BALT3 Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 Complexity skrev (1 time siden): Elbil er jo utmerket på bygda. De fleste har jo eneboliger der og derfor mulighet for å lade bilen hjemme. Jepp. Bor på bygda (i Troms!), har hatt elbil siden 2015 og går aldri tilbake til diesel/bensin. Ser også stadig flere her ute i gokk ta skrittet over til elektrisk, i et stadig økende tempo 7 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 Etterhvert som folk bytter ut bilene sine så går flere til elbil, men folk på bygda kjøper ikke ny bil når de allerede har en bra nok bil. Finnes ingen grunn her for å kjøpe elbil når man allerede har en nokså ny dieselbil. Finnes ingen bommer der jeg kjører. Neste bil blir en elbil, tidligst i 2030, da er dieselbilen 15 år gammel. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 Complexity skrev (3 timer siden): Elbil er jo utmerket på bygda. De fleste har jo eneboliger der og derfor mulighet for å lade bilen hjemme. Er jo de som bor i oslo med kun gateparkering som ser ut til å slite mest med elbil. Jeg bor på bygda, i blokk, å syns elbil er helt tipp topp 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 Evil-Duck skrev (7 minutter siden): Jeg bor på bygda, i blokk, å syns elbil er helt tipp topp Blokk på bygda? Har jeg aldri sett. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 Complexity skrev (3 timer siden): Elbil er jo utmerket på bygda. De fleste har jo eneboliger der og derfor mulighet for å lade bilen hjemme. Er jo de som bor i oslo med kun gateparkering som ser ut til å slite mest med elbil. Er delvis enig med deg. Lademulighetene må være til stede, men teknologien har et steg å gå når man sitter i en sidedal i 30minus og skal kjøre ungene til barnehagen. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) Dubious skrev (6 minutter siden): Blokk på bygda? Har jeg aldri sett. Om du ser for deg store blokker som de har i storbyene med 50+ seksjoner i hver så forstår jeg at du ikke har sett det, men her er da mange småblokker med 10-20 boenheter rundt omkring i det ganske land Endret 25. juni 2021 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) 1 hour ago, Powertrainer said: Er delvis enig med deg. Lademulighetene må være til stede, men teknologien har et steg å gå når man sitter i en sidedal i 30minus og skal kjøre ungene til barnehagen. Er det bedre å måtte dra innom bensinstasjonen å fylle i 30 minus for å komme seg til barnehagen med ungene da? Istede for å hoppe i en varm bil med "full tank" hver morgen? Tviler på at de fleste har mere en 10 mil til barnehagen man må kjøre hver dag. I såfall burde man vurdere å flytte for hele dagen går jo til kjøring. Endret 25. juni 2021 av Complexity 1 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 Elbil i Norge må være knall fordi en kan komme ut til en varm bil. Joda, det finnes for fossilbiler også, men det koster som regel ekstra, og det bruker drivstoff. En venn har Tesla X og mens vi med fossilbiler gikk ut for å starte bilene, så var bilen hans varm hele tiden. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 Varm bil om morgenen, ingen is skraping, ingen sur fosilmotor en bør la stå å varme seg opp litt før en starter å kjøre på de kaldeste dagene, fulltanket bil hver morgen for en brøkkdel av prisen til en fosilbil, og fin og kjølig bil før en setter seg i den på de varmeste sommerdagene. Elbil livet er fint 😊 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) Jeg kjører diesel daglig som firmabil. Den ene har ikke noe ekstra varming (dårlig av subaru å reklamere seg som en bil skapt for norske forhold..) En som har ekstravarmer, men den krever at motoren er i gang og stinker noe helt sinnsykt.. Og en bil med fjernstyrt Webasto (eller er vel egentlig epensprahcer men virker som at alle kaller denne typen oppvarming for Webasto) Den må gå minst 20 minutter før den har noe som helst effekt, og den lille effekten den har forsvinner når man starter motoren og kjølevesken begynner å sirkulere.. men motoren starter litt lettere. Jeg fryser hver morgen på vinteren uansett, med unntak av de gangene jeg kjører min egen bil, som pøser ut 25 grader varmluft med en gang jeg slår det på. Som ofte er mens jeg knyter skoene mine på tur ut til bilen. Elbil er fantastisk. Endret 26. juni 2021 av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 Om vinteren starter jeg bilen ~20 minutter før den skal brukes, og bruker en funksjon som øker turtallet på motoren. Webasto står høyt på ønskelisten. Hadde jeg kjøpt elbil........ Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 (endret) 7 hours ago, Dubious said: Etterhvert som folk bytter ut bilene sine så går flere til elbil, men folk på bygda kjøper ikke ny bil når de allerede har en bra nok bil. Finnes ingen grunn her for å kjøpe elbil når man allerede har en nokså ny dieselbil. Finnes ingen bommer der jeg kjører. Neste bil blir en elbil, tidligst i 2030, da er dieselbilen 15 år gammel. Det er helt naturlig at man ikke nødvendigvis bytter til elbil før det er naturlig å skaffe en ny bil. Ergo har vi gode salg på elbil hvert eneste år. Endret 26. juni 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 5 hours ago, Dubious said: Om vinteren starter jeg bilen ~20 minutter før den skal brukes, og bruker en funksjon som øker turtallet på motoren. Webasto står høyt på ønskelisten. Hadde jeg kjøpt elbil........ Så hadde varmepumpen sørget for det samme - helt uproblematisk. 2 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 Complexity skrev (8 timer siden): Er det bedre å måtte dra innom bensinstasjonen å fylle i 30 minus for å komme seg til barnehagen med ungene da? Istede for å hoppe i en varm bil med "full tank" hver morgen? Tviler på at de fleste har mere en 10 mil til barnehagen man må kjøre hver dag. I såfall burde man vurdere å flytte for hele dagen går jo til kjøring. Ja det er betydelig bedre for en småbarnsfamilie som ikke har råd til en elbil i 5-600 000kronersklassen👍 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 Dubious skrev (10 timer siden): Etterhvert som folk bytter ut bilene sine så går flere til elbil, men folk på bygda kjøper ikke ny bil når de allerede har en bra nok bil. Finnes ingen grunn her for å kjøpe elbil når man allerede har en nokså ny dieselbil. Finnes ingen bommer der jeg kjører. Neste bil blir en elbil, tidligst i 2030, da er dieselbilen 15 år gammel. Norske biler blir i gjennomsnitt ca 18 år gamle og har 4,5 eiere på veien dit. Det vil si i gjennomsnitt 4 års eierskap. Og du planlegger å eie din bil i 15 år? Fra den var splitter ny til den nesten bare er å kjøre til huggeriet? Tror du bompenger er eneste grunn til å kjøpe elbil? Det er ikke bompenger her jeg bor, men jeg har likevel svært mange fordeler ved å bruke elbil. Jeg leser mellom linjene en aning bitterhet for at du ikke kjøpte elbil i 2015 og innbitt kjælighet til den bilen du har, koste hva det koste vil men dette skal du liksom stå ved til the bitter end. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 Powertrainer skrev (10 timer siden): Er delvis enig med deg. Lademulighetene må være til stede, men teknologien har et steg å gå når man sitter i en sidedal i 30minus og skal kjøre ungene til barnehagen. Hvilken fossilbil er det som starter lett i -30°C, kan frakte ungene til barnehagen uten at de fryser i bilen? Husk at sikkerhetsbelter i voksenseter og barnestoler ikke fungerer etter hensikten dersom man kles inn i for tykke klær. Hvilken fossilbil gjør dette med god nok driftssikkerhet til at man tør å legge ut på en sånn sidedalstur med små barn i bilen? Hvor langt er det egentlig mellom ditt hjem, bensinstasjonen og barnehagen? 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 Dubious skrev (9 timer siden): Elbil i Norge må være knall fordi en kan komme ut til en varm bil. Joda, det finnes for fossilbiler også, men det koster som regel ekstra, og det bruker drivstoff. En venn har Tesla X og mens vi med fossilbiler gikk ut for å starte bilene, så var bilen hans varm hele tiden. Jeg kan skjønne at drifstoffkostnaden til oppvarming av fossilbiler er et poeng. Men når det er strøm så koster det mindre enn panten på en brusboks for forvarming 2-3 ganger i døgnet. Ser man seg nødt til å snu så mye på kronene så er kanskje sykkel eller buss et bedre valg enn bil inntil man kommer over sine økonomiske utfordringer. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 Simen1 skrev (1 time siden): Norske biler blir i gjennomsnitt ca 18 år gamle og har 4,5 eiere på veien dit. Det vil si i gjennomsnitt 4 års eierskap. Og du planlegger å eie din bil i 15 år? Fra den var splitter ny til den nesten bare er å kjøre til huggeriet? Tror du bompenger er eneste grunn til å kjøpe elbil? Det er ikke bompenger her jeg bor, men jeg har likevel svært mange fordeler ved å bruke elbil. Jeg leser mellom linjene en aning bitterhet for at du ikke kjøpte elbil i 2015 og innbitt kjælighet til den bilen du har, koste hva det koste vil men dette skal du liksom stå ved til the bitter end. Ikke kommet noen elpickup på det norske markedet ennå, og det ser ikke ut som at det vil komme med det første. Ja, jeg skal eie min bil fra den var ny til den må vrakes. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 (endret) Jeg har forståelse for at de som ikke har bompenger å tenke på forsetter å kjøre diesel. Det er jo også positivt at det er noe restverdi i brukte biler, slik at de blir oppbrukt før de skrapes. Ser på mine regnestykker at det er bompengene som gjør at det økonomisk forsvarlig å kjøre elbil over hybrid/diesel. Det er forsatt litt dyrere å kjøre elbil enn den gamle hybridbilene jeg hadde (Prius) grunnet verdifall, men ikke mye. Hadde det ikke vært for bomfritaket hadde historien vært en helt annen. Edit: For en familie er ofte valget mellom Corolla hybrid eller Octavia diesel. Så må man gjerne opp på Enyaq til 500 000+ for å ha noe å sammenligne med. Skal fornuften tale og man ikke har bompenger å tenke på eller ekstremt stor årlig kjørelengde er Corolla/Octavia billigere bilhold. Endret 26. juni 2021 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 Simen1 skrev (3 timer siden): Hvilken fossilbil er det som starter lett i -30°C, kan frakte ungene til barnehagen uten at de fryser i bilen? Husk at sikkerhetsbelter i voksenseter og barnestoler ikke fungerer etter hensikten dersom man kles inn i for tykke klær. Hvilken fossilbil gjør dette med god nok driftssikkerhet til at man tør å legge ut på en sånn sidedalstur med små barn i bilen? Hvor langt er det egentlig mellom ditt hjem, bensinstasjonen og barnehagen? En hvilken som helst fossilbil med kupe&motorvarmer. Jeg skjønner ikke at dette er noe å ta på vei for. Det eneste jeg mente var at dieselbil kunne være et alternativ, da spesiellt med tanke på familier med middels til dårlig råd. Det har med økonomi og beliggenhet å gjøre. Det er dyrt og flytte mer sentralt og det er ikke alle som har råd til en elbil som går 30-40mil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå