Swande Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg skal kjøpe meg en pent brukt kvalitetskompakt og har veldig lyst på Leica D-Lux 6. Jeg synes imidlertid 24 mm er litt lite vidvinkel. God tips på andre kompaktkameraer med bedre vidvinkel? Skal brukes på fjellturer og ellers turer der speilrefleks blir for tungt å dra på. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Blir jo eventuelt Nikon DL 18-50 (som det ligger i navnet, så har det et objektiv med bildevinkel tilsvarende 18-50 mm på fullformat). Jeg kommer ikke på noen andre kompaktkameraer enn det som har noe videre enn 24 mm, men det blir litt kort i teleenden, da. Finner ikke noen nåværende pris på D-Lux 6, men det er i praksis en Panasonic LX-7 med Leica-prikk og annen programvare, og det ligger på litt over 3000 i dag. Nikon DL-serien er i en helt annen prisklasse, nyere og med større sensor. DL 18-50 skraper rett under 10 000, med DL 24-85 et par tusenlapper rimeligere. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Panasonic sin gm5 er jo latterlig kompakt med kit 12-32. Ny koster den 4000, men har sett til 2500-3000 på finn. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Panasonic sin gm5 er jo latterlig kompakt med kit 12-32. Ny koster den 4000, men har sett til 2500-3000 på finn. 12-32 mm på FourThirds-sensor tilsvarer 24-64 på fullformat, så det gir ikke noe mer vidvinkel enn LX7/D-Lux 6. Rimeligste vidvinkelzoomen til μFT er vel Olympus 9-18 mm (tilsv. 18-36), men da havner du også godt over 3-4000-kroners-segmentet samlet. Endret 23. mai 2016 av Sutekh Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Jeg skal kjøpe meg en pent brukt kvalitetskompakt og har veldig lyst på Leica D-Lux 6. Jeg synes imidlertid 24 mm er litt lite vidvinkel. God tips på andre kompaktkameraer med bedre vidvinkel? Skal brukes på fjellturer og ellers turer der speilrefleks blir for tungt å dra på. Hvilket speilreflekskamera og vidvinkelobjektiv har du nå? Jeg lurer egentlig på hvor mye vekt du ønsker/klarer å spare på å velge kompaktkamera. Også lurer jeg på hvor mye tele du må ha minimum og om værtetting og søker er noe du vektlegger. Endret 23. mai 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Swande Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) . Endret 23. mai 2016 av Swande Lenke til kommentar
Swande Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Jeg bruker idag en Canon D60 med Sigma vidvinkel, Tamron 90 mm. macro og telezoom. Dette blir mye vekt en en kompakt, men selvsagt med større zoomområde og en del andre fordeler. Jeg tenker at å pakke speilrefleks er en annen type fototur enn å rive med seg kompaktkamera. Jeg har en IPhone 6 som tar glimrende bilder, men jeg savner noe variasjon i brennvidde og selvsagt noe mer optisk kvalitet i en del situasjoner. Nikonen ser da ut til å ikke gi mer zoom og blir også for dyr, men Olympusen skal jeg sjekke. Generelt: er det verdt å betale 2-3000 for Leicaen som jo er en 3-4 år gammel og 10 megapixler? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Er det Sigma 8-16mm (13-25mm ekvivalent), 10-20mm (16-32mm ekv.) eller 12-24mm (19-38mm ekv.) vidvinkel du ønsker å erstatte med kompaktkameraet? Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Generelt: er det verdt å betale 2-3000 for Leicaen som jo er en 3-4 år gammel og 10 megapixler? Leica D-Lux 6 er en Panasonic LX7 med rød prikk på. Du får fortsatt LX7 nytt for vel 3000. Det var et bra kamera da det kom ut, og er forsåvidt fortsatt OK, men overgangen til større sensorer i kompaktkameraer som har vært de siste årene har gitt et kraftig løft i bildekvalitet. Bortsett fra multiformat sensor vil et Sony RX100 II/III gi samme vidvinkel og en mye bedre sensor, dessverre også til en mye høyere pris. Ellers er LX100 som er siste LX-versjon fra Panasonic et godt alternativ, men det er en god del større og dyrere. Personlig ville jeg ikke kjøpt D-Lux 6/LX7 i dag. Forøvrig enig med Sutekh's anbefaling av Panasonic GM1 eller GM5 med 12-32. GM1 koster litt under 4K, GM5 litt over med dette objektivet. Holder det ikke med 24mm ekvivalent kan du spe på med en vidvinkelzoom (9-18) som også er superkompakt etter hvert. Jeg synes GM5 er beste kjøpet, for vel 500 ekstra får man søker og et nyere kamera. Men GM1 er fortsatt, minst, lettest og billigst. Lenke til kommentar
Swande Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Er det Sigma 8-16mm (13-25mm ekvivalent), 10-20mm (16-32mm ekv.) eller 12-24mm (19-38mm ekv.) vidvinkel du ønsker å erstatte med kompaktkameraet? Det er 10-20mm, men jeg trenger ikke å erstatte det. Poenget er at jeg synes vidvinkel er viktigere enn tele på et kompaktkamera og synes 24 mm er litt lite Lenke til kommentar
Swande Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Generelt: er det verdt å betale 2-3000 for Leicaen som jo er en 3-4 år gammel og 10 megapixler? Leica D-Lux 6 er en Panasonic LX7 med rød prikk på. Du får fortsatt LX7 nytt for vel 3000. Det var et bra kamera da det kom ut, og er forsåvidt fortsatt OK, men overgangen til større sensorer i kompaktkameraer som har vært de siste årene har gitt et kraftig løft i bildekvalitet. Bortsett fra multiformat sensor vil et Sony RX100 II/III gi samme vidvinkel og en mye bedre sensor, dessverre også til en mye høyere pris. Ellers er LX100 som er siste LX-versjon fra Panasonic et godt alternativ, men det er en god del større og dyrere. Personlig ville jeg ikke kjøpt D-Lux 6/LX7 i dag. Forøvrig enig med Sutekh's anbefaling av Panasonic GM1 eller GM5 med 12-32. GM1 koster litt under 4K, GM5 litt over med dette objektivet. Holder det ikke med 24mm ekvivalent kan du spe på med en vidvinkelzoom (9-18) som også er superkompakt etter hvert. Jeg synes GM5 er beste kjøpet, for vel 500 ekstra får man søker og et nyere kamera. Men GM1 er fortsatt, minst, lettest og billigst. Takk for gode råd. Jeg tar en ny runde i bruktmarkedet for å sjekke GM1 og også LX7 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Problemet er at 24mm ekvivalent på et kompaktkamera er akseptert som en grei vidvinkel, så det er ikke mange kameraer som har bedre en det. Hadde nok kjøpt en LX7 en å betale et par tusen ekstra for og få Leica påklistret kameraet siden begge kameraene har eksakt samme innmat/eksteriør, så det er bare behandlingen/prosesseringen av JPG-filene som er forskjellig. Endret 23. mai 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Nikonen ser da ut til å ikke gi mer zoom Poenget er at jeg synes vidvinkel er viktigere enn tele på et kompaktkamera og synes 24 mm er litt liteDe to sitatene henger ikke helt på grep At DL 18-50 er i dyreste laget er jeg helt enig i, men det er det eneste kompaktkameraet som er markant videre enn "standarden" som er tilsvarende 24 mm. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 PS. Husk å gange med crop-faktoren når du skal regne ut fullformat ekvivalent brennvidde. Sigma 10-20mm på et Canon 60D (og det langt eldre D60 om du stavet riktig) er 1,6x. Det vil si at Sigmaen fungerer som en 16-32mm på fullformat. Det er selvsagt forskjell på 16 og 24 (begge fullformat-ekvivalent), men ikke så mye som 10 vs 24 om det var det du tenkte. Nå kan det jo hende du vet dette godt så da fortsetter jeg med et forslag med det i mente: _________________ Canon 60D + Sigma 10-20mm (f/4-5,6-varianten) veier til sammen 1225 gram. Jeg regner med du ikke går rundt med det objektivet alene, men tar med deg flere samtidig. Da blir det fort 2-3 kg og da skjønner jeg godt at et kompaktkamera frister. Siden du er inne i Canon-systemet, hva med å prøve å finne en lettvektspakke innenfor det? Hverken kameraet eller vidvinkelobjektivet ditt er de letteste i sin klasse. Kjøper du et reservekamera, Canon 100D, så veier det nesten halvparten av 60D (407 vs 755 gram). Vidvinkelobjektivet kan for eksempel selges og byttes ut med Canon sin egen 10-18mm som veier nesten halvparten av Sigma sin (240 vs 470 gram). Legg til kitobjektivet 18-55mm (200g) så er du oppe i totalt 847 gram for "turpakken" med to objektiver. _________________ En annen mulighet, hvis du har et kitobjektiv med 18mm vidvinkel (29mm fullformat-ekvivalent), og tar mye utsiktsbilder er å ta flere bilder ved siden av hverandre og lime de samen til et vidvinkelbilde. Det finnes gratis og lettbrukt programvare som fikser det. Det blir litt mer jobb i etterkant, men til gjengjeld begrenses ikke vidvinkelen til 10mm. Du kan om så ta hele horisonten 360 grader rundt. I tillegg vil megapikslene summeres (minus overlapp) slik at du får mye mer detaljer i bildene enn om du tok et enkelt bilde på 10mm. Hvis du dropper å ta med Sigmaen på tur slik jeg foreslår her så kommer turpakken (Canon 100D + 18-55mm) på bare 607 gram. Du kan også vurdere å bytte ut kit-objektivet med en superzoom (a la 18-200mm, de veier alle rundt 4-500 gram) og en makroring. Da får du en skikkelig lettvekts allroundpakke med muligheter for alt fra panorama til fuglebilder og makro. Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) At DL 18-50 er i dyreste laget er jeg helt enig i, men det er det eneste kompaktkameraet som er markant videre enn "standarden" som er tilsvarende 24 mm. Det finnes faktisk et par andre kompaktkameraer som går under 24mm, men DL 18-50 er vel det eneste med rimelig bra bildekvalitet (hvis det har det da) og 18mm. Eksempler: - Olympus TG-870 har f.eks 21mm ekvivalent og det har superzoomkameraet SX50 SX60 også. - Panasonic FZ72 har 20mm, også dette et superzoomkamera som blir relativt stort, men likevel lite i forhold til 60D. Ellers er det et par med 22mm ekvivalent, men alle disse har veldig små sensorer og TG-870 er vanntett som gjerne betyr relativt dårlig bildekvalitet pga objektivkonstruksjon. DL 18-50 ser forsåvidt ut som et bra kamera, men det blir veldig lite zoomområde med normal som lengste brennvidde. Det blir vel heller ikke tilgjengelig på en stund og prisen er ganske heftig. Man får faktisk GM1 eller GM5 med 12-32 + en Olympus 9-18 til omtrent samme pris. Endret 24. mai 2016 av se# Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Nei, SX50 HS har bare 24mm vidvinkel, mens SX60 HS har 21mm. Mitt SX50 superzoom blir kun brukt i spesielle tilfeller, RX100 II gir mye bedre bilder selv om det kun er 28-100mm. Når jeg vil ha brede panoramabilder i naturen foretrekker jeg Sony eller Samsung med automatisk panoramafilming. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Nei, SX50 HS har bare 24mm vidvinkel, mens SX60 HS har 21mm. Skrivefeil, rettet den nå. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Det finnes faktisk et par andre kompaktkameraer som går under 24mm, men DL 18-50 er vel det eneste med rimelig bra bildekvalitet (hvis det har det da) og 18mm.Jeg burde kanskje helgardert meg og skrevet "entusiaskompakt", siden det er det segmentet jeg faktisk har noenlunde oversikt over. Men vi kan vel være enige om at ingen av alternativene havner i LX7/D-Lux 6-klassen. DL 18-50 ser forsåvidt ut som et bra kamera, men det blir veldig lite zoomområde med normal som lengste brennvidde. Det blir vel heller ikke tilgjengelig på en stund og prisen er ganske heftig. Man får faktisk GM1 eller GM5 med 12-32 + en Olympus 9-18 til omtrent samme pris.Poenget mitt er egentlig bare at trådstarters ønske ikke lar seg oppfylle. Enten må vidvinkelkravet vike, eller så ryker budsjettet. Også alternativet med systemkamera vil drive opp budsjettet ganske kraftig med en gang du skal legge til en vidvinkelzoom. Lenke til kommentar
Swande Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2016 Forslaget om å velge en lettvektspakke fra Canon, siden jeg alt har Canon systemkamera, er interessant, men blir likevel for stort. Jeg vil ha et minst mulig kompakt som går i lomma på små og store turer. Jeg er til og med i tvil om Lux7/D Lux6 og GM1 og GM5 er litt store.. Kombinasjonene høy billedkvalitet, god vidvinkel, kompakt lommestørrelse til en bruktpris på 2500-3000,- ser da ut til å være vanskelig. Det kan se ut som LUX7 eller Leica Lux 6 er det nærmeste jeg kommer. Sony Cyber Shot-dsc-rx100-iii, kan også være mulig å få brukt for omkring 3000,-. Dette er en del mindre. Apropos panoramabilder: er det noen av disse kameraene som har innebygd panoramafunksjon som er ok? Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Men vi kan vel være enige om at ingen av alternativene havner i LX7/D-Lux 6-klassen. Tror vi er enige om det meste, prøver bare å ramse opp det jeg vet om av alternativer som muligens kan være interessant. Når det gjelder innebygd panoramafunksjon som genererer ferdig Jpg i kameraet var Sony tidlig ute med dette og synes deres fungerer rimelig bra, men hvis man ser nærme på bildet er det ofte noen artefakter. For små bilder fungerer imidlertid panoramafunksjon til Sony helt fint. Husker ikke hvordan det var med LX7. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå