m20k Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Dette er flaut å skrive som mann, da "alle" menn elsker å kjøre bil. Tok lappen i fjor sommer, men har ikke kjørt så mye etter det. Grunnen er at jeg ikke har hatt tilgang til bil, enkelt og greit. Har fått meg dame som har bil, men ikke lappen - så jeg skal begynne å kjøre litt med den. Problemet er at jeg er redd for å kjøre bil. Har kjørt noen ganger etter at jeg tok lappen, og jeg kjørte trygt og sikkert - ingen farlige situasjoner oppsto. Jeg stopper alltid for fotgjengere, og overholder alltid vikeplikten. Jeg kan reglene inn og ut, men allikevel føler jeg en nervøsitet inni meg når jeg kjører. Jeg har fått praksisplass hvor jeg får kjørt litt bil (men ikke hver dag). Hvordan skal jeg bli tøffere bak rattet? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Her må du bare få kjørt mer, allier deg med en kompis som kjører en del i starten og kom deg ut i bilen. Ikke bli sittende og kverne på det, da blir det bare verre. 3 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Dette er flaut å skrive som mann, da "alle" menn elsker å kjøre bil. Tok lappen i fjor sommer, men har ikke kjørt så mye etter det. Grunnen er at jeg ikke har hatt tilgang til bil, enkelt og greit. Har fått meg dame som har bil, men ikke lappen - så jeg skal begynne å kjøre litt med den. Problemet er at jeg er redd for å kjøre bil. Har kjørt noen ganger etter at jeg tok lappen, og jeg kjørte trygt og sikkert - ingen farlige situasjoner oppsto. Jeg stopper alltid for fotgjengere, og overholder alltid vikeplikten. Jeg kan reglene inn og ut, men allikevel føler jeg en nervøsitet inni meg når jeg kjører. Jeg har fått praksisplass hvor jeg får kjørt litt bil (men ikke hver dag). Hvordan skal jeg bli tøffere bak rattet? hvis du tar en tur ut på bondelandet så er det bare å kjøre mye på grusveier eller lite trafikerte asfalterte veier og inn og ut av små tettbygde strøk. bor du i oslo skjønner jeg deg faktisk, jeg har kjørt bil i snart 20 år og føler altid litt stress når jeg kjører der i rushen, men det tror jeg er normalt. ute på landet er det derimot bare morro. nå som det er sommer, hva med å planlegge en roadtrip? kjør et sted bare for gøy, ta gjerne med en kamerat eller evt få mamsen eller papsen til å sitte på. la de gjerne kjøre til du er utafor oslo Endret 23. mai 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Helt normalt i starten. Trenger kun å kjøre mer så føler du deg etterhvert i kontroll. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Du kan også kontakte en kjøreskole og forklare situasjonen, og be om en "oppfriskningstime" eller to. Koster litt, men profesjonell bistand kan være greit. Ellers er det, som andre sier, bare å kaste seg uti. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Eller om du føler deg så utrygg, og ikke har noe reelt behov for å kjøre, så la vær å kjør. Det er fint at du har tatt førerkortet, men med det så fører det også ansvar, og et av de er at man skal føle seg skikket til å kjøre, og hvis du ikke føler deg det så la vær Ta heller og kontakt en kjøreskole og få noen oppfriskningstimer slik at du føler deg sikrere i trafikken, og dermed blir en flinkere og tryggere sjåfør for alle oss andre som kjører på veien Du er ikke alene om å føle det slik, selv har jeg førerkort for buss, men jeg nekter å kjøre det siden jeg ikke har kjørt buss siden oppkjøringen, og anser meg selv som en fare i trafikken om jeg skulle bli plassert bak rattet på en i dag Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Godt tips det der med å dra til en kjøreskole. Da får du en trygghet i at om det skulle oppstå en skummel situasjon så kan kjørelæreren bremse for deg. Som sagt tidligere så er du bare nervøs fordi du mangler trening. Man blir tryggere og tryggere (på seg selv hvert fall ) jo mer man kjører. Siden du ikke har kjørt stort siden du tok lappen er det ikke rart du føler en viss nervøsitet. Det er jo tross alt en ganske alvorlig affære. For å sette det litt i perspektiv: La oss si du var veldig god til å stupe da du var yngre. Du stupte fra 10 metern hele tiden og var helt bajas. Om du så knapt har stupt fra bassenkanten de siste årene så vil jo det å stå 10m over overflaten være en veldig skremmende tanke. Begynn fra bassenkanten, så 1'ern, så 3'ern osv ;-) Trenger ikke å stupe ut i Oslo-rushen første dagen. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg hean Skrevet 23. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Er du helt sikker på at du er mann? Selv om han føler seg usikker vil jeg heller ha 100 personer på veien som TS fremfor en eneste person som deg. Bare så det er sagt... hvor mange av bilførerne som havner i alvorlige ulykker er som TS og hvor mange av dem er "Verdensmester" fra de knapt vet hva en bil er. Endret 23. mai 2016 av Nasciboy 10 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Det du manglar er kjøyretrening. Ein vanlig grunn til nervøsitet er at du ikkje er komfortabel nok til å slappe av bak rattet. Antageligvis har du såpass lite kjøyretrening at du opplever at du har problemer med å både følge med på trafikken, vegmerking, speedometer og giring/styring samtidig. Etterkvart som du får meir trening så vil du i større grad kunne flytte fokuset over på det som er viktig, noke som igjen betyr at du ikkje har like mykje som du aktivt må konsentrer deg om. Ein anna ting er at det er ikkje nødvendigvis så fornuftig å ta kjøyretreninga i bilen til dama di. Då vil du fort kunne bli nervøs i fordi du er redd for å skade eller mishandle ein bil som ikkje er din, om dama di sitter på så blir du kanskje nervøs fordi du får stygge blikk når du er uheldig og bomgirer, osv. Det er forøvrig også heilt normalt å ikkje være spesielt glad i å kjøyre bil. For dei aller fleste så er vanlig bilkjøyring ein ting som ein gjer for å komme seg frå A til B. Sjølv dei som liker godt å kjøyre bil vill helst kjøyre heilt andre plassar enn til og frå jobb eller butikken. Ein god plass for å skaffe deg kjøyreerfaring er å finne eit område der du er godt kjent i og deretter kjøyre ein del der. Eg vil ikkje umiddelbart anbefale å stikke ut på landsbygda for å kjøyre på grusvegar. Det er greit nok at det er mindre trafikk der, men det er også mykje andre ting som du må ta hensyn til som smale vegar, lause gruskantar, plassering, steinsprut, lokale kjøyremønster, osv. Sjølv om mange ikkje likar bykjøyring så er det faktisk for mange enklare å kjøyre i byen. Ja det er meir trafikk slik at du må følge med på både bilar og fotgjengarar, men fordelen er at absolutt alt er skilta og merka tydelig. 2 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Som de andre sier, bare kjør mer Noen uker etter at jeg tok billappen fikk jeg kreft. Da gikk det i overkant av 2 år (tror jeg) før jeg kjørte bil igjen. Så da ble det litt "øvelseskjøring" igjen til man kom inn i det igjen Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Hvis du føler deg usikker bak rattet fordi det er lenge siden du har kjørt etc -hvis du har mulighet til det kan du jo vurdere automat-gir da. Mange som tar kjøring lett syns automat er noe fjolleri, men det er ikke det. Automat gjør kjøring til en lek og er utrolig behagelig. Ja, med automat og cruisecontrol trenger du nesten bare tenke på rattet og bremsen. Men når du får gassing, clutching, gearing osv inn i systemet så er det ikke noe problem heller og noe du bør lære. Jeg hadde startet med å kjøre på lite traffikerte landeveier. Her hadde jeg fokusert på stopp og start, og bakkestart, speil, gearing, bremsing, pluss holde meg riktig på veien, det helt fundamentale. Når jeg er trygg der og det går av seg selv, gått ut på mer traffikerte landeveier (motorveier osv). Harryturer til sverige er en fin måte å lære på her, la noen som er gode kjøre til du er ute av byen og bare har landeveier foran deg. Når du tar sånne turer uten å svette, prøv å kjøre inn i små tettsteder. Når det sitter, kjør inn i mindre byer som hamar, lillestrøm osv. Oslo, som er den virkelig store testen, tilslutt. Da lærer du trafikkregler, får følelse for bilen osv gradvis, så det tilslutt blir som å gå, uten at du stresser. Det er viktig å ta det gradvis. Endret 25. juni 2016 av marius77 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Godt tips det der med å dra til en kjøreskole. Da får du en trygghet i at om det skulle oppstå en skummel situasjon så kan kjørelæreren bremse for deg. kjøreskole koster fryktelig mye penger.. jeg vil heller si det er viktig å ikke sette seg i en skummel situasjon før man er 100% trygg på at man mestrer bilen og alt går på automatikk. Hold deg til veier det er lett å kjøre på, hvor det er lite trafikkregler å tenke på og hvor du kan fokusere på å lære deg å mestre bilen først. når du ikke lenger er nervøs bak rattet og ikke tenker over at du bremser, gearer osv fordi det går av seg selv, DA er du klar for å tenke på vanskeligere ting som div trafikkregler og kan tenke på å starte på kjøreskole. Endret 25. juni 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå