Odd Solberg Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Tusen takk for retretten TU =) Håper dere klarer å etterleve målene dere har satt dere i denne artikkelen. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 De som gjør de aller største antakelsene når det gjelder utslipp og klima er jo FN sitt klimapanel. De lager seg matematiske modeller og forsøker derigjennom å anta verdens klima mange, mange tiår fram i tid. Jeg tror ikke du helt skjønner hva IPCC egentlig driver med. Hva slags antakelser tenker du på? 3 Lenke til kommentar
Magne Prestegard Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Takk til redaktøren for forbiledlig sjøvkritikk. 1 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Dette var en merkelig suppe. TU skriver noe slikt som: "Beklager at vi kom i skade for å hevde at asfaltslitasjen (og dermed produksjonen av svevestøv) blir større jo tyngre kjøretøyet er." Å anta lineær sammenheng er vel ingen urimelig forutsetning. Hvis man tenker seg at man dobler vekta og setter på dobbelt så mange hjul, så blir faktisk antakelsen 100% riktig. Her kom det mer suppe. Du siterer feil og snakker om "produksjon" av støv. Artikkelen skriver om "opphvirvling" av støv. ("antagelser om at oppvirvling av støv øker linjært med bilens vekt.") For meg virker det åpenbart at oppvirvelingen har mye mer å gjøre med tverrsnitt (lastebil), fart og strømlinjeform. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå