Redaksjonen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 48 prosent større batteri denne høsten.Nå får også el-Golfen større batteri Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Nå begynner det å skje ting her, skulle likt å vist økningen i vekt. 5 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Batteriutvikling i rakettfart hos elbilprodusentene om dagen! Får håpe VW har fått i orden klimatisering av batteriene sine nå også da, så kommer man seg et stykke på vinteren i tillegg. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Tesla-effekten slår til i Wolfsburg også. Fint å se! Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Skal heller ha Opel Ampera E 2 Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Tesla-effekten slår til i Wolfsburg også. Fint å se! Helt klart, men jeg tror det er en annen effekt som er vell så viktig her. Nissan startet med å sette inn mer moderne batterier i Leaf. BMW fulgte opp og nå VW, i tillegg er det helt nye modeller på vei inn som Ampera-e/Bolt og Hyundai Ioniq som kommer allerede fra start med høyere eller mye høyere energitetthet. Batteriene som byttes ut er valg som ble gjort for endel år siden utfra hva som var tilgjengelig på det tidspunktet. Utviklingen har gått forover og det er bedre valg tilgjengelig idag. Faktisk presser de fortsatt ingen grenser for Litium-ion batterier da alle produsentene allerede har batterier med enda høyere energitetthet tilgjengelig, noe enkelte bilprodusenter som Nissan og GM/Opel snakker høyt om å ta i bruk innen omtrent et år. Dette er noe jeg har ventet på. det måtte komme på et eller annet tidspunkt. Det kan se ut som om noen måtte starte, slik at resten innså at de måtte følge opp. At Golf fortsatt skal komme med maks 3,6Kw lading er bare trist, håper de innser det og går for minst 11Kw trefas som ser ut til å bli en slags De-facto minimums standard i Europa. Endret 23. mai 2016 av Kalle K 3 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 De første e-golfene ble levert vår/sommer 2014. De første med nytt batteri vil sannsynligvis bli levert vår/sommer 2017. Vi snakke da om 48% økning i batterikapasitet på 3 år. Hvis utviklingen går lineært vil vi da få generasjon 8. av golf klar for levering vår/sommer 2020 med batteri på 53KWh. Økning i praktisk rekkevidde vil da gå fra ca. 150 km for dagens til 220 km for 2017 modellen og 330 km for neste generasjon. 1 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 At Golf fortsatt skal komme med maks 3,6Kw lading er bare trist, håper de innser det og går for minst 11Kw trefas som ser ut til å bli en slags De-facto minimums standard i Europa. Rask AC lading er mer en kjekt å ha ting. Jeg har aldri sett behov for å lade raskere enn 10 eller 13A AC. På langturer er det uansett DC hurtiglading som gjelder. Hvis jeg måtte betalt 5-10000 kroner ekstra for å få 11KW 3 fase lading, ville jeg ikke vurdert det som interessant siden det mest sannsynlig var en opsjon som nesten aldri ville bli brukt. Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 At Golf fortsatt skal komme med maks 3,6Kw lading er bare trist, håper de innser det og går for minst 11Kw trefas som ser ut til å bli en slags De-facto minimums standard i Europa. Rask AC lading er mer en kjekt å ha ting. Jeg har aldri sett behov for å lade raskere enn 10 eller 13A AC. På langturer er det uansett DC hurtiglading som gjelder. Hvis jeg måtte betalt 5-10000 kroner ekstra for å få 11KW 3 fase lading, ville jeg ikke vurdert det som interessant siden det mest sannsynlig var en opsjon som nesten aldri ville bli brukt. For de fleste hjemme ja kanskje. Men for destinasjons lading blir det annerledes. Hurtigladernettverket i Tyskland er imidlertid ikke godt utbygd, og for eksempel Berlin har gått for storstilt utbygging av 11 kilowatt trefase ladestolper som ikke vil kunne lade denne bilen noe raskere enn stikkontakten hjemme. Sånn jeg ser det må fremtiden bli en blanding mellom destinasjonslading og hurtiglading. Da må hastigheten være god nok til at folk ser hensikten med å plugge inn når de skal stå en time eller to. 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Tesla-effekten slår til i Wolfsburg også. Fint å se!Helt klart, men jeg tror det er en annen effekt som er vell så viktig her. Nissan startet med å sette inn mer moderne batterier i Leaf. BMW fulgte opp og nå VW, i tillegg er det helt nye modeller på vei inn som Ampera-e/Bolt og Hyundai Ioniq som kommer allerede fra start med høyere eller mye høyere energitetthet. Batteriene som byttes ut er valg som ble gjort for endel år siden utfra hva som var tilgjengelig på det tidspunktet. Utviklingen har gått forover og det er bedre valg tilgjengelig idag. Faktisk presser de fortsatt ingen grenser for Litium-ion batterier da alle produsentene allerede har batterier med enda høyere energitetthet tilgjengelig, noe enkelte bilprodusenter som Nissan og GM/Opel snakker høyt om å ta i bruk innen omtrent et år. Dette er noe jeg har ventet på. det måtte komme på et eller annet tidspunkt. Det kan se ut som om noen måtte starte, slik at resten innså at de måtte følge opp. At Golf fortsatt skal komme med maks 3,6Kw lading er bare trist, håper de innser det og går for minst 11Kw trefas som ser ut til å bli en slags De-facto minimums standard i Europa. Som jeg skulle sagt det selv. Det er bare å gi full gass i el-bil utviklingen. De bilprodusentene som forstår det er de som blir mest populære i tiden som ligger foran oss..som f.eks Elon Musk og hans Tesla allerede har forstått.. 2 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 At Golf fortsatt skal komme med maks 3,6Kw lading er bare trist, håper de innser det og går for minst 11Kw trefas som ser ut til å bli en slags De-facto minimums standard i Europa. Rask AC lading er mer en kjekt å ha ting. Jeg har aldri sett behov for å lade raskere enn 10 eller 13A AC. På langturer er det uansett DC hurtiglading som gjelder. Hvis jeg måtte betalt 5-10000 kroner ekstra for å få 11KW 3 fase lading, ville jeg ikke vurdert det som interessant siden det mest sannsynlig var en opsjon som nesten aldri ville bli brukt. For de fleste hjemme ja kanskje. Men for destinasjons lading blir det annerledes. Hurtigladernettverket i Tyskland er imidlertid ikke godt utbygd, og for eksempel Berlin har gått for storstilt utbygging av 11 kilowatt trefase ladestolper som ikke vil kunne lade denne bilen noe raskere enn stikkontakten hjemme. Sånn jeg ser det må fremtiden bli en blanding mellom destinasjonslading og hurtiglading. Da må hastigheten være god nok til at folk ser hensikten med å plugge inn når de skal stå en time eller to. Det blir et spørsmål om kostnad. En 11KW 3 fase lader er betydelig dyrere enn en enfase 3.6 KW lader. For Tesla sin del koster en oppgradering av laderen fra 11 til 16.5KW hele 12000 ekstra. Det er selvsagt korrekt at en 11KW lader kan tilby ekstra fleksibilitet når man ønsker å lade opp batteriet på 3 timer i stedet for å bruke 40 minutter på en DC lader. Men det er nok mest normalt at man enten trenger å lade mye fort eller at man har god nok tid til å la bilen lade sakte over lang tid. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 At Golf fortsatt skal komme med maks 3,6Kw lading er bare trist, håper de innser det og går for minst 11Kw trefas som ser ut til å bli en slags De-facto minimums standard i Europa. Rask AC lading er mer en kjekt å ha ting. Jeg har aldri sett behov for å lade raskere enn 10 eller 13A AC. På langturer er det uansett DC hurtiglading som gjelder. Hvis jeg måtte betalt 5-10000 kroner ekstra for å få 11KW 3 fase lading, ville jeg ikke vurdert det som interessant siden det mest sannsynlig var en opsjon som nesten aldri ville bli brukt. Da har du kanskje ikke så lang vei fra jobb? Den som pendler såpass langt at han vinterstid kanskje kommer hjem med 10% igjen på batteriet (var min situasjon tidligere når vi bare hadde Leaf) vil sette stor pris på litt kjapp lading hjemme om man må ut og kjøre igjen etter middagen. 1-2 timer på 3.7kW gir ikke all verdens rekkevidde dessverre. 1-2 timer på 7.4kW eller 11kW er en helt annen sak (det er en smal sak å også støtte 1-fase 32A 7.4kW med en 3x16A lader). 4 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Venter på Ampera E. Praktisk rekkevidde må dobles før jeg gidder å bytte ut Leafen (24kWh)... Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Rask AC lading er mer en kjekt å ha ting. Jeg har aldri sett behov for å lade raskere enn 10 eller 13A AC. På langturer er det uansett DC hurtiglading som gjelder. Hvis jeg måtte betalt 5-10000 kroner ekstra for å få 11KW 3 fase lading, ville jeg ikke vurdert det som interessant siden det mest sannsynlig var en opsjon som nesten aldri ville bli brukt. 11 kW er ikkje vanleg i Noreg, fordi vi har IT- og TT-nett i staden for TN, men om du reiser utanlands er det praktisk. Til dømes om du køyrer i god tid for å rekkje Kiel-ferja og kjem til Kiel ein time før tida (mykje vegarbeid, kø og ulukker på Autobahn om sommaren gjer at det kan vere lurt å rekne god tid). Då kan du svinge innom CITTI og handle der medan du ladar (gratis) ein times tid, og få 50 km ekstra på batteriet. Når du køyrer av ferja neste dag, kan du då køyre 50 km lenger før du må lade, mot 16 med 3,6 kW. Det har hjelpt meg til å unngå eit litt irriterande tidleg ladestopp fleire gonger. I tillegg til at stadig fleire kjøpesenter tilbyr lading, er gratis 11 eller 22 kW lading vanleg ved mange turistattraksjonar der du gjerne er eit par timar. For meg har det vore nyttig og spart tid og planlegging på ferie, men her i landet finst knapt 3-faselading i Noreg utanom dyre hurtigladestasjonar. 4 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Æsj. Dette var egentlig litt dumt... Jeg hadde egentlig bestemt meg for å vente på Ampera-E, men nå må jeg ta enda en ny runde med vurderinger... Livets mange pinsler. Det er imidlertid gledelig at det nå virkelig ser ut til å gjøre store hopp i rekkevidden. Og at det er Tyskerne som er de flinkeste i klassen. Ampera E/Bolt har jo vært lovet nå i snart to år og den er fortsatt ikke å se, mens tyskerne har gjort det enkle og smarte: oppgradere batteripakkene så det monner. Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Det blir et spørsmål om kostnad. En 11KW 3 fase lader er betydelig dyrere enn en enfase 3.6 KW lader. For Tesla sin del koster en oppgradering av laderen fra 11 til 16.5KW hele 12000 ekstra. Nå har jo bilen en lader til ombord. E-Golfen kan jo regenerere fra motorbremsingen og det ville ikke overraske meg om denne kan håndtere 40-60kW med effekt. Det er dog mest sannsynligvis snakk om 400V TN. Renault Zoe tror jeg gjør dette. Det gjør det litt knot å lade i Norge - men det burde være mulig å kombinere den 3.6kW enfas-laderen med regen-laderen som allerede er ombord for å kunne greie å lade fra trefas TN. 1 Lenke til kommentar
WS5CXOF7 Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 At Golf fortsatt skal komme med maks 3,6Kw lading er bare trist, håper de innser det og går for minst 11Kw trefas som ser ut til å bli en slags De-facto minimums standard i Europa. Rask AC lading er mer en kjekt å ha ting. Jeg har aldri sett behov for å lade raskere enn 10 eller 13A AC. På langturer er det uansett DC hurtiglading som gjelder. Hvis jeg måtte betalt 5-10000 kroner ekstra for å få 11KW 3 fase lading, ville jeg ikke vurdert det som interessant siden det mest sannsynlig var en opsjon som nesten aldri ville bli brukt. Folk er forskjellige. Nylig oppdaterte jeg til ladestasjon 400V, 16A. Angrer ikke et sek. Lenke til kommentar
Pusurmonk Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Dette er ærlig talt skuffende lesning. Tesla opererer med en teoretisk rekkevidde på nesten 50 mil og har en akselerasjon på 0-100 nede i rundt 4 sekunder. Hvorfor lages ikke alle elbiler i samme klasse? Teslas kapasiteter burde jo være et mål å nå.. og passere, i nye biler.. 30 mil og 0-100 på 10 sekunder er jo et steg BAKOVER. Hva er greia? Har tesla en hemmelig batteri- og motorteknologi som de andre ikke kjenner? Nope. Ganske vanlige motorer og lithiumbatterier. 1 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Dette er ærlig talt skuffende lesning. Tesla opererer med en teoretisk rekkevidde på nesten 50 mil og har en akselerasjon på 0-100 nede i rundt 4 sekunder. Hvorfor lages ikke alle elbiler i samme klasse? Teslas kapasiteter burde jo være et mål å nå.. og passere, i nye biler.. 30 mil og 0-100 på 10 sekunder er jo et steg BAKOVER. Hva er greia? Har tesla en hemmelig batteri- og motorteknologi som de andre ikke kjenner? Nope. Ganske vanlige motorer og lithiumbatterier. I og med at alle patentene til Tesla er tilgjengelig gratis så er det helt klart mulig for andre. Nå ser jeg ikke helt poenget med at alle biler skal gjøre 0-100 på 4-5 sekunder. Klart det er moro, men en bil med mer moderat motor er sprek nok i massevis. BMW i3 har en rimelig liten motor, et forbruk som Tesla kan se langt etter og føles sprek nok i massevis. Og for de aller fleste er 20-30mil helt saklig og burde dekke det aller meste av behovet. Og Tesla har jo enda til gode å lage en bil som koster under $50'. Golfen starter på 267' og i3 på 262'. Det er et godt stykke under en TMS. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå