AnonymDiskusjon Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Firma hadde en jobb for kunde. Det ble endringer i jobben pga komplikasjoner med frakten som kunden hadde ansvar for. Jobben ble avtalt å gjøres på annen måte, og det skulle ikke bli dyrere. Jobben ble startet opp, og det er en mer krevende jobb, og vi hadde ikke lovet noe tidsmessig når den skulle være ferdig. Kunden sendte oss hjem når den opprinnelige jobben skulle vært ferdig, og så fikk vi 2 dager til uken etter og skulle gjøre det vi rakk. Kunden fikk før siste dagene oversendt oversikt over alle kostnader på det som var utført, og estimert de siste dagene. Alt sto klart og tydelig i mailen, og vi ba om å få bekreftet det før vi gjorde resten. Og vi fikk bekreftelse at alt så fint ut, bare å kjøre igang med to siste dagene og ta det vi rakk. Vi gjorde det og sendte deretter regningen. Da fikk vi klage på 4 tettskrevne sider.. Bare en haug av falske anklager og oppspinn. De påstår vi har lovet at det skulle bli vesentlig billigere, og at vi skulle være ferdig på samme tid. Og nå var plutselig nesten alle summene helt urealistiske. Men har gått gjennom opptakene som er tatt automatisk på tlf. Men kunden er ikke opplyst om de. Kan jeg bare skrive av hva som ble sagt, og legge det fram i tingretten? Samt mail kommunikasjon? De sender og motkrav på tiden de bruker på å klage, samt at de måtte få inn andre folk (litauere) som gjorde ferdig jobben på ca 2 uker. (Vi kunne gjordt det på under en uke til) Anonymous poster hash: 57f56...478 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Det er etter straffeloven § 205 er det ulovleg å gjere opptak av samtalar som du ikkje sjølv deltek i. Av dette kan ein då dra sluttninga om at det er lov å ta opptak så lenge du er ein del av samtalen. Telefonopptaka er derfor ikkje ulovlege. I Norge har vi prinsipp om fri bevisførsel, noke som blant anna innebærer at lista for å ikkje tillate eit bevis ligg veldig høgt. Uansett så ville eg gjort slik du sjølv foreslår, altså at du skriver eit samandrag av kva som blei sagt. Så kan du heller dra fram dei faktiske lydopptaka seinare dersom det er behov for det. Dersom motparten benektar din versjon, og du deretter kan bevise at du snakkar sant så styrker det rettens tillitt til deg medan tillitten til motparten blir svekka. Det er ikkje alltid lurt å legge fram alt du har av bevis med ein gong. Eg tenker også som så at dei opprinnelige epostane må vell holde i massevis som bevis på kva som blei avtalt? Du må også være oppmerksom på håndverkertjenesteloven sine bestemmelsar. Som den profesjonelle part så vil du bli tildelt mykje av ansvaret for å veilede og informere forbrukaren på ein god måte. Lenke til kommentar
Jonas Are Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Hvis en håndverker opptrer på vegne av virksomheten kan lydopptaket tvilsomt sies å ha blitt foretatt i «rent personlige eller andre private formål», jf. personopplysningsloven § 3 annet ledd. Det betyr at personopplysningsloven gjelder. Virksomheten må ha hjemmel i lov eller ha samtykke fra den det skal gjøres lydopptak av, jf. personopplysningsloven § 8. I tillegg skulle virksomheten på eget initiativ ha opplyst innringer om at et lydopptak ble gjort, jf. personopplysningsloven § 19 Innringeren kan både kreve lydopptaket utlevert og slettet, jf. personopplysningsloven §§ 18 og 28. At lydopptaket kan føres for retten er en annen sak. I et slikt tilfelle kan motparten kreve bevisavskjæring etter reglene i tvisteloven. Det er ikke gitt at domstolene gir samtykke til slik bevisføring; retten foretar en bred, skjønnsmessig vurdering. Endret 23. mai 2016 av Jonas Are 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Jeg spør av uvitenhet, for å lære. Jeg trodde at det ikke er lov å ta opp en samtale dersom den andre part ikke er kjent med at det gjøres opptak. Dersom jeg har rett, så er opptaket ulovlig. Kan bevis føres, i en rett, dersom beviset er innhentet på ulovlig vis? Endret 23. mai 2016 av Thonord Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Jeg spør av uvitenhet, for å lære. Jeg trodde at det ikke er lov å ta opp en samtale dersom den andre part ikke er kjent med at det gjøres opptak. Dersom jeg har rett, så er opptaket ulovlig. Kan bevis føres, i en rett, dersom beviset er innhentet på ulovlig vis? § 145 a.Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som 1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller 2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller 3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt. Kilde: https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 Endret 23. mai 2016 av Strato Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hvis en håndverker opptrer på vegne av virksomheten kan lydopptaket tvilsomt sies å ha blitt foretatt i «rent personlige eller andre private formål», jf. personopplysningsloven § 3 annet ledd. Det betyr at personopplysningsloven gjelder. Virksomheten må ha hjemmel i lov eller ha samtykke fra den det skal gjøres lydopptak av, jf. personopplysningsloven § 8. I tillegg skulle virksomheten på eget initiativ ha opplyst innringer om at et lydopptak ble gjort, jf. personopplysningsloven § 19 Innringeren kan både kreve lydopptaket utlevert og slettet, jf. personopplysningsloven §§ 18 og 28. At lydopptaket kan føres for retten er en annen sak. I et slikt tilfelle kan motparten kreve bevisavskjæring etter reglene i tvisteloven. Det er ikke gitt at domstolene gir samtykke til slik bevisføring; retten foretar en bred, skjønnsmessig vurdering. Hjemmel for behandling av personopplysninger vil i dette konkrete tilfellet være personopplysningsloven § 8 a, "nødvendig for å oppfylle en avtale med den registrerte". Behandlingen er ikke uhjemlet etter § 8 (men den kan være det etter § 11). Brudd på personopplysningsloven § 19 gir ikke rett til sletting alene. Jeg spør av uvitenhet, for å lære. Jeg trodde at det ikke er lov å ta opp en samtale dersom den andre part ikke er kjent med at det gjøres opptak. Dersom jeg har rett, så er opptaket ulovlig. Kan bevis føres, i en rett, dersom beviset er innhentet på ulovlig vis? Lydopptaket er ikke ulovlig. Det står enhver fritt å ta opp lydopptak av samtaler en deltar i. Hvis det derimot hadde vært ulovlig hadde spørsmålet blitt regulert av tvisteloven § 22-7 (for sivile saker): Retten kan i særlige tilfeller nekte føring av bevis som er skaffet til veie på utilbørlig måte. Her legger loven opp til stor grad av skjønn - retten kan nekte i "særlige tilfeller", hvis beviset er skaffet til veie på "utilbørlig måte". Som hovedregel vil ulovlig bevisanskaffelse være utilbørlig, men det foretas en konkret avveining av lovbruddet mot hensynet til sakens opplysning, personvern, etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå