At man prøver å hemme brannutvikling ved at kjøle og pakke-remedier er av materialer eller dekket av flammehemmere, betyr ikke at man klarer eller ønsker å bygge batteriene helt brannsikre. Eller pakker helt isolerte fra hverandre.

Det har selvsagt flere positive sider, såvel som negative sider, å lage batterier i modulform. Håndterbarhet, lettere  service om man får defekte celler, og å hindre lekkasje mellom modulene. Men som vi nå ser, det er i ferd med å gå mot at man kutter ut moduler i visse batteripakker, som f.eks. hos Tesla.

Og etterhvert beveger vi oss sannsynligvis mot SS-batterier (Solid State) eller "fast-stoff"-batterier, der brannfaren er så godt som eliminert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi er nå 1/3 inne i januar, og så langt er det solgt 139 nye elbiler i 2023. Samme periode for et år siden var det solgt ca. 2 600. Og de 10 første dagene i desember ble det solgt 6 144 elbiler. 

Selv om det enda er tidlig, kan man trygt si at salget av elbiler har fått en bråstopp etter innføringen av moms og vektavgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Vi er nå 1/3 inne i januar, og så langt er det solgt 139 nye elbiler i 2023. Samme periode for et år siden var det solgt ca. 2 600. Og de 10 første dagene i desember ble det solgt 6 144 elbiler. 

Selv om det enda er tidlig, kan man trygt si at salget av elbiler har fått en bråstopp etter innføringen av moms og vektavgift.

Det er vel bare et naturlig opphold siden de har stått på og fått levert ut biler i stort tempo i Q4-22, mange biler som ellers ville blitt levert ut nå i januar.

Jeg tenker vi må vente til slutten av Q1  for å se om f.eks. Tesla og VW spesielt har fått opp dampen igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bilar som blir solgt, altså utlevert i januar, er i mange tilfelle bestilt i fjor eller året før der igjen. I tillegg vart mange dytta ut i desember, som Snowleopard poengterer. Spørsmålet er kor mange bilar som blir bestilt eller kjøpt i desse dagar. At det bremsar er naturleg, både pga. moms og generelt kostnadsnivå i landet om dagen.

Lenke til kommentar

Ordet «solgt» er misvisende. Dette er utleveringer (registreringer), og som flere påpeker så ble rekordmange biler utlevert før nyttår.

Det er naturlig at det kommer en liten dipp i januar før utleveringene tar seg opp. I mellomtiden er jo kontraktsinngåelse et mer interessant tall, men disse er jo ikke like lett å få tak i.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 minutt siden):

Ordet «solgt» er misvisende. Dette er utleveringer (registreringer), og som flere påpeker så ble rekordmange biler utlevert før nyttår.

Det er naturlig at det kommer en liten dipp i januar før utleveringene tar seg opp. I mellomtiden er jo kontraktsinngåelse et mer interessant tall, men disse er jo ikke like lett å få tak i.

Er det noen biler som blir utlevert uten betaling? De kan gjerne være registrert uten å være betalt, dette er dog ett sjansespill for leverandør. Men tipper de fleste gjør det for å ha en god prosess ved utlevering 

Lenke til kommentar

Eg går ut frå at "solgt" i denne samanhengen er snakk om mengda bilar som er nyregistrerte sidan det er tal som blir rapportert inn og laga statistikk av. Sjølve betalinga eller korleis den enkelte gjer opp for seg er det vel ingen som har statistikk på.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 minutter siden):

Eg går ut frå at "solgt" i denne samanhengen er snakk om mengda bilar som er nyregistrerte sidan det er tal som blir rapportert inn og laga statistikk av. Sjølve betalinga eller korleis den enkelte gjer opp for seg er det vel ingen som har statistikk på.

Er nok mange som er solgt og registrert i desember, og som utleveres nå. Dette pga mulighetene for å ikke rammes av de nye avgiftene. Disse ble da naturlig nok registrert i fjor, selv om de kanskje utleveres i disse dager, så snart de er ferdig klargjorte.

Butikkene og kreditt-giverne er nok lovpålagt å levere inn statistikk på finansiering av salgene, men de er kanskje unntatt for detaljert statistikk. Men andelene og mengden , samt type finansiering som er benyttet ved kreditt-finansiert bilkjøp, har de nok temmelig god kontroll på, tenker jeg.

Men for den enkelte forhandler vil kanskje et bilsalg fremstå som kontantsalg, om lånebeløpet f.eks. er finansiert via utvidet boligkreditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rivian skulle komme i 2021, så ble de bekreftet på slutten av 22, og det er fortsatt ingen i Norge. 

Men tror fortsatt at de vil komme først til Norge, men jeg skal ikke ha Rivian.

Kan vurdere de andre. 

RAM har ikke spake for blinklys, så den utgår også. 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...