Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var noen her inne som antydet at passordet i år var solsikker og at dette kunne ha noe med årets eksamen å gjøre. Ville bare nevne at Norsk kvinnesaksforening har solsikken som sitt symbol og det har de hatt i over 100 år

." Feminister i Kansas i USA, som kjempet for menneskerettigheter og stemmerett på 1800-tallet, tok solsikken som tegn på kvinners krav. Den symboliserte sol og varme, optimisme og energi. Den var frihetens og opplysningens flamme. Aasta Hansteen tok den med seg til NKF, der den også ble tegn på søstersolidaritet, fordi den kom fra kvinnebevegelsen på den andre siden av havet. Feministtegnet kom i bruk under den andre kvinnesaksbølgen på 1970-tallet. Den viser til kjærlighetsgudinnen Venus, og feminister brukte den som symbol på kvinnens nye stolthet i sin kollektive identitet. Symbolet med både solsikke og feministsymbol er laget av Torild Skard og ble vedtatt av NKFs landsstyre i anledning foreningens 125 års jubileum."

Denne teksten er hentet på Norsk kvinnesaksforening sin nettside.

Det var eg som nevnte det men det visste eg ikkje! Takk for info!  :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har øvd skikkelig til del A, men har absolutt ingen peiling på hvordan jeg skal forberede meg til del B

 

På del A får vi jo tekstvedlegg, så hvordan har du forberedt deg til den delen?

Altså, jeg har lest litt om tekstanalyse, tolkning osv og lære noen faguttrykk..og knytter det til temaet. Men til del B har jeg tenkt å skrive skjønnlitterære tekst siden jeg ikke er flink på å skrive sakprosa, og her er det ikke mye fiktive tekster jeg kan skrive om .. haha

Skjønner. Jeg er heller ikke så god til å skrive sakprega, håper på en skjønnlitterær mulighet.

Ja, hva tror du kan komme på langsvarsoppgaven som er noveller/fortellinger?

Dere må slutte å tenke sjanger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Dersom vi tar en titt på kompetansemålene i norsk, ser vi at dette med retoriske appellformer aldri har blitt spurt om i noen eksamener tidligere. Det jeg mistenker er at dette vil bli svært relevant til årets eksamen, med tanke på at også Martin Luther King jr. er med i et av bildene.

En annen ting jeg tror vil komme til nytte, er dette med sammensatte tekster. Vi ser at stoffet i forberdelsematerialet inneholder en tekst, samt et bilde.

Å reflektere, samt å sette perspektiv på dagens moderne samfunn vil også være nyttig. Jeg tror vi må forstå hvert enkelt av sitatene til Ibsen som har blitt oppgitt på forberedelsematerialet, og dermed kunne forklare litt om det, eventuelt ved hjelp av ulike tekster.

Dansk og svensk har det òg vært lite av i de siste årene, og som du vet er det både en dansk tekst med i stykket, samt et utdrag fra vår godeste Zlatan Ibrahimovic (som forresten har blitt fornorsket). Derfor tror jeg det vil være lurt å se på noen språklige forskjeller (faguttrykk, vokabular, gramatiske forskjeller etc.) mellom eventuelt dansk og norsk/dansk og svensk/norsk og svensk/norsk, svensk og dansk.

 

Ellers så ønsker jeg dere alle lykke til! :D 

 

NB! Husk å svare på hva oppgaven(e) ber om, ikke avspor. Dette trekker ofte meg ned, så jeg tenkte å si ifra :S

 

Peace & Love

 

Det eneste kompetansemålet som går på danske og svensk er: lytte til, forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk, så jeg blir veldig overrasket om det forventes at dere skal kunne sammenligne språkene.

vi skal kunne sammenligne språkene på samme måte som eleven på 10 trinn i fjor måtte sammenligne bokmål og nynorsk

Å kunne sammenligne bokmål/nynorsk/dialekt står i læreplanen. Det står ikke at dere skal kunne gjøre det med svensk og dansk.

Lenke til kommentar

 

 

Minnepenn er ikke kommuniserende, så det skal være lov.

Det fins mye du kan legge inn på en minnepenn som du lett kan skjule og bruke som juks. Det fins mange program du kan laste ned som du sikkert kan bruke til kommunikasjon. Skriv ut for sikkerhetsskyld !

Jeg er lærer, ikke elev, så jeg slipper heldigvis å både lagre og skrive ut. Hos oss er både ekstern harddisk, minnepenn og egen pc greit.

 

 

Blæh! Skulle vært kjempeklare regler for dette i hele landet! Mine elever får ikke lov til å bruke egen pc, med mindre de har spesielle programmer som krever det. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har øvd skikkelig til del A, men har absolutt ingen peiling på hvordan jeg skal forberede meg til del B

På del A får vi jo tekstvedlegg, så hvordan har du forberedt deg til den delen?
Altså, jeg har lest litt om tekstanalyse, tolkning osv og lære noen faguttrykk..og knytter det til temaet. Men til del B har jeg tenkt å skrive skjønnlitterære tekst siden jeg ikke er flink på å skrive sakprosa, og her er det ikke mye fiktive tekster jeg kan skrive om .. haha
Skjønner. Jeg er heller ikke så god til å skrive sakprega, håper på en skjønnlitterær mulighet.
Ja, hva tror du kan komme på langsvarsoppgaven som er noveller/fortellinger?

Dere må slutte å tenke sjanger.

 

Det har jeg alltid gjort ! Hva skal jeg heller tenke på?

Lenke til kommentar

Hei kan noen fortelle og sammenligne de gamle teksten med de nye teksten. Hva har Ibens sine tekster felles med den nyere teksten. Feks hvorfor er Brand og Jeg er Zlantan skrevet på samme side hva er felles med de om har begge samme problem

Lenke til kommentar

Ser at det er mange som stresser med sjanger, siterer fra en oppgave fra 2014

 

 

Gjør rede for og argumenter for elevrådets syn på sidemålsopplæringen i skolen i dag. I teksten din skal du bruke erfaringer fra egen skolehverdag, og i argumentasjonen skal du vise at du har kunnskap om hvorfor nynorsk og bokmål er sidestilte skriftspråk i Norge. Lag en overskrift som passer til argumentasjonen din.

 

(Tidligere har du kanskje blitt spurt om å skrive leserinnlegg eller artikkel. Oppgaven åpner opp for flere typer tekster. Det viktige er at du svarer på det oppgaven spør om.)

 

Det viktigste er at du svarer på oppgaven, ikke sjanger altså!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har øvd skikkelig til del A, men har absolutt ingen peiling på hvordan jeg skal forberede meg til del B

På del A får vi jo tekstvedlegg, så hvordan har du forberedt deg til den delen?
Altså, jeg har lest litt om tekstanalyse, tolkning osv og lære noen faguttrykk..og knytter det til temaet. Men til del B har jeg tenkt å skrive skjønnlitterære tekst siden jeg ikke er flink på å skrive sakprosa, og her er det ikke mye fiktive tekster jeg kan skrive om .. haha
Skjønner. Jeg er heller ikke så god til å skrive sakprega, håper på en skjønnlitterær mulighet.
Ja, hva tror du kan komme på langsvarsoppgaven som er noveller/fortellinger?

Dere må slutte å tenke sjanger.

 

Jeg tenker ikke sjanger, kun om det blir sakprega eller skjønnlitterært.

Lenke til kommentar

Hei kan noen fortelle og sammenligne de gamle teksten med de nye teksten. Hva har Ibens sine tekster felles med den nyere teksten. Feks hvorfor er Brand og Jeg er Zlantan skrevet på samme side hva er felles med de om har begge samme problem

Kort forklart.

 

I Brand er poenget at du må være deg selv 100%. Zlatan skrev at han prøvde å være slik som svenskene, men at han ikke fikk det til. Dermed prøvde han heller å finne en identitet som passet personligheten hans, og her gikk han inn 100 %.

Endret av Adjunkten
Lenke til kommentar

 

 

 

Minnepenn er ikke kommuniserende, så det skal være lov.

 

Det fins mye du kan legge inn på en minnepenn som du lett kan skjule og bruke som juks. Det fins mange program du kan laste ned som du sikkert kan bruke til kommunikasjon. Skriv ut for sikkerhetsskyld !

Jeg er lærer, ikke elev, så jeg slipper heldigvis å både lagre og skrive ut. Hos oss er både ekstern harddisk, minnepenn og egen pc greit.

 

Blæh! Skulle vært kjempeklare regler for dette i hele landet! Mine elever får ikke lov til å bruke egen pc, med mindre de har spesielle programmer som krever det.

Ja, det er helt fjernt at det ikke er en felles norm. Her får man ikke koblet egne PC-er til nettet, så de brukes som et supplement for å se på nettløse ressurser de har liggende på PC-en. Selve skrivingen, og bruk av nett, foregår på skole-pc.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Har øvd skikkelig til del A, men har absolutt ingen peiling på hvordan jeg skal forberede meg til del B

 

På del A får vi jo tekstvedlegg, så hvordan har du forberedt deg til den delen?
Altså, jeg har lest litt om tekstanalyse, tolkning osv og lære noen faguttrykk..og knytter det til temaet. Men til del B har jeg tenkt å skrive skjønnlitterære tekst siden jeg ikke er flink på å skrive sakprosa, og her er det ikke mye fiktive tekster jeg kan skrive om .. haha
Skjønner. Jeg er heller ikke så god til å skrive sakprega, håper på en skjønnlitterær mulighet.
Ja, hva tror du kan komme på langsvarsoppgaven som er noveller/fortellinger?

Dere må slutte å tenke sjanger.

Det har jeg alltid gjort ! Hva skal jeg heller tenke på?
  

Ser at det er mange som stresser med sjanger, siterer fra en oppgave fra 2014

 

 

 

Gjør rede for og argumenter for elevrådets syn på sidemålsopplæringen i skolen i dag. I teksten din skal du bruke erfaringer fra egen skolehverdag, og i argumentasjonen skal du vise at du har kunnskap om hvorfor nynorsk og bokmål er sidestilte skriftspråk i Norge. Lag en overskrift som passer til argumentasjonen din.

 

(Tidligere har du kanskje blitt spurt om å skrive leserinnlegg eller artikkel. Oppgaven åpner opp for flere typer tekster. Det viktige er at du svarer på det oppgaven spør om.)

 

 

Det viktigste er at du svarer på oppgaven, ikke sjanger altså!

Se også på linken jeg la ut tidligere, der ser du hva du vurderes etter. Sjanger er ikke nevnt, men første punkt er om du svarer på oppgaven.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...