Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Heldige!!! Skolen vår har ikke råd til gulv engang. Vi må sitte ute Det gulvet jeg snakker om befinner seg under åpen himmel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Nei ikke vi heller, elevene bruker hverandres rygg som pult ... Da skjønner jeg hvorfor mange har så stygge håndskrifter. Lenke til kommentar
Gjest medlem-409397 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hva er likheten mellom Vildanden og Genesanse og verdighet? Jeg tenker at genanse og verdighet er det motsatte av Vildanden for han gjemmer seg ikke bak fasaden ved å tenke at elevene elsker ham, men tenker helt motsatt. At de hater ham og er hans fiender. Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Det er ikke viktig å tenke på sjanger, men kanskje hvilke sjangre som passer best til oppgaven og hva sm e rbest for deg sånn at du kan fokusere på det også Sjanger i seg selv er uviktig. Om oppgaven f.eks. sier at du skal skrive en tekst hvor du bruker tankereferat og skildring, så er det uviktig om det er novelle, eventyr, fortelling eller noe helt annet, så lenge du bruker tankereferat og skildring. Du må gjerne skrive sjanger, men ikke fokuser på sjangertrekk og føle at du må finne riktig sjanger og findyrke den. Her er vi litt uenige med hverandre, FrøkenSnurp. Hvis du skriver sjanger, novelle feks, så kan du få trekk hvis du har bommet på sjangeren og skrevet et kåseri. På norsktentamen i fjor skrev jeg en tale, og kommentaren til læreren var bl.a. at den var på vei til å bli en essay Lenke til kommentar
lenedahl Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Det var noen her inne som antydet at passordet i år var solsikker og at dette kunne ha noe med årets eksamen å gjøre. Ville bare nevne at Norsk kvinnesaksforening har solsikken som sitt symbol og det har de hatt i over 100 år ." Feminister i Kansas i USA, som kjempet for menneskerettigheter og stemmerett på 1800-tallet, tok solsikken som tegn på kvinners krav. Den symboliserte sol og varme, optimisme og energi. Den var frihetens og opplysningens flamme. Aasta Hansteen tok den med seg til NKF, der den også ble tegn på søstersolidaritet, fordi den kom fra kvinnebevegelsen på den andre siden av havet. Feministtegnet kom i bruk under den andre kvinnesaksbølgen på 1970-tallet. Den viser til kjærlighetsgudinnen Venus, og feminister brukte den som symbol på kvinnens nye stolthet i sin kollektive identitet. Symbolet med både solsikke og feministsymbol er laget av Torild Skard og ble vedtatt av NKFs landsstyre i anledning foreningens 125 års jubileum." Denne teksten er hentet på Norsk kvinnesaksforening sin nettside. Har du en link? 1 Lenke til kommentar
FrøkenSnurp Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Det er ikke viktig å tenke på sjanger, men kanskje hvilke sjangre som passer best til oppgaven og hva sm e rbest for deg sånn at du kan fokusere på det også Sjanger i seg selv er uviktig. Om oppgaven f.eks. sier at du skal skrive en tekst hvor du bruker tankereferat og skildring, så er det uviktig om det er novelle, eventyr, fortelling eller noe helt annet, så lenge du bruker tankereferat og skildring. Du må gjerne skrive sjanger, men ikke fokuser på sjangertrekk og føle at du må finne riktig sjanger og findyrke den. Her er vi litt uenige med hverandre, FrøkenSnurp. Hvis du skriver sjanger, novelle feks, så kan du få trekk hvis du har bommet på sjangeren og skrevet et kåseri. Da får du vel ikke trekk fordi du bommer på sjanger, men fordi du bommer på oppgaven? Sier oppgaven at du skal skrive en argumenterende tekst, og du skriver et eventyr, så vil det jo fort bli vanskelig å argumentere. Sier derimot oppgaven at teksten har som hensikt å underholde, så tenker jeg umiddelbart kåseri, men jeg har også sett elever løse det med å skrive både fortelling og dagbok. Trekket ligger jo ikke i sjangeren i seg selv, men i hvilken grad man svarer på oppgaven. Lenke til kommentar
Henrik Ibsen Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Visste dere at dersom Ibsen levde i dag hadde han fyllt 110 år? GRATULERER MED DAGEN HENRIK IBSEN :D Edit: Sorry, det er 110 år siden han døde, sorry xD Endret 23. mai 2016 av Henrik Ibsen altså <3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Visste dere at dersom Ibsen levde i dag hadde han fyllt 110 år? GRATULERER MED DAGEN HENRIK IBSEN :D Vi fikk dessverre vite dette på skolen i dag, beklager så meget. Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Visste dere at dersom Ibsen levde i dag hadde han fyllt 110 år? GRATULERER MED DAGEN HENRIK IBSEN :D Nei, faktisk døde han for 110 år siden! 188 år ville han blitt Lenke til kommentar
FrøkenSnurp Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Det er ikke viktig å tenke på sjanger, men kanskje hvilke sjangre som passer best til oppgaven og hva sm e rbest for deg sånn at du kan fokusere på det også Sjanger i seg selv er uviktig. Om oppgaven f.eks. sier at du skal skrive en tekst hvor du bruker tankereferat og skildring, så er det uviktig om det er novelle, eventyr, fortelling eller noe helt annet, så lenge du bruker tankereferat og skildring. Du må gjerne skrive sjanger, men ikke fokuser på sjangertrekk og føle at du må finne riktig sjanger og findyrke den. Her er vi litt uenige med hverandre, FrøkenSnurp. Hvis du skriver sjanger, novelle feks, så kan du få trekk hvis du har bommet på sjangeren og skrevet et kåseri. På norsktentamen i fjor skrev jeg en tale, og kommentaren til læreren var bl.a. at den var på vei til å bli en essay Om det er spesifisert at du skal skrive en tale, så gir det trekk å skrive essay. Men på eksamen er det ikke spesifisert hva slags sjanger du skal skrive. Så lenge du treffer på oppgaven, hensikt, formål, målgruppe og lignende, så er det innafor. Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Begynner å kjede meg med disse temaene, hva annet kan jeg forberede meg til? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Begynner å kjede meg med disse temaene, hva annet kan jeg forberede meg til? Jeg synes du burde ta deg en pause og la hodet ditt hvile. Forbered deg ved å sove! Lenke til kommentar
10Vilhaferie2016 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Tusen hjertelig Takk Kunne du sagt hva det menes med retoriske appelformer? Endret 24. mai 2016 av Gavekort Sitatpyramide Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Forresten, hva skal dere ta med som hjelpemidler? Lenke til kommentar
Henrik Ibsen Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Visste dere at dersom Ibsen levde i dag hadde han fyllt 110 år? GRATULERER MED DAGEN HENRIK IBSEN :D Nei, faktisk døde han for 110 år siden! 188 år ville han blitt Ja så det med en gang Lenke til kommentar
10Vilhaferie2016 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Forresten, hva skal dere ta med som hjelpemidler? Basisboka Tekster 1/2 Notatene mine Gamle tekster jeg har skrevet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Forresten, hva skal dere ta med som hjelpemidler? Basisboka, Kontekst Tekster 1 og minnepenna. Trenger ikke ordbok. Lenke til kommentar
Henrik Ibsen Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Forresten, hva skal dere ta med som hjelpemidler? Alle mulige bøker og skrivebøker Lenke til kommentar
Henrik Ibsen Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Skal alle bare gi seg nå? Jeg orker ikke mer vertfall LYKKE LYKKE TIL ALLE SAMMEN Lenke til kommentar
Chrispis Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Har dere funnet mange kilder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg