Amanda Ackerman Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Så vidt jeg har observert, har ingen kommet med noen tolkning av "Et Duckehjem", hehe. Tenkte bare å publisere min egen tolkning (ikke det åpenbare, haha! Bare fallet til Dolly, og relevanse til det sanne "Et Dukkehjem"). Dolly sier at hun vil fly som en fugl. Problemet er bare at hun er en and, og ender kan ikke fly. På samme vis vil Nora være menneske, og ikke kvinne. Det ironiske er at Dolly er en fugl nettopp fordi hun er en and, på samme vis som Nora er et menneske fordi hun er en kvinne. Allikevel faller Dolly sekundet hun hopper. Jeg tror at dette illustrerer at man er bundet til de stereotyper og ferdigheter man har lært fra fødsel av. Det å lære seg en ferdighet umiddelbart bare fordi viljen er der, går simpelthen ikke an. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Nææh... har andre viktige ting å tenke på Sorry...... Nå skuffer du en error. Lenke til kommentar
10Vilhaferie2016 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Nææh... har andre viktige ting å tenke på Sorry...... Nå skuffer du en error. Error kan bare bli skuffet Lenke til kommentar
Amanda Ackerman Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Så vidt jeg har observert, har ingen kommet med noen tolkning av "Et Duckehjem", hehe. Tenkte bare å publisere min egen tolkning (ikke det åpenbare, haha! Bare fallet til Dolly, og relevanse til det sanne "Et Dukkehjem"). Dolly sier at hun vil fly som en fugl. Problemet er bare at hun er en and, og ender kan ikke fly. På samme vis vil Nora være menneske, og ikke kvinne. Det ironiske er at Dolly er en fugl nettopp fordi hun er en and, på samme vis som Nora er et menneske fordi hun er en kvinne. Allikevel faller Dolly sekundet hun hopper. Jeg tror at dette illustrerer at man er bundet til de stereotyper og ferdigheter man har lært fra fødsel av. Det å lære seg en ferdighet umiddelbart bare fordi viljen er der, går simpelthen ikke an. Glemte å nevne at ingenting er satt i stein! Man kan lære seg ukjente ferdigheter med tid, så klart. Beklager for en upresis forklaring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Glemte å nevne at ingenting er satt i stein! Man kan lære seg ukjente ferdigheter med tid, så klart. Beklager for en upresis forklaring. Du kan bare redigere innlegget ditt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Error kan bare bli skuffet Ikke bare, de kan skrive bedre tekster enn du tror. Lenke til kommentar
FrøkenSnurp Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Så vidt jeg har observert, har ingen kommet med noen tolkning av "Et Duckehjem", hehe. Tenkte bare å publisere min egen tolkning (ikke det åpenbare, haha! Bare fallet til Dolly, og relevanse til det sanne "Et Dukkehjem"). Dolly sier at hun vil fly som en fugl. Problemet er bare at hun er en and, og ender kan ikke fly. På samme vis vil Nora være menneske, og ikke kvinne. Det ironiske er at Dolly er en fugl nettopp fordi hun er en and, på samme vis som Nora er et menneske fordi hun er en kvinne. Allikevel faller Dolly sekundet hun hopper. Jeg tror at dette illustrerer at man er bundet til de stereotyper og ferdigheter man har lært fra fødsel av. Det å lære seg en ferdighet umiddelbart bare fordi viljen er der, går simpelthen ikke an. Hadde du tolket med utgangspunkt i naturalismens determinisme, så hadde jeg vært enig. Men realistene ønsket jo endring. Ibsen var opptatt av kvinners stilling. Nora ønsket jo ikke bare å bli et menneske, men et menneske, en kvinne, som ikke er en dukke for menn. Hun ville kort og godt være selvstendig. Og det er noe som kan læres. Lenke til kommentar
norr Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Jeg har bare ett spørsmål; hva betyr det egentlig å sette problemer under debatt? Lenke til kommentar
10Vilhaferie2016 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Error kan bare bli skuffet Ikke bare, de kan skrive bedre tekster enn du tror. Trodde ingenting ... HAHA Lenke til kommentar
Amanda Ackerman Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Glemte å nevne at ingenting er satt i stein! Man kan lære seg ukjente ferdigheter med tid, så klart. Beklager for en upresis forklaring. Du kan bare redigere innlegget ditt. Hehe, så det senere. Min første gang her. Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Så vidt jeg har observert, har ingen kommet med noen tolkning av "Et Duckehjem", hehe. Tenkte bare å publisere min egen tolkning (ikke det åpenbare, haha! Bare fallet til Dolly, og relevanse til det sanne "Et Dukkehjem"). Dolly sier at hun vil fly som en fugl. Problemet er bare at hun er en and, og ender kan ikke fly. På samme vis vil Nora være menneske, og ikke kvinne. Det ironiske er at Dolly er en fugl nettopp fordi hun er en and, på samme vis som Nora er et menneske fordi hun er en kvinne. Allikevel faller Dolly sekundet hun hopper. Jeg tror at dette illustrerer at man er bundet til de stereotyper og ferdigheter man har lært fra fødsel av. Det å lære seg en ferdighet umiddelbart bare fordi viljen er der, går simpelthen ikke an. bra svar, tusen takk for det ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hehe, så det senere. Min første gang her. Ikke noe problem. Jeg eier mange fora drevet med Invision Power Board. Lenke til kommentar
FrøkenSnurp Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Men nå skal jeg gå og mase litt på mine egne elever. Lykke til i morgen! 1 Lenke til kommentar
LøkSuppe Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Men nå skal jeg gå og mase litt på mine egne elever. Lykke til i morgen! Tusen takk! Lenke til kommentar
10Vilhaferie2016 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Men nå skal jeg gå og mase litt på mine egne elever. Lykke til i morgen! Tusen Takk! Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Kan noen si meg hva Astrid Lindgren har med ildsjeler å gjøre? Lenke til kommentar
Eksamen norsk Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Jeg tror det kan komme oppgave om å sammenligne kvinners stilling i samfunnet før og nå. Og kanskje å skrive en tekst om å stå for sine egne meninger og ikke bli påvirket av andre, stå for sitt og gjøre det man brenner for. Lenke til kommentar
10Vilhaferie2016 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Kan noen si meg hva Astrid Lindgren har med ildsjeler å gjøre? Hva er ildsjeler egentlig? Lenke til kommentar
Heihår Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Problemet er at jeg forstår godt begrepene, men sliter med å forklare. Dette er ofte en minus for meg på tentamen, har noen tips? Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Dersom vi tar en titt på kompetansemålene i norsk, ser vi at dette med retoriske appellformer aldri har blitt spurt om i noen eksamener tidligere. Det jeg mistenker er at dette vil bli svært relevant til årets eksamen, med tanke på at også Martin Luther King jr. er med i et av bildene. En annen ting jeg tror vil komme til nytte, er dette med sammensatte tekster. Vi ser at stoffet i forberdelsematerialet inneholder en tekst, samt et bilde. Å reflektere, samt å sette perspektiv på dagens moderne samfunn vil også være nyttig. Jeg tror vi må forstå hvert enkelt av sitatene til Ibsen som har blitt oppgitt på forberedelsematerialet, og dermed kunne forklare litt om det, eventuelt ved hjelp av ulike tekster. Dansk og svensk har det òg vært lite av i de siste årene, og som du vet er det både en dansk tekst med i stykket, samt et utdrag fra vår godeste Zlatan Ibrahimovic (som forresten har blitt fornorsket). Derfor tror jeg det vil være lurt å se på noen språklige forskjeller (faguttrykk, vokabular, gramatiske forskjeller etc.) mellom eventuelt dansk og norsk/dansk og svensk/norsk og svensk/norsk, svensk og dansk. Ellers så ønsker jeg dere alle lykke til! NB! Husk å svare på hva oppgaven(e) ber om, ikke avspor. Dette trekker ofte meg ned, så jeg tenkte å si ifra :S Peace & Love Det eneste kompetansemålet som går på danske og svensk er: lytte til, forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk, så jeg blir veldig overrasket om det forventes at dere skal kunne sammenligne språkene. Kanskje ikke å sammenligne, men å kunne tolke og reflektere vil kanskje komme til nytte, samt å kunne bruke fagbegreper, antar jeg.... Å kunne sammenligne, tolke, reflektere og bruke fagbegreper er alltid bra. Men jeg ville fokusert mer på språkhistorie enn grammatikken til nabospråkene. Sant nok, men du må huske at språkhistorien er et emne som har blitt tatt opp som tema i andre eksamener, men jeg er fullt enig i at språkene til nabolandene ikke blir fullt så relevant. Jeg ville kanskje heller ha fokusert mer på retoriske appellformer... Vi får tross alt lov til å bruke SNL da ;D Jeg er norsklærer på 10. trinn, så jeg har svettet over tidligere eksamensoppgaver i ett år nå. Så jeg vet hva som har vært oppe. Men resirkulering av tematikk er mer sannsynlig enn at dere måles i noe læreplanen ikke sier noe om. Skjønner, men lærerne mine tenker mer at retoriske appellformer og svensk og dansk vil være temaet i år. Uansett så er ikke norsk akkurat min sterkeste side, hadde heller ønsket å komme opp i matematikk i og med at realfag er mitt hovedområdet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg