Gå til innhold

Nå får også el-Golfen større batteri


Anbefalte innlegg

Da har du kanskje ikke så lang vei fra jobb? Den som pendler såpass langt at han vinterstid kanskje kommer hjem med 10% igjen på batteriet (var min situasjon tidligere når vi bare hadde Leaf) vil sette stor pris på litt kjapp lading hjemme om man må ut og kjøre igjen etter middagen. 1-2 timer på 3.7kW gir ikke all verdens rekkevidde dessverre. 1-2 timer på 7.4kW eller 11kW er en helt annen sak (det er en smal sak å også støtte 1-fase 32A 7.4kW med en 3x16A lader).

Amen. Det har hendt så ofte at jeg kommer hjem etter kjøreturen og er nødt å kjøre ut igjen, men dermed ikke har nok rekkevidde. Da blir det å låne en bil, eller droppe turen.

 

Folk glemmer også at det å ha ekstrakapasitet har mange fordeler. Det går merkant kjappere å lade om du har et større batteri, da ladehastighet synker i takt med økende ladeprosent. Større batteri betyr at du vil kunne lade med høyere ladestyrke, lengre. Det vil også skape mindre stress for batteriet (lengre levetid) fordi du ikke lader batteriet så langt ned med bruk. Det er også greit på travle dager eller langturer.

 

Men tenker nok at mange elbileiere dropper langturene. Jeg er av den sta typen som "skal", men må innrømme at 5 ladinger på en tur er noe herk som jeg ikke akkurat trakter etter å gjenta.

 

 

Æsj. Dette var egentlig litt dumt... Jeg hadde egentlig bestemt meg for å vente på Ampera-E, men nå må jeg ta enda en ny runde med vurderinger... Livets mange pinsler.

 

Det er imidlertid gledelig at det nå virkelig ser ut til å gjøre store hopp i rekkevidden. Og at det er Tyskerne som er de flinkeste i klassen. Ampera E/Bolt har jo vært lovet nå i snart to år og den er fortsatt ikke å se, mens tyskerne har gjort det enkle og smarte: oppgradere batteripakkene så det monner.

Tror ikke du trenger å vente på VW. Det er en av de mindre seriøse elbilaktørene på markedet per nå. De er kanskje ikke så dyre, men selve bilen når ikke opp til konkurrentene.

 

Bolt har blitt lovet til 2017, du må ha mistolket avisartiklene.

 

BMW vil ha en rekkevidde på 320 km (praktisk rekkevidde) i 2019. For å sette det i perspektiv: 2017-modell i3 markedsføres med rekkevidde på 300 km i Norge fordi de bruker NEDC-estimater. EPA-estimatet er derimot på 200 km, noe som du faktisk klarer å overgå. Og Nissan og de fleste andre vil nok være på samme nivået. Husk dog å se etter EPA-estimater, og ignorer NEDC (det er ubrukelig og vil bare gjøre deg skuffet).

 

Det er ikke alle som har en solid nok elbil. Nissan har f.eks. ikke aktiv batteritemperaturregulering, det samme gjelder E-Golf. Dette har vist seg å være veldig tungende på batteriene. BMW på sin side har et relativt avansert aktivt kjølesystem på sin side.

 

Deres platform er også spesialbygd som en elbil, med en batteripakke som enkelt kan byttes som modul i gulvet. Førerhuset er også karbonfiberarmert plast som har lavere vekt og høyere styrke enn Aluminimum. Bilen har desidert beste effektivitet og et veldig gjennomtenkt interiør. Kjøreegenskapene snakker også for seg selv.

 

 

Hva er greia? Haha.

Det kalles en bil. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er ærlig talt skuffende lesning. Tesla opererer med en teoretisk rekkevidde på nesten 50 mil og har en akselerasjon på 0-100 nede i rundt 4 sekunder. Hvorfor lages ikke alle elbiler i samme klasse? Teslas kapasiteter burde jo være et mål å nå.. og passere, i nye biler.. 30 mil og 0-100 på 10 sekunder er jo et steg BAKOVER.

Hva er greia?

Har tesla en hemmelig batteri- og motorteknologi som de andre ikke kjenner? Nope. Ganske vanlige motorer og lithiumbatterier.

 

I og med at alle patentene til Tesla er tilgjengelig gratis så er det helt klart mulig for andre. 

 

Nå ser jeg ikke helt poenget med at alle biler skal gjøre 0-100 på 4-5 sekunder. Klart det er moro, men en bil med mer moderat motor er sprek nok i massevis. BMW i3 har en rimelig liten motor, et forbruk som Tesla kan se langt etter og føles sprek nok i massevis. Og for de aller fleste er 20-30mil helt saklig og burde dekke det aller meste av behovet.

 

Og Tesla har jo enda til gode å lage en bil som koster under $50'. Golfen starter på 267' og i3 på 262'. Det er et godt stykke under en TMS.

 

"Og for de aller fleste er 20-30mil helt saklig og burde dekke det aller meste av behovet."

 

Pussig at diesel og bensin-biler  ikke har  tanker på kun 15 liter, det blir jo færre kg. å dra på.

Folk har mange rare behov.

Lenke til kommentar

Pussig at diesel og bensin-biler  ikke har  tanker på kun 15 liter, det blir jo færre kg. å dra på.

Folk har mange rare behov.

 

Det er jo fordi med flytende drivstoff blir ikke bilen fylt opp om natta. Du må med ujevne mellomrom oppsøke en egen stasjon som kan tilby den tjenesten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Too little - too late. 36 kWh er for bybil å regne i 2018. 60+ kWh er den nye standarden. Som min Opel Ampera-e. En må egentlig opp i 80 kWh før rekkeviddeangsten slipper helt.

 

Too late i sin rette mening!

Du er klar over at du kommenterer på en artikkel/tråd som er nesten 2 år gammel?

Det begynner å bli en stund siden denne bilen ble levert her til lands...

Lenke til kommentar

Too little - too late. 36 kWh er for bybil å regne i 2018. 60+ kWh er den nye standarden. Som min Opel Ampera-e. En må egentlig opp i 80 kWh før rekkeviddeangsten slipper helt.

 

La oss spore av litt.. Hva synes du om OAE? Vurderer en slik en selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...