FrøkenSnurp Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Siden det står at alle ikke kommuniserbare hjelpemidler er lov, kan man bruke wikipedia og snl på eksamensdagen? Det kommer an på hva skolen din har åpnet opp for, men i teorien er snl ok og Wikipedia ikke ok. har ikke wikipedia sånn type blogg/diskusjon side? Jo, derfor skal den i utgangspunktet være stengt. Den er kommuniserende. Bare bruk sidens IP addresse istedet, så fikser det biffen. Og ta sjansen på å bli tatt, få eksamen annullert og miste standpunkt? Dårlig plan. Bra! Jeg er selvfølgelig ikke så dum. Lenke til kommentar
LøkSuppe Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hva tenker dere om teksten "Genanse og verdighet"? Nest siste side. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Bra! Det er vel en selvfølge, eller hva? Lenke til kommentar
LearningThug Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Hvordan skrive sitatanalyse/sitattolkning? Lenke til kommentar
FrøkenSnurp Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Bra! Det er vel en selvfølge, eller hva? Dessverre så er det ikke alltid det. Det er mange kreative forsøk på juks der ute. Og det er egentlig totalt unødvendig når man får bruke det meste av hjelpemidler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvordan skrive sitatanalyse/sitattolkning? Du skrev det helt riktig. Lenke til kommentar
10Vilhaferie2016 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hva tenker dere om teksten "Genanse og verdighet"? Nest siste side. Utdraget handler om en lærer som føler seg ensom og forlatt i samfunnet og kommer dårlig ut av det med sine elever... Mer enn det kan/vet jeg ikke... Andre som gidder å si noe mer? Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvorfor tror så mange at med skal reflektere over innholdet i teksten "Frafall på VGS og foreldrenes utdanning"? Hvor i hefte står det om frafall på VGS og evt. hva handler det om?? Dersom du ser på Ibsens sitat: "Jeg tror nesten vi er gjengangere alle sammen, pastor Manders. Det er ikke bare det vi har arvet fra far og mor som går igjen i oss. Det er alle slags avdøde meninger og alskens gammel avdød tro og slikt noe." så kan det være ganske vanskelig å forstå fullt og helt hva han mener. Derfor tror i allefall jeg at man skal kunne forklare/reflektere hva dette eventuelt betyr da. Kunne du tenkt deg å forklare kort hva det sitatet betyr? Dersom jeg skal forklare det kort så vil jeg si at det handler om arven fra foreldrene, generasjonskonflikt og kanskje sosial reproduksjon Lenke til kommentar
LearningThug Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Ta en titt på dette, pluss den vedlagte PDF-filen laget av læreren min: Power Point-presentasjon: Henrik Ibsen Prezi-presentasjon: Litteraturhistorie Henrik Ibsen var en varsler Norsk ungdoms forhold til Henrik Ibsen Prezi-presentasjon: Hvorfor er Henrik Ibsen relevant i dag? Video: Dukkehjem NRK: Bli kjent med Henrik Ibsen Lykke til alle sammen! Hvordan skriver man sitatanalyse/sitattolkning? Lenke til kommentar
LøkSuppe Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hva tenker dere om teksten "Genanse og verdighet"? Nest siste side. Utdraget handler om en lærer som føler seg ensom og forlatt i samfunnet og kommer dårlig ut av det med sine elever... Mer enn det kan/vet jeg ikke... Andre som gidder å si noe mer? Klarer bare ikke helt å knytte teksten opp i mot emnet/tema... Lenke til kommentar
10Vilhaferie2016 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvorfor tror så mange at med skal reflektere over innholdet i teksten "Frafall på VGS og foreldrenes utdanning"? Hvor i hefte står det om frafall på VGS og evt. hva handler det om?? Dersom du ser på Ibsens sitat: "Jeg tror nesten vi er gjengangere alle sammen, pastor Manders. Det er ikke bare det vi har arvet fra far og mor som går igjen i oss. Det er alle slags avdøde meninger og alskens gammel avdød tro og slikt noe." så kan det være ganske vanskelig å forstå fullt og helt hva han mener. Derfor tror i allefall jeg at man skal kunne forklare/reflektere hva dette eventuelt betyr da. Kunne du tenkt deg å forklare kort hva det sitatet betyr? Dersom jeg skal forklare det kort så vil jeg si at det handler om arven fra foreldrene, generasjonskonflikt og kanskje sosial reproduksjon Tusen Takk Lenke til kommentar
LearningThug Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Hvordan skrive sitatanalyse/sitattolkning? Du skrev det helt riktig. Hvordan skriver man en sitatanalyse/sitattolkning? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Dessverre så er det ikke alltid det. Det er mange kreative forsøk på juks der ute. Og det er egentlig totalt unødvendig når man får bruke det meste av hjelpemidler. Sant nok. Hater å høre fortellinger fra min egen skole om personer som får eksamenen annullert og mister standpunktkarakteren i faget på grunn av at de spør sidemannen om å få et eple. Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Dersom vi tar en titt på kompetansemålene i norsk, ser vi at dette med retoriske appellformer aldri har blitt spurt om i noen eksamener tidligere. Det jeg mistenker er at dette vil bli svært relevant til årets eksamen, med tanke på at også Martin Luther King jr. er med i et av bildene. En annen ting jeg tror vil komme til nytte, er dette med sammensatte tekster. Vi ser at stoffet i forberdelsematerialet inneholder en tekst, samt et bilde. Å reflektere, samt å sette perspektiv på dagens moderne samfunn vil også være nyttig. Jeg tror vi må forstå hvert enkelt av sitatene til Ibsen som har blitt oppgitt på forberedelsematerialet, og dermed kunne forklare litt om det, eventuelt ved hjelp av ulike tekster. Dansk og svensk har det òg vært lite av i de siste årene, og som du vet er det både en dansk tekst med i stykket, samt et utdrag fra vår godeste Zlatan Ibrahimovic (som forresten har blitt fornorsket). Derfor tror jeg det vil være lurt å se på noen språklige forskjeller (faguttrykk, vokabular, gramatiske forskjeller etc.) mellom eventuelt dansk og norsk/dansk og svensk/norsk og svensk/norsk, svensk og dansk. Ellers så ønsker jeg dere alle lykke til! NB! Husk å svare på hva oppgaven(e) ber om, ikke avspor. Dette trekker ofte meg ned, så jeg tenkte å si ifra :S Peace & Love Det eneste kompetansemålet som går på danske og svensk er: lytte til, forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk, så jeg blir veldig overrasket om det forventes at dere skal kunne sammenligne språkene. Kanskje ikke å sammenligne, men å kunne tolke og reflektere vil kanskje komme til nytte, samt å kunne bruke fagbegreper, antar jeg.... Å kunne sammenligne, tolke, reflektere og bruke fagbegreper er alltid bra. Men jeg ville fokusert mer på språkhistorie enn grammatikken til nabospråkene. Sant nok, men du må huske at språkhistorien er et emne som har blitt tatt opp som tema i andre eksamener, men jeg er fullt enig i at språkene til nabolandene ikke blir fullt så relevant. Jeg ville kanskje heller ha fokusert mer på retoriske appellformer... Vi får tross alt lov til å bruke SNL da ;D Lenke til kommentar
H3rmtheKækk Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvordan kan man trekke linjer mellom "Gjengangere" og boka "Innsirkling" av Tiller, med tanke på tema? Lenke til kommentar
10Vilhaferie2016 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hva tenker dere om teksten "Genanse og verdighet"? Nest siste side. Utdraget handler om en lærer som føler seg ensom og forlatt i samfunnet og kommer dårlig ut av det med sine elever... Mer enn det kan/vet jeg ikke... Andre som gidder å si noe mer? Klarer bare ikke helt å knytte teksten opp i mot emnet/tema... Nei... ikke jeg heller? Det var litt vanskelig! Generelt var temaet vi fikk veldig vanskelig i forhold til de forrige temaene... Lenke til kommentar
Siste innspurt! Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvorfor tror så mange at med skal reflektere over innholdet i teksten "Frafall på VGS og foreldrenes utdanning"? Hvor i hefte står det om frafall på VGS og evt. hva handler det om?? Dersom du ser på Ibsens sitat: "Jeg tror nesten vi er gjengangere alle sammen, pastor Manders. Det er ikke bare det vi har arvet fra far og mor som går igjen i oss. Det er alle slags avdøde meninger og alskens gammel avdød tro og slikt noe." så kan det være ganske vanskelig å forstå fullt og helt hva han mener. Derfor tror i allefall jeg at man skal kunne forklare/reflektere hva dette eventuelt betyr da. Kunne du tenkt deg å forklare kort hva det sitatet betyr? Dersom jeg skal forklare det kort så vil jeg si at det handler om arven fra foreldrene, generasjonskonflikt og kanskje sosial reproduksjon Tusen Takk Null stress Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvordan skriver man en sitatanalyse/sitattolkning? Det er nok å stille spørsmålet en gang, du trenger ikke å "spamme". Usikker på hva du mener her, kan du vennligst utdype? Lenke til kommentar
LøkSuppe Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hva tenker dere om teksten "Genanse og verdighet"? Nest siste side. Utdraget handler om en lærer som føler seg ensom og forlatt i samfunnet og kommer dårlig ut av det med sine elever... Mer enn det kan/vet jeg ikke... Andre som gidder å si noe mer? Klarer bare ikke helt å knytte teksten opp i mot emnet/tema... Nei... ikke jeg heller? Det var litt vanskelig! Generelt var temaet vi fikk veldig vanskelig i forhold til de forrige temaene... Tidligere har det vært for eksempel "Sult". Det har selvfølgelig en hel haug med forskjellige tolkninger, men det er i det minste konkret og presist. Nå er det et veldig åpent tema, med veldig mange undertema. Alt blir ganske rotete i hodet mitt må jeg si. Haha! 1 Lenke til kommentar
10Vilhaferie2016 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvordan skriver man en sitatanalyse/sitattolkning? Det er nok å stille spørsmålet en gang, du trenger ikke å "spamme". Usikker på hva du mener her, kan du vennligst utdype? Tror hun mener hvordan man analyserer en sitat? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg