Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Få støtte fra nav uten grunn?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg liker ikke så godt å jobbe :( hater det rett og slett. Syns alt er kjedlig og klarer ikke tanke på "i mårra skal jeg jobbe 8 timer med ting som er kjedlig"

Har ikke noe utdanning heller. Men en kompis sa han hadde problemer osv til nav, så fikk han 18 000 i mnd. er det lov?

Kan jeg også finne på noen grunner eller kan man få støtte selv hvis man ikke orker å jobbe? Takk fpr svar:)

Anonymous poster hash: 9e340...2e6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler sterkt på kompisen din sin historie. Og så mye får han ikke med mindre han har hatt godt betalt jobb og er jobbsøker eller ung ufør.

Det beste du kan håpe på er sosialhjelp. Og selv da vil du antagelig få oppmøteplikt og bli sendt på jobbsøkerting.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på kompisen din sin historie. Og så mye får han ikke med mindre han har hatt godt betalt jobb og er jobbsøker eller ung ufør.

Det beste du kan håpe på er sosialhjelp. Og selv da vil du antagelig få oppmøteplikt og bli sendt på jobbsøkerting.

Stemmer nok det. Men du ser jo de.. Hva skal man si, "proffe" navera. De som kjører rundt i lugubre biler og har piercing i bryna og kun henger på statoil hele dagen og kjører bil, ja.. Er noen av de her, og de er sldri på no jobbgreier. Vurderer å spørre hvordan de får det til. Mister du ikke støtte hvis du takker nei til 3 jobber e.l?

Lenke til kommentar

Håper dette bare er en trolletråd.

Men hvis ikke, det er når jeg hører om sånne tilfeller som TS at jeg skulle ønske vi hadde et amerikansk velferdssystem. Den som ikke jobber, spiser ikke.

Nei, TS får vær så god å stå opp om morgenen og gjøre sin del. Nå blir det også tøffere tider for unnasluntrere, heldigvis.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jeg også finne på noen grunner eller kan man få støtte selv hvis man ikke orker å jobbe? Takk fpr svar:)

Uten grunn vil du selvsagt ikke få noe på NAV.

Dog, det ser ut som du sliter med psykologiske problemer som gjør det vanskelig for deg å kunne jobbe normalt. Mao du har en grunn til å få støtte.

Ta en prat med en psykolog og få utstett en attest som bekrefter at dine psykologiske problemer gjør det nesten umulig å kunne jobbe, ta deretter en tur ned til NAV med attesten, samtidig at du sverger på at du aller helst ville ha kunne jobbet, men inntil "sykdommen" din blir kurert (noe som nok vil kreve mange behandlingsrunder med psykologen med tilhørende inntekter for vedkommende) så må du desverre søke hjelp for å overleve.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis ikke, det er når jeg hører om sånne tilfeller som TS at jeg skulle ønske vi hadde et amerikansk velferdssystem. Den som ikke jobber, spiser ikke.

Ikke så lenge siden New York Post skrev om at man må tjene over gjennomsnittslønna for en lærer for at det ikke heller skal lønne seg å gå på social welfare dersom man er en mor med to barn. Du har nok blitt hjernevasket av norsk media om hvor forferdelig USA er.

Lenke til kommentar

Ta deg en utdanning innen noe du synes er spennende på, da klarer du ikke å gå hjem fra jobb nesten fordi du elsker jobben og tjener uendelig mye mer enn du noen gang vil få fra NAV. Det vil berike ditt liv, både monetært og alle andre måter. Prøv det, anbefales ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er du fornøyd å leve resten av livet på 18k minus skatt? Det er greit når du er 18-22 og bur med mamma, som vasker, rydder og mater deg. Evt mens du bur på hybel.
Men om du en gang skal ha familie? Kjøpe hus? Fin bil? Reise på ferie som koster 100.000k? Du har ikke råa te en shit med de 18k i månad. 

Jeg hater å jobbe. Men jeg liker de goder jeg får kjøpt for pengene. Og dess lenger jeg jobber - dess mer får jeg. 
De fleste har godt over 50k i månad når de blir eldre. Så sitter du fortsatt med 18k...

Men joda, om du er fornøyd med det, så er det berre å late som du er deprimert eller noe. Nav betaler. Men igjen, det kan bli mye vanskeligere å få jobb senere, nettop pga du var deprimert "før i tia".

Lenke til kommentar

Flere er inne på noen gode poenger her. Hva liker du å gjøre når du ikke jobber? Har du noen interesser som det er mulig å jobbe med?

Det er ingen som tvinger deg til å jobbe 8 timer med noe du ikke liker. Det er strake veien til utbrenthet over tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Det er for råttent å si at du ikke vil jobbe bare fordi du ikke vil når det er mange der ute som er syke og er avhengig av økonomisk støtte fra NAV for å klare å overleve. Dersom du ikke har en diagnose eller har noe som feiler deg så anbefaler jeg å utdanne deg og søke jobb, eller du kan gå å besøke jobb1. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...