Skabbetuss Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvilke regler henviser du til Dragen ? er det EU sin revurdering av tobakksloven ? Eneste jeg kan lese om dette direktivet er forbud mot mentolsigaretter, forbud mot reklame for e-sigaretter, og det skal være en maksimalgrense på 20 milligram nikotin per mililiter væske. Dette skal innlemmes i EØS avtalen. Jeg syns det er et paradoks hvordan vi i Norge betaler enorme summer til EU, slik at de kan diktere nye regelverk. 2 Lenke til kommentar
Luringfax Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Nye regler fra 20. mai. Både for evæske og utstyr. Har du lyst til å utdype? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Nye regler: maks 2% nikotin, lekkasjefri beholder, godkjent innhold, grundig innholdsfortegnelse, helseadvarsel, lekkasjefri tank, maks 2 ml tank. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Nye regler: maks 2% nikotin, lekkasjefri beholder, godkjent innhold, grundig innholdsfortegnelse, helseadvarsel, lekkasjefri tank, maks 2 ml tank.+ Maks 10ml flasker med juice. Det blir snart billigere å røyke igjen. Lenke til kommentar
Skabbetuss Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Jaja, om dette er framtiden får de et helvete på tollen. "jasså, her har han bestilt 1% for sterk e-juice og tanken er på hele 4 ml ! Nå håper jeg virkelig Storbritania går ut av EU, for da slipper vi dette tullet. BREXIT please ! Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Jaja, om dette er framtiden får de et helvete på tollen. "jasså, her har han bestilt 1% for sterk e-juice og tanken er på hele 4 ml ! Nå håper jeg virkelig Storbritania går ut av EU, for da slipper vi dette tullet. BREXIT please ! Hva har det å si for oss om Storbritania går ut av EU? Det vil jo være de samme begrensningene her i landet. Lenke til kommentar
Skabbetuss Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Det vil fortsatt være mulig å bestille fra Storbritania vel ? Jeg nekter å tro at de gidder å ta seg bryet med å sjekke tanker og % nikotin EDIT: wait a second.. om de går ut av EU så faller også regelen om privatimport fra EU/EØS bort. f... trist utvikling Endret 23. mai 2016 av Skabbetuss Lenke til kommentar
Luringfax Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Hvordan får man tak i juice med så lite nikotin? De fleste produsenter begynner vel på 10% som minste alternativ. Noen som vet? Har en sånn funny følelse rundt at det sitter noen dresskledde mennesker nedi Brussel bestemmer disse tingene fra en dag til en annen når det er helt åpenbart at de går på tvers av både vitenskaplig bevis og meningene til folket.. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvordan får man tak i juice med så lite nikotin? De fleste produsenter begynner vel på 10% som minste alternativ. Noen som vet? Har en sånn funny følelse rundt at det sitter noen dresskledde mennesker nedi Brussel bestemmer disse tingene fra en dag til en annen når det er helt åpenbart at de går på tvers av både vitenskaplig bevis og meningene til folket.. 10% = 100mg/ml. 2% = 20mg/ml. 100% = ~1000mg/ml Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvordan får man tak i juice med så lite nikotin? De fleste produsenter begynner vel på 10% som minste alternativ. Noen som vet? Har en sånn funny følelse rundt at det sitter noen dresskledde mennesker nedi Brussel bestemmer disse tingene fra en dag til en annen når det er helt åpenbart at de går på tvers av både vitenskaplig bevis og meningene til folket.. De fleste damper under 1,8%. 1,8% tilsvarer Prince. Lenke til kommentar
HegeG Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Damper selv...har dampet i over 2 år. Reist flere ganger til utlandet, aldri hatt problemer av noe slag gjennom tollen med e-juice. Norske forhandlere har ikke lov å selge juice med nikotin, men det er lov å bestille e-juice med nikotin, eller nikotinbaser, fra utlandet til eget forbruk. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Har bestillt 2 flasker med 100ml nic juice fra mixandmatcheliquids i dag, så får vi se om det kommer igjennom tolla.. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Bestilte det samme (100 ml 10%), men i to forsendelser. Håper de går igjennom. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 (endret) Loven sier at det er lov å importere legemidler inntil 3 måneders forbruk. Det vil si at du må, på forespørsel, kunne dokumentere at e-juicen er anskaffet som legemiddel, og at den er lovlig omsatt som sådan i innkjøpslandet. At du slipper unna hvis tollmyndighetene ikke kontrollerer vil ikke si at regelverket sier at du har gjort noe lovlig. Jeg sier ikke at du lyver. For å lyve må du vite at du tar feil. Jeg sier at du er uvitende. Jeg kan ikke se at e-juicens klassifisering i selgerlandet har betydning for hvordan det klassifiseres etter norsk lov. I Norge er nikotin oppført på legemiddellisten og nikotin-holding e-juice klassifisert som legemiddel i henhold til Forskrift om tilvirkning og import av legemidler: For elektroniske sigaretter, som regnes som legemidler etter legemiddelloven § 2, gjelder iflg forskrift 22 sep 2015 nr. 1091 tidligere versjon av § 3-2: Dette bekreftes også av hjemmesiden til Statens legemiddelverk. Det er derfor merkelig at Helsedirektoratet sier at måten produktet markedsført på har betydning. Det er Statens legemiddelverk som bestemmer hva som er klassifiseres som legemidler (jfr. Forskrift om legemiddelklassifisering). Slik jeg tolker det, omfattes e-juice med nikotin av Forskrift om tilvirkning og import av legemidler, uansett klassifisering i selgerlandet.Innførsel av e-juice som ikke er klassifisert som legemiddel i selgerlandet vil således være tillatt, under tidligere nevnte forutsetninger. (Dokumentasjon på at e-juicen er til eget bruk kan man f.eks. få fra egen lege.) Endret 27. mai 2016 av yaddah Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Det følger av forvaltningspraksis knyttet til den tidligere legemiddelimportforskriften § 3-2 at det er selgerlandets klassifisering som skal legges til grunn for hvorvidt produktet er lovlig anskaffet. Lovlig anskaffelse i selgerlandet er et vilkår for at legemiddelimport skal være lovlig. Dette anså myndighetene som uønsket. Derfor endret man bestemmelsen, og etter at forskrift 22.9.2015 nr. 1091 trådte i kraft ble dette endret, slik at det nå er norsk klassifisering som avgjør dersom reseptstatus er forskjellig mellom selgerlandet og Norge. For elektroniske sigaretter ønsket man imidlertid å opprettholde gammel ordning. Spørsmålet handler ikke om hvorvidt e-juice med nikotin er klassifisert som legemiddel i selgerlandet. Spørsmålet er om nikotinholding e-juice er anskaffet som legemiddel til hjelp med røykeavvenning. Dette er ikke et vilkår etter legemiddelimportforskriften, det er et vilkår etter tobakksforbudforskriften. Som kjent etablerer tobakksforbudforskriften § 2 jf. § 3 et forbud mot import av nikotinholding e-juice, med et unntak i § 4. Unntaket lyder slik: Unntatt fra forbudet i § 2 er nikotinholdige produkter som markedsføres til røykeavvenning og som klassifiseres som legemidler, jf lov av 4. desember 1992 nr. 132 om legemidler mv. Bestemmelsene i tobakksforbudforskriften går foran legemiddelimportforskriften. Man må derfor, i tillegg til å oppfylle vilkårene i legemiddelimportforskriften § 3-2 også oppfylle vilkårene i tobakksforbudsforskriften § 4. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Bestilte det samme (100 ml 10%), men i to forsendelser. Håper de går igjennom. Jeg fikk i hvertfall mine i postkassa her i Oslo i dag (de var også 100mg/100ml). Lenke til kommentar
MRN Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 Noen som har nye erfaringer å dele? Bestilte fra esmokes.se for en liten uke sida. Enten tar tollen beslag, eller så får jeg omsider det i postkassa. Dessuten så trodde jeg at man kunne bestille lovlig fra EØS-land? Hvordan er reglene nå? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 16. juli 2019 Del Skrevet 16. juli 2019 (endret) Jeg fikk mine på fredag. Samme her, 1x 100ml 10% (100mg/ml) fra Mixnmatch, levert sist fredag, bestilt en uke tidligere. Endret 16. juli 2019 av xRun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå