Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Det er nok forklaringen ja.

Du angrer vel nå på at du ikke bestilte den gang da...? Kunne jo solgt den ved mottak og tjent 6-sifra beløp. 😉

Angrer ikke direkte, jeg fikk meg jo Kona istedet for, og hun har stort sett vært veldig grei å forholde seg til, i motsetning til ekskona... 😄

Kunne også solgt Kona uten å bli tiltalt, med god fortjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/25/2022 at 1:18 AM, Snowleopard said:

Ikke akkurat den beste reklamen for NIO dette her:

Podcast:

https://open.spotify.com/episode/3sQrPioy5Oo4ElXinGFDF1?si=1U9DrHXKQbCdFgygPpUd4g

Og på youtube...

 

Det er egentlig dårlig reklame for alle elbiler bortsett fra Tesla. 

Lading er en grunnsten i opplevelsen av å kjøre elbil. Det må funke, eller så fungerer ikke bilen. 

Tesla skjønte dette, ingen av de andre fabrikantene tar det seriøst.

Han har problemer med at bilen ikke lader i podcasten, grunnen virker å være at batteriet er for kaldt. i tillegg så slipper ikke bilen hans ladekabelen. 

Forvarming er utrolig viktig på vinteren. Bilen må håndtere dette selv, hvis ikke så bruker man som han i podcasten her 10,5 timer på å kjøre Oslo til Trondheim. Og det er helt håpløst, det gjør rett og slett at bilen ikke virker som den skal. 

Automatisk forvarming mangler på veldig mange av modellene som blir levert ut i tusen tall hver dag til det norske folk. 

En konsekvens av dette er at alle bilene bruker kanskje 30% mer tid på ladestasjonene enn nødvendig. Som igjen gjør at lade nettverket må ha 30% høyere kapasitet enn nødvendig for å dekke opp toppene i etterspørsel

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (51 minutter siden):

Tesla skjønte dette, ingen av de andre fabrikantene tar det seriøst.

Ingen av de andre bil-produsentene er vant til å måtte tenke på energipåfyllingen utover det å faktisk ha en tank og et påfyllingslokk. Resten er det tradisjonelt sett andre som har tatt seg av. Så de tenkte mer på det på elbilene sine heller...

De sitter fast i gamle tenkemåter fortsatt. Og det er veldig synd, for alle de grunnene du nevner.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er egentlig dårlig reklame for alle elbiler bortsett fra Tesla. 

Lading er en grunnsten i opplevelsen av å kjøre elbil. Det må funke, eller så fungerer ikke bilen. 

Tesla skjønte dette, ingen av de andre fabrikantene tar det seriøst.

Han har problemer med at bilen ikke lader i podcasten, grunnen virker å være at batteriet er for kaldt. i tillegg så slipper ikke bilen hans ladekabelen. 

Forvarming er utrolig viktig på vinteren. Bilen må håndtere dette selv, hvis ikke så bruker man som han i podcasten her 10,5 timer på å kjøre Oslo til Trondheim. Og det er helt håpløst, det gjør rett og slett at bilen ikke virker som den skal. 

Automatisk forvarming mangler på veldig mange av modellene som blir levert ut i tusen tall hver dag til det norske folk. 

En konsekvens av dette er at alle bilene bruker kanskje 30% mer tid på ladestasjonene enn nødvendig. Som igjen gjør at lade nettverket må ha 30% høyere kapasitet enn nødvendig for å dekke opp toppene i etterspørsel

Skjønner ikke at du fikk lyspære på denne kommentaren. Dette problemet han har, er et Nio-problem, ikke et generelt elbilproblem.

Synes derfor det er skivebom det du skriver her. IMHO.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, MrMarbles said:

Model Y har HEPA-filter. Noe din bil tydeligvis ikke har. Med dette slipper du denne diesel-lukta du lå bak ;) 

Det går helt fint å trykke på resirkuleringsknappen så er problemet løst asap ;) Det var mer fasinerende hvor mye enkelte biler kan forurense omgivelsene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snowleopard said:

Tesla model Y ble lansert i oktober 2019 men presentert i mars samme året, så her tror jeg noen blander og tenker på TM3 som ble lansert i 2017. Jeg satt selv våken når denne ble avslørt, og når det ble åpnet for bestillinger rett etterpå, satt jeg med kredittkorteti hånda og vurderte sterkt om jeg skulle betale depositumet for forhåndsreservasjon.

https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y

https://electrek.co/2019/03/14/tesla-model-y-electric-suv-unveil/

https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3

Jeg snakker ikke om lansering eller første kundeleveranse i Norge - eller hva annet man må forsøke å vri det til. Jeg snakker om når vi hørte om at Model Y ville komme og egenskapene den ville ha. 
image.png.e4ba52b1f82b07d52baf8be5cc6adfd5.png
 

9 hours ago, Kajac said:

Den ble gitt til kunder første gang i januar 2020. Jeg vet Covid har fucket med tidsregningen til mange, men 6 år var litt voldsomt 😅

Ja du sier noe. Evnen til å lese også? 🎅

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/25/2022 at 11:57 AM, wampster said:

On topic, Er det noen som vet om Model 3 kommer med bagasjedør som Model S?

Det er nok designmessig ganske vanskelig, for luken må i tilfelle hengsles i en bjelke bak hodene til baksetepassasjerene. Da blir det antagelig ikke sikt bakover. Eneste løsnining er egentlig en stasjonsvognutgave. Men det kommer neppe.

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (1 time siden):
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Tesla model Y ble lansert i oktober 2019 men presentert i mars samme året, så her tror jeg noen blander og tenker på TM3 som ble lansert i 2017. Jeg satt selv våken når denne ble avslørt, og når det ble åpnet for bestillinger rett etterpå, satt jeg med kredittkorteti hånda og vurderte sterkt om jeg skulle betale depositumet for forhåndsreservasjon.

https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y

https://electrek.co/2019/03/14/tesla-model-y-electric-suv-unveil/

https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3

Vis sitat  

Jeg snakker ikke om lansering eller første kundeleveranse i Norge - eller hva annet man må forsøke å vri det til. Jeg snakker om når vi hørte om at Model Y ville komme og egenskapene den ville ha. 
image.png.e4ba52b1f82b07d52baf8be5cc6adfd5.png

Takk for forklaringen. Jeg svarte først og fremst på spørsmålet til @Hanhijnn om det var så lenge siden den ble lansert. Før lanseringen var det vel svært begrenset info om hva Model Y skulle bli for noe. Men venter man på noe, så tar det jo mere fokus enn hos de som ikke venter like sterkt på akkurat det samme...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snowleopard said:

Skjønner ikke at du fikk lyspære på denne kommentaren. Dette problemet han har, er et Nio-problem, ikke et generelt elbilproblem.

Synes derfor det er skivebom det du skriver her. IMHO.

At han ikke får ladet i det hele tatt er et NIO problem. Han finner etterhvert ut at han får ladet, dersom han kjører gjentatte batteriforvarmings sykluser manuelt.

Andre biler lader bare treigt, de nekter ikke å lade, men det er et generelt problem. Muttern kommer ikke til å gå inn i menyen og trykke manuell forvarming på veien til ladere. Her kan du se på Nissan Aryia hvordan den takler kaldt vær. 

Man skal ikke trenge å sitte hele dagen å se på YouTubere for å få brukt bilen sin normalt…

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

At han ikke får ladet i det hele tatt er et NIO problem. Han finner etterhvert ut at han får ladet, dersom han kjører gjentatte batteriforvarmings sykluser manuelt.

Andre biler lader bare treigt, de nekter ikke å lade, men det er et generelt problem. Muttern kommer ikke til å gå inn i menyen og trykke manuell forvarming på veien til ladere. Her kan du se på Nissan Aryia hvordan den takler kaldt vær. 

Man skal ikke trenge å sitte hele dagen å se på YouTubere for å få brukt bilen sin normalt…

For meg er det en meeeget stor forskjell på "får ikke ladet" eller #Coldgate som f.eks. Nissan Leaf sleit/sliter med, og laderen må bruke tid på å varme batteriet før man faktisk begynner å lade om bilen er iskald.

Flott at Nio har mulighet til manuell forvarming, det burde være langt flere som hadde. Men selv om den ikke forvarmer på navigering til ladestasjon burde gjøre, så kan man heller slå  av om man er usikker på om man rekker frem, så bør det være uvesentlig for om bilen tar imot lading eller at det feiler. Det skal bare fungere...

Som du sier, og som jeg er helt enig i, man skal ikke trenge å studere på "Universitas Youtubes" for å kunne kjøre eller lade. Men som nevnt, dette problemet som snakkes om her, er nok NIO heldigvis for nå, helt alene om.

Jeg reagerte påat du dro hele elbilbestanden utenom Tesla inn her, og mener det skader alle elbiler. Nei, det vil jeg påstå det ikke gjør. Men det skader sannsynligvis for alt som de fleste anerkjenner som "kina-elbiler", men der MG (opprinnelig britisk merke) og Polestar (Volvo med annen logo). for de fleste fremstår som Europeiske merker, og derved dukker unna kritikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De to siste spikrene i kista for Norges elbilsatsing ble satt da mva-fritaket ble vedtatt og bompengesatsen ble hevet fra 50 til 70%. Ennå en spiker som 17 kr/kWh er helt unødvendig. Det er bare å piske en død hest.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

De to siste spikrene i kista for Norges elbilsatsing ble satt da mva-fritaket ble vedtatt og bompengesatsen ble hevet fra 50 til 70%. Ennå en spiker som 17 kr/kWh er helt unødvendig. Det er bare å piske en død hest.

MDG gir seg ikke før alle sykler. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hurtiglading har blitt spinnvilt dyrt. Drivstoffordelen er snudd til å bli en ulempe alle andre steder enn hjemme. Før var jo rådet at hvis man kjører mye så kan drivstoffordelen forsvare en dyrere bil. Nå får man både pest og kolera på en gang. Virkelig trist ende for Norges elbilsatsing. Denne tråden kommer nok til å dø ut på sikt.

Det er bare å opprette den store PHEV-tråden som arvtaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Hurtiglading har blitt spinnvilt dyrt. Drivstoffordelen er snudd til å bli en ulempe alle andre steder enn hjemme. Før var jo rådet at hvis man kjører mye så kan drivstoffordelen forsvare en dyrere bil. Nå får man både pest og kolera på en gang. Virkelig trist ende for Norges elbilsatsing. Denne tråden kommer nok til å dø ut på sikt.

Det er bare å opprette den store PHEV-tråden som arvtaker.

Må få lov til å påpeke at det fremstår ganske ironisk at du beskriver hurtiglading som spinnvilt dyrt, samtidig som du i mange andre tråder tilsynelatende ikke har hatt så store problemer med situasjonen på strømmarkedet. Det er vel en sammenheng her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...