LøkSuppe Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Kan nokon definere "livsløgn", på ein lett og forståelig måte. Med eit eksempel på ein livsløgn også? La oss ta Petter stordalen som eksempel. Han er ganske kjent for å være "miljøvennlig". Livsløgnen hans var at han bruker privatfly for å komme seg til ulike hoteller han har - og som vi vet er ikke akkurat privatfly kjent for å være miljøvennlig! Skjønner, takk! Lenke til kommentar
LøkSuppe Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Kan nokon definere "livsløgn", på ein lett og forståelig måte. Med eit eksempel på ein livsløgn også? Et eksempel kan være Darwins evolusjonsteori vs kristne tro av Adam og Eva, de nektet å tro på det Darwin sa Kan du utdype den litt? Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Kan nokon definere "livsløgn", på ein lett og forståelig måte. Med eit eksempel på ein livsløgn også? Et eksempel kan være Darwins evolusjonsteori vs kristne tro av Adam og Eva, de nektet å tro på det Darwin sa Kan du utdype den litt? Ville ikke akkurat ha sagt at det har noe med livsløgn å gjøre. Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 (endret) Livet var herlig da man gikk i 7. og hadde de prøveheftene Endret 24. mai 2016 av hien 2 Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Kan nokon definere "livsløgn", på ein lett og forståelig måte. Med eit eksempel på ein livsløgn også? Et eksempel kan være Darwins evolusjonsteori vs kristne tro av Adam og Eva, de nektet å tro på det Darwin sa Kan du utdype den litt? Ville ikke akkurat ha sagt at det har noe med livsløgn å gjøre. Da har jeg sikkert misforstått definisjonen på livsløgn. Lenke til kommentar
Eg hatar spytorsk Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Her er noen nyttige nynorske ting som kan være nyttige å lagre i et dokument og ha med seg imorgen. Liste over høyfrekvente ord: http://oaks.nvg.org/vanlegaste.html Kort ordliste fra bokmål til nynorsk: http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Ordlister/Synonymliste-bokmaal-nynorsk/ Ord som ende på -heit: http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Nynorskhjelp/Ord_paa_-heit/ Omriving fra bokmål til nynorsk, putte -s bakom ord for å vise tilhørlighet: http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Nynorskhjelp/S-genitiv/ Om noen andre har andre nyttige linker er det bare å komme med dem 1 Lenke til kommentar
dritt Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hva tror dere oppgavene kommer til å handle om? Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Jeg har norsk eksamen på VG3 (jobber kanskje på en annen måte) Det viktigste er at du vet hvordan du bygger opp ulike tekster, og kan litt om litteraturen. Jeg husker ikke hva man må kunne i 10. klasse, men hvis dere har lært litt om epokene i forhold til ulike tekster så hadde jeg øvd på det + hvordan man bygger opp ulike tekster. Skal dere analysere tekster, eller skrive novelle, dikt, artikkel, drøfte, resonnere etc? Det er akkurat det vi ikke vet. I forberedelsematerialet får vi beskjed om at tema er Arven etter Ibsen... på eksamen så skal vi blant annet skrive om lesestrategier og slikt... Ingen sammenheng spør du meg Lenke til kommentar
OssyG Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Kan nokon definere "livsløgn", på ein lett og forståelig måte. Med eit eksempel på ein livsløgn også? Et eksempel kan være Darwins evolusjonsteori vs kristne tro av Adam og Eva, de nektet å tro på det Darwin sa Kan du utdype den litt? Ville ikke akkurat ha sagt at det har noe med livsløgn å gjøre. Da har jeg sikkert misforstått definisjonen på livsløgn. Villanden, hun jenta finner ut at faren hennes ikke er den biologiske faren sin. Det er en livsløgn. Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Kan nokon definere "livsløgn", på ein lett og forståelig måte. Med eit eksempel på ein livsløgn også? Et eksempel kan være Darwins evolusjonsteori vs kristne tro av Adam og Eva, de nektet å tro på det Darwin sa Kan du utdype den litt? Ville ikke akkurat ha sagt at det har noe med livsløgn å gjøre. Da har jeg sikkert misforstått definisjonen på livsløgn. Kan godt hende at jeg misforsto det du skrev Lenke til kommentar
OssyG Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Nokon som har ein god liste på feil ein ofte gjer på nynorsk? Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Skulle ønske jeg kom opp i matte.... 4 Lenke til kommentar
Jixil Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 (endret) Skulle ønske jeg kom opp i matte.... Og når alle som kom opp i matte forteller at den ikke var så ille heller, vel, da dør en del av meg. Endret 24. mai 2016 av Jixil 2 Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Skulle ønske jeg kom opp i matte.... Ahh... går ikke an for meg å bli trukket opp i matte siden jeg har forsett matte Lenke til kommentar
hh1234321 Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Får du karakter 1 vis du glemte å skrive oppgavenummer??? Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hender det at en person finner ut om en livsløgn kommer i eksamen og vi skal dikte videre hva han eller hun skal gjøre. Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Skulle ønske jeg kom opp i matte.... Og når alle som kom opp i matte forteller at den ikke var så ille heller, vel, da dør en del av meg. Hahaha, ja, spesielt da. Og det kommer i tillegg fra elever som i utgangspunktet ikke ønsket å komme opp i det Lenke til kommentar
LøkSuppe Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Kan nokon definere "livsløgn", på ein lett og forståelig måte. Med eit eksempel på ein livsløgn også? Et eksempel kan være Darwins evolusjonsteori vs kristne tro av Adam og Eva, de nektet å tro på det Darwin sa Kan du utdype den litt? Ville ikke akkurat ha sagt at det har noe med livsløgn å gjøre. Da har jeg sikkert misforstått definisjonen på livsløgn. Villanden, hun jenta finner ut at faren hennes ikke er den biologiske faren sin. Det er en livsløgn. Men er ikkje ein livsløgn å ha ein forvridd forestilling av sitt eiget liv? Hvis ho jenta ikkje visste noko om at faren ikkje er den eigentlige faren, blir det da ein livsløgn? Eg berre stille spørsmål, er så usikker på akkurat det temaet her. Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Får du karakter 1 vis du glemte å skrive oppgavenummer??? Det gjør man nok ikke, men tror det kanskje trekker litt. Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Kan nokon definere "livsløgn", på ein lett og forståelig måte. Med eit eksempel på ein livsløgn også? Et eksempel kan være Darwins evolusjonsteori vs kristne tro av Adam og Eva, de nektet å tro på det Darwin sa Kan du utdype den litt? Ville ikke akkurat ha sagt at det har noe med livsløgn å gjøre. Da har jeg sikkert misforstått definisjonen på livsløgn. Villanden, hun jenta finner ut at faren hennes ikke er den biologiske faren sin. Det er en livsløgn. Men er ikkje ein livsløgn å ha ein forvridd forestilling av sitt eiget liv? Hvis ho jenta ikkje visste noko om at faren ikkje er den eigentlige faren, blir det da ein livsløgn? Eg berre stille spørsmål, er så usikker på akkurat det temaet her. Dersom en jente hadde levd på en fantasi om at for eksempel Per var hennes far, men egentlig så var det Albert.. har den jenta levd på en livsløgn... Petter stodalen kaller seg selv for en miljøaktivist, men det er en livsløgn... for han bruker tross alt privatfly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg