AnonymDiskusjon Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 I tre år har jeg vært oppe til 2-6 på natta nesten hver eneste dag. Det er ikke det at jeg ikke får sove, men at jeg ikke vill. Jeg sier til meg selv at jeg skal legge meg tidlig hver eneste dag men ender opp med å være oppe til sent på natta og når jeg da skal oppe på morgenen så er jeg forferdelig trøtt. Det høres så enkelt ut, å legge seg til rett tid. Jeg har prøvd så lenge, men jeg får ikke til å slutte, jeg vet ikke hvorfor. Det plager meg veldig og jeg tuller heller ikke når jeg sier at jeg nesten har lyst til å henge meg selv nesten hver morgen pga dette. Noen som har vært i lignende situasjon eller kjenner noen som har vært det og som har tips til hvordan jeg kan stoppe dette? Jeg leste at det å sette alarm på mobilen når du vil legge deg skal hjelpe, men det fungerte ikke for meg. Takker for svar på forhånd! Anonymous poster hash: 5b7ab...6c8 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Går man våken lenge nok sovner man gjerne som en stein til rett tid. Trikset blir dermed å holde seg våken til man automatisk blir stuptrøtt ved normal leggetid. Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Har samme problem :-) For meg virker det som en nærmest kronisk tilstand. Men ett tips er å begynne å trene, for eksempel intervalltrening. Da blir jeg lettere trøtt på kvelden og sover bedre. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Stort sett det samme, og internett har skylda for jeg sovner til rett tid når jeg er på hytta uten internett og nei, det hjelper ikke å skru av nettet for jeg vet jeg har tilgang Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Med mindre man har en medisinsk påvist sykdom, så går dette ene og alene på selvbeherskelse. - Legge seg til fast tid - Ikke sove på dagtid - Ikke bruk digitale enheter etter at du har lagt deg under dyna - Ikke spis rett før leggetid - Ikke ha for stor variasjon i døgnrytme i ukedager og helg. (- Trening som nevnt av andre, hjelper på å bli trøtt utover kvelden) Sklir ofte ut hos meg også, men da vett jeg iallefall at det selvforskyldt, og jeg greier som regel å hente det inn igjen om jeg bestemmer meg for det. Lenke til kommentar
New bie Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Vel, jeg brukte 45 år på å finne ut at jeg var gluten intollerant (man doper seg på melk og brød, npif.no). jeg kalte meg ett nattdyr i ungdommen, og hadde det akkurat likt det du beskriver. Spesielt påfallende var det hvor død-trøtt jeg var om morgenen. SÅ når jeg sluttet med gluten og kasein (brød, melk), og i tillegg begynte med vitamin og mineraltilskudd, så fikk jeg plutselig ingen problemer med innsoving om kvelden, ei heller påfølgende tretthet om morgenen. Bare en tanke.... Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Hvor gammel er du, hvilken livssituasjon er du i? Vi aner jo ingenting om deg, om du er student eller pensjonist, eller hva du driver med på sene nattestimer. Sitter du og leser? Spiller du spill? Ser på TV? Eller trener du, for den saks skyld? Bor du alene, eller med familie som kan hjelpe deg med problemet? Og hvorfor fungerte ikke alarmklokken? Har slitt mye med søvnproblemer selv, men i mitt tilfelle er det at jeg ikke får sove. Tidvis kronisk insomni, særlig i eksamensperioden (men overraskende nok ikke så langt denne eksamensperioden). Det fikset seg selv, og jeg vedlikeholder det nå ved hjelp av regelmessige leggetider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå