Syar-2003 Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) Ingen vet hva fremtiden bringer og hvilke fremskritt som kommer og når/om de slår i gjennom som bærekraftige både økonomisk og miljømessig. Sjeldne jordarts-metaller benyttes i det meste av moderne teknologi og er ansett som noen av de mest kritiske råmaterialene. Dette er vel noe av dilemmaet med retningen og multipliseringen og økt behov ift grønn omstilling vi har i dag og i tiden fremover. For 50 år siden var det lite sannsynlig med batterier som praktisk kunne brukes som fremdrift av biler. Men man fortsetter forske og utvikle batteri teknologi. Min første digitale klokke med rødt led display hvor man måtte trykke på en knapp 80 tallet før LCD kom varte kun noen få timer. Og kunne ikke engang lades. Angående hydrogen så lar jeg være å avskrive det i fremtiden. Like lite som jeg avskriver batterier som drivstoff i fremtiden. Endret 29. desember 2022 av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 Syar-2003 skrev (22 minutter siden): Ingen vet hva fremtiden bringer og hvilke fremskritt som kommer og når/om de slår i gjennom som bærekraftige både økonomisk og miljømessig. Sjeldne jordarts-metaller benyttes i det meste av moderne teknologi og er ansett som noen av de mest kritiske råmaterialene. Dette er vel noe av dilemmaet med retningen og multipliseringen og økt behov ift grønn omstilling vi har i dag og i tiden fremover. For 50 år siden var det lite sannsynlig med batterier som praktisk kunne brukes som fremdrift av biler. Men man fortsetter forske og utvikle batteri teknologi. Min første digitale klokke med rødt led display hvor man måtte trykke på en knapp 80 tallet før LCD kom varte kun noen få timer. Og kunne ikke engang lades. Angående hydrogen så lar jeg være å avskrive det i fremtiden. Like lite som jeg avskriver batterier som drivstoff i fremtiden. Vel batterier er nåtiden ikke fremtiden. Så hadde vært rart å avskrive det. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 PgUp skrev (26 minutter siden): Vel batterier er nåtiden ikke fremtiden. Så hadde vært rart å avskrive det. Mye rart har skjedd opp i gjennom tidene sett i retrospekt. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 Syar-2003 skrev (1 time siden): Mye rart har skjedd opp i gjennom tidene sett i retrospekt. Dette argumentet kan brukes om alt, så blir meningsløst. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) PgUp skrev (1 time siden): Dette argumentet kan brukes om alt, så blir meningsløst. Point is : Vi vet ikke hvilke nybrott og teknologiske fremskritt som kommer om 10,20,30,30 og 50 år. Det som er meningsløst er å skrive i stein at dagens teknologi og retning om emnet forblir i dagens form. Endret 29. desember 2022 av Syar-2003 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 Syar-2003 skrev (25 minutter siden): Point is : Vi vet ikke hvilke nybrott og teknologiske fremskritt som kommer om 10,20,30,30 og 50 år. Det som er meningsløst er å skrive i stein at dagens teknologi og retning om emnet forblir i dagens form. Poenget mitt er at batterier benyttes i dag allerede. Hydrogen er mer en kanskje, kanskje-ikke teknologi. Elbiler vil bli brukt de nærmeste årene, det er det liten tvil om. Så vet man såklart aldri hva som skjer om 50 år. 3 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 PgUp skrev (12 minutter siden): batterier benyttes i dag allerede. Hydrogen er mer en kanskje, kanskje-ikke teknologi. Elbiler vil bli brukt de nærmeste årene, det er det liten tvil om. Åpenbart. Jeg har ikke påstått noe annet. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 (endret) Syar-2003 skrev (1 time siden): Åpenbart. Jeg har ikke påstått noe annet. Virket som du likestilte hydrogen og batteribil som fremtidige teknologier. Endret 30. desember 2022 av PgUp Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 PgUp skrev (5 timer siden): Vel batterier er nåtiden ikke fremtiden. Så hadde vært rart å avskrive det. Batterier i dag, er ikke det samme som batterier før. Hadde ikke vært mange elbiler om vi kun hadde hatt blybatterier. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 Dubious skrev (12 minutter siden): Batterier i dag, er ikke det samme som batterier før. Hadde ikke vært mange elbiler om vi kun hadde hatt blybatterier. Stemmer det. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 PgUp skrev (5 timer siden): Virket som du likestilte hydrogen og batteribil som fremtidige teknologier. Jeg sier at jeg avskriver hverken den ene eller andre teknologien i fremtiden. Og samtidig at vi ikke vet hva fremtidige teknologier gir oss eller utviklingen av de to gir. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 (endret) 5 hours ago, Dubious said: Hadde ikke vært mange elbiler om vi kun hadde hatt blybatterier. Minner meg om Briggs And Stratton sitt hybridkonsept med gressklippermotor fra 79. Var dobbelt sett bakhjul for å klare vekten av blybatteriene 😅 Endret 30. desember 2022 av Complexity Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 13 hours ago, Dubious said: Hydrogen + elektrisk hybrid er framtiden. Elbil er noe de har funnet opp for at de tror det vil redde verden. Men utslippene har ikke endret seg. Det er noen store hindre som må løses om Hydrogen skal være endel av løsningen. Det er et stort energitap i kjeden fra produksjon til fremdrift for hydrogen i personbiler, sammenlignet med batterier. Og for at hydrogen skal bli et alternativ så må prisen på å lage hydrogen gå ned, mye. Dagens hydrogen er heller ikke særlig grønn, og på grunn av energitapet i kjeden vil det alltid være mer utslipp forbundet med å bruke hydrogen til fremdrift for person- og lette lastebiler. Enn å bare bruke elektrisiteten direkte med BEV. Jeg ser ikke helt at det blir noe endring på dette med det første. Med det mener jeg de neste 30-50 åra. Forklares veldig godt i denne podcasten, oppfordrer deg til å høre på professoren her, og eventuelt plukke fra hverandre hans argumentasjon, om du ser noen løsninger på det han tar opp. 1 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 bzzlink skrev (16 minutter siden): Dagens hydrogen er heller ikke særlig grønn Det er det vel ingen som har påstått heller? Dagens elbiler er ikke noe særlig grønn. Hydrogen kan bli 100% grønn i framtiden. Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 (endret) 32 minutes ago, Dubious said: Det er det vel ingen som har påstått heller? Dagens elbiler er ikke noe særlig grønn. Hydrogen kan bli 100% grønn i framtiden. Og dette tenker jeg er et argument som er høyst gyldig. Men, det fordrer allikevel at vi må ha mye strøm til overs slik at man kompenserer for tapene som skjer i produksjon og bruk. En start er jo å kreve at alt av tak blir teppebombet med solceller, da disse stort sett er tapte arealer som har lite nytte. Er det noen som har gjort noen regnestykker på hvor mye strøm vi og verden hadde produsert om alle tak hadde blitt hel eller delvis dekket med solceller? Og så kunne man bygget ut massivt andre grønne energikilder som kunne brukes til hydrogenproduksjon når overskudd. Masse alternativer her, men vi må erkjenne at vi trenger en massiv utbygning av energi hvis vi skal gå storstilt inn for hydrogen i større skala. Får inntrykket av at folk ofte snakker om hydrogen som en løsning for å dekke et energibehov, uten å ta høyde for at man trenger energi for å framstille hydrogen (og denne må ikke være fossil). Og så spørs det om hva som kommer først; En batterirevolusjon med bedre batterier som krever mindre sjeldne materialer eller grønn hydrogenproduksjon? Endret 30. desember 2022 av The Very End 3 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 1 hour ago, Dubious said: Det er det vel ingen som har påstått heller? Dagens elbiler er ikke noe særlig grønn. Hydrogen kan bli 100% grønn i framtiden. Ja. Men det kreves masse overskuddsenergi, og masse infratstruktur for å produsere hydrogen. Og da kan man heller bruke den energien rett i BEV, enn å gå veien om hydrogen. Batterier kan også bli mye grønnere, billigere å fremstille, få lengre levetid, lades raskere. Å produsere, og oppbevare hydrogen og overføre til bil, i de tusen hjem må bli endel tryggere for å konkurrere med elektrisitetsproduksjon. Trygge løsninger for å produsere, lagre og overføre energi til bil, i de tusen hjem finnes allerede, og kommer bare til å bli billigere og bedre. 3 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 bzzlink skrev (1 time siden): Og da kan man heller bruke den energien rett i BEV, enn å gå veien om hydrogen. I utgangspunktet, ja. Men batterier og andre deler kan bli knapphetsfaktoren. Jobber med elektrifisering av skip, og det begynner og bli lang leveringstid på mye. Prosjekter må utsettes for vi får ikke tak i komponentene vi trenger. Har et prosjekt som nærmer seg to år forsinket. Om de ikke får kontroll på dette, kan jo hydrogen bli et reelt alternativ. Tror dog ikke det blir så aktuelt på kjøretøy under 5000kg, men på skip og store kjøretøy. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 (endret) Dubious skrev (5 timer siden): Det er det vel ingen som har påstått heller? Dagens elbiler er ikke noe særlig grønn. Hydrogen kan bli 100% grønn i framtiden. Virker som du bare er opptatt av at hydrogen kan bli grønn og ikke alle de alle gode poengene for hvorfor hydrogen er en særdeles lite effektiv energikilde for vanlige bilder. Istedenfor å måtte bruke strøm til å lage hydrogen kan man heller bruke strøm direkte ved å lagre det i batterier. Som andre nevner så kan nok hydrogen ha bruksområder i skip og lastebiler. Endret 30. desember 2022 av PgUp 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 Sjørøver skrev (2 timer siden): I utgangspunktet, ja. Men batterier og andre deler kan bli knapphetsfaktoren. Jobber med elektrifisering av skip, og det begynner og bli lang leveringstid på mye. Prosjekter må utsettes for vi får ikke tak i komponentene vi trenger. Har et prosjekt som nærmer seg to år forsinket. Om de ikke får kontroll på dette, kan jo hydrogen bli et reelt alternativ. Tror dog ikke det blir så aktuelt på kjøretøy under 5000kg, men på skip og store kjøretøy. Hydrogen er nok ett bra alternativ for skip, når det blir mer tilgjengelig. Vet ett lokalt selskap jobber mye med dette. I en privat bil som går 1300 mil pr år? Tja jeg har ikke troen på det, men time will show. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 (endret) Hydrogen er meget eksplosivt, og må oppbevares og overføres under høyt trykk (350 til 700 BAR) Synes det høres litt skummelt ut å kjøre rundt med jeg. Hydrogenbiler mister jo også en del kraft i områder med tynn luft. Ett problem vi jo ble kvitt med elbiler. Endret 30. desember 2022 av Complexity 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå