Countryman Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Har bestemt meg for elbil. Alt er i boks bortsett fra printing, signering, scanning og returnering av papirer til forhandler - skjer first thing imorra Det blir den nye BMW i3 - prøvekjørt og ble umiddelbart hekta. Fantastisk comfort, behagelig på alle måter. Siden det ikke finnes noen "større" elbiltråder her inne tenkte jeg å starte en - jeg har i den sammenheng en rekke spørsmål men tenkte å fatte meg kort til å begynne med - et spørsmål av gangen. Alle andre diskusjonere er naturligvis velkomne til å bruke tråden til ting de lurer på Spørsmålet mitt gjelder div. ladestasjoner rundt omkring. Jeg vet at det er et eget navigasjonsystem i bmv`n som hele tiden viser nærmeste ladestasjon i tider hvor man opplever "krisen" og "bare må". Hvordan oppleves slike ladestasjoner for dere som har litt erfaring? Er de bestandig proppa fulle av folk som lader? Er slike ladestasjoner gratis å bruke, eventuelt hvordan vet man hvilke man skal bruke og ikke med tanke på pris?... 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 I stedet for (eller i tillegg til) å lage el-biltråd her blant petrol heads, foreslår jeg at du lager bruker på www.elbilforum.no . Det er der menigheten samles, og der er det masse nyttig info for elbileiere generelt, og for de enkelte merkene spesielt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Har ventet på denne tråden selv, håper den klarer å holde liv uten for mye hat Ang ladestasjoner, her finnes det mye forskjellig. Om du tenker på hurtig lading koster dette penger. Typisk betaler en pr minutt, så velg den med høyest effekt. Ang hvor opptatt de er kan jeg ikke uttale meg om da jeg kun bruker Tesla sine, men de jeg ser her på Vestlandet er aldri i bruk når jeg er i nærheten. 1 Lenke til kommentar
Eventyrtid Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Min mor bruker el-bil daglig, men bruker sjeldent hurtiglader. De gangene vi har brukt hurtiglader har jeg opplevd det som en ganske smertefri opplevelse så lenge du er ved riktig ladestasjon for din bil. Vi bruker bare en app for å betale (tror jeg), og lar den lade i rundt 50 minutter, så er den ganske fullt oppladet. Det har heller ikke vært så veldig mye kø, vanligvis 0 eller 1 bil som lader før oss. Vet egentlig ikke hvordan det er med tanke på pris- vi pleier bare å ta den nærmeste. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 I stedet for (eller i tillegg til) å lage el-biltråd her blant petrol heads, foreslår jeg at du lager bruker på www.elbilforum.no . Det er der menigheten samles, og der er det masse nyttig info for elbileiere generelt, og for de enkelte merkene spesielt. Mener du at diskusjon.no kun er for petrolheads? Men er enig i at han også bør opprette tråd der, da det finnes masse god info. Men at vi kan ha en elbiltråd her inne ser jeg ikke noe problem med. Men det er overhengende fare for at den blir full av hat, det er sant. 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Diskusjon.no er for alle, men elbilforum.no er dedikert for elbilbrukere. Når jeg en sjelden gang må hurtiglade, opplever jeg at det står en Leaf der og lader fra før, og en Leaf til i kø for å lade før det blir min tur. Pris for hurtiglading varierer mye mellom leverandørene. Har en Fortum-brikke liggende i bilen, mener det koster 2,50 pr minutt. Vår elbil lader på 5 min fra 0 til 25%, 15 min fra 0 til 50% og 30 min fra 0 til 80 %. Å lade til 100 % på hurtiglader blir derfor både dyrt, og tar lang tid, da strømmen til lading reduseres etterhvert som kapasiteten fylles opp. Har også erfaring med at når jeg kommer til en hurtiglader, og det IKKE står en Leaf der, er det fordi laderen er ute av drift. Lader derfor alltid hjemme, og tar bensinbilen dersom jeg skal lenger enn scooter-avstand fra heimen. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) I stedet for (eller i tillegg til) å lage el-biltråd her blant petrol heads, foreslår jeg at du lager bruker på www.elbilforum.no . Det er der menigheten samles, og der er det masse nyttig info for elbileiere generelt, og for de enkelte merkene spesielt. Haha... Ikke enig, overhodet. Om du mener at en elbil ikke er "en bil" har du misforstått stort. Du kan jo be sjefene i Diskusjon om å endre dette main-topic til kjøretøyer-som-går-på-brensel eller lignende, så skal jeg i samme øyeblikk flytte denne tråden til eletriskdrevne-kjøretøyer den dagen et slikt topic dukker opp. Tror ikke det kommer til å skje gitt Endret 23. mai 2016 av Countryman 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvilke lade muligheter har du planlagt hjemme Countryman? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Ang ladestasjoner, her finnes det mye forskjellig. Om du tenker på hurtig lading koster dette penger. Typisk betaler en pr minutt, så velg den med høyest effekt. Ang hvor opptatt de er kan jeg ikke uttale meg om da jeg kun bruker Tesla sine, men de jeg ser her på Vestlandet er aldri i bruk når jeg er i nærheten. Kun hurtiglading som koster penger? Er det da vanlig at det er plassert flere type ladestasjoiner etterhverandre eller styrer man bare lade-graden gjennom valg av kabler? Min mor bruker el-bil daglig, men bruker sjeldent hurtiglader. De gangene vi har brukt hurtiglader har jeg opplevd det som en ganske smertefri opplevelse så lenge du er ved riktig ladestasjon for din bil. Vi bruker bare en app for å betale (tror jeg), og lar den lade i rundt 50 minutter, så er den ganske fullt oppladet. Det har heller ikke vært så veldig mye kø, vanligvis 0 eller 1 bil som lader før oss. Vet egentlig ikke hvordan det er med tanke på pris- vi pleier bare å ta den nærmeste. Høres bra ut I stedet for (eller i tillegg til) å lage el-biltråd her blant petrol heads, foreslår jeg at du lager bruker på www.elbilforum.no . Det er der menigheten samles, og der er det masse nyttig info for elbileiere generelt, og for de enkelte merkene spesielt. Mener du at diskusjon.no kun er for petrolheads? Men er enig i at han også bør opprette tråd der, da det finnes masse god info. Men at vi kan ha en elbiltråd her inne ser jeg ikke noe problem med. Men det er overhengende fare for at den blir full av hat, det er sant. Er ikke Diskusjon.no kremen av alle forumere da? Ok, skal vurdere det. Uansett har jeg aldri vært redd for denne formen for hat. Diskusjon.no er for alle, men elbilforum.no er dedikert for elbilbrukere. Når jeg en sjelden gang må hurtiglade, opplever jeg at det står en Leaf der og lader fra før, og en Leaf til i kø for å lade før det blir min tur. Pris for hurtiglading varierer mye mellom leverandørene. Har en Fortum-brikke liggende i bilen, mener det koster 2,50 pr minutt. Vår elbil lader på 5 min fra 0 til 25%, 15 min fra 0 til 50% og 30 min fra 0 til 80 %. Å lade til 100 % på hurtiglader blir derfor både dyrt, og tar lang tid, da strømmen til lading reduseres etterhvert som kapasiteten fylles opp. Har også erfaring med at når jeg kommer til en hurtiglader, og det IKKE står en Leaf der, er det fordi laderen er ute av drift. Lader derfor alltid hjemme, og tar bensinbilen dersom jeg skal lenger enn scooter-avstand fra heimen. (Flere svar oppover her) Ja 0-80% har jeg skjønt er lurt Er det så billig å lade hjemme, eller til 80%, at det ikke er noe å tenke på egentlig? Årsaken til spørsmålet er at jeg har en spesiell distanse jeg kjører flere ganger i året, Gardermoen, som er en fryktet distanse for valg av elbil. Det er 17mil dit, og jeg vil vel slite med å komme meg dit på vinterstid selv med estimert 300km rekkevidde. Har da tenkt å planlegge med en burger-pit-stop med 30-40min lading underveis - men så har jeg hørt at alle ladestasjoner er fulle av folk (gjetord) og tenkte kanskje dette ville by på problemer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Haha... Ikke enig, overhodet. Om du mener at en elbil ikke er "en bil" har du misforstått stort. Du kan jo be sjefene i Diskusjon om å endre dette main-topic til kjøretøyer-som-går-på-brensel eller lignende, så skal jeg i samme øyeblikk flytte denne tråden til eletriskdrevne-kjøretøyer den dagen et slikt topic dukker opp. Tror ikke det kommer til å skje gitt Jeg har hatt elbil lenge nok til å vite hva dette er. En bil er for meg et kjøretøy som dekker mitt transportbehov. Ettersom jeg kjører mye, gjerne 500-1000 km på en dag av og til, er elbilen langt unna (foreløpig) å dekke dette behovet. Det behovet elbilen dekker er mer som en komfortabel scooter enn en bil. Den tiden kommer nok, men det tar noen år. Jeg skrev også "I stedet for (eller i tillegg til)..." for å poengtere at du får mye bedre svar når det gjelder elbiler på forum som er fokusert på dette. Men dersom det er mulig å holde liv i en meningsfylt elbiltråd her, så gjerne for meg! Ikke misforstå meg som negativ. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Hvilke lade muligheter har du planlagt hjemme Countryman? Det kommer en kar og installerer slik en boks på veggen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Kostnad for å lade hjemme på en normal lader (max 16 A) kommer an på strømpris og nettleie. La oss si du lader 20 kWh, med strømpris på 35 øre og nettleie på 35 øre vil det koste deg 14 kroner. 30 minutter på en Fortum-lader koster 75, andre har andre priser. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Jeg har hatt elbil lenge nok til å vite hva dette er. En bil er for meg et kjøretøy som dekker mitt transportbehov. Ettersom jeg kjører mye, gjerne 500-1000 km på en dag av og til, er elbilen langt unna (foreløpig) å dekke dette behovet. Det behovet elbilen dekker er mer som en komfortabel scooter enn en bil. Den tiden kommer nok, men det tar noen år. Jeg skrev også "I stedet for (eller i tillegg til)..." for å poengtere at du får mye bedre svar når det gjelder elbiler på forum som er fokusert på dette. Men dersom det er mulig å holde liv i en meningsfylt elbiltråd her, så gjerne for meg! Ikke misforstå meg som negativ. Jeg så det. Leste det igjen og innrømmer at jeg var litt rask med avtrekkeren. At det for deg, en elbil, er å regne som "komfertabel scooter"? ikke så rart om du kjører så mye da, hvilket heller ikke er å regne som "normale daglige avstander" for folk flest. Man må jo se an behovet naturligvis. Selv har jeg så og si aldri behov for mer enn 17mil maksimalt på en dag - da 2-3 ganger i året - og for meg er da en elbil som dekker denne distansen optimalt. Bilen er jo i tillegg særdeles behagelig å kjøre? Meget godt drag i den også - myye bedre enn i dieselpurka jeg betalt 400k for ihvertfall Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Kun hurtiglading som koster penger? Er det da vanlig at det er plassert flere type ladestasjoiner etterhverandre eller styrer man bare lade-graden gjennom valg av kabler? Vanlige stikkontakter som du finner ved butikker, kjøpesentre og på parkeringsplasser er ofte gratis. Evt koster det for parkeringen. Ang hurtigladerne er jeg ikke helt oppdatert da jeg aldri har brukt dem, men slik jeg har forstått det koster alle pr minutt og noen får du opp til 50kW, mens andre er gjerne lavere. Slik at du får mindre energi ut av samme tid, derav mer kost for mindre energi. Men her er det nok flere som kan gi input. Jeg har som sagt aldri prøvd disse. Er det så billig å lade hjemme, eller til 80%, at det ikke er noe å tenke på egentlig? elbillading hjemme er ekstremt billig ja, de siste 3,5 månedene har jeg brukt ca 1100kWh hjemme, samme tidsrom har jeg kjørt ca 6000 km. Jeg betaler rundt 85 øre pr kWh inkludert nettleie(iallefall innbiller jeg meg dette da jeg bare har regnet på det en gang, men det er jo flytende det der). Så altså rundt en tusenlapp de siste 3-4 månedene. Da har jeg måler helt ute ved bilen. Endret 23. mai 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Takk Salvesen Fikk nettopp en artig historie fra en kamerat - vet ikke om noen av dere har vært på harry-handel på svinesund før? Utrolig mye flotte mennesker der Han koblet elbilen sin til en lader der og gikk på handletur. Når han kom tilbake hadde "bilen ved siden av" trukket ut hans støpsel og stukket inn sitt eget.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Takk Salvesen Fikk nettopp en artig historie fra en kamerat - vet ikke om noen av dere har vært på harry-handel på svinesund før? Utrolig mye flotte mennesker der Han koblet elbilen sin til en lader der og gikk på handletur. Når han kom tilbake hadde "bilen ved siden av" trukket ut hans støpsel og stukket inn sitt eget.. Esj det er dårlig stil! Har kjørt til svinesund i Tesla'en men ladet ikke der. Ladet litt på solli før jeg dro bort. Tok den turen på samme dag faktisk, fra vestlandet til svinesund og tilbake 2 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Hvor mye er rekkevidden din prosentvis i forhold til estimert rekkevidde? Sommerdag langkjøring og vinterdag langkjøring? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvor mye er rekkevidden din prosentvis i forhold til estimert rekkevidde? Sommerdag langkjøring og vinterdag langkjøring? Oi her er det mange variabler! Hvilken estimerte er det du tenker på? Det er jo så mange standarder, og de fleste er håpløst overvurdert. Men i bilen har vi en "typical range", den er vell det nærmeste en kommer til reell rekkevidde, foruten vintertid. Nå som det er sommer og fint vær kjører jeg langtur på ca typical, jo dårligere vær jo værre blir det. Ett eksempel er i vinter, da kjørte jeg til åmot og kom akkurat frem, nå for noen uker siden kjørte jeg samme strekning med ca 10 mil igjen. Dekk spiller også en stor rolle, jeg har "billige" vinterdekk med "stor" rullemotstand, det er rart hvor mye det har å si! Men alt fra litt lengre enn estimert til dobbelt forbruk er vell stort sett hvordan det varierer, dobbelt er da typisk korte turer til jobb med kaldt batteri osv. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Haha ja Jeg tenkte typisk 50mil rekkevidde i forhold til batterikapasitet, og reell lengde. Si en "normal sjåfør" klarer å komme seg 70% av rekkevidden på en varm dag, og kanskje 50% på en kald dag.(?) Prøver å se for meg at jeg faktisk kommer meg helt til Gardermoen, selv på en dårlig dag 300km estimert fra fabrikken under optimale forhold, 160-170km reell distanse. Fail i 10 minus? Vanskelig spørsmål ja Legger inn burger-pit-stop i planene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Haha ja Jeg tenkte typisk 50mil rekkevidde i forhold til batterikapasitet, og reell lengde. Si en "normal sjåfør" klarer å komme seg 70% av rekkevidden på en varm dag, og kanskje 50% på en kald dag.(?) Prøver å se for meg at jeg faktisk kommer meg helt til Gardermoen, selv på en dårlig dag 300km estimert fra fabrikken under optimale forhold, 160-170km reell distanse. Fail i 10 minus? Vanskelig spørsmål ja Legger inn burger-pit-stop i planene. Denne kan gjerne gi deg en pekepin: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå