Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Retroman said:

Jeg hadde ikke funnet på å kjøpe bil uten varmepumpe. Hadde angret som fy den dagen varmepumpe blir tilgjengelig og «alle» andre kjører rundt i samme bil med dette montert.

Kommer jo helt ann på bilen, hvis den er relativt effektiv fra før så hjelper varmepumpe minimalt.

Husk og at varmepumpe funker best mellom 10 og -15, mange steder i Norge det er vesentlig mer enn -15 om vinteren

Man kan gjøre som ford har gjort med mach-e, putte et svært batteri og droppe varmepumpe slik at man får grei rekkevidde om vinteren selv om det er vesentlig mindre enn sommeren.

Id buzz burde hatt et 100kw/t batteri ihvertfall siden de har droppet varmepumpen.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, DrAlban3000 said:

Hvor mye rekkevidde vil det utgjøre, er det noen som har gjort noen gode tester der? Hatt VP i elbilene mine, men det hadde vært artig å se.  

 

 

Varierer meget etter hvor godt den er implementert. Noen bruker luft-luft pumper og de blir jo mindre og mindre effektive jo kaldere det blir ute.

Mens noen bruker vann til luft og henter spillvarme fra andre plasser (motorer og elektronikk) som gjør varmepumpen meget effektiv i alle temperaturer.

Bjørn Nyland testet en Model 3 med og uten varmepumpe for noen år siden ved å la begge stå med varmen på utenfor huset. Den med varmepumpe sto vesentlig lengre før den var fri for strøm enn den uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (18 minutter siden):

Kommer jo helt ann på bilen, hvis den er relativt effektiv fra før så hjelper varmepumpe minimalt.

Husk og at varmepumpe funker best mellom 10 og -15, mange steder i Norge det er vesentlig mer enn -15 om vinteren

Man kan gjøre som ford har gjort med mach-e, putte et svært batteri og droppe varmepumpe slik at man får grei rekkevidde om vinteren selv om det er vesentlig mindre enn sommeren.

Id buzz burde hatt et 100kw/t batteri ihvertfall siden de har droppet varmepumpen.

Er vel ikke mange steder i Norge, hvor ikke det spennet favner de dagene det er flest av i løpet av året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skoda hadde vist lovt større effekt av varmepumpa enn det faktisk utgjorde, så alle som kjøpte bilen fekk refundert ca. 2500,- kr.

Det er vel gjerne avhengig av meir enn kun om det er varmepumpe eller ei. Det kjem an på korleis systemet er bygd opp og i kva grad varmepumpa er integrert med resten av varme- og kjølesystemet. Der framstår vel Tesla som dei betre der ute, med denne blekksprutventilen.

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Varierer meget etter hvor godt den er implementert. Noen bruker luft-luft pumper og de blir jo mindre og mindre effektive jo kaldere det blir ute.

Mens noen bruker vann til luft og henter spillvarme fra andre plasser (motorer og elektronikk) som gjør varmepumpen meget effektiv i alle temperaturer.

Bjørn Nyland testet en Model 3 med og uten varmepumpe for noen år siden ved å la begge stå med varmen på utenfor huset. Den med varmepumpe sto vesentlig lengre før den var fri for strøm enn den uten.

For Model 3 sin del fra Bjørn sin test som du refererer til så utgjør VP på Model 3 ca 40km over 6 timer i 100kmt. (forsøket ble gjort over 3 timer)

Det var 3grader da de kjørte bil, så midt i gull-sona til VP. Model 3 klarer 521km ifølge Motor under disse forholdene.

Med en Model 3 vil man da redusere kjørelengden med 40km om man skal kjøre batteriet fra 100-0% (omtrentlige tall), basert på TBs youtube-video. Det blir jo sikkert en god samlig mil med "bortkasta" oppvarming, men ikke noe jeg hadde basert bilvalget på - såfremt det ikke var veldig mye verre enn dette, og bilen var varm og god.

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
1 minute ago, DrAlban3000 said:

For Model 3 sin del fra Bjørn sin test som du refererer til så utgjør VP på Model 3 ca 40km over 6 timer i 100kmt. (forsøket ble gjort over 3 timer)

Det var 3grader da de kjørte bil, så midt i gull-sona til VP. Model 3 klarer 521km ifølge Motor under disse forholdene.

Med en Model 3 vil man da redusere kjørelengden med 40km om man skal kjøre batteriet fra 100-0% (omtrentlige tall), basert på TBs youtube-video.

 

Mange faktorer ute å går da. Om man f.eks hurtiglader havner batteriet på opptil 60 varmegrader, og de neste milene man kjører da så vil varmepumpen bruke omtrent ingen strøm siden den har masse energi å hente i varme fra batteriet.

Mens model 3 uten varmepumpe dumper dette ut i lufta samtidig som den fyrer PTC elementet i kabinen.

Fyrte opp varmen i min bil nå og den drar da 6kW kun til PTC elementet. Er vondt å se på..

I tillegg er det mye dårligere varme i den enn de nye med varmepumpe.

Eneste fordelen er at man slipper duringen fra pumpa, men man hører den kun når man står i ro.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Mange faktorer ute å går da. Om man f.eks hurtiglader havner batteriet på opptil 60 varmegrader, og de neste milene man kjører da så vil varmepumpen bruke omtrent ingen strøm siden den har masse energi å hente i varme fra batteriet.

Mens model 3 uten varmepumpe dumper dette ut i lufta samtidig som den fyrer PTC elementet i kabinen.

Fyrte opp varmen i min bil nå og den drar da 6kW kun til PTC elementet. Er vondt å se på..

I tillegg er det mye dårligere varme i den enn de nye med varmepumpe.

Eneste fordelen er at man slipper duringen fra pumpa, men man hører den kun når man står i ro.

Ja, slike ting er ikke med i den beregningen. Du nevner jo camping som jeg antar at vil være en gamechanger med VP.

Jeg synes det ofte er omvendt, når jeg bruker VP får jeg resirkulert ECO-luft, men med varmetråder på full glød og god gammel vifte får jeg tørr delilig varm luft. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 timer siden):

Må gå fryktelig mye strøm til å holde varmen i buzz om den ikke har varmepumpe. Min Model 3 uten varmepumpe bruker ekstremt mye strøm til å holde varmen kontra de med varmepumpe. Og det er vel en stor fordel om man skal campe i dem og.

Ja, det er jo det som bekymrer litt da. Samboer har byttet jobb og "må" ha elbil nå. Jeg kan strekke meg til å vente til Mars-april med å FÅ bilen, men kjedelig uten varmepumpe. 

Gj.snitt tempratur hvor vi bor er 8c i året. Altså, varmepumpe vil ofte gå 60% av året sikkert. Buzzen kommer jo med VP å alt man ønsker seinere, men da får du bil i 2024.

 

Forbanna kjedelig at de kommer seinere med noe man trenger i Norge. Lurer på om det var for å bare slippe en bil for å få kjappet seg inn i et marked som har vært tomt på elbilfronten.

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Sommer2022 said:

Ja, det er jo det som bekymrer litt da. Samboer har byttet jobb og "må" ha elbil nå. Jeg kan strekke meg til å vente til Mars-april med å FÅ bilen, men kjedelig uten varmepumpe. 

 

Du har ikke muligheten til å bruke bilabbonement fram til den tid? Det spørs vedlig hvor i landet man bor selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Rimelig skuffet av bilmessen i Paris, fint lite som var interessant.

Fikk noen drypp fra noen kollegaer av meg som var der og på noe fotballshow på kvelden. Fikk høre at Paris i år var mye mindre enn tidligere. Logisk med tanke på at inntektene til fabrikkene har gått ned som følge av krig og virus. BMW for eksempel stilte ikke opp fra sentralt hold, men via BMW Frankrike. Citroen var fraværende , og flere andre produsenter holdt litt low key. Får håpe det bygegr seg opp med den andre showene etterhvert som de organiseres.

Lenke til kommentar
eintotre skrev (1 time siden):

Du har ikke muligheten til å bruke bilabbonement fram til den tid? Det spørs vedlig hvor i landet man bor selvfølgelig.

Enkelt regnestykke tilsier at jeg ikke burde ha noe bilabb. Koster 5800 i mnd for å ha en E-Soul. La oss si at jeg kan bestille en Id Buzz jeg vil ha, med varmepumpe og panorama tak og 6 seter om 12mnd, også ventetid på 6mnd. Altså 18mnd.

18x5800=105.000

Jeg har allerede en 2019 mod bil med 7 seter som fungerer ypperlig, men går på bensin.

For de 105.000 så kan jeg vel kjøpe en Modell 3 nå, også selge om 18mnd.. Regner ikke med at jeg går på 105.000kr i tap på det.

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (9 minutter siden):

Enkelt regnestykke tilsier at jeg ikke burde ha noe bilabb. Koster 5800 i mnd for å ha en E-Soul. La oss si at jeg kan bestille en Id Buzz jeg vil ha, med varmepumpe og panorama tak og 6 seter om 12mnd, også ventetid på 6mnd. Altså 18mnd.

18x5800=105.000

Jeg har allerede en 2019 mod bil med 7 seter som fungerer ypperlig, men går på bensin.

For de 105.000 så kan jeg vel kjøpe en Modell 3 nå, også selge om 18mnd.. Regner ikke med at jeg går på 105.000kr i tap på det.

Hvor får du en Model 3 for kun 105 000?

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (2 minutter siden):

Ingen sier at man får en Model 3 for 105.000?

 

Sommer2022 skrev (15 minutter siden):

For de 105.000 så kan jeg vel kjøpe en Modell 3 nå, også selge om 18mnd.. Regner ikke med at jeg går på 105.000kr i tap på det.

Er det ikke det du sier her da?

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

 

Er det ikke det du sier her da?

Nei? Det er jo noe kontekst der..

Jeg sier at jeg kan leie meg en bil for 105.000kr på 18mnd. Dette er en ren kostnad.. Da kan jeg vel heller kjøpe en Model 3, å selge om 18mnd. Jeg regner ikke med at jeg taper like mye som 105.000kr på dette. Altså, at verdifallet på en model 3 er over 105.000kr på 18mnd.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...