Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Innrede loft. W-takstol selvbærende?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig kjøpt meg en leilighet ifra 2006 og har lyst å lage til et rom på loftet.

Taket har w-takstoler og spennet er på litt over 8m.

For det første lurer jeg på om dette er selvbærende?

For det andre lurer jeg på hva som må til for at dette i det hele tatt skal være mulig å gjennomføre?

Legger ved bilder for å illustrere:

post-340841-0-03437900-1464000040_thumb.jpg

Dette er hvordan loftet ser ut i dag.

post-340841-0-76199900-1464000074_thumb.jpg

Her er løsningen jeg lurer på fungerer

Håper noen kan komme med innspill her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, w-takstoler er selvbærene. Og du har ikke lov til å endre på bærende konstruksjoner, heller ikke disse takstolene. Det krever ansvarsrett i Tiltaksklasse 2, for prosjektering av tak. Og for utførelse gjelder Tiltaksklasse 1. Så kontakt et firma, så ordner de resten.

Det er mulig å bygge om og forsterke takkonstruksjonen, men det vil jo koste en del. :) 

Lenke til kommentar

Ut i fra mine eminente fysikkunskaper,  så støtter jeg han over. Taket vil ikke lenger være selvbærende ved foreslått løsning.

Både mht til_

-snølast

-stivhet 

-vind

-vekt nytt rom. 

Dette kan delvis komenseres av bærevegger under. Men vil også tro at dragere ytterst må forsterkes, for eksempel dobles.

Viktig at dette beregnes skikkelig av godkjent konstruktør. De som har laget takstolene og sitter på bergningsgrunnlaget kan sikkert gi deg noen gode råd. Ta en telefon der!

Lenke til kommentar

Takker så masse for svar! :)

Jeg har tenkt å forsterke dragere hele veien grunnet isolasjon overstiger de dragerene som er der i dag

Ser det er en annen som har spurt om noe lingnende.

Er dette noe som eventuelt lar seg gjøre?

Takstolombygning.jpg?maxwidth=674

Blå: limt og skrudd fast i undergurten.
Orange: limt og skrudd fast i overgurten.
Rød og Grønn:  festet i takmønet oppunder de originale overgurtene, kilt i mellom de nye orange overgurtene.

Lenke til kommentar

Alt er mulig, men dette er ikkje noke som du kan gjere sjølv utan at du har kompetanse og godkjennelse til å drive i tiltaksklasse 2.

Får du rette dimensjonane og rett innfesting så kan du heilt fint endre takstolane, men du må være heilt sikker på at du ikkje svekker konstruksjonen.

Den enklaste løysninga er kanskje å få endra takstolane frå w-takstol til f.eks. a-takstol. Å endre til ein anna vellprøvd og ferdigberekna takstol vil fort være det enklaste.

Problemet blir då dette med takhøgda.

Og då kjem kanskje også neste punkt, om du fyrst skal starte med å gjere så store endringar på takstolane så kanskje du også skal sjå på muligheitene for å heve taket når du fyrst er i gong?

Ellers så forutsetter eg sjølvsagt at du har sjekka opp dei praktiske forholda rundt at taket nok er fellesareal i sameiget, og at du har sjekka opp kva krav til volum og lys dersom du skal bruke rommet til noke anna enn berre loftbod.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å forsterke dragere hele veien grunnet isolasjon overstiger de dragerene som er der i dag

Ser det er en annen som har spurt om noe lingnende.

Er dette noe som eventuelt lar seg gjøre?

Nei!

Prinsippet blir feil. Ved ommbygging og forsterkning, legges nye himlingsbjelker ved siden av undergurt og boltes, eller spikres tett i.h.t. beregning. Samme prinsipp med nye sperrer.

Du er også i grenseland for en selvbærende A-takstol, så det kan hende himlingsbjelken må ha understøttelse på rett sted, for avstivning av gulvet. Kan kreve endringer av vegger under himling, eventuelt dragere.

Men dette er det ikke du, eller vi som skal løse! Dette må et kompetent prosjekterende firma løse!

Takstolprodusenten er en av de som kan hjelpe deg, med både  og materialer.beregninger.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Er det rømningsveier fra loftet? Du må minst ha rømning via interntrapp til underliggende plan og vindusrømning. Vindu må være minst 50cm bredt og 60cm høyt, samt BxH minst 150cm (f.eks 50x100, 60x90, 70x80). Avstand til planert terreng må være maksimalt 5 meter fra underkant vindu. Er det mer enn 5 meter må du ha stige med ryggbøyle, samt at det ikke kan være vinduer i fasaden stigen er montert på (minst 2 meter på hver side av stigen). 

Skråvindu i tak er i utgangspunktet ikke godkjent som rømningsvei, da de er veldig vanskelig å bruke på en sikker måte. 

Og som alle andre har påpekt; å endre bæresystem på egenhånd er fyfy. 

Lenke til kommentar

RIB har sjeldent sentralgodkjenning for brannprosjektering.

De beregner det statiske systemet, mens akustiske forhold, brann, elektrisk og alle de andre faggruppene tas av andre personer.

Hva er det du "prater" om. Tror du bør holde deg til det du kan!

Mvh.

Bygningsing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...