Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nytt håp for dei som ynskje seg noko raskare enn 1Gbps på eksisterande CAT5e/CAT6 kabling.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du leser Wikipedian, så ser du det står at det er en "taskforce" som har som mål å ha standarden klar i September i år. Deretter vil det være opp til produsenter å lage utstyr som støtter det, og til å begynne med vil det nok kun være toppmodeller av rutere som får dette.

Uansett veldig positivt om de kan bli enige om en standard for 5Gpbs via CAT 5e! Hadde vært fint å kunne oppgradere ruter/nettverkskort om et par år og få 5Gbps uten å bytte kabler!

• Liker 1
Lenke til kommentar

September? Herregud, det burde være klar lenge før det.

Det jeg ikke forstår er hvorfor dette ikke blir laget mye før.

Er usikker på om 5 gigabit bruker Halv dupleks altså det brukes kun 4 tp pins istedenfor 8.

Vet ikke med 2,5 Gigabit da bruker kun 2?

Eller om det er maskinvaren som er begrenset?

For hvis 10 gigabit utstyr og 2,5\5 gigabit blir like stort og like dyrt ser jeg ikke poenget.

Skulle tro de gjør samme som skjermkort\cpu utstyr med produksjonsfeil blir fjernet funksjoner slik at ofte derfor det finnes billigere versjoner istedenfor å kaste noe som funger får de billigere cpu med mindre kjerner.

Er bra routere får dette. Så man slipper på bruke ITX basert maskin med Pfsense\untangle eller Router OS.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

September? Herregud, det burde være klar lenge før det.

Det jeg ikke forstår er hvorfor dette ikke blir laget mye før.

Er usikker på om 5 gigabit bruker Halv dupleks altså det brukes kun 4 tp pins istedenfor 8.

Vet ikke med 2,5 Gigabit da bruker kun 2?

Eller om det er maskinvaren som er begrenset?

For hvis 10 gigabit utstyr og 2,5\5 gigabit blir like stort og like dyrt ser jeg ikke poenget.

Skulle tro de gjør samme som skjermkort\cpu utstyr med produksjonsfeil blir fjernet funksjoner slik at ofte derfor det finnes billigere versjoner istedenfor å kaste noe som funger får de billigere cpu med mindre kjerner.

Er bra routere får dette. Så man slipper på bruke ITX basert maskin med Pfsense\untangle eller Router OS.

Når skal det gå opp for deg at dine ønsker rundt nettverksutstyr/linjehastigheter osv er EKSTREMT spesielle? Pr i dag er det meget få privatpersoner som trenger noe mer enn 1Gbps hjemme. Mange har ikke mer enn 100Mbps, uten å engang være klar over det selv(fordi de bruker gammel switch bak ruteren f.eks.).

Hele poenget med denne teknologien er altså å kunne utnytte den kablingen som allerede eksisterer, og presse hastigheten opp fra dagens 1Gbps til 2,5/5Gbps. Noe alle vel kan være enige i at er en bra ting?

Det vil ta mye lenger tid enn til September i år før produkter er på markedet, rimelige nok til at du vil ha dem og enkle nok til at du klarer å sette dem opp.

Hvis du ikke forstår hvorfor det ikke er laget før, hvorfor gjør du det ikke selv? Virker som om du mener det er enkelt, og det er det absolutt ikke. Hadde du klart å gjøre det, og ha fungerende utstyr klart før September i år, så blir du nok en meget rik mann/dame(og kan ta deg råd til å få lagt inn fiberlinje, pluss 40Gbit nettverk!).

Duplex har ingenting med saken å gjøre her...

Prisen:

17 837,- NETGEAR NETGEAR ProSAFE_ M4200-10MG-PoE_ Managed Switch (GSM4210P) (GSM4210P-100NES)

Nettverkkkortet finner jeg ikke pris på i norge.

Men ja hvis dette er prisene kan jeg like godt kjøpe 10 gigabit utstyr.

Så kjøp 10 gigabit utsyr da! Det utstyret du venter på vil ikke komme i år. Antakelig ikke neste år heller...

Kanskje du i 2018 vil kunne få noe, men med tanke på hvor lavt behovet i markedet er så tviler jeg på at prisene vil presses nedover.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hele poenget med denne teknologien er altså å kunne utnytte den kablingen som allerede eksisterer, og presse hastigheten opp fra dagens 1Gbps til 2,5/5Gbps. Noe alle vel kan være enige i at er en bra ting?

Problemet er jeg tviler på verken TP link\dlink eller cisco klarer å lage

En switch i denne størrelsen:

Da problemene med dagens switcher\ pris\støy\ størrelse på 10 gigabit utstyr.

Med 2.5\5 gigabit kanskje ting blir ennå mindre, hvem vet?

Har vanskelighet å tro en switch med den teknologien trenger kun usb2 port og blir små?

DGS1008GC1ImageHSide.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...