lollos Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Problemet er at jeg forstår godt begrepene, men sliter med å forklare. Dette er ofte en minus for meg på tentamen, har noen tips? Finn masse kilder på de ulike temaene, feks finn en tekst om kjønnsroller. Det kan ofte være til hjelp hvis man sitter fast. Bare pass på at du skriver om med dine egne ord, og husk å oppgi kilder. Lenke til kommentar
det er meg Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Er det noen som vet hva Peer Gynt handler om? Endret 23. mai 2016 av det er meg Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Jeg har bare ett spørsmål; hva betyr det egentlig å sette problemer under debatt? Det vil si å snakke, å debattere, om samfunnets problemer... enkelt og greit. Hensikten er å reflektere vil jeg si. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Men nå skal jeg gå og mase litt på mine egne elever. Lykke til i morgen! Tusen takk! Hyggelig å snakke med deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Kanskje ikke så smart av meg å spore av, men vi trenger alle pause! Sjekk dette innlegget når du får tid. Lenke til kommentar
FrøkenSnurp Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Dersom vi tar en titt på kompetansemålene i norsk, ser vi at dette med retoriske appellformer aldri har blitt spurt om i noen eksamener tidligere. Det jeg mistenker er at dette vil bli svært relevant til årets eksamen, med tanke på at også Martin Luther King jr. er med i et av bildene. En annen ting jeg tror vil komme til nytte, er dette med sammensatte tekster. Vi ser at stoffet i forberdelsematerialet inneholder en tekst, samt et bilde. Å reflektere, samt å sette perspektiv på dagens moderne samfunn vil også være nyttig. Jeg tror vi må forstå hvert enkelt av sitatene til Ibsen som har blitt oppgitt på forberedelsematerialet, og dermed kunne forklare litt om det, eventuelt ved hjelp av ulike tekster. Dansk og svensk har det òg vært lite av i de siste årene, og som du vet er det både en dansk tekst med i stykket, samt et utdrag fra vår godeste Zlatan Ibrahimovic (som forresten har blitt fornorsket). Derfor tror jeg det vil være lurt å se på noen språklige forskjeller (faguttrykk, vokabular, gramatiske forskjeller etc.) mellom eventuelt dansk og norsk/dansk og svensk/norsk og svensk/norsk, svensk og dansk. Ellers så ønsker jeg dere alle lykke til! NB! Husk å svare på hva oppgaven(e) ber om, ikke avspor. Dette trekker ofte meg ned, så jeg tenkte å si ifra :S Peace & Love Det eneste kompetansemålet som går på danske og svensk er: lytte til, forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk, så jeg blir veldig overrasket om det forventes at dere skal kunne sammenligne språkene. Kanskje ikke å sammenligne, men å kunne tolke og reflektere vil kanskje komme til nytte, samt å kunne bruke fagbegreper, antar jeg.... Å kunne sammenligne, tolke, reflektere og bruke fagbegreper er alltid bra. Men jeg ville fokusert mer på språkhistorie enn grammatikken til nabospråkene. Sant nok, men du må huske at språkhistorien er et emne som har blitt tatt opp som tema i andre eksamener, men jeg er fullt enig i at språkene til nabolandene ikke blir fullt så relevant. Jeg ville kanskje heller ha fokusert mer på retoriske appellformer... Vi får tross alt lov til å bruke SNL da ;D Jeg er norsklærer på 10. trinn, så jeg har svettet over tidligere eksamensoppgaver i ett år nå. Så jeg vet hva som har vært oppe. Men resirkulering av tematikk er mer sannsynlig enn at dere måles i noe læreplanen ikke sier noe om. Skjønner, men lærerne mine tenker mer at retoriske appellformer og svensk og dansk vil være temaet i år. Uansett så er ikke norsk akkurat min sterkeste side, hadde heller ønsket å komme opp i matematikk i og med at realfag er mitt hovedområdet. Inntil dere får oppgavene er alt spekulasjon. Alle norsklærere jeg har snakket med i dag har sin teori om hva som kommer. Hva som stemmer vet ikke før i morgen og onsdag. De kan trekke inn hva som helst. I fjor dukket jo både blogg og samene opp, selv om temaet var sult. Så mitt tips er å være åpen for alt, gjøre seg noen tanker om tematikken og organisere og bruke hjelpemidler. Lenke til kommentar
Henrik Ibsen Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Kan noen si meg hva Astrid Lindgren har med ildsjeler å gjøre? Når vi gikk gjennom dette på skolen, snakket vi litt om Pippi og hvor viljesterk hun er Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Dersom vi tar en titt på kompetansemålene i norsk, ser vi at dette med retoriske appellformer aldri har blitt spurt om i noen eksamener tidligere. Det jeg mistenker er at dette vil bli svært relevant til årets eksamen, med tanke på at også Martin Luther King jr. er med i et av bildene. En annen ting jeg tror vil komme til nytte, er dette med sammensatte tekster. Vi ser at stoffet i forberdelsematerialet inneholder en tekst, samt et bilde. Å reflektere, samt å sette perspektiv på dagens moderne samfunn vil også være nyttig. Jeg tror vi må forstå hvert enkelt av sitatene til Ibsen som har blitt oppgitt på forberedelsematerialet, og dermed kunne forklare litt om det, eventuelt ved hjelp av ulike tekster. Dansk og svensk har det òg vært lite av i de siste årene, og som du vet er det både en dansk tekst med i stykket, samt et utdrag fra vår godeste Zlatan Ibrahimovic (som forresten har blitt fornorsket). Derfor tror jeg det vil være lurt å se på noen språklige forskjeller (faguttrykk, vokabular, gramatiske forskjeller etc.) mellom eventuelt dansk og norsk/dansk og svensk/norsk og svensk/norsk, svensk og dansk. Ellers så ønsker jeg dere alle lykke til! NB! Husk å svare på hva oppgaven(e) ber om, ikke avspor. Dette trekker ofte meg ned, så jeg tenkte å si ifra :S Peace & Love Det eneste kompetansemålet som går på danske og svensk er: lytte til, forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk, så jeg blir veldig overrasket om det forventes at dere skal kunne sammenligne språkene. Kanskje ikke å sammenligne, men å kunne tolke og reflektere vil kanskje komme til nytte, samt å kunne bruke fagbegreper, antar jeg.... Å kunne sammenligne, tolke, reflektere og bruke fagbegreper er alltid bra. Men jeg ville fokusert mer på språkhistorie enn grammatikken til nabospråkene. Sant nok, men du må huske at språkhistorien er et emne som har blitt tatt opp som tema i andre eksamener, men jeg er fullt enig i at språkene til nabolandene ikke blir fullt så relevant. Jeg ville kanskje heller ha fokusert mer på retoriske appellformer... Vi får tross alt lov til å bruke SNL da ;D Jeg er norsklærer på 10. trinn, så jeg har svettet over tidligere eksamensoppgaver i ett år nå. Så jeg vet hva som har vært oppe. Men resirkulering av tematikk er mer sannsynlig enn at dere måles i noe læreplanen ikke sier noe om. Bare for å tilføye noe: jeg tror at utdanningsdirektoratet vil "teste" lærerne om du faktisk lærer om blant annet retoriske appellformer. Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Kan noen si meg hva Astrid Lindgren har med ildsjeler å gjøre? Når vi gikk gjennom dette på skolen, snakket vi litt om Pippi og hvor viljesterk hun er Kan du si litt mer om det? Lenke til kommentar
LøkSuppe Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Husk at det er lov med minnebrikke folkens! Lagre masse relevant stoff på den. Det skal i hvert fall jeg gjøre nå. Lenke til kommentar
SchoolWelz Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hei folkens! Kan noen av dere skrive en oversikt over de forskjellige temaene i forberedelsesheftet. Feks: Kjønnsroller Ytringsfrihet ...... osv, sånn at jeg vet at jeg ikke har glemt noe. Lenke til kommentar
Henrik Ibsen Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Kan noen si meg hva Astrid Lindgren har med ildsjeler å gjøre?Når vi gikk gjennom dette på skolen, snakket vi litt om Pippi og hvor viljesterk hun er Kan du si litt mer om det? Det var egentlig bare det vi sa... Lenke til kommentar
FrøkenSnurp Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Bare for å tilføye noe: jeg tror at utdanningsdirektoratet vil "teste" lærerne om du faktisk lærer om blant annet retoriske appellformer. Jeg kan ikke helt si at jeg tror det er målet. Det er jo elevene som skal måles, ikke lærerne. Og eksamen går mer og mer i retning av åpne oppgaver, hvor man kan trekke inn mye forskjellig. Endret 24. mai 2016 av Gavekort Sitatpyramide Lenke til kommentar
Henrik Ibsen Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Husk at det er lov med minnebrikke folkens! Lagre masse relevant stoff på den. Det skal i hvert fall jeg gjøre nå. Nei ikke gjør det, er ikke lov. Vertfall ikke på min skole. Skriv isteden ut mange papir istedenfor å ha det på minnepenn!!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Husk at det er lov med minnebrikke folkens! Lagre masse relevant stoff på den. Det skal i hvert fall jeg gjøre nå. Minnepenn har jeg alltid i lommen når så lenge jeg går på skolen. Jeg har 30,4 MB med data til norskeksamen. Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Inntil dere får oppgavene er alt spekulasjon. Alle norsklærere jeg har snakket med i dag har sin teori om hva som kommer. Hva som stemmer vet ikke før i morgen og onsdag. De kan trekke inn hva som helst. I fjor dukket jo både blogg og samene opp, selv om temaet var sult. Så mitt tips er å være åpen for alt, gjøre seg noen tanker om tematikken og organisere og bruke hjelpemidler. Ja. Har du noen råd til meg med tanke på forberedelse? Har gjort det meste: besvart tidligere eksamensoppgaver, lest gjennom heftet (både lest og tolket sitater fra Ibsen), sjekket gjennom feil som gjentar seg i mine tekster (hvor blant annet en disposisjon var til stor hjelp) og slike ting... I følge læreren min er det det faktum at jeg ikke besvarer oppgaven som trekker meg. Satser på høy måloppnåelse. Endret 24. mai 2016 av Gavekort Sitatpyramide Lenke til kommentar
PrebenRH Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hei folkens! Kan noen av dere skrive en oversikt over de forskjellige temaene i forberedelsesheftet. Feks: Kjønnsroller Ytringsfrihet ...... osv, sånn at jeg vet at jeg ikke har glemt noe. en liste med viktige ting å ha med · Likestilling – kvinnebevegelse - Kjønnsfordeling · Språkfordeling - norske utrykk · Å vera viljesterk - stå fast ved prinsippa dine – eldsjeler · Ytringsfridom - varsling – det å stå åleine · Påverka av miljøet vi veks opp i – arvar handlingar og verdiar · Egoisme – ta ansvar - å vere seg sjølv · Sanning og løgn - kvit løgn er best? · Solsikker? · Svar på oppgåva. Kven er mottakar/målgruppe? Avsendar? Medium? Kva slags verb blir brukt i oppgåveteksten? · Ikkje lever førsteutkast. Når du er ferdig bør du begynne på toppen og forbetre teksten din. · Bruk verkemidla og faguttrykk. · Bruk hjelpemidla. · Se over språket. · Kva slags type tekster er du god på? Vel taktisk. · Utdjup, gje grunn for, forklar. · Les vurderingskriteriene, så du veit kva du vurderast etter. Om du bruker kjelder, og gjør gjerne det, husk å gjør det på korrekt vis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Nei ikke gjør det, er ikke lov. Vertfall ikke på min skole. Skriv isteden ut mange papir istedenfor å ha det på minnepenn!!! Ikke lov? Stakkars deg! Lenke til kommentar
LøkSuppe Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Husk at det er lov med minnebrikke folkens! Lagre masse relevant stoff på den. Det skal i hvert fall jeg gjøre nå. Nei ikke gjør det, er ikke lov. Vertfall ikke på min skole. Skriv isteden ut mange papir istedenfor å ha det på minnepenn!!! Åja, beklager. Trodde alle hadde lov til dette? Lenke til kommentar
LøkSuppe Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Husk at det er lov med minnebrikke folkens! Lagre masse relevant stoff på den. Det skal i hvert fall jeg gjøre nå. Minnepenn har jeg alltid i lommen når så lenge jeg går på skolen. Jeg har 30,4 MB med data til norskeksamen. Lurt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg