Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har observert, har ingen kommet med noen tolkning av "Et Duckehjem", hehe. Tenkte bare å publisere min egen tolkning (ikke det åpenbare, haha! Bare fallet til Dolly, og relevanse til det sanne "Et Dukkehjem"). Dolly sier at hun vil fly som en fugl. Problemet er bare at hun er en and, og ender kan ikke fly. På samme vis vil Nora være menneske, og ikke kvinne. Det ironiske er at Dolly er en fugl nettopp fordi hun er en and, på samme vis som Nora er et menneske fordi hun er en kvinne. Allikevel faller Dolly sekundet hun hopper. Jeg tror at dette illustrerer at man er bundet til de stereotyper og ferdigheter man har lært fra fødsel av. Det å lære seg en ferdighet umiddelbart bare fordi viljen er der, går simpelthen ikke an.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har observert, har ingen kommet med noen tolkning av "Et Duckehjem", hehe. Tenkte bare å publisere min egen tolkning (ikke det åpenbare, haha! Bare fallet til Dolly, og relevanse til det sanne "Et Dukkehjem"). Dolly sier at hun vil fly som en fugl. Problemet er bare at hun er en and, og ender kan ikke fly. På samme vis vil Nora være menneske, og ikke kvinne. Det ironiske er at Dolly er en fugl nettopp fordi hun er en and, på samme vis som Nora er et menneske fordi hun er en kvinne. Allikevel faller Dolly sekundet hun hopper. Jeg tror at dette illustrerer at man er bundet til de stereotyper og ferdigheter man har lært fra fødsel av. Det å lære seg en ferdighet umiddelbart bare fordi viljen er der, går simpelthen ikke an.

 

Glemte å nevne at ingenting er satt i stein! Man kan lære seg ukjente ferdigheter med tid, så klart. Beklager for en upresis forklaring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523

Glemte å nevne at ingenting er satt i stein! Man kan lære seg ukjente ferdigheter med tid, så klart. Beklager for en upresis forklaring.

 

Du kan bare redigere innlegget ditt.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har observert, har ingen kommet med noen tolkning av "Et Duckehjem", hehe. Tenkte bare å publisere min egen tolkning (ikke det åpenbare, haha! Bare fallet til Dolly, og relevanse til det sanne "Et Dukkehjem"). Dolly sier at hun vil fly som en fugl. Problemet er bare at hun er en and, og ender kan ikke fly. På samme vis vil Nora være menneske, og ikke kvinne. Det ironiske er at Dolly er en fugl nettopp fordi hun er en and, på samme vis som Nora er et menneske fordi hun er en kvinne. Allikevel faller Dolly sekundet hun hopper. Jeg tror at dette illustrerer at man er bundet til de stereotyper og ferdigheter man har lært fra fødsel av. Det å lære seg en ferdighet umiddelbart bare fordi viljen er der, går simpelthen ikke an.

Hadde du tolket med utgangspunkt i naturalismens determinisme, så hadde jeg vært enig. Men realistene ønsket jo endring. Ibsen var opptatt av kvinners stilling. Nora ønsket jo ikke bare å bli et menneske, men et menneske, en kvinne, som ikke er en dukke for menn. Hun ville kort og godt være selvstendig. Og det er noe som kan læres.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har observert, har ingen kommet med noen tolkning av "Et Duckehjem", hehe. Tenkte bare å publisere min egen tolkning (ikke det åpenbare, haha! Bare fallet til Dolly, og relevanse til det sanne "Et Dukkehjem"). Dolly sier at hun vil fly som en fugl. Problemet er bare at hun er en and, og ender kan ikke fly. På samme vis vil Nora være menneske, og ikke kvinne. Det ironiske er at Dolly er en fugl nettopp fordi hun er en and, på samme vis som Nora er et menneske fordi hun er en kvinne. Allikevel faller Dolly sekundet hun hopper. Jeg tror at dette illustrerer at man er bundet til de stereotyper og ferdigheter man har lært fra fødsel av. Det å lære seg en ferdighet umiddelbart bare fordi viljen er der, går simpelthen ikke an.

bra svar, tusen takk for det !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523

Hehe, så det senere. Min første gang her.

 

Ikke noe problem. Jeg eier mange fora drevet med Invision Power Board. ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Dersom vi tar en titt på kompetansemålene i norsk, ser vi at dette med retoriske appellformer aldri har blitt spurt om i noen eksamener tidligere. Det jeg mistenker er at dette vil bli svært relevant til årets eksamen, med tanke på at også Martin Luther King jr. er med i et av bildene.

En annen ting jeg tror vil komme til nytte, er dette med sammensatte tekster. Vi ser at stoffet i forberdelsematerialet inneholder en tekst, samt et bilde.

Å reflektere, samt å sette perspektiv på dagens moderne samfunn vil også være nyttig. Jeg tror vi må forstå hvert enkelt av sitatene til Ibsen som har blitt oppgitt på forberedelsematerialet, og dermed kunne forklare litt om det, eventuelt ved hjelp av ulike tekster.

Dansk og svensk har det òg vært lite av i de siste årene, og som du vet er det både en dansk tekst med i stykket, samt et utdrag fra vår godeste Zlatan Ibrahimovic (som forresten har blitt fornorsket). Derfor tror jeg det vil være lurt å se på noen språklige forskjeller (faguttrykk, vokabular, gramatiske forskjeller etc.) mellom eventuelt dansk og norsk/dansk og svensk/norsk og svensk/norsk, svensk og dansk.

 

Ellers så ønsker jeg dere alle lykke til! :D 

 

NB! Husk å svare på hva oppgaven(e) ber om, ikke avspor. Dette trekker ofte meg ned, så jeg tenkte å si ifra :S

 

Peace & Love

Det eneste kompetansemålet som går på danske og svensk er: lytte til, forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk, så jeg blir veldig overrasket om det forventes at dere skal kunne sammenligne språkene.

Kanskje ikke å sammenligne, men å kunne tolke og reflektere vil kanskje komme til nytte, samt å kunne bruke fagbegreper, antar jeg....

Å kunne sammenligne, tolke, reflektere og bruke fagbegreper er alltid bra. ;) Men jeg ville fokusert mer på språkhistorie enn grammatikken til nabospråkene.

Sant nok, men du må huske at språkhistorien er et emne som har blitt tatt opp som tema i andre eksamener, men jeg er fullt enig i at språkene til nabolandene ikke blir fullt så relevant. Jeg ville kanskje heller ha fokusert mer på retoriske appellformer... Vi får tross alt lov til å bruke SNL da  ;D

Jeg er norsklærer på 10. trinn, så jeg har svettet over tidligere eksamensoppgaver i ett år nå. ;) Så jeg vet hva som har vært oppe. Men resirkulering av tematikk er mer sannsynlig enn at dere måles i noe læreplanen ikke sier noe om.

 

Skjønner, men lærerne mine tenker mer at retoriske appellformer og svensk og dansk vil være temaet i år. Uansett så er ikke norsk akkurat min sterkeste side, hadde heller ønsket å komme opp i matematikk i og med at realfag er mitt hovedområdet. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...