-=Petter=- Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hei Hvordan er dette hvis man blir sagt opp grunnet nedbemanning? Da jeg har masse ferie tilgode fra i fjor, pluss ikke brukt stort av ferie for i år/fjor. Totalt med årets ferie har jeg vel ca 43 dager tilgode. Hvordan blir dette beregnet? Slik jeg har forstått det skal jeg da ha utbetlat for feie for i fjor, ferien for i år og oppsparte "feriepenger" hittil i år? Petter Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Ja du tenker nok rett. Det vanlige er dog at du tar ut feriedagene du har tilgode mens du avtjener oppsigelsestiden. Det du har opparbeidet deg i 2016 kan du få utbetalt i klingende mynt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Slik jeg har forstått det skal jeg da ha utbetlat for feie for i fjor, ferien for i år og oppsparte "feriepenger" hittil i år? Om du har betalt for ferien din i år så skal du få dette tilbake ja. Men, om du ikke har betalt for den får du kun feriedagene fra sist år, feriepenger fra sist år + årets feriepenger. Noen holder dog feriepengene tilbake for inneværende år, men det kan du jo forhøre deg om. Om du kan kreve de er jeg usikker på. 1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Slik jeg har forstått det skal jeg da ha utbetlat for feie for i fjor, ferien for i år og oppsparte "feriepenger" hittil i år? Om du har betalt for ferien din i år så skal du få dette tilbake ja. Men, om du ikke har betalt for den får du kun feriedagene fra sist år, feriepenger fra sist år + årets feriepenger. Noen holder dog feriepengene tilbake for inneværende år, men det kan du jo forhøre deg om. Om du kan kreve de er jeg usikker på. Dersom du ikke krever dem utbetalt så vil dem automatisk bli utbetalt 31.12.2016. Om du krever dem utbetalt så har du krav på å få dem når du slutter. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Så enkelt forklart så får jeg bare betalt for ubenyttet ferie fra i fjor. Og feriepenger og hittil oppsparte feriepenger i år. Feriedager man har til gode for inneværende år, går rett i dass sammen med firmaet? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Om du har betalt for ferien din i år så skal du få dette tilbake ja. Men, om du ikke har betalt for den får du kun feriedagene fra sist år, feriepenger fra sist år + årets feriepenger. Dette er jo bare tøys!! Her står det noe fornuftig om feriedager til gode og oppsigelser. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Om du har betalt for ferien din i år så skal du få dette tilbake ja. Men, om du ikke har betalt for den får du kun feriedagene fra sist år, feriepenger fra sist år + årets feriepenger. Dette er jo bare tøys!! Her står det noe fornuftig om feriedager til gode og oppsigelser. Hva mener du er tøys og hva er feil i det jeg sier ift det som står der, jeg ser virkelig ingen forskjell. Du må gjerne utdype, det blir liksom litt lettere da. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Så enkelt forklart så får jeg bare betalt for ubenyttet ferie fra i fjor. Og feriepenger og hittil oppsparte feriepenger i år. Feriedager man har til gode for inneværende år, går rett i dass sammen med firmaet? Feriedagene går ikke i dass, en har rett til å ta ferie i din nye jobb. Men du får jo ikke betalt for dagene du tar ferie. Om du har en spesiell avtale der du får betalt for feriedagene dine kan saken være en annen, men da skal det være spesifisert i avtalen din. Men bare for å spesifisere, om du blir trekt for 5 uker ferie nå i juni og har siste arbeidsdato etter dette vill du få alle disse pengene igjen minus ferie du har tatt. Endret 23. mai 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Tror mest trolig jeg får muligheten til å gå på dagen, med en mnd etterlønn. Så da forstår jeg det slik, eks: 1: Jeg skal ha betalt for de feriedagene jeg har tilgode fra i fjor. 2: Jeg skal ha utbetalt mine vanlige feriepenger. 3: Og til slutt skal jeg ha utbetalt feriepengene som er oppspart hittil i år, fra Januar og til sluttdato. Er dette helt fjernt, eller er dette innafor? Må opplyse at jeg jobber kun 20% akkurat nå, da jeg sykemeldt. Hvis dette har noe og si. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Tror mest trolig jeg får muligheten til å gå på dagen, med en mnd etterlønn. Så da forstår jeg det slik, eks: 1: Jeg skal ha betalt for de feriedagene jeg har tilgode fra i fjor. 2: Jeg skal ha utbetalt mine vanlige feriepenger. 3: Og til slutt skal jeg ha utbetalt feriepengene som er oppspart hittil i år, fra Januar og til sluttdato. Er dette helt fjernt, eller er dette innafor? Må opplyse at jeg jobber kun 20% akkurat nå, da jeg sykemeldt. Hvis dette har noe og si. Det stemmer, mye av spørsmålene er besvart av advokat her: http://ledernett.no/kan-ansatte-kreve-l%C3%B8nn-ferie-som-ikke-er-tatt-ut Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Om du har betalt for ferien din i år så skal du få dette tilbake ja. Men, om du ikke har betalt for den får du kun feriedagene fra sist år, feriepenger fra sist år + årets feriepenger. Dette er jo bare tøys!! Her står det noe fornuftig om feriedager til gode og oppsigelser. Hva mener du er tøys og hva er feil i det jeg sier ift det som står der, jeg ser virkelig ingen forskjell. Du må gjerne utdype, det blir liksom litt lettere da. OK, da misforsto jeg. Jeg tolket utsagnet "Om du har betalt for ferien din i år", som om han hadde kjøpt og betalt en ferietur... Beklager! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 OK, da misforsto jeg. Jeg tolket utsagnet "Om du har betalt for ferien din i år", som om han hadde kjøpt og betalt en ferietur... Beklager! Hehe gjerne dårlig forklart av meg! Dethadde vært luksus det Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Høres bra ut, da satser jeg på det. Hadde jo vært greit om man fikk utbetalt for ferien man ikke hadde brukt i år også. Selv om man ikke har fått feriepenger. :-) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Høres bra ut, da satser jeg på det. Hadde jo vært greit om man fikk utbetalt for ferien man ikke hadde brukt i år også. Selv om man ikke har fått feriepenger. :-) Du får jo det, du får feriepenger. Derav navnet Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hei Hvordan er dette hvis man blir sagt opp grunnet nedbemanning? Da jeg har masse ferie tilgode fra i fjor, pluss ikke brukt stort av ferie for i år/fjor. Totalt med årets ferie har jeg vel ca 43 dager tilgode. Hvordan blir dette beregnet? Slik jeg har forstått det skal jeg da ha utbetlat for feie for i fjor, ferien for i år og oppsparte "feriepenger" hittil i år? Petter Ferieloven gir forbud mot "gjenkjøp" av ikke avviklet ferie. Det du kan be om er å få tilbake lønn trukket for feriedagene ved feriepengeutbetalingen i fjor. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Ferieloven forbyr bare "gjenkjøp" av uavviklet ferie i et løpende arbeidsforhold. Ved avslutning av arbeidsforholdet kan og skal det foretas et sluttoppgjør. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 25. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg har også den forståelsen som er sagt i siste kommentar. Jeg har jo rett på pengene mine for ferie som ikke er brukt fra fjoråret. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg har også den forståelsen som er sagt i siste kommentar. Jeg har jo rett på pengene mine for ferie som ikke er brukt fra fjoråret. Feriepengene - ja. Er du siker på, at de ikke ble utbetalt i 2015, selv om du har fridager tilgode. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg har også den forståelsen som er sagt i siste kommentar. Jeg har jo rett på pengene mine for ferie som ikke er brukt fra fjoråret. Feriepengene - ja. Er du siker på, at de ikke ble utbetalt i 2015, selv om du har fridager tilgode. Han har også rett på ferie han har blitt trekt for men ikke tatt ut. altså skal feriedagene han har til gode fra 2015 utbetales. Da er timeregnskapet i balanse. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Han har også rett på ferie han har blitt trekt for men ikke tatt ut. altså skal feriedagene han har til gode fra 2015 utbetales. Da er timeregnskapet i balanse. Ferie? Hvis han ikke har lønn i ferien, får han feriepenger. Og da trekkes vel litt over 10% av lønnen, som er opptjente feriepenger. De skal han ha utbetalt. Det er jo en del av lønnen. Ferie (eller fri) kan han jo ta ut så mye han vil, før en ny jobb. Eller avtale med med ny arbeidgiver at han har fridager/feire tilgode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå