AfterGlow Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 «Light Rider» er både fjærlett, elektrisk og dyr.Dette er verdens første 3D-skrevne motorsykkel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Er denne godkjent for skilter innen EU ? We plan to make an exclusive small series of the Light Rider - it will be street-legal for everyday use.Det kan se slik ut. Vel, artig sak, sånn bortsett fra prisen. Endret 23. mai 2016 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Stefski Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Tøft! Men mon tro om ikke den i virkeligheten faller inn under kategorien moped, heller enn motorsykkel... Formen minner i øvrigt litt om den Yamaha 50 ccm mopeden jeg hadde som tenåring. :-) Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Er denne godkjent for skilter innen EU ? We plan to make an exclusive small series of the Light Rider - it will be street-legal for everyday use.Det kan se slik ut. Vel, artig sak, sånn bortsett fra prisen. Egenlig så er jo 3d-skriving (enten plast, metallpulver-laser etc) måte å produsere noe uten noe som helst forberedelse, støpeformer, innkjøp av spesifikke prefabrikerte materialter/deler etc. MAO spesialproduksjon. Akkurat som for eksempel en gateventil-body kan for eksempel freses ut på 7-akse CNC maskin og være på alle måter suveren bortsett fra den skyhøye prisen, så kan man i stedet støpe bodyen og så frese ut det som *må* freses, eller i tilfeller mindre ventiler ikke en gang støpes men hamres i noenlunde aksepatbel form før den freses/dreies. Så at man kan "skrive" ut noe på 3d-skriver betyr ikke automatisk at det er lønnsomt eller produksjons/tidsmessig effektivt. Altså litt av samme problematikken da man fant ut at man kan stemple deler ut av metallplater i stedet for å støpe og/eller maskinere. MAO så er 3d-skrivingen av "alt" en gimmick. Litt som for eksempel man kan enten ha x-antall iranske fruer lage en teppe for hånd i løpet av en uke, eller så kan man bruke den "kjedelige" industrien og male alle trådene i en teppe med et ønket mønster på en presse som ligner litt på typografiske printere, og bruke ca 10 sek for samme jobben. De samme fruene er selvfølgelig langt mer fleksible og kan sikkert lage en irans kebab med ris etterpå, eller kanske gjøre andre oppgaver og dermed (som 3-d printere) være fleksible... men hvis man har tenkt effektiv masseproduksjon er slik manuell arbeid akkurat som 3d-skrivere - not fit for purpose, som amerikanere kaller slike ting. Endret 23. mai 2016 av nessuno Lenke til kommentar
Bufe Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Tøft! Men mon tro om ikke den i virkeligheten faller inn under kategorien moped, heller enn motorsykkel... Formen minner i øvrigt litt om den Yamaha 50 ccm mopeden jeg hadde som tenåring. :-) Denne ville klassifiseres som Motorsykkel da mopeder er plombert til å ikke kan yte mer enn 50km/t , ved ytelse over dette skal (nye) klassifiseres som motorsykkler. Gamle mopeder fra tiden før plombering var brukt, f.eks veteransykkler er ikke underlagt slike bestemmelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå