Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (11 minutter siden):

Det som er mest skremmende med ladeproblemene til I4 er at BMW I3 hadde akkurat samme problem, så de har hatt nesten 10 år på seg til å prøve å finne løsning uten å klare det..

Men personlig ville jeg det nok ikke vært en dealbreaker for meg. Har aldri tid til å dra på langtur og lader nesten utelukkende hjemme, og det er vel flere som meg.

Når det er sakt forstår jeg ikke hvorfor det må være sånn 7 forskjellige kjøremoduser på biler. For å få full effekt på BMW'en må den stå i "Sport Boost" modusen..?

Kan man ikke bare få full power når man trør pedalen i bunnen som hos f.eks Tesla? Forstår ikke helt det der.

Nå er det vel større sjanse for at man må hurtig/lynlade flere enn 3 ganger på en i3 enn M50, samme dag, pga forskjellen i rekkevidde. Men om det ikke "nullstiller" seg til neste dag, skjønner jeg mer at det er et problem.

Tror aldri jeg har hatt behov for mer enn 3 lynladinger på et døgn. Da snakker vi om en om morgenen dersom jeg ikke får saktelade eller ikke ladet rett før ankomst der jeg skal sove, en om middagstider, og så en på kvelden rett før man kommer til sted der jeg vet jeg ikke får sakteladet.

At du ikke får full power uten å gå på rett kjøreprogram, er nok en levning fra fossilverden, der bil må stilles om på flere parameter for å ha nytte av det. Kan se et lite poeng i nostalgien, og der man har overflod av krefter som man ikke vil at folk uten erfaring får tilgang til uten å vite at det må endres kjøreprogram. Men ellers enig i at det unødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja er desverre mye som henger igjen fra fossilverden. Jeg kan forstå programmer som endrer på fjæring/styring/understell etc, men å skru opp å ned power i softwaren er jo bare tåpelig. Bjørn testa vel forbruket i alle modusene på BMW'en og det var identisk på alle..

Men ingen tar kaka like langt(?) Som Toyota/Lexus.. 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Ja er desverre mye som henger igjen fra fossilverden. Jeg kan forstå programmer som endrer på fjæring/styring/understell etc, men å skru opp å ned power i softwaren er jo bare tåpelig. Bjørn testa vel forbruket i alle modusene på BMW'en og det var identisk på alle..

Men ingen tar kaka like langt(?) Som Toyota/Lexus.. 

 

Tja, chill mode er jo deilig i blandt😅 tipper det kommer til å bli mye brukt i nye bilen for å spare nakken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

Ikke noe BMW hater her, men i3 var vel akkurat likens designet med sitt kjølesystem. Sitter man i bilen med AC på så kan ikke bilen bruke AC til noe annet enn å kjøle kabinen og batteriet må lide. Ikke bare BMW som har dette problemet. Hyundai Ioniq 5 oppfører seg vel likt.

I tillegg prioriteres kjøling av inverter og motorer før batteriet, som jo kansje ikke er så dumt men det viser jo at kjøleløsningen kansje er litt for dårlig.

Som sakt neppe noe problem for hvermansen vil jeg tro.
Man finner noen her å der som opplever samme problem som Bjørn men kan jo alltids være at de og har lite kjølevann (merkelig at ikke bilene sier ifra om det?) eller gammel software.

Komfort er noe BMW får til ja. Bjørn vurderte jo å kjøpe en slik selv etter å ha kjørt den da han mente det var en fantastisk kjøremaskin.

Du bruker mye «vel» i argumentasjonen din. Det oppfattes som om det er ubekreftede  gjetninger, antagelser og følelser fra din side kontra stadfestede fakta.

Igjen må jeg minne om de flere hundre i Norge  som har kjøpt og fått utlevert og brukt sin i4M50 siden februar/mars . Noen har allerede kjørt 20000km+ og flere har vært på sommerferie i Europa og dekket lange strekninger inklusiv autobahn kjøring i 200km/t + uten noen tilsvarende problemer.

Det er noe som heter «kaste stein i glasshus».

Og aporopos dealbreaker. Det hadde vært en skikkelig dealbraker for undertegnede om Tesla var den eneste elbilen å kjøpe med en gitt ytelse. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (39 minutter siden):

Ja er desverre mye som henger igjen fra fossilverden. Jeg kan forstå programmer som endrer på fjæring/styring/understell etc, men å skru opp å ned power i softwaren er jo bare tåpelig. Bjørn testa vel forbruket i alle modusene på BMW'en og det var identisk på alle..

Men ingen tar kaka like langt(?) Som Toyota/Lexus.. 

 

Bmw med adaptivt M Sports understell endrer på understell (dempere),  gassrespons og styring sammen med kjøreprogrammene. Og man kan attpåtil tilpasse kombinasjoner selv i individuelle program. 
i4M50 har overdrive/boost (50 ekstra kW bonus effekt) som kun er tilgjengelig i sport+ modus. Foruten boost effekten på 50kW så er effektuttaket det samme i alle tre modus.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Igjen må jeg minne om de flere hundre i Norge  som har kjøpt og fått utlevert og brukt sin i4M50 siden februar/mars . Noen har allerede kjørt 20000km+ og flere har vært på sommerferie i Europa og dekket lange strekninger inklusiv autobahn kjøring i 200km/t + uten noen tilsvarende problemer.

Hvordan vet du det egentlig? Det er ikke noe meldeplikt for ladehastighet, og dersom folk er ferske i elbil-gamet er det ikke sikkert de vet at det er dårlig en gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Hvordan vet du det egentlig? Det er ikke noe meldeplikt for ladehastighet, og dersom folk er ferske i elbil-gamet er det ikke sikkert de vet at det er dårlig en gang?

Hvordan vet du og andre her det motsatte. Påstår du at alle som har kjøpt en Bmw i4M50 er første gangs elbilbrukere (ja de finnes nok og bra er det at disse blir konvertert fra fossil Bmw til elbmw). Det er veldig mange som har erfaring med elbil og er tidligere eiere av flere elbiler som i3, Polestar , iPace og Tesla som snakker åpent om Bmw i4M50 i eiergrupper på internett (både godt og vondt).
Det som klages på er at den mangler hundemodus , camping mode og at man ikke får sett Netflix på infoskjermen i bilen (tidligere Tesla eiere). Har f.eks ikke sett en eneste som klager på at det ikke er frunk. Forvarming av batteri føre HPC lading er på plass i sw 11/2022 (manuell og automatisk via navi). Det klages på lav hastighet i sterk kulde hos enkelte som 1) har kjørt kort distanse før lading og 2) med software som ikke er oppdatert (en effekt som rammer alle elbiler).  

Som sagt er det en tydelig trend her på diskusjon fra enkelte å disse BMW (+ andre tyske) og forherlige Tesla (spesielt Model 3). Fadesen med Model S tidlige modeller (som var bedyret å  være så fremtidssikker) er man god til å bortforklare pg avlede i enhver diskusjon. Man blir nå frarådet å kjøpe en T… som er utenfor garantien.

 

Hvordan vet jeg det egentlig : Jeg bare fant det på selvfølgelig.

Endret av Syar-2003
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det var da svært som du tok på vei. Jeg vet ikke verken fra eller til, jeg, men du var jo superkonkret på at ingen andre hadde hatt problemer? Jeg har ikke sagt jeg vet noe motsatt, var bare nysgjerrig på disse påstandene om at ingen andre har opplevd det utenom den ene som er dokumentert på YouTube.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (13 timer siden):

Som sagt er det en tydelig trend her på diskusjon fra enkelte å disse BMW (+ andre tyske) og forherlige Tesla (spesielt Model 3). Fadesen med Model S tidlige modeller (som var bedyret å  være så fremtidssikker) er man god til å bortforklare pg avlede i enhver diskusjon. Man blir nå frarådet å kjøpe en T… som er utenfor garantien.

 

Hvordan vet jeg det egentlig : Jeg bare fant det på selvfølgelig.

Folk som kjører en digg og komfortabel sportsbil med M-Seter, Laserlys, nydelig understell, herlige linjer. Du smiler når du setter deg inn i den, og gir du den en mild senk har du er skikkelig fin sportslig elbil. En Model 3 er en billig og økonomisk elbil med god plass, men den har hverken gode seter, lys, kjøreegenskaper eller godlyd i musikkanlegget.

Jeg tror rett og slett BMW eiere er litt roligere på sånt. Folk kjøper gjerne nye og fine BMWer når de har fått litt bedre lønn, så de er gjerne litt eldre også som bidrar til dette. Tesla sjåfører er ofte unge og uerfarne, og de har veldig ofte ikke referanser fra annet enn de billigste bilene. Da er det vanskelig å se hvorfor to biler som gjør 0-100 på samme sekundet kan koste så forksjellig.

At Tesla også ligger på ulykkestoppen underbygger bare denne påstanden ytterligere.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Folk som kjører en digg og komfortabel sportsbil med M-Seter, Laserlys, nydelig understell, herlige linjer. Du smiler når du setter deg inn i den, og gir du den en mild senk har du er skikkelig fin sportslig elbil. En Model 3 er en billig og økonomisk elbil med god plass, men den har hverken gode seter, lys, kjøreegenskaper eller godlyd i musikkanlegget.

Jeg tror rett og slett BMW eiere er litt roligere på sånt. Folk kjøper gjerne nye og fine BMWer når de har fått litt bedre lønn, så de er gjerne litt eldre også som bidrar til dette. Tesla sjåfører er ofte unge og uerfarne, og de har veldig ofte ikke referanser fra annet enn de billigste bilene. Da er det vanskelig å se hvorfor to biler som gjør 0-100 på samme sekundet kan koste så forksjellig.

At Tesla også ligger på ulykkestoppen underbygger bare denne påstanden ytterligere.

Er ikke samme folk som kjøper en BMW i4 og Model 3 nei. 😅

Lenke til kommentar
35 minutes ago, DrAlban3000 said:

Folk som kjører en digg og komfortabel sportsbil med M-Seter, Laserlys, nydelig understell, herlige linjer. Du smiler når du setter deg inn i den, og gir du den en mild senk har du er skikkelig fin sportslig elbil.

Først av alt: Dette er min mening. Jeg er ikke ute etter å disse noen eller noens meninger, jeg vil bare nyansere ting litt, fra perspektivet til en som egentlig ikke er så veldig interessert i biler som sådan, men betrakter dem som transport- og nytteredskaper. Jeg skjønner at andre har andre interesser, meninger og smak (hver sin smak/smaken er som baken - den er delt/YMMV/etc.), men her er altså mitt syn på saken:

Jeg skjønner ikke, og har aldri skjønt, det med såkalte sportsbiler. Design, utseende, lavprofildekk, motorbrøl(*), bling osv. ligger ganske langt nede på lista over hva jeg ser etter i en bil (og de fleste andre ting også, for den saks skyld). Funksjonalitet og praktisk nytteverdi utgjør den absolutte hovedvekten av hva jeg ser på når jeg anskaffer bil (eller andre ting), og så kommer altså utseende i andre eller tredje rekke. Så lenge jeg ikke synes bilen eller gjenstanden ser direkte stygg ut og den ellers tilfredsstiller mine tekniske krav fungerer den helt fint for meg. Jeg liker å sitte relativt høyt inne i bilen. Det gir meg bedre oversikt over hva som skjer på veien (som er viktig for meg). Jeg har en ganske rolig kjørestil, så høyest mulig akselerasjon er derfor ikke et relevant mål for meg, så lenge det er innenfor det man kan kalle praktiske verdier. Mitt valg (og nedvalg de gangene jeg har vært i kjøpsprosessen) av bil reflekterer derfor dette.

Til tross for dette, så er jeg litt nysjerrig på hva det egentlig er som gjør de faktorene du nevner (laserlys, linjer, sportslighet osv) så attraktive?

(*) for fossilbiler, bytt ut med høyest mulig akselerasjon for elbiler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bjørn la ut ny video i dag faktisk med litt forklaring på ladeproblemet til i4

 

For de som ikke orker å se den så kan jeg gi en liten recap:
Etter hans og andres erfaring med BMW i4 M50 med siste software så virker det som at bilen går i en "Throttle state" etter å ha hurtigladet ca 200kWt, og begynner da å lade veldig sakte. For å komme ut av "Throttle State" må bilen stå/ikke hurtiglades på 24 timer. 

200kWt er mye energi og som han nevner i videoen er det kun de som skal kjøre veldig langt på kort tid som vil bli plaget av dette.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (På 21.12.2022 den 10.03):

Når vi først er innom Kina-biler, noen som eier en av de "typiske" Kina-bilene (MG, NIO, Xpeng, BYD, Maxus)?
Har noe blitt ødelagt, svakpunkter, servicekostnader?

Vi har på jobben en Maxus varebil og en 7 seter

Varebilen skal på service da pæra i dashbordet har gått, utenom det så er det vel kun dårlig varme og støy som er problemet etter det jeg har hørt.

7 seteren sliter også litt med varme når det er som kallest, ellers så har den fått byttet ladeporten 2 ganger. Den ene gangen hadde det startet å smelte i den.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Folk som kjører en digg og komfortabel sportsbil med M-Seter, Laserlys, nydelig understell, herlige linjer. Du smiler når du setter deg inn i den, og gir du den en mild senk har du er skikkelig fin sportslig elbil. En Model 3 er en billig og økonomisk elbil med god plass, men den har hverken gode seter, lys, kjøreegenskaper eller godlyd i musikkanlegget.

Jeg tror rett og slett BMW eiere er litt roligere på sånt. Folk kjøper gjerne nye og fine BMWer når de har fått litt bedre lønn, så de er gjerne litt eldre også som bidrar til dette. Tesla sjåfører er ofte unge og uerfarne, og de har veldig ofte ikke referanser fra annet enn de billigste bilene. Da er det vanskelig å se hvorfor to biler som gjør 0-100 på samme sekundet kan koste så forksjellig.

At Tesla også ligger på ulykkestoppen underbygger bare denne påstanden ytterligere.

Dette var, unnskyld uttrykket, store mengder bullshit, ranting og personlige meninger uten substans. Du er kanskje ikke klar over at det merket som har avgitt flest kjøpere til Tesla, er nettopp BMW? Vel, nå vet du det.

Selvsagt betyr det mye hva man har kjørt før, når det kommer til både forventninger og krav. Men selv om de første setene til Tesla, 1. gen TMS da de ikke hadde annet enn den og Roadster, ikke var ansett som særlig gode, så har de faktisk fått mye skryt for gode seter på de siste modellene. De har altså forbedret seg kraftig på svært mye.

Tesla har vel aldri gått etter å være premium, men å være en god mellomklasse, som er gode på elbil-egenskaper og gode på kjøre-egenskaper. Men de har vel aldri prøvd å være premium i interiør som BMW og de andre tyskerne. Derav også mindre utvalg på tilbehør og individuell tilpasning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (44 minutter siden):

Etter hans og andres erfaring med BMW i4 M50 med siste software så virker det som at bilen går i en "Throttle state" etter å ha hurtigladet ca 200kWt, og begynner da å lade veldig sakte. For å komme ut av "Throttle State" må bilen stå/ikke hurtiglades på 24 timer. 

200kWt er mye energi og som han nevner i videoen er det kun de som skal kjøre veldig langt på kort tid som vil bli plaget av dette.

OK, så ved 200 wh/km så betyr det at man kan kjøre 1000 km pluss det man eventuelt startet med på batteriet? Det er jo i så fall en "ikke-sak".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, AndersT2 said:

Vi har på jobben en Maxus varebil og en 7 seter

Varebilen skal på service da pæra i dashbordet har gått, utenom det så er det vel kun dårlig varme og støy som er problemet etter det jeg har hørt.

7 seteren sliter også litt med varme når det er som kallest, ellers så har den fått byttet ladeporten 2 ganger. Den ene gangen hadde det startet å smelte i den.

Aiai! Ladeport som begynner å smelte er ikke noe attraktivt. At såpass kritiske feil skjer på en såpass ny bil er illevarslende for bilmerket.
Takk for info, blir ikke Maxus i hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

OK, så ved 200 wh/km så betyr det at man kan kjøre 1000 km pluss det man eventuelt startet med på batteriet? Det er jo i så fall en "ikke-sak".

Vel, om man skal på langtur, typ Norge - Italia, så kjører man nok en del km hver dag. Så det er i det minste veldig greit å være klar over svakheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nimrad said:

OK, så ved 200 wh/km så betyr det at man kan kjøre 1000 km pluss det man eventuelt startet med på batteriet? Det er jo i så fall en "ikke-sak".

Den bruker ikke 200wh/km hvis man er på tur nedover autobahn….

Folk har jo forskjellige bruksmønster, her i Norge vil man jo ikke komme bort i problemstillingen, men så fort man tar seg en europatur så er det jo en stor begrensning for bilen…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Dette var, unnskyld uttrykket, store mengder bullshit, ranting og personlige meninger uten substans. Du er kanskje ikke klar over at det merket som har avgitt flest kjøpere til Tesla, er nettopp BMW? Vel, nå vet du det.

Selvsagt betyr det mye hva man har kjørt før, når det kommer til både forventninger og krav. Men selv om de første setene til Tesla, 1. gen TMS da de ikke hadde annet enn den og Roadster, ikke var ansett som særlig gode, så har de faktisk fått mye skryt for gode seter på de siste modellene. De har altså forbedret seg kraftig på svært mye.

Tesla har vel aldri gått etter å være premium, men å være en god mellomklasse, som er gode på elbil-egenskaper og gode på kjøre-egenskaper. Men de har vel aldri prøvd å være premium i interiør som BMW og de andre tyskerne. Derav også mindre utvalg på tilbehør og individuell tilpasning.

Jeg har mange mange mil i Tesla Model Y og 3 da vi har begge biler i firmaet jeg jobber. Det er mine betraktninger, og det gjøres utifra det faktum at den ene bilen koster 250 000 mer enn den andre, men ikke er større, mer praktisk eller en bedre elbil.

Man velger en Tesla fordi man må, ikke fordi man vil. "Jeg kan jo ikke bruke 5-10% mer tid på lading enn jeg ville ellers". Hvem "velger" nå? Da er det ok at den er rimelig, har god plass, er sikker osv. 

Men, kjøremessig skiller det en hel verden. Ikke bare er alle funksjonene i BMWen bedre, den har langt mer tech enn Teslaen og er bedre skodd for en fremtid på veien. Du har altså takket nei til større plass, barneseter, bikkje og alt annet som ødelegger en god kjøreopplevelse - og byttet det ut med kjøreglede, materialkvalitet, M-Stoler, Laserlys. Utstyr fra øverste hylle i 2022.

Blir litt som de som mener Casio er en like god klokke som en sjelden og ekslusiv designervariant. Den har funksjonene, men du bruker Casio fordi du ikke har råd til noe annet eller fordi omstendighetene gjør et slikt valg umulig for deg. Det finnes sikkert mennesker som foretrekker å sitte i en iskald, pinnestiv vegan-leather bil med viskere som går som trommestikker - men ofte argumenteres slikt utifra hvilken bil man har selv.

Endret av DrAlban3000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...