Gå til innhold

Dataspillavhengighet


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skriver bachelor-oppgave om dataspillavhengighet. 
Jeg bare lurer på hva folk her inne tenker om dette temaet?
Hvor går grensen for avhengighet og hobby? 

Jeg vet det er mange som syns det er ekstremt gøy med spill, og har en interesse for dette. Men hva med dem som ikke klarer å styre denne aktiviteten, slik at det går utover skole, sosiale relasjoner og muligens jobb?

Jeg har også spilt en del dataspill, så jeg er ikke fremmed for ulike mekanismer i forskjellige typer spill. Loggen min på steam sier at jeg har ca. 1500 timer på CS og kanskje det dobbelte på WOW. Har sluttet helt med spill per dags dato, men spiller litt farming simulator 15 nå og da. Jeg har aldri sett på meg selv som en dataspillavhengig, bare en som likte faktisk å holde på med spill når jeg kom hjem fra skolen om ettermiddagen.

Jeg tenker på at ulike typer spill kan ha ulik grad av avhengighetspotensiale, jeg tenker først og fremst på World Of Warcraft. Hva er det som gjør at dette spillet kan være, for eks, mer avhengig enn counter-strike eller lol?

Spør gjerne om du lurer på noe angående temaet!  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo din Bachlor-oppgave.. Kan jo like gjerne tenke nytt, er det virkelig en avhenighet..

 

Personlig følte jeg World of Warcraft var en plikt/jobb... Man stiller opp for de andre man spiller med.. En laginnsats for de andre man spilte sammens med..  Fikk dårlig samvittighet når man ikke hadde anledning til å spille med de..

 

En avhengihet er vel mer det motsatte, man får dårlig samvittighet for å spille fordi man bruker tiden på noe man kanskje ikke burde..

 

Ellers er det jo mer spill som Candy Crush, og andre ting som er meget vanedannene som mange har på mobilen sin som jeg tror er mye mer "skadelig"..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avhengighetskriteriene er mye de samme enten vi snakker om spill eller knark. Går det utover viktige(re) ting i livet lukter det avhengighet. Avhengighet er dessuten personlig, og det som kan være avhengig atferd for en, trenger ikke være det for en annen.

Lenke til kommentar

Det er jo din Bachlor-oppgave.. Kan jo like gjerne tenke nytt, er det virkelig en avhenighet..

 

Ja , jeg tar opp dette i min oppgave. Kriteriene, måleinstrumentene og selvrapporteringsskjemaene trenger fortsatt mye kalibrering og for å definere begrepet. Men, DSM-5 (psykologi diagnoseboka til american psychiatric assosiation) foreslått en diagnose som heter internettbasert dataspillidelse. 

Så dette er under utredning. Det vil komme noe i fremtiden på dette området, fordi fagfolk ser at det kan være et problem. Det du snakker om angående WOW er at man føler en sosial tilhørighet, og det er et ganske sterkt bånd. Kanskje det er dette båndet som gjør at noen velger å bruke mye mer tid på dette enn andre. 

 

Det er også gjort forskning på at dem som er dataspillavhengige (de som er regnet som dette etter visse kriterier) har mange underliggende faktorer som ligger til grunn for spillingen. Dette kan være depresjon, angst eller dårlig selvbilde. De kan også ha impulsforstyrrelser som ADHD osv. 

 

Forskningen i disse dager går mot å kalle dataspill og narkotika for avhengighetsskapende i seg selv. I stedet er det interaksjonen mellom individet, kulturen og omgivelsene som bidrar. 

 

 

Endret av kerbalo
Lenke til kommentar

Avhengighetskriteriene er mye de samme enten vi snakker om spill eller knark. Går det utover viktige(re) ting i livet lukter det avhengighet. Avhengighet er dessuten personlig, og det som kan være avhengig atferd for en, trenger ikke være det for en annen.

Helt enig i den beskrivelsen! 

 

Hvis du har lyst til å lese om forskjellen mellom dataspillavhengige, problemspillere og høyt engasjerte spillere kan du lese denne artikkelen. En veldig god artikkel som understreker akkurat det du sier.

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av problemet med WoW er at det alltid er noe du kan gjøre, du er aldri ferdig. 

Der ligger mye av grunnen til hvorfor wow er mer avhengighetsskapende enn counter-strike. CS kan man gjøre seg ferdig med ila 1 time (kommer ann på hvilken modus man spiller). 

Lenke til kommentar

Det er alltid noe du kan gjøre i CS også, men slike spill tilbyr hyppige naturlige anledninger til å legge dem fra seg. 

 

Mye "avhengighet" er samfunnets forsøk på å sykeliggjøre og diskreditere det at folk forsøker å skape meningsfulle tilværelser på siden av det foreskrevne 9-4-livet som liksom skal være bra nok for alle. Det er vanligst å være avhengig av jobben. 

De som ikke klarer å få seg en legitim jobb de kan være avhengige av, blir gjerne avhengige av noe annet.

Lenke til kommentar

En avhengighet er jo en vane man har vanskelig for å legge fra seg, og gjerne ofrer andre ting for. Dette skjer i høyeste grad i spill, hvor utbredt det er vet jeg ikke. Men det er nok mange som kunne gått under katogorien "avhengig" av bekjente på nett. 

Lenke til kommentar

Det er alltid noe du kan gjøre i CS også, men slike spill tilbyr hyppige naturlige anledninger til å legge dem fra seg. 

 

Mye "avhengighet" er samfunnets forsøk på å sykeliggjøre og diskreditere det at folk forsøker å skape meningsfulle tilværelser på siden av det foreskrevne 9-4-livet som liksom skal være bra nok for alle. Det er vanligst å være avhengig av jobben. 

De som ikke klarer å få seg en legitim jobb de kan være avhengige av, blir gjerne avhengige av noe annet.

Cs finnes det alltid noe du kan gjøre. Selve spillet er lettere å legge fra seg, fordi man har kanskje ikke bygd opp den relasjonen til avataren sin som man kan gjøre i wow? 

 

Avhengighet er et vanskelig begrep, og derfor må man forske mer på dette og komme med klare retningslinjer for hvordan dataspillavhengighet ufolder seg.

Lenke til kommentar

Tenkte mer at CS består av kamper med en klar begynnelse og slutt. Det gjør ikke MMO-er i like stor grad.

Et annet problem med dataspill er at de ikke er særlig fysisk utmattende. Etter 2x45 på gressmatta er man liksom ferdig for dagen.

Lenke til kommentar

Dere snakker om å bli ferdig med spill. Hva mener dere med det? Man kan aldri ferdig med counterstrike, tetris eller WOW..

Godt spørsmål, men det er som isbilen sier, at man blir nok aldri ferdig med det, men heller gir hyppige muligheter til å legge det fra seg. Og man blir jo i realiteten ikke ferdig med noen ting, men spill har jo en slutt? altså, en singelplayer for eksempel. CS er nok kanskje litt i gråsonen.

Lenke til kommentar

Jobb, media, sosiale medier, spill, porno, religion, trening og dråger er nok de mest vanlige avhengighetene her til lands.

Føler du lykke eller samhold i en handling, fortsetter med handlingen over tid, og starter å prioritere denne over andre "viktigere" saker eller om du blir skadet av handlingen så går det som en avhengighet.

 

Tilhørighet og dopamin er som et tveegget sverd, alt med måte.

Lenke til kommentar

Tenkte mer at CS består av kamper med en klar begynnelse og slutt. Det gjør ikke MMO-er i like stor grad.

Et annet problem med dataspill er at de ikke er særlig fysisk utmattende. Etter 2x45 på gressmatta er man liksom ferdig for dagen.

 

Mekanismene er ulike. og man kan se på det som ulike belønningsskjemaer.

 

CS beror seg på faste ratio belønningsskjema, altså se for deg en rotte som blir lært opp til å trykke på en hendel inne i et bur. På hvert 10, 20 , 30, 40 , 50 osv får den mat som belønning. Da vet rotta at hvert 10 trykk på hendelen vil gi et resultat.

 

Wow beror seg på variabel ratio belønningsskjema, se for deg en rotte som blir lært opp til å trykke på en hendel inne sitt bur. Men istedenfor belønning på hvert 10 trykk, så vil belønningene komme i variasjon. Dette kan være hvert 14 , 67 , 102, osv. 

 

Det som er poenget er at hvis belønningen slutter å tilkomme rotten i faste ratio belønningsskjema, så vil rotta etterhvert slutte å trykke, fordi, den vet at belønningen er fast, og dermed ser at den forutsigbare belønningen ikke kommer.

 

Hvis derimot belønningen kommer variert, vil det si at så lenge rotta trykker på hendelen, så vil den ha en sjanse til belønning. Derfor vil rotta trykke helt til den får belønnning, fordi den vet at så lenge den trykker, er det sjanse for belønning. Dette kan sammenlignes med farming i wow, man vet at det kommer en belønning, men man vet ikke når monsteret eller dyret kan droppe det eksakte itemet.

Lenke til kommentar

 

Dere snakker om å bli ferdig med spill. Hva mener dere med det? Man kan aldri ferdig med counterstrike, tetris eller WOW..

Godt spørsmål, men det er som isbilen sier, at man blir nok aldri ferdig med det, men heller gir hyppige muligheter til å legge det fra seg. Og man blir jo i realiteten ikke ferdig med noen ting, men spill har jo en slutt? altså, en singelplayer for eksempel. CS er nok kanskje litt i gråsonen.

 

 

Da er du vel inne på at spillet er ferdig når man har klarert utfordringene som spillutgiveren har laget. I så fall har veldig mange blitt ferdig med WOW. 

 

Et singel player spill kan spilles om igjen og om igjen, man kan konkurrere i tiden man bruker på å klare singel player delen, utfordre seg selv til å bli bedre og bedre. Man kan sammenligne resultater mot andre, lage seg en egen gruppe, som man får tilhørighet til der man utfordrer hverandre, man lager konkurranser og trener hardnakket for å treffe frames så man sparer 2 sekunder i en sving etc.

 

Vips så er Metroid, Final fantasy etc blitt avhengighets skapende spill man aldri kan bli ferdig med.

 

Jeg vil heller tro at spill som WOW - der man bygger opp en karakter ved enten repeterende handlinger eller ekstreme utfordringer gir en større kognitiv belønning siden man kan ta vare på belønningen og vise den andre. Om det er en tittel eller et par gull støvler så er det bevis for at du har utrettet noe mange andre har prøvd seg på og feilet.

 

Husker selv hvor storkar man var når Trall skrek utover hele Oggrimar at gruppa jeg spilte med var de første som klarte å avlive C'thun på serveren etter å ha prøvd og feilet i ukes vis, når det ligger mye arbeid bak så er belønningen ekstra pirrende. Eller følelsen av at Riverdare endelig ga meg en hest etter 300+ 20 minutter runs.

Det er egentlig helt sinsykt, men at man var fast i et dataspill skal det ikke legges skjul på =)

Lenke til kommentar

Jobb, media, sosiale medier, spill, porno, religion, trening og dråger er nok de mest vanlige avhengighetene her til lands.

Føler du lykke eller samhold i en handling, fortsetter med handlingen over tid, og starter å prioritere denne over andre "viktigere" saker eller om du blir skadet av handlingen så går det som en avhengighet.

 

Tilhørighet og dopamin er som et tveegget sverd, alt med måte.

Alt med måte. Det er en grei regel. Så er det også andre som er bedre predisponert for å være dataspillavhengig, og disse vil da muligens stille svakere til tilnærmingen av dataspill eller en aktivitet. 

Lenke til kommentar

Jobb, media, sosiale medier, spill, porno, religion, trening og dråger er nok de mest vanlige avhengighetene her til lands.

Føler du lykke eller samhold i en handling, fortsetter med handlingen over tid, og starter å prioritere denne over andre "viktigere" saker eller om du blir skadet av handlingen så går det som en avhengighet.

 

Tilhørighet og dopamin er som et tveegget sverd, alt med måte.

Har helt klart blitt treningsavhengig selv etter jeg begynte seriøst. Rastløs når helga kommer og det ikke er trening, Mandager er eufori.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...