Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

 

Minnepenn er ikke kommuniserende, så det skal være lov.

Kanskje det finnes noen skoler som bekymrer seg over at deres dårlige antivirus-programmer ikke klarer å oppdage virus på minnepennenene som scannes. ;)

Tror ikke det er virus de bekrymrer seg særlig på under eksamen, heller juksing og ulovlig kommunikasjon ved hjelp av minnepenn!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Har øvd skikkelig til del A, men har absolutt ingen peiling på hvordan jeg skal forberede meg til del B

På del A får vi jo tekstvedlegg, så hvordan har du forberedt deg til den delen?

 

Altså, jeg har lest litt om tekstanalyse, tolkning osv og lære noen faguttrykk..og knytter det til temaet. Men til del B har jeg tenkt å skrive skjønnlitterære tekst siden jeg ikke er flink på å skrive sakprosa, og her er det ikke mye fiktive tekster jeg kan skrive om .. haha

Skjønner. Jeg er heller ikke så god til å skrive sakprega, håper på en skjønnlitterær mulighet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Takk, jeg forstår. I følge læreren min har jeg lett for å avspore, så jeg tror det blir min største utfordring...

Mitt tips til elevene mine har vært å bryte opp oppgaven i smådeler, slik at de får et tydelig inntrykk av hva de får beskjed om å gjøre. Oppgaven er en bestilling, ikke bare et forslag, så den skal være rammen. Mitt tips er å begynne med å se etter verb i oppgaven. Sett gjerne en strek under dem. Peker oppgaven og verbene i retning skjønnlitteratur eller saktekst? Står det at du skal gjøre noe? At du kan? Bør? Med verbene på plass, se på kommunikasjonsbiten. Får du vite at du har en målgruppe eller mottaker? Før du vite noe om medium? Budskap? Avsender? Hensikt? Alle disse små detaljene er viktig.

 

Når det gjelder avsporinger, så må du lese gjennom teksten din og være bevisst på det. Om det ikke er relevant for oppgaven, ta det vekk. Utdyp mer på det som er relevant og bruk gjerne stikkordene i oppgaven, om det finnes. I fjor var det feks en oppgave om fremstillingen av samiske tenkemåter, verdier og samfunnsforhold. Da bør man bruke de ordene aktivt for å knytte sammen oppgave og svar. I slike oppgaver er det også lurt å henvise til eller sitere tekster, og komme med eksempler.

Endret av Gavekort
Sitatpyramide
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523

Tror ikke det er virus de bekrymrer seg særlig på under eksamen, heller juksing og ulovlig kommunikasjon ved hjelp av minnepenn!

 

Ser ikke ut som at skolen vår har tenkt på det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har øvd skikkelig til del A, men har absolutt ingen peiling på hvordan jeg skal forberede meg til del B

På del A får vi jo tekstvedlegg, så hvordan har du forberedt deg til den delen?

 

Altså, jeg har lest litt om tekstanalyse, tolkning osv og lære noen faguttrykk..og knytter det til temaet. Men til del B har jeg tenkt å skrive skjønnlitterære tekst siden jeg ikke er flink på å skrive sakprosa, og her er det ikke mye fiktive tekster jeg kan skrive om .. haha

Skjønner. Jeg er heller ikke så god til å skrive sakprega, håper på en skjønnlitterær mulighet.

 

Ja, hva tror du kan komme på langsvarsoppgaven som er noveller/fortellinger?

Lenke til kommentar

Det var noen her inne som antydet at passordet i år var solsikker og at dette kunne ha noe med årets eksamen å gjøre. Ville bare nevne at Norsk kvinnesaksforening har solsikken som sitt symbol og det har de hatt i over 100 år

." Feminister i Kansas i USA, som kjempet for menneskerettigheter og stemmerett på 1800-tallet, tok solsikken som tegn på kvinners krav. Den symboliserte sol og varme, optimisme og energi. Den var frihetens og opplysningens flamme. Aasta Hansteen tok den med seg til NKF, der den også ble tegn på søstersolidaritet, fordi den kom fra kvinnebevegelsen på den andre siden av havet. Feministtegnet kom i bruk under den andre kvinnesaksbølgen på 1970-tallet. Den viser til kjærlighetsgudinnen Venus, og feminister brukte den som symbol på kvinnens nye stolthet i sin kollektive identitet. Symbolet med både solsikke og feministsymbol er laget av Torild Skard og ble vedtatt av NKFs landsstyre i anledning foreningens 125 års jubileum."

Denne teksten er hentet på Norsk kvinnesaksforening sin nettside.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke det er virus de bekrymrer seg særlig på under eksamen, heller juksing og ulovlig kommunikasjon ved hjelp av minnepenn!

 

Ser ikke ut som at skolen vår har tenkt på det.

 

Hva har du egentlig lagret på minnepennen som har med i morgen å gjøre? 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har øvd skikkelig til del A, men har absolutt ingen peiling på hvordan jeg skal forberede meg til del B

På del A får vi jo tekstvedlegg, så hvordan har du forberedt deg til den delen?

 

Altså, jeg har lest litt om tekstanalyse, tolkning osv og lære noen faguttrykk..og knytter det til temaet. Men til del B har jeg tenkt å skrive skjønnlitterære tekst siden jeg ikke er flink på å skrive sakprosa, og her er det ikke mye fiktive tekster jeg kan skrive om .. haha

Skjønner. Jeg er heller ikke så god til å skrive sakprega, håper på en skjønnlitterær mulighet.

 

Ja, hva tror du kan komme på langsvarsoppgaven som er noveller/fortellinger?

 

Aner virkelig ikke. I mine øyne kan det komme nesten hva som helst. 

Lenke til kommentar

Det var noen her inne som antydet at passordet i år var solsikker og at dette kunne ha noe med årets eksamen å gjøre. Ville bare nevne at Norsk kvinnesaksforening har solsikken som sitt symbol og det har de hatt i over 100 år

." Feminister i Kansas i USA, som kjempet for menneskerettigheter og stemmerett på 1800-tallet, tok solsikken som tegn på kvinners krav. Den symboliserte sol og varme, optimisme og energi. Den var frihetens og opplysningens flamme. Aasta Hansteen tok den med seg til NKF, der den også ble tegn på søstersolidaritet, fordi den kom fra kvinnebevegelsen på den andre siden av havet. Feministtegnet kom i bruk under den andre kvinnesaksbølgen på 1970-tallet. Den viser til kjærlighetsgudinnen Venus, og feminister brukte den som symbol på kvinnens nye stolthet i sin kollektive identitet. Symbolet med både solsikke og feministsymbol er laget av Torild Skard og ble vedtatt av NKFs landsstyre i anledning foreningens 125 års jubileum."

Denne teksten er hentet på Norsk kvinnesaksforening sin nettside.

Har du linken? finner den ikke.

Lenke til kommentar

Hei!

Hva er det mest lurt å ha fokus på? Hva tror du oppgaven imorgen kommer til å handle om?

Jeg velger å ikke spekulere så mye i oppgavene, for brått kommer det noe helt annet enn man hadde trodd, og da er det dumt å være mentalt innstilt på at man skal gjøre sånn eller slik. Det er en snarvei til å tilpasse oppgaven til seg, istedenfor å tilpasse seg til oppgaven.

 

Når det er sagt, så vet vi jo at det sannsynligvis åpnes for både skjønnlitteratur og saktekst. Siden temaet er arven ETTER Ibsen, og tekstene hovedsaklige nye, så tror jeg ikke de legger opp til et dypdykk i realisme. Tematikken til Ibsen går igjen, så det er mulig det kommer til å være viktig. Det er mulig temaene der kan trekkes inn i forskjellig type oppgaver, slik det feks ble gjort i fjor. Med tanke på den typiske fagbiten i A-oppgaven, så vet jeg ikke. Det kan være alt mulig rart.

Endret av Gavekort
Sitatpyramide
Lenke til kommentar

 

Dersom vi tar en titt på kompetansemålene i norsk, ser vi at dette med retoriske appellformer aldri har blitt spurt om i noen eksamener tidligere. Det jeg mistenker er at dette vil bli svært relevant til årets eksamen, med tanke på at også Martin Luther King jr. er med i et av bildene.

En annen ting jeg tror vil komme til nytte, er dette med sammensatte tekster. Vi ser at stoffet i forberdelsematerialet inneholder en tekst, samt et bilde.

Å reflektere, samt å sette perspektiv på dagens moderne samfunn vil også være nyttig. Jeg tror vi må forstå hvert enkelt av sitatene til Ibsen som har blitt oppgitt på forberedelsematerialet, og dermed kunne forklare litt om det, eventuelt ved hjelp av ulike tekster.

Dansk og svensk har det òg vært lite av i de siste årene, og som du vet er det både en dansk tekst med i stykket, samt et utdrag fra vår godeste Zlatan Ibrahimovic (som forresten har blitt fornorsket). Derfor tror jeg det vil være lurt å se på noen språklige forskjeller (faguttrykk, vokabular, gramatiske forskjeller etc.) mellom eventuelt dansk og norsk/dansk og svensk/norsk og svensk/norsk, svensk og dansk.

 

Ellers så ønsker jeg dere alle lykke til! :D 

 

NB! Husk å svare på hva oppgaven(e) ber om, ikke avspor. Dette trekker ofte meg ned, så jeg tenkte å si ifra :S

 

Peace & Love

Det eneste kompetansemålet som går på danske og svensk er: lytte til, forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk, så jeg blir veldig overrasket om det forventes at dere skal kunne sammenligne språkene.

 

vi skal kunne sammenligne språkene på samme måte som eleven på 10 trinn i fjor måtte sammenligne bokmål og nynorsk

Lenke til kommentar

Det var noen her inne som antydet at passordet i år var solsikker og at dette kunne ha noe med årets eksamen å gjøre. Ville bare nevne at Norsk kvinnesaksforening har solsikken som sitt symbol og det har de hatt i over 100 år

." Feminister i Kansas i USA, som kjempet for menneskerettigheter og stemmerett på 1800-tallet, tok solsikken som tegn på kvinners krav. Den symboliserte sol og varme, optimisme og energi. Den var frihetens og opplysningens flamme. Aasta Hansteen tok den med seg til NKF, der den også ble tegn på søstersolidaritet, fordi den kom fra kvinnebevegelsen på den andre siden av havet. Feministtegnet kom i bruk under den andre kvinnesaksbølgen på 1970-tallet. Den viser til kjærlighetsgudinnen Venus, og feminister brukte den som symbol på kvinnens nye stolthet i sin kollektive identitet. Symbolet med både solsikke og feministsymbol er laget av Torild Skard og ble vedtatt av NKFs landsstyre i anledning foreningens 125 års jubileum."

Denne teksten er hentet på Norsk kvinnesaksforening sin nettside.

 

God teori, men ville ikke lagt noe vekt på dette. Passordet på eksamen i 2014 var RockyRocky, men ingen av oppgavene handlet om tegneserien Rocky som var vedlegg i forberedelsesheftet.

Lenke til kommentar

Skal du ha høy måloppnåelse, og sliter med å treffe på oppgaven, så er det det du må jobbe med. Hvordan jobber du med å knekke oppgavekoden? Hvor går det galt?
 

Hei!
Hva er det mest lurt å ha fokus på? Hva tror du oppgaven imorgen kommer til å handle om?
 
 

Hei!
Hva er det mest lurt å ha fokus på? Hva tror du oppgaven imorgen kommer til å handle om?

Jeg tror det er lurt å se nøye på sitatene Ibsen har skrevet i heftet. Forstår du dem? Dersom du ikke gjør det så prøv å tolke dem ved hjelp av diverse tekster knyttet til det sitatet. Se litt på retoriske appellformer også, jeg har en mistanke på at dette kommer. Dersom du vil gjøre noe konstruktivt etter du har gjort det du skal, anbefaler jeg også at du leser om hovedpersonene i Ibsen sine stykker (Nora, Peer Gynt osv.), og legg merke til hvordan de utvikler seg som personer. Er det kanskje en sammenheng mellom de ulike rollefigurene til Ibsen? Prøv òg å reflektere problemer som Ibsen ofte skriver om. Finnes disse problemene også i dagens moderne samfunn? Slike ting synes jeg du burde tenke på

Endret av Gavekort
Sitatpyramide
Lenke til kommentar

 

Minnepenn er ikke kommuniserende, så det skal være lov.

Det fins mye du kan legge inn på en minnepenn som du lett kan skjule og bruke som juks. Det fins mange program du kan laste ned som du sikkert kan bruke til kommunikasjon. Skriv ut for sikkerhetsskyld !

Jeg er lærer, ikke elev, så jeg slipper heldigvis å både lagre og skrive ut. Hos oss er både ekstern harddisk, minnepenn og egen pc greit.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...