Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Er det en generell regel? Eller er det bare noe som de forskjellige linje-eierne bestemmer selv?

Jeg tror det er generelt i og med at det står beskrevet som en generell greie i avisartikler, men jeg ser at det ikke nødvendigvis står presisert tidspunkt. Kun at forbruksleddet er billigere om natta.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg kan ikkje hugse å ha sett det nemnt noko stad at kapasitetsleddet er tidsavhengig, men med alle omgrepa som er i omløp (fastledd, energiledd, kapasitetsledd) så er det fort gjort at ein som skriv artikkel blandar eller har misforstått.

Der bør ein uansett sjå kva nettselskapet skriv om prisane i sine område, ikkje avisartiklar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (42 minutter siden):

Jeg tror det er generelt i og med at det står beskrevet som en generell greie i avisartikler, men jeg ser at det ikke nødvendigvis står presisert tidspunkt. Kun at forbruksleddet er billigere om natta.

Kapasitetsleddet er bruk av effekt, og er sånn sett uavhengig av tid på døgnet. Det er med på å avgjøre "fastdelen" av nettleien du betaler til de som eier linjene.

Det er altså ingen forskjell på denne om du gyver på med effekt på natta fremfor på dagen. Det er de 3 time-toppene som påvirker fastleddet, som sagt uavhengig av tid på døgnet. Så bikker du 5kW (eller kWh/h) i snitt på de tre toppene, så økes fastleddet i henhold til dette.

De faktisk forbrukte kWh (mengden) blir forskjellig priset ut i fra når på døgnet du bruker av disse. Men de påvirker sånn sett bare den flytende delen av regninga for nettleien.

EDIT: Så vil selvsagt strømkosten til strømleverandøren påvirkes av spotprisen som gjelder for de kWh du forbruker i de timene de forbrukes. Derfor vil ditt snitt kunne være forskjellig fra regionens snitt, som påvirker strømstøtten.

Klarer du å vri mengden kWh konsumert til de billige timene, som oftest er på natt, så får du et snitt som er lavere enn områdets snitt, så "vinner du over systemet", og får mer ut av strømstøtten.

Og motsatt, forbruker du mest når prisene er som høyest, får du et høyere snitt enn områdets gjennomsnitt, og du får mindre støtte ennn den teoretiske prosenten skulle tilsi.

Endret av Snowleopard
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (45 minutter siden):

Det er de 3 time-toppene som påvirker fastleddet

Det høres lett ut, men er egentlig ikke det?

Sitat

Merk at det er snittet av samtidig forbruk i en hel klokketime, samt høyeste timer på tre ulike dager, som brukes. 

 Så; jeg kan bruke 10 kW 14:30 til 15:30 og få snitt på 5 kW hvis jeg ikke bruker noe mer. I tillegg må hver av de 3 være på ulike dager, så jeg kan bruke 10 kW konstant gjennom et døgn og den vil kun telle en av timene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Det høres lett ut, men er egentlig ikke det?

 Så; jeg kan bruke 10 kW 14:30 til 15:30 og få snitt på 5 kW hvis jeg ikke bruker noe mer. I tillegg må hver av de 3 være på ulike dager, så jeg kan bruke 10 kW konstant gjennom et døgn og den vil kun telle en av timene.

 

Så lenge det er mellom 00:00 og 24:00 så er det uvesentlig om du ligger på samme effektuttaket innenfor det døgnet. Det telles bare som en timestopp.

Men husk og at da kan ikke de to andre toppene den måneden være mer enn 2,49, for å holde deg under 5 kW i snitt. Men går du over, kan du like godt "kjøre på" ut den måneden innenfor neste trinn som vel for deg er 10 kW, om jeg forstår deg rett.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Elbil byrja å brenne under hurtiglading – NRK Vestland

Sitat

Natt til laurdag like etter klokka 02.00 byrja det å brenna i ein elbil som stod til hurtiglading ved Circle K i Åsane i Bergen.

Nickolai Rweyendela Mongstad skulle inn på bensinstasjonen for å kjøpa seg mat, men vart sittande i bilen på parkeringa for å skriva nokre meldingar.

Kjøp røyk- eller varmedetektor til garasjen folkens. Er vel greit å ha uansett kva bil ein har, men kanskje ikkje røykdetektor om du har drivstoffbil.

Noko å tenke på når du er på tur med born eller andre. Det er store mengder energi i omløp under hurtiglading og går det først galt så kan det gå fort. Er du f.eks. i bilen med to born som er stroppa fast i bilstolar så går det litt tid å få dei ut. Det beste er å ikkje sitje i bilen meir enn nødvendig under hurtiglading. Lettare sagt enn gjort på vinteren, men uansett greit å ha det i bakhovudet at du kan måtte evakuere raskt.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Er det en Hyundai Kona? Har ikke de litt historie med å gjøre dette?

Den på vestlandet er en Jaguar i-Pace...

Ja, har selv fått byttet batteriet på min Kona pga at den er i en batch med mulig produksjonsfeil. som har ført til noen branner. Men det er nok ikke mange igjen som batteriet ikke er byttet på, så det blir nok langt færre tilfeller fremover der Kona brenner...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):
Zeph skrev (57 minutter siden):

Noko å tenke på når du er på tur med born eller andre.

Uten at jeg har regnet på det, så føler jeg meg relativt sikker på at det er betydelig farligere å sitte i bilen under kjøring enn under lading.

De fleste el-bil-branner skjer ikke hyperspontant med overtenning, så har ikke vært tilfeller så vidt meg bekjent, der man ikke har hatt relativt grei tid til å komme ut, om ikke bilen er meget kraftig skadd etter en ulykke der batteriet er punktert.

Bensinbranner er kanskje ikke like voldsomme, men der kan det skje langt mer spontant, og man kan få alt for liten tid til å komme seg ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Uten at jeg har regnet på det, så føler jeg meg relativt sikker på at det er betydelig farligere å sitte i bilen under kjøring enn under lading.

Det har blitt bevist flere ganger at det er farligere å sitte i bilen under lading, enn når man kjører.

Det elektriske systemet blir kjørt hardt ved lynlading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Det har blitt bevist flere ganger at det er farligere å sitte i bilen under lading, enn når man kjører.

Det elektriske systemet blir kjørt hardt ved lynlading. 

Min bil bruker langt mer strøm om jeg drar på enn under lading. Men, ladingen har høy effekt over tid dog som kan gi noen uheldige effekter om ting går galt.

 

Stort sett går alt fint dog. Litt som å ta gass ferjene lags kysten. Går det galt så går det galt, men det er usannsynlig. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Det har blitt bevist flere ganger at det er farligere å sitte i bilen under lading, enn når man kjører.

Det elektriske systemet blir kjørt hardt ved lynlading. 

Kan du vise en av disse bevisene til meg som er uinnvidd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Min bil bruker langt mer strøm om jeg drar på enn under lading. Men, ladingen har høy effekt over tid dog som kan gi noen uheldige effekter om ting går galt.

Det er ikke brannfaren som utgjør den store faren ved å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (52 minutter siden):

De fleste el-bil-branner skjer ikke hyperspontant med overtenning, så har ikke vært tilfeller så vidt meg bekjent, der man ikke har hatt relativt grei tid til å komme ut, om ikke bilen er meget kraftig skadd etter en ulykke der batteriet er punktert.

Bensinbranner er kanskje ikke like voldsomme, men der kan det skje langt mer spontant, og man kan få alt for liten tid til å komme seg ut.

Neidå, og videoen på NRK hoppar litt fram i tid, men om du er inne på bensinstasjon, butikk eller liknande så går det fort nokre sekund. Når flammane først kjem ser det ut til å gå ganske fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...